طراحی دکوراسیون داخلی

40 ایده و اصول طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه کلاسیک و مدرن در منزل

طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه در منزل به دلیل تاثیر مستقیم بر میزان بازدهی افراد در یادگیری و تمرکز بر روی درس و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  این اتاق نه تنها برای والدین که برای انجام تکالیف و پروژه های درسی فرزندان نیز قابل استفاده خواهد بود. با توجه به کاربردی که برای این قسمت از خانه در نظر گفته شده است، طراحی اتاق مطالعه باید ویژگی های خاصی داشته و نکات و اصول آن بسیار زیاد است. مسائلی که از مدل چیدمان اتاق مطالعه کلاسیک و مدرن تا رنگ بندی، نور و… را شامل می شود. با مجله دکوراسیون دکونیوز همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه اتاق مطالعه خانگی بسازیم.

ایده اتاق مطالعه در منزل

دکوراسیون اتاق مطالعه در منزل

قبل از اینکه تصمیم به طراحی اتاق مطالعه بگیرید، ابتدا باید به تعریف این اتاق بپرازید. از این اتاق چه خواسته هایی دارید و هدفتان از طراحی بخشی جداگانه به عنوان اتاق مطالعه در منزل چیست؟ معمولا در خانه های امروزی با طراحی دکوراسیون داخلی های مختلف جایی با فضای ساکت و آرام برای مطالعه و انجام تحقیقات برای والدین و فرزندان تعریف می شود. این اتاق باید نور کافی، تهویه مناسب و وسایل سرمایش و گرمایش خوبی داشته باشد. صندلی، میز، قفسه و کمد نیز از دیگر حداقل های دکوراسیون اتاق مطالعه در منزل محسوب می شود.

مدل دکوراسیون اتاق مطالعه در منزل

بهترین مدل چیدمان اتاق مطالعه

برای اینکه بهترین مدل چیدمان اتاق مطالعه را داشته باشید، باید به عناصر اصلی که در این فضا به آن نیاز است توجه کنید. این عناصر شامل میز و صندلی، کاغذ دیواری، قفسه کتاب، کمد وسایل، چراغ مطالعه، پرده، جا قلمی روی میز و لوازم التحریر می شود. اگر فضای کافی در اتاق وجود دارد از قفسه های چند طبقه بهره ببرید.

مدل چیدمان اتاق مطالعه

از رنگ های روشن که فضای اتاق را روشن می کند استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که آیا فضای اتاق قرار است برای شخصی خاص طراحی شود یا همه اعضای خانواده قرار است از آن استفاده کنند. مثلا اتاق مطالعه کودک باید با دکوراسیون اتاق مطالعه کنکوری تفاوت داشته باشد. همچنین اگر قرار است این بخش از خانه با اتاق خواب به شکل مشترک استفاده شود نباید در تضاد با آن قرار بگیرد.

  سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو چیست؟(50 مدل، ترکیب رنگ، قوانین طراحی داخلی art deco)

مهم ترین اصول فنگ شویی اتاق مطالعه 

مدل چیدمان اتاق مطالعه در منزل

عکس چیدمان اتاق مطالعه

مدل چیدمان اتاق مطالعه

ویژگی های دیزاین اتاق مطالعه

هر کدام از قسمت های خانه با توجه به کاربردی که دارند، باید یک سری اصول در طراحی و استفاده از آنها رعایت شوند. اصول طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه نیز قواعد خاص خود را دارد و باید به آنها توجه شود. مهم ترین اصول و ویژگی های اتاق مطالعه در منزل شامل موارد زیر می باشند:

رنگ بندی اتاق مطالعه

استفاده از رنگ هایی که حس آرامش را القا می کنند بهترین انتخاب رنگ برای اتاق مطالعه است. این آرامش باعث می شود ذهن آزاد شده و آمادگی بیشتری برای یادگیری و درک مطالب کتاب پیدا کند. رنگ های روشن را برای این اتاق انتخاب کنید، به طوری که در تضاد با یکدیگر قرار نگرفته باشند. رنگ هایی مثل سبز روشن، سفید، خاکستری روشن، کرم یا آبی روشن از گزینه های خوب اتاق مطالعه محسوب می شوند. سعی کنید رنگ بندی دیوارها، دکوراسیون، پرده و کف پوش اتاق مطالعه، در هماهنگی با یکدیگر قرار داشته باشند.

رنگ اتاق مطالعه در منزل

رنگ بندی اتاق مطالعه

رنگ اتاق مطالعه

نورپردازی در طراحی اتاق مطالعه در منزل

نور بیش از اندازه باعث مزاحمت و نور کم نیز باعث اذیت شدن چشم در حین مطالعه می شود. از ایجاد یک منبع نور نقطه ای و شدید نیز در طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه اجتناب کنید. استفاده از نور طبیعی برای اتاق به شدت توصیه می شود؛ اما نور طبیعی باید در جایگاه مکمل نور مصنوعی قرار بگیرد. لامپ های مهتابی یا پنل های نوری در سقف که نوری متعادل و ملایم را عرضه می کنند انتخاب خوبی محسوب می شوند. یک چراغ مطالعه بر روی میز نیز همه چیز را تکمیل می کند.

نورپردازی در طراحی اتاق مطالعه

صندلی و میز کار در اتاق مطالعه

میز و صندلی اصلی ترین عنصر در اتاق مطالعه محسوب می شوند و نقشی اساسی در کیفیت انجام کارها در ین فضا دارند. سعی کنید از میز و صندلی ارگونومیک استفاده کنید تا خستگی بدن در طول مطالعه را کاهش دهید.

استفاده از صندلی مناسب در اتاق مطالعه

صندلی در اتاق مطالعه

محل قرار گیری میز بهتر است در کنار پنجره باشد اما زاویه استقرار آن باید به دقت بررسی شود. اگر قرار است از مانیتور بر روی میز استفاده کنید بهتر است طوری میز را قرار دهید که نور به شکل مایل به میز و مانیتور شما بتابد. در غیر اینصورت میز را رو به پنجره و پشت به اتاق قرار دهید تا هم از نور طبیعی حداکثر استفاده را برده باشید و هم اشیای موجود در اتاق باعث حواس پرتی شما نشود.

  سبک دکوراسیون ایران باستان + مزایا، معایب، باید و نبایدها

انتخاب محل مناسب برای میز مطالعه

اتاق مطالعه در منزل

به ارتفاع میز و امکان قرار دادن آرنج و دست خود نیز توجه کنید. روی میز را شلوغ نکنید یک جا قلمی، چند برگ کاغذ یا یک دفتر و نهایتا دو یا سه کتاب بر روی میز قرار دهید. دقت کنید که وسایل اضافه باعث جلب توجه شما در حین مطالعه می شوند.

چیدمان کمد اتاق مطالعه

چیدمان کتابخانه، کمد و قفسه اتاق مطالعه

یک قفسه یا کتابخانه در اطراف میز خود قرار دهید تا کتاب ها و بعضا لوازم مورد نیاز را بر روی آن قرار دهید. دسته بندی کتاب ها و لوازم مختلف در کتابخانه یا قفسه کنار میز شما، می تواند باعث نظم دهی به اتاق شود و از ریخت و پاش و حواس پرتی ناشی از آن جلوگیری کند. ضمنا هر چه این قفسه ها به میز شما نزدیک تر باشند، دسترسی و ایجاد اختلال در طی مطالعه شما کمتر خواهد شد. برخی میزهای تحریر و مطالعه دارای قفسه کتاب و کمد نیز می باشند. خرید این گونه میزها مخصوصا برای دکوراسیون اتاق های مطالعه کوچک بسیار کاربردی محسوب می شود.

چیدمان کمد در اتاق مطالعه

مبلمان در دکوراسیون اتاق مطالعه

در اتاق مطالعه قرار نیست به استراحت بپردازید. ولی برای دقایقی که از مطالعه خسته شده و به دنبال تغییر شرایط بدنی خود و کمی تنوع هستید، بهتر است یک کاناپه، پاف یا صندلی راحتی در گوشه اتاق مطالعه قرار دهید.

مبلمان اتاق مطالعه در منزل

تزئینات اتاق مطالعه کلاسیک

این اتاق با توجه به خصوصیاتش باید به دور از هر عنصر زائد و اضافی باشد. البته این موضوع به معنای عدم استفاده از هیچ گونه وسایل تزئینی نیست. برای مثال بر روی دیوارها می توان تخته وایت بورد یا اعلانات استفاده کرد. یک گلدان کوچک یا یک کره جغرافیایی بر روی میز و یا نصب مدل آناتومی بدن بر روی دیوار می تواند به تزئین اتاق کمک کند.

عکس اتاق مطالعه سبک کلاسیک

دکور اتاق مطالعه کلاسیک در منزل

اتاق مطالعه کلاسیک

تزئینات اتاق مطالعه کلاسیک

مدل چیدمان اتاق مطالعه کوچک

اگر خانه یا آپارتمان شما کوچک است، به یک اتاق مطالعه کوچک و دنج نیاز دارید. سعی کنید از حداقل فضا استفاده کرده و اصول طراحی را در آن پیاده کنید. مثلا می توانید فضای لازم برای دکوراسیون اتاق مطالعه کوچک را با استفاده از پارتیشن ها در گوشه ای از منزل ایجاد کنید. همانطور که قبلا گفته شد، میز و صندلی، تهویه و نور مناسب از اولویت های این قسمت از خانه شما می باشد. یک میز تحریر کوچک و باریک در کنار دیوار می تواند باعث اشغال فضای کمتری شود.

  50 مدل اتاق خواب رویایی لاکچری، لوکس و شیک

مدل چیدمان اتاق مطالعه کوچک

اگر قرار است از قفسه استفاده شود، آن را به شکل مشترک با دیگر قسمت های اتاق استفاده کنید تا از فضاهای پرت و بی استفاده بیشترین بهره را ببرید. یک پیشنهاد دیگر برای چیدمان اتاق مطالعه کوچک، استفاده از سبک دکوراسیون مینیمال است. این سبک باعث کاهش وسایل اضافه، نور بیشتر و سادگی محیط اتاق مطالعه می شود. استفاده از میزهای تاشو نیز برای این نوع از اتاق های مطالعه به شدت توصیه می شود.

مدل دکوراسیون اتاق مطالعه کوچک

اتاق مطالعه ساده

اگر محدودیت فضا وجود ندارد و به دنبال طراحی یک دکوراسیون اتاق مطالعه ساده هستید، باید کاربردی ترین و ساده ترین وسایل را انتخاب کنید. اتاق مطالعه در متراژ های بزرگ بسیار کاربردی  تر به حساب می آیند. جایی که می توان از دو یا چند میز و صندلی ساده برای ایجاد یک فضای مطالعه چند نفره استفاده کرد. اما در هر صورت اگر تمایل به ایجاد یک اتاق مطالعه چند نفره ندارید، می توانید از یک میز بدون کشو استفاده کرده و آن را در کنار پنجره قرار دهید.

اتاق مطالعه ساده

دکوراسیون اتاق مطالعه ساده

یک صندلی راحت و ساده را نیز برای میز تهیه کنید. علاوه بر نور طبیعی که از پنجره به روی میز می تابد، از نور مصنوعی نیز استفاده کنید. زاویه نور نباید از پشت صندلی به میز بتابد. یک قفسه ساده برای قرار دادن کتاب ها و لوازم مطالعه نیز از دیگر واجبات اتاق مطالعه ساده است.

دکوراسیون اتاق خواب و مطالعه

یکی از راه های ساخت اتاق مطالعه، اختصاص دادن قسمتی از اتاق خواب به آن است. در دیزاین اتاق مطالعه و خواب، می توان با استفاده از پارتیشن ها، بخش مطالعه را از بخش خواب جدا کنید. اصول دیزاین اتاق مطالعه را در قسمتی که میز قرار گرفته است رعایت کنید اما سعی کنید هر دو بخش در هماهنگی با یکدیگر باشند.

دکوراسیون اتاق خواب و مطالعه

مدل دکوراسیون اتاق خواب و مطالعه

جدیدترین مدل و عکس چیدمان اتاق مطالعه در منزل

اتاق مطالعه در سبک های مختلف و متفاوتی قابل طراحی است. علاوه بر آن، این قسمت از خانه با توجه به شخص استفاده کننده از آن و هدفی که بابت مطالعه دارد، می تواند اصول طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه مختلفی را به خود ببیند. ایده های مختلفی برای اتاق مطالعه وجود دارد که در ادامه تعدادی از آنها را مشاهده خواهید کرد.

عکس چیدمان اتاق مطالعه در منزل

مدل اتاق مطالعه در منزل

مدل دکوراسیون اتاق مطالعه ساده

عکس اتاق مطالعه ساده

عکس دکوراسیون اتاق مطالعه

عکس دکوراسیون اتاق مطالعه شیک

عکس دکوراسیون اتاق مطالعه لوکس

عکس دکوراسیون اتاق مطالعه ساده

عکس دکوراسیون اتاق مطالعه بوهو

عکس دکوراسیون اتاق مطالعه کودک دو نفره

دکوراسیون اتاق مطالعه در منزل

منبع: homeartmania

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا