تبلیغات

ایده و اصول طراحی داخلی فضای اداری

کسب درآمد بسیاری از افراد جامعه در ازای حضور در ادارات دولتی و شخصی بوده و با رعایت نکات خاص در دکوراسیون فضای اداری از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت افزایش بهره‌وری و کسب محیطی آرام و استاندارد نیازمند طراحی داخلی در قسمت‌های مانند: اتاق مدیریت، پارتیشن، فرم لباس کارکنان، مبلمان، دیوار‌ها و سایر مسائل مربوط به یک اداره خواهد بود. لباس فرم رسمی در ایران برای آقایان، کت و شلوار بوده و مانتو، شلوار اداری و مقنعه برای بانوان الزامی است.

جهت افزایش هارمونی و هماهنگ بین فضا و کارکنان محل فعالیت امکان استفاده از آرم و رنگ ویژه میان لباس فرم و لوازم وجود دارد. طی این مقاله در رابطه با اصول طراحی داخلی فضای اداره و اهمیت آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. در صورت علاقه‌مندی به نحوه چیدمان فضای اداری تا انتهای این مقاله آموزش دکوراسیون داخلی و معماری سایت مجتمع فنی تهران همراه باشید.

اهمیت طراحی داخلی اداره

سبک طراحی داخلی و نحوه‌ی چیدمان، یک عامل مهم و موثر در ایجاد رابطه میان کارمندان با یکدیگر و همینطور رابطه مراجعه کنندگان با کارمندان اداره و مدیر شناخته شده است. بخش پذیرش اولین قسمت از اداره که مراجعه کننده با آن روبرو شده و این قسمت تاثیر مهمی بر نحوه ارتباط میان مراجعه‌کننده و کارمندان دارد. همچنین پرسنل مجموعه اداری با دیدن طراحی و دیزاین مناسب، انرژی مثبتی برای شروع کار خود دریافت خواهند نمود.

اتاق جلسه بخش مهم دیگر در فضای اداری بوده و این قسمت از اداره محل گفتگو میان مدیر و کارمندان خواهد بود. همچنین برگزاری جلسه‌های کاری مهم در زمان انعقاد قرارداد با شرکت و سازمان دیگر نیز از اتاق جلسه استفاده خواد شد. توجه به نور، رنگ مبلمان و دیوار، تهویه و میزان تسلط به افراد حاضر از نکات قابل توجه در این بخش از اداره است. اتاق مدیریت نشان‌دهده قدرت، رتبه، کیفیت و کارایی مدیر اداره بوده در زمان طراحی باید به نکات خاصی در چیدمان لوازم دقت نمود.

اصول طراحی داخلی

استاندارد و اصول چیدمان داخلی فضای اداری

برای رسیدن به یک محیط اداری استاندارد، ابتدا باید تعریف درستی از محیط استاندارد داشته باشید. فضای اداره باید توام با افزایش بهره‌وری شغلی و رویحه افراد حاضر در محیط باشد. با تغییرات مهم در چینش میز، رنگ دیوار و لوازم امکان استانداردسازی محیط اداره به وجود خواهد آمد. از اصلی‌ترین اصول چیدمان فضای اداری عبارت است از:

  • نظم: اداره از میز، صندلی و قفسه به همراه لوازم ضروری و تزئیناتی تشکیل شده است. در صورتی که تمامی این لوازم در محل مناسب خود قرار گیرند؛ شاهد افزایش راندمان کاری در پرسنل اداره خواهید بود.
  • امکان تغییر دکور: بسیاری از موسسات شخصی به‌صورت سالانه یا دوره‌ای مجبور به ایجاد تغییر محل کار بوده و لوازم موجود در مجموعه باید نهایت هارمونی با مکان‌های مختلف را داشته باشند.
  • ایجاد حس راحتی: با استفاده از پنجره دو جداره از ورود صدا مزاحم جلوگیری کنید. همچنین با به‌کارگیری سیستم گرمایشی و خنک‌سازی درکنار صندلی‌ مناسب، حس راحتی را برای پرسنل خود ایجاد نمایید.

انواع دکوراسیون محل کار اداری

در طراحی داخلی اداره باید برحسب اهمیت ‌بخش‌های مختلف نگاه متفاوتی بر هر قسمت داشت. در محیط اداره نیز به‌مانند محل زندگی می‌توان از سبک‌های متنوع طراحی داخلی بهره برد. البته در زمان استفاده از سبک‌ها باید به نوع فعالیت، سلیقه‌ای مدیریت، روحیه و فضای کلی حاکم بر آن اداره توجه داشت.

اصلی‌ترین سبک‌های مورد استفاده در طراحی داخلی فضای اداری عبارت است از:

  • سبک طراحی داخلی مدرن
  • سبک طراخی داخلی کلاسیک
  • سبک طراحی داخلی مینیمال
  • سبک طراحی داخلی صنعتی

دکور کلاسیک فضای اداری

دکور کلاسیک یکی از سبک‌های پرطرفدار در طراحی داخلی فضای منزل یا اداره بوده و کماکان با وجود گذشت زمان علاقه‌مندان خود را دارد. طراحان داخلی سبک کلاسیک را در دفاتر بازرگانی، مراکز آموزشی و مطب پزشکان مورد استفاده قرار خواهند داد. از مهم‌ترین ویژگی سبک طراحی داخلی کلاسیک استفاده از متریال چوب بوده و از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به: پرده‌های مخمل، لوستر‌های شیشه‌ای بزرگ و استفاده از مبلمان یا صندلی چرمی اشاره داشت. اصل تقارن، تعادل و نظم کامل و همچنین هماهنگی میان وسایل در طرح و رنگ نیز از شاخصه‌های سبک کلاسیک به‌شمار خواهد رفت.

دکوراسیون داخلی مدرن فضای اداری

سبک مدرن یکی دیگر از سبک‌های پرکاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی اداره است. واژه مدرن برای اولین بار در قرن نوزدهم میلادی در حوزه هنر مورد استفاده قرار گرفت و سپس این واژه در معماری و طراحی داخلی نیز جایگاه خاصی برای خود پیدا کرد. استفاده از این نحوه چیدمان بیشتر در موسسات شخصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ویژگی‌ها سبک مدرن شامل موارد زیر است:

  • استفاده از تزئینات و اکسسوری اندک
  • فضای پر نور
  • خط‌های مستقیم و صاف
  • متریال مورد مصرف شیشه، استیل و فلز

آموزش دکوراسیون داخلی

دکوراسیون دیوار اداری

بخشی از دکوراسیون طراحی داخلی اداره مربوط به دیوارها است. برای دکور دیوار باید از یکی از سه روش: رنگ‌آمیزی، کاغذ دیواری و دیوارکوب جهت افزایش حس آسایش پرسنل در محیط اداری استفاده کرد. در زمان انتخاب کاغذ دیواری باید به طرح و رنگ آن نگاه جدی‌تری داشته باشید و از انتخاب طرح‌های شلوغ پرهیز کنید. دیوارکوب نیز با دارا بودن مزیت‌های: عایق صوت، نصب سریع، امکان تعویض و قابلیت شستشویی؛ گزینه مناسبی برای طراحی دیوار اداره است. انتخاب رنگ‌های شاد و جذاب نیز در روحیه کارمندان تاثیرگذار خواهد بود.

دکوراسیون مبلمان فضای اداری

انتخاب و چینش درست مبلمان تاثیر زیادی طراحی داخلی اداره است. اساس انتخاب میز و صندلی مناسب در ایجاد حس راحتی برای پرسنل خواهد بود. می‌توان از مبلمان راحتی و نیم ست در فضای بزرگ اتاق جهت گفتگو‌‌های دوستانه و پذیرایی از مهمانان ویژه کمک گرفت. با انتخاب میزهایی با انعطاف‌پذیری بالا به‌دنبال ایجاد هارمونی بین مبلمان، دیوار و سایر لوازم موجود در فضای اداری باشید. مبلمان اداری سبک مدرن به رنگ‌های سبز، زرد، طوسی و آبی روشن بوده و در بین موسسات شخصی رواج خاصی دارند.

سوالات متداول

در این قسمت به‌بخش از پرسش‌های احتمالی شما در رابطه با طراحی داخلی فضای اداره پاسخ خواهیم داد. در صورت مطالعه مقاله ایجاد شوالی خاص برای شما، جهت دریافت پاسخ مناسب آن را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

COVE در فضای اداری چیست؟

به بخشی از فضای اداری که جلسات خصوصی درون سازمانی برگزار شود، cove گویند. جلساتی که در زمان کمی برگزار شده و هیچگونه مزاحمتی برای سایر کارکنان اداره نخواهد داشت.

تفاوت طراحی فضای اداری دولتی و اداره خصوصی

بودجه و دلسوزی بخش مدیریت دو عامل اصلی ایجاد تفاوت در طراحی فضای اداره دولتی و سازمان خصوصی هستند. در ادارات دولتی با توجه به بودجه مناسب ضوابط خاصی در جهت خرید لوازم و امکان طراحی فضای شاخصی وجود ندارد. از طرفی در سازمان خصوصی با صرف هزینه هوشمندانه درکنار راضی نگه داشتن پرسنل به جذب بیشتر مشتریان نیز موفق خواهد شد.

برای یادگیری طراحی داخلی فضای اداری کجا باید رفت؟

برای یادگیری و آموزش دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی فضای اداری امکان شرکت در دوره‌های آموزشی سایت مجتمع فنی تهران مرکزی سعادت آباد را خواهید داشت. با حضور در کلاس‌های آموزشی دکوراسیون داخلی و معماری، مهارت خود را در زمینه طراحی فضای اداری افزایش داده و در پایان دوره آموزشی موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا