نمای ساختمان

نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود

ترموود یکی از کاربردی‌ترین متریال‌ها برای نمای یک سازه است

تمامی ‌ساختمان‌ها بر اساس نوع کاربری و طراحی منحصر‌به‌فردی که دارند، نماهای مختلفی داشته و از مصالح مختلفی برای طراحی و ساخت نماهای آن‌ها معمولاً استفاده می‌شود. انتخاب بهترین نما به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که دراین‌بین سازگاری و مقاومت نما در شرایط آب‌وهوایی مختلف بیش از سایر عوامل مطرح است. در همین راستا یکی از متریال‌هایی که از نظر ظاهری و فنی بهترین گزینه برای نمای ساختمان‌ها است، ترموود می‌باشد. در این مطلب از وب‌سایت پارس آرای کوهستان قصد داریم شما را با مزایا و نکات مهم اجرای نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود آشنا کنیم.

چرا ترموود متریالی ایده‌آل برای نمای خارجی ساختمان است؟

یکی از مزایای برجسته استفاده از نمای ترموود در ساختمان‌های مسکونی و اداری، سازگاری کامل این متریال پرکاربرد با محیط زیست است. چرا که این چوب درصد بازیافت بالایی داشته و به علت نرخ هدایت حرارتی پایین، به کار رفتن آن در یک پروژه معماری یا طراحی در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد شد. در ادامه این قسمت قصد داریم شما را با سایر مزایای نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود آشنا کنیم.

ترموود مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی مختلف دارد

چوب ترموود علاوه بر جذابیت‌های ظاهری در مقابل آب و عوامل رطوبت‌زا بسیار مقاوم است. برای نمونه نمای چوبی در زمان بارش برف و باران به هیچ عنوان دچار پوسیدگی نخواهد شد. همچنین وجود چنین متریالی در نما می‌تواند از کل سازه در مقابل کپک‌زدگی و هجوم حشرات محافظت کند.

ترموود سبک است و به سادگی حمل می‌شود

نمای ساختمانی ترموود وزن سبکی دارد که همین مساله جابه‌جا کردن اجزای آن برای بازسازی یا تعمیر را ساده‌تر کرده است. لازم به توضیح است که ترموود در قیاس با دیگر متریال‌های ساختمانی مانند سنگ و سیمان از وزن بسیار کمتری برخوردار است.

ساخت نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود به عنوان متریالی عایق صوت و حرارت

یکی از مزایای برجسته نماسازی با ترموود، قدرت بالای عایق‌بندی این چوب است. در حقیقت ترموود متریالی ایده‌آل به منظور عایق‌سازی ساختمان در مقابل گرما و سرما به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای برخی آمارها می‌گویند استفاده از ترموود می‌تواند به میزان 20 الی 30 درصد ساختمان را به مراتب بیشتر عایق کند.

ساخت نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود به عنوان متریالی عایق صوت و حرارت

نکات مهم در اجرای نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود

در هنگام اجرا و نصب نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود باید به یک سری نکات و مسائل توجه کرد که در بهترشدن نتیجه نقش اساسی دارند. برای نمونه باید به این نکته کلیدی توجه داشت که چوب‌های ترموودی که از درخت کاج ساخته می‌شوند، در قسمتی از هسته خود حلقه‌های سالانه دارند و با توجه به اینکه جنس این بخش‌ها نرم‌تر است، بهتر است از آن‌ها برای زیرسازی استفاده شود. سمت دیگر چوب‌ها نیز که سخت‌تر بوده و حد مقاومت مطلوبی دارند، بهتر است در نقطه‌ای دیگر قرار گرفته تا با آسیب‌های احتمالی و شرایط محیطی مواجه شود.

نکات مهم در اجرای نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود:

  • پیش از شروع اجرای نماسازی بهتر است مطمئن شوید که سطح زیر کار تراز است
  • در صورت استفاده از سیمان برای پشت زیرسازی ضخامت آن باید حداقل چهار سانتی‌متر باشد
  • عدم اتصال مستقیم ترموود به دیوار
  • قرارگیری چوب اشباع در زیر چوب ترموود
  • در تمامی‌مراحل اجرا و نصب سه میلی‌متر در عرض و یک‌سانتی متر از دو طرف طول پروفیل فاصله گذاشته شود
  • آهن‌کشی برای تمامی برگشت‌های بالای 20 سانتی‌متر ضروری است. البته از سنگین کردن زیرسازی آهنی خودداری شود
  • پروفیل‌های چوبی که برای زیرسازی استفاده می‌شوند، بایستی 60 سانتی متر باشد
  • تمامی چوب‌های زیرسازی باید بایستی با پیچ مهار شوند که فاصله این پیچ‌ها از یکدیگر بهتر است حداقل 50 سانتی‌متر باشد
  • ضرورتی برای رنگ‌آمیزی چوب‌های زیرسازی وجود ندارد
  • بهترین مدل پیچ باهدف مهارکردن چوب زیرسازی در نمای ترموود، پیچ گالوانیزه یا استیل به همراه رول‌پلاک است
  • لزوم استفاده از پیچ‌های خودکار
  • حتماً از قبل با دریل‌کاری باید سوراخ انجام شود و نباید توسط خود پیچ در چوب سوراخی باشد
  • در صورت زیرسازی با آهن و قوطی باید به سبک سازه توجه داشت و از اتصالاتی که غیرمرتبط هستند، استفاده نشود

نکات مهم در اجرای نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود

اجرای نمای ترموود ساختمان‌های اداری و مسکونی توسط پارس آرای کوهستان

برای اجرای نمای ترموود از چوب‌هایی بسیار مرغوب و باکیفیت ترمو استفاده می‌کنند. به همین خاطر این نوع نما در مقابل شرایط محیطی مختلف بسیار مقاوم بوده و در برابر تابش نور فرابنفش نیز کاملا پایدار است. از طرفی نمای ترموود عایق حرارت و صدا بوده و هرگز در برابر رطوبت دچار پوسیدگی نمی‌شود.

پارس آرای کوهستان یک مجموعه معتبر در زمینه توزیع ترموودهای وارداتی و پارکت چوبی برای ساختمان‌های مختلف است. مجموعه ما با شناخت شرایط آب‌وهوایی محل پروژه، مقاوم‌ترین ترموودها را برای نمای ساختمان شما استفاده می‌کند. شما می‌توانید به منظور بهره‌مندی از مزایای نما با ترموود، فرایند اجرای این کار را به پارس آرای کوهستان بسپارید.

سؤالات متداول

هزینه اجرای نمای خارجی ساختمان با چوب ترموود به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

اجرای نمای ترموود هم مانند سایر مراحل ساخت یک سازه مشمول هزینه‌هایی از نظر طراحی، متریال‌های به‌کاررفته و مراحل نصب و اجرا خواهد بود. اما از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت نمای ترموود می‌توان به نوع چوب، متراژ سطحی که نیاز به نما دارد، مدت‌زمان اجرای نما و متریال به‌کاررفته برای نصب اشاره کرد.

از کدام طرح‌ها می‌توانیم به‌عنوان ایده اجرای نمای ترموود استفاده کنیم؟

تنوع ترموود از نظر ابعاد، طرح و رنگ باعث شده تا طراحان ساختمانی دست بازتری برای طراحی و اجرای نما داشته باشند که از جمله آن می‌توان به ترکیب نمای ترموود با سنگ و بتن، سبک‌های مختلف چیدمان به شکل افقی، عمودی یا ترکیبی و ترکیب‌کردن دورنگ مختلف از چوب ترموود در نمای ساختمان با هم برای اجرای انواع نماهای ساختمان‌های اداری و مسکونی اشاره کرد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از نمای ترموود کدام موارد هستند؟
جذابیت بصری، مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و نصب آسان از برجسته‌ترین مزایای طراحی و ساخت انواع نماها با متریال ترموود به شمار می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!