طراحی دکوراسیون داخلی

12 قانون طلایی و اصول طراحی دکوراسیون داخلی (مبانی طراحی داخلی)

اصول طراحی دکوراسیون داخلی به مجموعه ای از قوانین مرتبط با رنگ، بافت و اندازه و نوع وسایل به کار رفته در فضای داخلی گفته میشود. رعایت این قوانین و اصول باعث میشود در نهایت بتوانید چیدمان ایده آل و استانداردی را بر اساس سبک در نظر گرفته شده و شرایط محیط انجام دهید. مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه مبانی طراحی داخلی و اصول مهمی که لازم است در چیدمان و انتخاب وسایل و رنگ ها به آن توجه شود را معرفی خواهد نمود.

قوانین طراحی دکوراسیون داخلی

اصول نقطه کانونی طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مبانی در طراحی داخلی توجه به نقطه کانونی در اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی و غیره می باشد. در واقع شما باید بتوانید بخشی از فضای محیط مورد نظر را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید که در اولین نگاه، چشم ها همه به آن خیره شوند. به عنوان مثال، در اغلب سبک های دکوراسیون داخلی در حال حاضر تاکید زیادی بر محل قرار گرفتن تلویزیون می باشد و آن را نقطه کانونی در نظر میگیرند.

نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی

در نقطه کانونی لازم است از رنگ و بافت و وسایلی استفاده شود که به خوبی از سایر بخش ها جدا باشد و به راحتی تاکید بر آن احساس شود. اگر مقاله دیوار چوبی چیست در دکونیوز را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که با این قبیل انتخاب ها چطور می توان دیوار پشت تلویزیون یا شومینه را به نقطه کانونی تبدیل نمود. پس از انتخاب نقطه کانونی، سایر وسایل بر همین اساس چیده خواهند شد و یک گام از اصول دکوراسیون داخلی را که از مهم ترین آنها نیز به شمار می رود تا این مرحله برداشته اید.

اصل تاکید در دکوراسیون داخلی

اصل مقیاس در طراحی دکوراسیون داخلی

مقیاس از دیگر قوانین مهم در دکوراسیون داخلی می باشد که به اندازه وسایل موجود در محیط ارتباط دارد. همیشه توجه داشته باشید که قبل از انتخاب وسایل و چیدمان آنها در کنار هم باید بتوانید مقیاس را به خوبی در نظر بگیرید. بر اساس قوانین ارائه شده برای چیدمان و طراحی داخلی، اندازه و ابعاد وسایل مختلف در کنار هم باید سازگاری خوبی داشته باشند. به عنوان مثال، استفاده از تابلوهای هنری بزرگ بر روی دیوارهای کوچک و کم ارتفاع از نظر مقیاس بندی انتخاب خوبی نمی باشند. در مقابل، قرار گرفتن تابلوهای تزئینی بزرگ بر روی دیوارهای وسیع با ارتفاع زیاد به خوبی بر اصل مقیاس بندی در طراحی داخلی تاکید نموده است.

  دکوراسیون سبک فرانسوی چیست؟(ویژگی ها و 50 مدل خانه های فرانسوی)

اصل مقیاس در دکوراسیون داخلی

انتخاب مبلمان هایی با ارتفاع و اندازه متناسب با فضای خالی محیط، چیدمان گلدان های تزئینی در اندازه های مختلف از جمله مواردی هستند که مقیاس را به خوبی رعایت می کنند.

اصول خط ها در طراحی دکوراسیون داخلی

با کمی دقت به محیط اطراف متوجه تعداد بسیار زیاد خطوط افقی، عمودی و مورب خواهیم شد که به شیوه های مختلف ما را احاطه کرده اند. به همین دلیل است که در میان قوانین دکوراسیون داخلی به شدت به انتخاب نوع خط ها تاکید میشود. به عنوان مثال، اگر اتاق خواب یا سالن پذیرایی با دیوارهای آن کوتاه می باشند، بهتر است از کاغذ دیواری یا پرده هایی با خطوط عمودی استفاده کنید. این انتخاب باعث میشود تا سقف و ارتفاع دیوارها بیشتر از اندازه واقعی خود جلوه کنند.

قانون خط عمودی در دکوراسیون

در محیط هایی که مشکل و محدودیت اصلی کمبود فضای داخلی می باشد، با استفاده از خطوط افقی بر روی دیوار یا پرده ها و روکش مبلمان و غیره وسعت بیشتری را به محیط بخشید. به عبارت دیگر، یا استفاده از این خطوط می توان فضای داخلی را تا حد زیادی گسترده تر نشان داد.

اصل خط در دکوراسیون داخلی

علاوه بر خطوط افقی و عمودی، می توان از المان هایی با خطوط مورب یا منحنی در بخش های مختلف اتاق یا سالن استفاده نمود که هر یک تاثیرات متفاوتی را در ذهن بیننده ایجاد می کنند. شاید برایتان جالب باشد که خطوط مورب باعث میشوند تا انرژی حاکم بر محیط تا حد زیادی افزایش پیدا کند. این در حالیست که استفاده از خطوط منحنی در اتاق خواب و اتاق نشیمن باعث میشود تا فضایی کاملا آرامش بخش را ایجاد کنید.

قانون خطوط مورب در دکوراسیون داخلی

قانون رنگ در دکوراسیون داخلی

تصور دنیای بدون رنگ تقریبا غیر ممکن استف چون علاوه بر زیبایی هر یک از رنگ های موجود در محیط اطرافمان باعث برانگیختن احساسات خاصی میشوند. به همین دلیل است که یکی از مهم ترین اصول در طراحی داخلی توجه به رنگ ها و انتخاب ترکیب مناسب از آنها می باشد. قوانین انتخاب رنگ بسیار گسترده بوده و لازم است متناسب با نوع کاربری محیط مورد نظر (اتاق خواب، سالن پذیرایی، دفترکار و غیره)، میزان فضا و روشنایی آن و سبک دکوراسیون داخلی، رنگ ها را به کار ببرید. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنیم مطلب 9 قانون رنگ در دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید تا پی به اهمیت قانون 60-30-10 و غیره در انتخاب رنگ برای منزل ببرید.

قانون رنگ در دکوراسیون

اصل اعداد سه گانه در مبانی طراحی داخلی

اعداد در زندگی اهمیت بسیار زیادی دارند و در چیدمان وسایل در بخش های مختلف نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. یکی از مهم ترین قوانین دکوراسیون داخلی، استفاده از اعداد فرد برای انتخاب تعداد وسایل تزئینی و دکوراتیو می باشد. از بهترین و کامل ترین اعداد فرد می توان به عدد 3 اشاره کرد که مانند یک کم نیست و مثل 5 باعث شلوغی در محیط نمیشود. به همین دلیل است که در اغلب مواقع از سه تابلو بر روی دیوار، سه مجسمه با اندازه های مختلف بر روی میز یا قفسه های کتاب و غیره استفاده میشود. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از وسایل دکوراتیو با تعداد فرد نسبت به اعداد زوج از نظر بصری حس بهتری را در بیننده ایجاد می کنند.

  سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو چیست؟(50 مدل، ترکیب رنگ، قوانین طراحی داخلی art deco)

اصل اعداد فرد در طراحی داخلی

تضاد در مبانی طراحی داخلی

در نحوه چیدمان وسایل و نوع رنگ های انتخابی برای آنها باید به این مساله توجه کنید که چشم دچار خستگی و یکنواختی نشود. این مساله را می توان با انتخاب وسایل در اندازه های مختلف و همچنین رنگ های متفاوت و متضاد ایجاد نمود. با کمی جستجو در جدول رنگ ها می توان رنگ های متضاد که البته با محیط مورد نظر شما سازگاری داشته باشند را در کنار هم استفاده کنید تا تجربه بصری خوبی را برای بیننده ایجاد نمایید.

اصل تضاد در مبانی طراحی داخلی

علاوه بر رنگ ها، نوع وسایل موجود در محیط نیز می توانند به خوبی از قانون تضاد و کنتراست در دکوراسیون استفاده کنند. به عنوان مثال، استفاده از وسایل فلزی با سطح براق در کنار میزهای چوبی سمباده نخورده نوعی تضاد و کنتراست می باشد. از دیگر نمونه ها می توان به استفاده از وسایل و آینه هایی با اشکال هندسی دایره ای و منحنی دار در کنار زاویه دیوارها اشاره نمود.

تناسب در دکوراسیون داخلی

پس از انتخاب وسایل با رنگ، اندازه و ابعاد و بافت در نهایت باید تناسب در میان آنها برقرار شود. از مهم ترین تفاوت های موجود بین مقیاس و تناسب می توان به این مساله اشاره نمود که در مقیاس با اندازه های واقعی وسایل سر و کار دارید، اما در تناسب به رابطه و هماهنگی بین اجزای مختلف موجود در محیط تاکید دارد. به عبارت دیگر در تناسب باید اندازه، ابعاد، رنگ و جنس و متریال به کار رفته در محیط باید با هم در ارتباط بوده و هماهنگ باشند.

اصل تناسب در طراحی داخلی

اصل تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی

در چیدمان وسایل دکوراتیو بر روی دیوار، مبلمان ها، تلویزیون و غیره باید به تعادل برسید تا از نظر بصری نتیجه خوبی دریافت شود. از نظر اصل تعادل در دکوراسیون استفاده از وسایل زیاد در یک گوشه از محیط و خلوت بودن بخش دیگر آن کاملا اشتباه است. چون در این شرایط چشم احساس خوبی نداشته و نوعی ابهام ایجاد میشود.

توجه داشته باشید که تعادل با تقارن تفاوت زیادی دارد و شما می توانید بدون ایجاد هیچگونه تقارن، محیطی کامل متعادل داشته باشید. البته در برخی از فضاها و متناسب با سلیقه افراد می تواند تعادل و تقارن را در کنار هم ایجاد کرد و این کاملا اختیاری است.

قانون تعادل در دکوراسیون

اصل تکرار در طراحی داخلی

یکی از بهترین و چشم نوازترین انتخاب ها در طراحی داخلی، ایجاد تکرار می باشد که اگر خلاقانه انجام شود نتیجه ای فوق العاده را به همراه خواهد داشت. استفاده از چند مجمسه با اندازه های مختلف روی قفسه ها، گلدان های بزرگ و کوچک روی میز، تکرار رنگ های متناسب با هم بر روی کاغذ دیواری یا روکش مبل و غیره همگی نمونه هایی از تکرار می باشند. البته توجه داشته باشید که تکرار نباید باعث شلوغی و به هم خوردن تعادل و تناسب شود و باید بتوانید با دقت زیاد این اصل را در محیط مورد نظر پیاده سازی نمایید.

  لاندری روم یا اتاق لباسشویی چیست؟ (کاربرد و اصول طراحی لاندری بالکن)

اصل تکرار در طراحی داخلی

اصول نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

از دیگر قوانین و مبانی مهم در طراحی داخلی می توان به نحوه نورپردازی اشاره نمود که ارتباط مستقیم با میزان فضای موجود در محیط دارد. با توجه به اینکه قصد دارید چه فضایی را نورپردازی کنید اصول آن متفاوت می باشد. به عنوان مثال، می توان با استفاده از نورپردازی از بالا و پایین یا گوشه ها بر روی نقطه کانونی، تاکید بیشتری را در آن ایجاد کرد.

اصل نورپردازی در طراحی داخلی

استفاده از لامپ های متعدد بر روی یک خط افقی روی سقف می تواند فضای بسیار رمانتیکی و هنری را در فضای مورد نظر ایجاد کند. از دیگر اصول مهم در این زمینه می توان به استفاده از نورپردازی پایین به بالا بر روی دیوارها اشاره نمود که باعث میشود تا سقف اتاق بلندتر دیده شود.

قانون نورپردازی طراحی داخلی

اصل انسجام و مقاومت در دکوراسیون داخلی

زیبایی تنها ملاک در چیدمان وسایل و نورپردازی نمی باشد و نباید از اصل مهم ایمنی غافل شد. توجه داشته باشید که در تعیین محل مناسب برای قرار گرفتن تابلوها، لوستر، مبلمان و غیره لازم است به مقاومت و ایستایی توجه شود. به عنوان مثال، قرار دادن گلدان های بزرگ روی میزهای کوچک با پایه های بلند در شرایطی که کودکان در آن محیط حضور داشته باشند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

اصل انسجام در طراحی دکوراسیون

اصل یگانگی در طراحی دکوراسیون

محیط اتاق خواب، سالن پذیرایی و اتاق نشیمن از بخش های مختلفی تشکیل شده و نوع وسایل به کار رفته در هر یک با هم تفاوت دارند. بر اساس قوانین و مبانی ارائه شده برای طراحی دکوراسیون داخلی تمام بخش های جدا از هم در نهایت باید بتوانند در کنار هم وحدت داشته باشند. منظور از وحدت و یگانگی در اینجا این است که در یک نگاه تمام بخش ها مرتبط با هم بنظر برسند و بیانگر سبک خاصی باشند.

قانون یگانگی در طراحی داخلی

توجه به جزئیات از قبیل نوع طرح های موجود روی کوسن و پرده ها، نوع فرش و بافت رومبلی ها و المان های دکوراتیو از دیگر مواردی هستند که در مبانی طراحی داخلی نقش مهمی دارند. در نهایت لازم به ذکر است که علیرغم اصول و قوانین متعدد، این شما هستید که بر حسب سلیقه و خواسته خود و فرهنگ و شرایط روحی افراد خانواده خود می توانید بهترین و مناسب ترین ترکیب را برای چیدمان منزل ایجاد کنید

اصل وحدت در طراحی داخلی

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. سلام
    قانون سه گانه جالب بود و تابحال به این موضوع توجه نکرده بودم که اغلب وسایل تزئینی سه تایی هستن

  2. طبق این قوانین دکوراسیون که گفتین برای خونه های سقف کوتاه، نورپردازی از بالا به پایین باید باشه؟

    1. برای محیط هایی که سقف کوتاه دارن، بهتره نور به سمت بالا پرتاب بشه؛ یعنی منبع نور پایین قرار بگیره و نورپردازی پایین به بالا داشته باشین

  3. اصل تضاد خیلی خوبه اما باید با دقت و کاملا حساب شده به کار بره در غیر این صورت بی نظمی بدی رو توی فضا بوجود میاد

  4. کاش یه مقدار بیشتر در مورد هر کدوم از قوانین دکوراسیون داخلی توضیح می دادین

    1. سلام فریبا عزیز
      قوانین مختلف به صورت مطلب جدا توضیح داده میشن و میتونین در سایت مطالعه کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا