تبلیغات

در دکوراسیون داخلی منزل کوچک به چه مواردی باید دقت کرد؟

چکیده : برای بزرگ تر جلوه دادن خانه باید: دیوار ها، کف و مبلمان خانه یک تم رنگی خنثی داشته باشد. رنگ های تیره مناسب نیستند. از پرده های نازک، روشن و بلند تر از اندازه پنجره استفاده کنید. مبلمان کوچک و ظریف باشد. از نور پردازی های مدرن و نا متمرکز استفاده کنید. همیشه مرتب و منظم باشید. کف پوش روشن و یک دست و فرش ها با رنگ روشن و متناسب با اندازه اتاق باشد. از آیینه ها استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی خانه کوچک

مهم ترین مسئله ای که در دکوراسیون داخلی منازل کوچک وجود دارد این است که تمامی وسایل را در خانه جا بدیم به طوری که خیلی زیبا و شیک جلوه کند.

می توانیم برای این کار از بازتاب نور استفاده کنیم. دیوار ها را سفید کنیم و در آشپزخانه و سرویس بهداشتی از کاشی های براق و روشن استفاده کنیم و چند آیینه به دیوار نصب کنیم تا با بازتاب نور فضا را دلباز و بزرگ تر نشان دهد. چند قفسه کنار آیینه ی سرویس بهداشتی نصب کنیم و تمام وسایل مثل مسواک و خمیر دندان و دستمال و حوله را در آن جا قرار دهیم.

اینجوری هم باعث دیزاین آن جا می شود و هم هیچ فضایی را اشغال نکرده است. بهتر است تلویزیون خود را به دیوار نصب کنید و از فضای میز تلویزیون برای دکوری ها استفاده کنید.

می توانید به جای استفاده از میز غذا خوری از کانتر آشپزخانه استفاده کنید. پرده ها را طوری نصب کنید که به سقف نزدیک باشد و تا پایین دیوار ارتفاع داشته باشد و جنس آن هم حریر باشد.

تا نور طبیعی به خوبی وارد خانه شود و سعی کنید بیشتر از طرح های ساده استفاده کنید و یا طرح هایی که خط عمودی دارند و برای دکور آن از یک کنار پرده ای مناسب با تم رنگی چیدمان خانه استفاده کنید و سعی کنید خانه را وسعت عمودی بدید تا بزرگ تر دیده شود و وسایل خانه را متناسب با متراژ منزل انتخاب کنید و سعی کنید بین چیدمان وسایل حتما فاصله قرار بدهید. در ادامه و به نقل از کارشناسان شرکت ساختمانی ویستا، به پاسخ دقیق این سوال می پردازیم که در دکوراسیون داخلی منزل کوچک به چه مواردی باید دقت کرد؟

رنگ و نور پردازی منازل کوچک

استفاده از رنگ و نور پردازی مناسب در یک محل خیلی مهم است. چون جزء مهم ترین موارد دکوراسیون خانه است و می شود به تناسب سبک هر محیطی آن ها را انتخاب کنید و مکان مورد نظرمان همانطور که مد نظرمان است جلوه کند. نباید برای خانه های کوچک از رنگ های تیره استفاده کنیم. رنگ های ملایم و روشن مثل سبز، آبی کم رنگ، سفید و خاکستری جزء بهترین رنگ ها برای دکوراسیون داخلی است که خانه های کوچک را بزرگ تر نشان می دهد. بهترین ترکیب رنگ برای بخش های مختلف خانه:

سالن پذیرایی: بیشترین رنگی که در فضای نشیمن و پذیرایی خانه استفاده می کنند رنگ کرم و سفید است. ترکیب این رنگ ها باعث زیبا شدن محیط می شود.
آشپزخانه: چند تا رنگ که در طراحی آشپزخانه پر استفاده اند رنگ های زرد و خاکستری است. رنگ زرد برای کابینت ها استفاده می شود و محیط را شاد می کند و باعث انرژی بخشیدن به افراد و فضا می شود. رنگ خاکستری برای دکوراسیون استفاده می شود و با ترکیب رنگ زرد یک طراحی عالی برای آشپزخانه می شود.
اتاق خواب: اتاق خواب باید جوری باشد که در آن جا احساس آرامش کنیم. پس رنگ های خیلی پر انرژی خیلی مناسب نیست. آبی جزء رنگ های آرامش بخش است و باعث می شود افراد خوب بخوابند. ترکیب آبی روشن و تیره عالی است. رنگ بنفش و سبز هم برای دکوراسیون اتاق خواب رنگ های خوبی هستند.
رنگ سفید فضا را بزرگتر نشان می دهد. مثل سفید پوشت تخم مرغی و استخوانی. دیوار های اتاق را هرچه بیشتر روشن نشان دهیم باعث بزرگ شدن فضا می شود.

چیدمان و مبلمان در منازل کوچک

چیدمان و مبلمان در منازل کوچک

در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی، مبلمان و چیدمان خانه ها از مواردی است که باعث می شود یک فضا به نظر بزرگ یا کوچکتر به نظر بیاید. مثلا اگر یک متراژ ثابت داشته باشیم و فقط وسایل های به کار رفته در آن جا متفاوت باشد می توانیم جوری چیدمان کنیم مه هر دو فضا کاملا متفاوت به نظر بیاید.

پس بهتر است برای بزرگ تر به نظر رسیدن منازل کوچک چند مورد را رعایت کنیم. در چیدمان خانه های کوچک بهتر است که از مبل های ال و مبل های راحتی به جای مبل های استیل و کلاسیک استفاده کنیم و بهتر است که تلویزیون را به دیوار نصب کنیم تا فضای کمتری از پذیرایی اشغال شود. دیوار ها در دکوراسیون خانه های کوچک نقش مهمی دارند پس می توانیم روی آن ها قفسه بگذاریم و دکوری ها را در آن جا قرار دهیم. از رنگ های روشن و خنثی در چیدمان استفاده کنیم. هر چه پرده را به سقف نزدیک تر کنیم، سقف خانه بلند تر به نظر می آید.

از وسایل هوشمند استفاده کنیم. مثلا تخت خواب هایی که زیر آن کشو یا کمد پنهان دارد یا مبل هایی که دسته کشویی دارد. از آیینه ها در راهروی ورودی استفاده کنیم یا از آیینه های کوچک طرح دار به عنوان دکوری به کار ببریم. تقارن را در چیدمان رعایت کنیم.

مثلا در اتاق پذیرایی دو مبل بزرگ وجود دارد باید رو بروی هم قرار دهیم. این قرینه شدن در هماهنگی فضا کمک می کند. از وسایل رنگی برای چیدمان جزییات استفاده کنیم. مثل کوسن های رنگی که روی مبل می گذاریم. به دیوار ها رنگ سفید بزنیم و از نور طبیعی استفاده کنیم. از میز های دایره ای در پذیرایی استفاده کنیم. این نوع میز های به خاطر لبه های گردی که دارند می توانند فضای بیشتری که در اطرافشان است را به ما بدهند. خانه خود را به صورت عمودی چیدمان کنیم و همیشه منظم باشیم تا فضا آرامش بخش باشد و بزرگ تر جلوه کند.

استفاده از قفسه ها و شلف های دیوار

قفسه ها و شلف ها هم باعث زیبایی خانه می شوند و هم بسیاری از وسایل را در خود جای می دهند. در قسمت های مختلف خانه می توانیم از قفسه ها و شلف ها استفاده کنیم. مثلا برای آشپزخانه می توانیم در بالای کابینت ها و به جای کابینت های بالایی استفاده کرد یا در بالای ظرفشویی، اجاق گاز و اطراف هود باعث زیبایی محیط می شود.

شلف میله ای برای نگهداری کف گیر و ملاقه و غیره هم می شود استفاده کرد. برای نگهداری گل و گیاه یا لوازم دکوری گزینه خیلی خوبی است. می توانیم در حال یا راهرو هایی که منتهی به اتاق ها و ورودی خانه هستند قفسه بگذاریم و آن دیوار های یکنواخت و یک دست را پر کنیم و روی آن ها اکسسوری ها، کتاب ها، آیینه و گل قرار دهیم.

در اتاق خواب ها هم قفسه ها را در دیوار هایی که در زیر آن تختخواب قرار دارد نصب می کنند و باعث دکور مناسب و شیک می شود. در پذیرایی و ناهار خوری هم می توان استفاده کرد. مثلا در اطراف تلویزیون برای نگهداری وسایل صوتی یا اکسسوری ها.

به طور کلی شلف و قفسه های دیواری یک گزینه عالی برای زیبا شدن و استفاده از فضاهایی که محدودیت کمی دارند است.

استفاده از آیینه ها در منازل کوچک

می دانیم که اگر از آیینه استفاده کنیم باعث بازتاب نور و محیط اطراف در آن می شود و فضا را بزرگ تر نشان می دهد. پس چند مورد را توضیح می دهیم که آیینه ها را در آن به کار بردیم.

آیینه کاری بین کابینت ها: این کار باعث می شود که از آشپزی و در آشپزخانه بودن لذت ببریمو اگر کثیف هم شدند به راحتی با یک دستمال مثل روز اول درخشان می شوند.

استفاده از آیینه ها روی درب های کابینت: با این کار محتویات درونی کابینت دیده نمی شود و میتوانیم ظرف های بیشتری را در کابینت بچینیم و همین طور به دلباز شدن محیط هم کمک می کند.

با آیینه پنجره مجازی درست کنیم: قاب های آماده پنجره را تهیه کنیم و به جای شیشه از آیینه استفاده کنیم.

استفاده از فرش و موکت

استفاده از فرش و موکت

فرش از مهم ترین وسایل خانه است و هم کاربرد دارد و هم باعث زیبایی خانه می شود ولی اگر خانه کوچکی دارید برای پهن کردن فرش باید یک سری مسائل را رعایت کنیم تا خانه بزرگتر به نظر برسد. باید به گونه ای فرش را پهن کنیم که مبل ها روی فرش نباشد یا در صورت ناچار فقط پایه های جلویی مبل روی آن قرار بگیرد.

خلاصه بندی

برای بزرگ تر جلوه دادن خانه باید:

  • دیوار ها، کف و مبلمان خانه یک تم رنگی خنثی داشته باشد.
  • رنگ های تیره مناسب نیستند.
  • از پرده های نازک، روشن و بلند تر از اندازه پنجره استفاده کنید.
  • مبلکان کوچک و ظریف باشد.
  • از نور پردازی های مدرن و نا متمرکز استفاده کنید.
  • همیشه مرتب و منظم باشید.
  • کف پوش روشن و یک دست و فرش ها با رنگ روشن و متناسب با اندازه اتاق باشد.
  • از آیینه ها استفاده کنید.

این مقاله توسط کارشناسان ویستا آرشیتکت نگارش شده است. برای مطالعه مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی به دکو نیوز مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا