طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سبک مینیمال چیست؟(مدل، نحوه اجرای دکوراسیون مینیمالیسم)

دکوراسیون سبک مینیمال مثل یک رژیم خاص برای کنترل مواد زائد و عناصر اضافه در محیط  می باشد. شعار معروف مینیمالیسم نیز به همین موضوع اشاره می کند: کمتر، بهتر است. آیا تاکنون از شلوغی های اطراف خود خسته و کلافه شده اید؟ از وسایل اضافی و بی استفاده در منزل، از جزئیات گاها بدون اهمیت و یا هر چیز دیگری که عنصری اضافه محسوب می شود. اگر این چنین باشد، شما احتمالا به سبک مینیمال علاقه مند خواهید شد؛ چرا که دکوراسیون داخلی به این سبک با هر گونه اضافه کاری که سادگی طرح کلی را به هم بزند، مخالفت می کند. مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه مینیمال در طراحی داخلی، اصول و قوانین و کاربرد آن را بررسی خواهد نمود.

 

سبک مینیمال در دکوراسیون چیست؟

ساده گرایی و گرایش به حداقل ها از اصول اصلی دکوراسیون داخلی به سبک مینیمالیست است. معماران علاقه مند به این گروه از سبک های دکوراسیون داخلی، به دنبال ساده کردن فضا و محیط هستند. فضای گسترده و فراخ، پاکیزه، ساده و استفاده حداقلی از اشیا، طرح ها، لوازم و جزئیات از علاقه مندی های معماران مینیمالیست است. مینیمالیسم همیشه به دنبال راه هایی برای مبارزه با مصرف گرایی و تجمل گرایی است. از نظر مینیمالیست ها، چیزهایی که بدون کارایی هستند باید حذف شوند و صرفا عناصر ضروری و اصلی هستند که باید باقی بمانند.

سبک مینیمال در دکوراسیون چیست

یکی از نکاتی که یک فضای داخلی را به فضای دکوراسیون منزل به سبک مینیمال تبدیل می کند، استفاده از فضاهای بزرگ و باز، با کمترین وسایل ممکن است. این موضوع باعث می شود تا فضای منزل علاوه بر سادگی، زیبا و بزرگ نیز به نظر برسد

پرطرفدارترین انواع دکوراسیون مینیمال

تاریخچه سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

مینیمالیسم فراتر از سبک معماری، یک مکتب هنری است. از نام های دیگر این سبک هنری می توان به literalist art اشاره کرد. هنر مینیمال از سال 1920 با معماری آغاز شد.هنرمندان روس را می توان از پیشگامان این شیوه طراحی و معماری معرفی کرد. بسیاری از هنرمندان دلیل شکل گیری این نوع از سبک هنری را، دسترسی به مواد مدرن مثل شیشه، فولاد، بتن در آن سال ها و شکل گیری شیوه های استاندارد سخت می دانند.

تاریخچه سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سبک ایران باستان چیست؟

ویژگی های سبک مینیمال

همانطور که گفته شد، سبک مینیمالیسم دکوراسیون، بر اصول سادگی استوار است. در این روش از شکل های هندسی ساده مثل مربع، مستطیل و خطوط صاف و مستقیم استفاده می شود. وسایل تزئینی اضافی در این سبک کاربردی ندارند. بهر بردن از نور خورشید به میزان فراوان نیز از خصوصیات دکوراسیون مینیمالیستی است. استفاده از بافت مواد طبیعی مثل سنگ، چوب و فلز، پنجره های بزرگ، سطوح صاف، مسطح، براق، تمیز و یکدست هم از دیگر ویژگی های این سبک است. شعار “سادگی زیباتر است” و “کمتر، بهتر است” اصلی ترین و محوری ترین شعار مینیمالیسم است.

ویژگی های سبک مینیمال

فرش و مبل سبک مینیمالیسم

تقریبا تمام متخصصین طراحی داخلی، شما را از استفاده از فرش در دکوراسیون مینیمال نهی می کنند. آنچه لازم است از کف خانه نمایش داده شود، کف پوش هایی جلا خورده با طرح ساده و طبیعی است. استفاده نکردن از فرش و قالیچه فضای منزل را بازتر نشان می دهد. اما اگر تمایلی ندارید که کف خانه لخت و خالی دیده شود و از طرفی به دنبال استفاده از اثر آکوستیکی فرش هستید، می توانید از موکت های روشن یا فرش هایی کوچک با طرح ساده و خنثی استفاده کنید.

فرش و مبل سبک مینیمالیسم

مبلمان در سبک منیمالیسم، بیشتر از نوع مبل های مکعبی شکل و گوشه دار است. مبل ها در این سبک بیشتر با شکل های ساده، ارتفاع کم، رنگ خنثی و خطوط صاف و مستقیم طراحی شده اند. سعی کنید از مبلمان ساده و بدون تجمل استفاده کنید چرا که مبلمان تجملاتی، باعث افزایش پیچیدگی و اغتشاش فضای محیط می شوند. ضمنا فراموش نکنید تعداد مبلمان نیز نباید زیاد باشد.

مدل مبل دکوراسیون سبک مینیمال

کلیک کنید و با دکوراسیون سبک مونوکروم بیشتر آشنا شوید

نورپردازی در دکوراسیون مینیمالیسم

سبک مینیمال در خانه تحت تاثیر معماری سنتی ژاپنی است. در این معماری، نورپردازی با استفاده از نور طبیعی انجام می شود. در خانه های مینیمالیستی معمولا از پنجره های بزرگ و شیشه ای برای به حداکثر رساندن نور طبیعی استفاده می شود. اگر استفاده از نور طبیعی امکان پذیر نباشد، از چراغ های سقفی تو کار استفاده می شود. مینیمالیسم حتی برای تامین نور مصنوعی نیز شما را وادار به استفاده از پنل های خورشیدی می کند تا حداکثر استفاده از طبیعت محقق شود.

نورپردازی در دکوراسیون مینیمالیسم

رنگ بندی

اینجا هم همه چیز حداقلی است. اگر علاقه ای به تک رنگ بودن محیط ندارید، از دو یا نهایتا مورد روشن استفاده کنید. تعداد رنگ های کمتر، دکوراسیون شما را بیشتر به سمت مینیمالیست نزدیک می کند. البته می توانید از رنگ های تیره در مقیاس کوچک استفاده کنید، برای مثال یک بخش کوچک کابینت شما می تواند به قرمز باشد.

سفید پر استفاده ترین گزینه در این سبک است. به جز سفید می توانید از سایر رنگ های روشن نیز در دکوراسیون منزل به سبک مینیمال استفاده کنید. بهترین پالت رنگ های مینیمال را در مطالب قبل به طور کامل از نگاه بهترین طراحان داخلی و کمپانی های فعال در زمینه رنگ معرفی کرده ایم. پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

رنگ بندی دکوراسیون سبک مینیمال

رنگ بندی دکوراسیون مینیمال

رنگ مینیمالیسم

نحوه اجرای طراحی دکوراسیون داخلی مینیمال

برای اجرای این سبک از دکوراسیون لازم به رعایت یک سری از قوانین است. رعایت هر چه بیشتر این اصول باعث می شود دکوراسیون مینیمال در خانه شما نمود بیشتری پیدا کند. اولین اصل، استفاده از وسایل و مبلمان ضروری در خانه است. برای اینکه مطمئن باشید وسیله ی داخل منزل شما در این سبک کاربرد دارد، از خود بپرسید: آیا همیشه به این وسیله نیاز دارم یا صرفا در مواقع خاص؟

  • بدیهی است که در سبک مینیمالیسم دکوراسیون باید از وسایل مهم و پرکاربرد استفاده کنید؛ اما باید از کابینت ها و کمد های منزل، نهایت استفاه را ببرید. چرا که قرار است وسایل کم کاربرد در آنجا قرار بگیرند.
  • هر چقدر تعداد وسایل چیده شده کاهش پیدا می کند، باید بر کیفیت اشیا و وسایل افزوده شود. به عبارتی کمیت باید تبدیل به کیفیت شود. پس مبلمان و اثاثیه مینیمال با کیفیت تهیه کنید.
  • دکوراسیون داخلی به سبک مینیمالیستی شما باید دلباز و روشن دیده شود. دیوار ها و سقف خانه را به رنگ های خنثی و روشن نقاشی کنید. فراموش نکنید که دیوارها باید ساده  و بدون طرح و اشکال مختلف باشد.
  • مبل هایی با طراحی ساده، کوتاه و کم ارتفاع و با فرم ساده تهیه کنید. می توانید از رنگ های خاکستری و روشن در پارچه مبل استفاده کنید.
  • برای پرده هایی که پشت پنجره نصب می کنید نیز از پرده های کرکره ای و یا از پرده های توری استفاده کنید.
  • برای کف خانه خود از گفپوش های سرامیکی یا چوبی استفاده کنید. در طراحی سبک مینیمال به هیچ عنوان نباید از فرش های طرح دار (مثل فرش های ایرانی) استفاده شود.
  • برای برخی اشیا و لوازم موجود در محیط، از فرم های هندسی و طرح های ساده استفاده کنید. برای مثال چند قاب عکس با فریم مستطیلی و با طرح تصاویر ساده می تواند گزینه خوبی باشد.

اجرای دکوراسیون مینیمالیسم

دکوراسیون سبک فرانسوی چیست؟

مزایای طراحی سبک مینیمال در خانه

سبک مینیمال به شما کمک می کند تا چیزهایی که لازم ندارید را رها کرده و به نیازهای اصلی خود رسیدگی کنید. سبک های دیگر معمولا باعث جمع شدن اشیا و وسایل مختلف در کنارما می شوند وسایلی که کم کاربرد هستند و باعث ایجاد زحمت برای ما می شوند. در این سبک آزادی بیشتری را احساس خواهید کرد. تعداد وسایل کمتر، تمیزکاری منزل را برای شما راحت تر و شما را از شر کارهای اضافی و خسته کننده رها می کند.

مزایای دکور خانه مینیمال

لوازم اضافه و خرت و پرت های کمتر در خانه، باعث می شود وقت آزادتر و فرصت بیشتری برای انجام کارهای روزمره داشته باشید. نیاز کمتر به اشیا و لوازم زاید باعث می شود تا بتوانیم هزینه های بی هدف را کاهش دهیم. در این سبک از معماری شما احساس پاکی، بی آلایشی و آرامش بیشتری خواهید کرد که مجموع همه اینها، باعث احساس شادی بیشتر در زندگی شما خواهد شد.

سبک مینیمال در اتاق خواب

رنگ دیوارها باید روشن و بدون طرح و الگو باشد. البته برای رنگ دیوار ها می توانید از رنگ های خنثی نیز استفاده کنید. یک تابلو نقاشی ساده نیز می تواند روی دیوار نصب گردد.

تخت خواب در اتاق خواب به سبک مینیمال باید خیلی ساده باشد. تخت خواب هایی که از جنس چوب و پهن باشند توصیه شده برای این سبک هستند.بهتر است از یک میز کنار تختی ساده در کنار تخت خواب استفاده کنید. در میان گزینه هایی که برای سرویس خواب وجود دارد، به رعایت شدن المان های مینیمالیستی در آن توجه ویژه داشته باشید. برای مثال بهتر است در آن از خطوط منظم و شکسته استفاده شده باشد و از رنگ های متمایل به سفید در آن به کار رفته باشد. یک گلدان بزرگ و طبیعی نیز می تواند اتاق خواب مینیمال را زیباتر کند. برای آشنایی بیشتر، در ادامه می توانید تصاویری از اتاق های سبک دکوراسیون داخلی مینیمال را مشاهده کنید.

سبک مینیمال در اتاق خواب

آشپزخانه به سبک مینیمال

آشپزخانه در دکوراسیون داخلی مینیمال باید کاربردی و منظم باشد. آشپزخانه هم مثل سایر بخش ها باید عاری از هر گونه وسیله اضافی، خصوصا بر روی کابینت ها باشد. از کابینت های ساده با رنگ های روشن و بدون هیچ طرح و تراشی برای این سبک استفاده می شود. استفاده از سنگ های طبیعی، چوب و آجر می تواند باعث طبیعی تر جلوه دادن آشپزخانه شود. طرح آشپزخانه های جزیره ای نیز ایده خوبی برای این شیوه طراحی محسوب می شود.

آشپزخانه به سبک مینیمال

برای انتخاب رنگ  آشپزخانه مینیمال (ترکیب رنگ ها) رنگ روشن باید بر همه رنگ ها غالب باشد. برای مثال در یک آشپزخانه سیاه و سفید، رنگ سفید باید به حدی بر سیاه غلبه کند، که وقتی بیننده آشپزخانه را ببیند، تصویری از یک آشپزخانه سفید در ذهنش باقی بماند.

آشپزخانه مینیمال

اتاق کودک به سبک مینیمال

اتاق کودکان معمولا جایی شلوغ و پر از وسایل اضافی است که این موضوع با روح دکوراسیون سبک مینیمال همخوانی ندارد. برای اتاق کودکان سعی شود کف اتاق با موکت پوشانده شود. می توانید در کنار رنگ های خنثی از رنگ های صورتی یا آبی روشن نیز در دکوراسیون استفاده کنید. تعداد کمی از اسباب بازی های ساده را در بیرون از کمد نگه دارید و باقی را در کمد گوشه اتاق نگهداری کنید. اگر در طول زمان، همچنان به این سبک وفادار ماندید، با رشد کودک می توانید وسایل اضافی اتاق او را نیز کمتر کنید.

اتاق کودک به سبک مینیمال

دکوراسیون مینیمال اتاق کار

اتاق های کار نیز معمولا اشیا و وسایل زیادی را به خود می بینند، پس باید فکری به حال آنها کنید. از میزهای جدید و مدرن برای اتاق کار سبک مینیمال استفاده نمایید. برای مخفی کردن ابزار اضافی از قفسه های ساده و هندسی بهره ببرید و اشیا مورد نیاز را در آنجا قرار دهید. به نورگیر اتاق توجه ویژه ای داشته باشید و در تمام طول روز اتاق را از نور طبیعی بهره مند کنید. وسایل اضافی را از روی میز بردارید و تابلوها و دیوار کوب ها را به حداقل ممکن برسانید.

دکوراسیون مینیمال اتاق کار

سرویس بهداشتی و حمام مینیمالیسم

سرویس های بهداشتی و حمام ها نیازمند دقت و ظرافت خاصی هستند. استفاده از بیش از دو رنگ توصیه نمی شود. در طراحی داخلی مینیمال حمام و سرویس بهداشتی از کاشی های ساده یا لمینت های ضد آب استفاده کنید. وان حمام اگر به شکل هندسی و ساده باشد به تنهایی می تواند نمایی مینیمال به حمام ببخشد. استفاه از چوب و فلز در قسمت های مختلف سرویس طبیعت ساده را وارد محیط می کند.

دکوراسیون مینیمال سرویس بهداشتی

یک آینه بزرگ و طویل فضای سرویس بهداشتی مینیمال را بزرگتر از چیزی که هست نشان خواهد داد. برای رنگ شیرآلات نیز از رنگ سفید و یا در صورت امکان خاکستری مات در نظر استفاده نمایید تا دکوراسیون منزل به سبک مینیمال شما تکمیل گردد.

عکس دکوراسیون منزل مینیمالیسم

دکوراسیون خانه سبک مینیمال

دکوراسیون مینیمال

عکس دکوراسیون خانه مینیمال

دفتر کار مینیمالیسم

سرویس بهداشتی مینیمالیسم

اتاق بچه مینیمال

سالن پذیرایی سبک مینیمال

عکس خانه مینیمال

عکس دکور منزل مینیمال جدید

سبک اتاق خواب مینیمال

خانه جدید مینیمالیسم

مدل دکور خانه مینیمال جدید

دکوراسیون سالن پذیرایی مینیمال جدید

آشپزخانه سبک مینیمالیسم

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. سلام
    برای دکوراسیون سبک مینیمال بیشتر از رنگ های خنثی استفاده میشه یا محدودیتی نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا