تبلیغات

شاخص‌های تعیین کننده قیمت ورق استیل چیست؟

ورق استنلس‌استیل با استفاده از عناصر شیمیایی گوناگونی تولید می‌شود و پس از آن، برای تثبیت ویژگی‌های فنی، مراحل تخصصی خاصی را پشت سر می‌گذارد؛ در نهایت این محصول از خط تولید خارج می‌شود و به بازارهای فروش ارسال می‌شود. در این میان، عواملی گوناگونی وجود دارند که در تعیین قیمت این ورق تأثیرگذار هستند و لازم است که هر مشتری از این عوامل مطلع باشد تا بتواند ورق استیل موردنیاز خود را در بهترین بازه زمانی و به معقول‌ترین قیمت خریداری کند. در این مقاله، قصد داریم شاخص‌های قیمت ورق استیل را بررسی کنیم و به یک درک کلی در این زمینه برسیم.

شاخص های قیمت ورق استیل چه مواردی هستند؟

ورق استیل باتوجه‌به اینکه محصول کدام کارخانه است، در چه گریدی تولیدشده و ابعاد و ضخامت آن چقدر است، با قیمت‌ها و نرخ‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شود؛ پس یکی از بدیهی‌ترین مؤلفه‌ها از میان شاخص های قیمت ورق استیل، مشخصات فنی و ظاهری این ورق است. در ادامه باید به این مسئله توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد، مسائل دیگری که معمولاً در بیرون از بازار قرار دارند، به شکل چشم‌گیری موجب افزایش یا کاهش قیمت ورق استیل می‌شوند. در این قسمت، قصد داریم این مؤلفه‌ها را به شما معرفی کنیم.

شاخص اول از شاخص های قیمت ورق استیل: دلار

دلار در کنار سایر ارزهای تعیین‌کننده مانند یوآن چین و یورو، جزو برجسته‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت ورق استیل است؛ این ارزها باتوجه‌به اینکه بخش قابل‌توجهی از معاملات جهانی را به خود اختصاص می‌دهند، یعنی بسیاری از مشتریان و خریداران بین‌المللی از آن‌ها استفاده می‌کنند، با تجربه‌کردن نوسان‌های کوچکی در قیمت، تأثیرات بسیاری در قیمت آهن‌آلاتی مانند ورق استیل می‌گذارند.
شاخص‌های تعیین کننده قیمت ورق استیل چیست؟

شاخص دوم از شاخص های قیمت ورق استیل: تحریم‌های جامعه جهانی

احتمالاً به‌خوبی می‌دانید که کشور ایران چند سالی است که با تحریم‌های غیرمنصفانه جامعه جهانی دست‌وپنجه نرم می‌کند و همین مسئله موجب می‌شود که فرایند تولید داخلی تا حدودی در ایران تحت شعاع قرار بگیرد؛ چراکه متخصصان نمی‌توانند مواد اولیه و دستگاه‌های موردنیاز خود را به‌راحتی از کشورهای دیگر وارد کنند و در نهایت، دچار مشکلاتی اساسی در تولید می‌شوند.
در کنار این مسئله، نکته دیگری را هم در نظر داشته باشید؛ اکثر ورق‌های استیل موجود در بازار داخلی، از کشورهای خارجی وارد شده‌اند، چراکه ورق استیل باید در محیط‌های خاص و خط تولیدهای بسیار تخصصی تولید شود و باتوجه‌به نبود زیرساخت‌ها در ایران، ساخت این محصولات به شکل بومی بسیار کم اتفاق می‌افتد.
حالا اگر وضعیت ناهموار حاصل از تحریم‌ها را در کنار نبود تکنولوژی برای ساخت ورق استیل قرار دهیم، متوجه می‌شویم که قیمت ورق استیل تا چه میزانی وابسته به صادرات است و بروز کوچک‌ترین مشکلی در این زمینه، بازارهای داخلی ورق استیل را دچار بحران می‌کند.
این مسائل در نهایت موجب می‌شود که در بعضی از موارد قیمت ورق استیل در بازار ایران باتوجه‌به دشواری‌های موجود برای صادرات، تا حدودی بیشتر از قیمت این ورق در بازارهای جهانی بشود؛ مطمئناً با رفع تحریم‌ها یا افزایش آن‌ها، قیمت ورق استیل مجدداً دچار نوسان می‌شود.

شاخص سوم از شاخص های قیمت ورق استیل: قیمت متریال اولیه

ورق استیل از ترکیبات شیمیایی گوناگونی مانند کربن، مولیبدن، نیکل، کروم، منگنز و فسفر تولید می‌شود؛ منابع این عناصر شیمیایی گران‌قیمت در هر کشوری وجود ندارد و همین مسئله موجب می‌شود که بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده ورق استیل اقدام به واردات این ترکیبات بکنند تا در نهایت فرایند تولید را به‌پیش ببرند.
اگر به دلایلی مانند کم‌شدن منابع جهانی این عناصر شیمیایی، بروز دشواری‌ها در فرایند استخراج آن‌ها یا هر مشکل دیگری، قیمت متریال اولیه ورق استیل افزایش پیدا کند، مطمئناً تأثیر چشمگیری را در قیمت نهایی این محصول شاهد خواهیم بود.

شاخص چهارم از شاخص های قیمت ورق استیل: بحران‌های جهانی

همه‌گیری ویروس کرونا به بسیاری از مردم آموخت که همیشه باید در بهترین شرایط ممکن، احتمال بروز مشکلات ناگهانی را که جهان را کلی تغییر دهد، در نظر داشته باشیم؛ این مسئله یکی از عواملی است که مطمئناً بازارهای بین‌المللی، بورس‌های جهانی و قیمت محصولات گوناگون از جمله ورق استیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
البته این مسئله را نیز فراموش نکنید که بحران‌های بین‌المللی همیشه در یک شکل خود را نشان نمی‌دهند. این بحران‌ها معمولاً در شکل‌های متعددی خود را نشان می‌دهند؛ مثلاً گاهی با همه‌گیری یک بیماری، گاهی با بروز مشکلات سیاسی میان کشورها و گاهی با رقم خوردن مشکلات اقتصادی در برخی از کشورهایی که جزو تولیدکنندگان برجسته قرار می‌گیرند.
نتیجه‌گیری
در این مطلب تلاش کردیم تا عواملی را معرفی کنیم که در تعیین قیمت ورق استیل تاثیرگذار هستند؛ باتوجه‌به به این مولفه‌ها و درنظرگرفتن آن‌ها، می‌توانیم قیمت احتمالی ورق استیل را در ماه‌های آتی تخمین بزنیم و پس از آن، اقدام به خرید این محصولات در بازه‌های زمانی مناسبی بکنیم.
حالا که به عوامل تعیین‌کننده قیمت ورق استیل پی بردید و احتمالا قصد خرید این محصولات را دارید، فراموش نکنید که کلید آهن گزینه‌ای بسیار مناسب برای دسترسی به انواع ورق استیل است؛ گریدهای گوناگون ورق استیل در ابعاد و ضخامت‌های متعددی، در این فروشگاه آماده‌ی عرضه هستند. به کلیدآهن مراجعه کنید و بخشی از این محصولات را بررسی کنید.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

    1. سلام دوست عزیز
      مطلب تبلیغاتی هست و برای اطلاع از قیمت می تونین به سایت آگهی دهنده مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا