تبلیغات

هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر؟

با توجه به افزایش آپارتمان نشینی و در نتیجه استفاده بیشتر از آسانسور، افراد به دنبال سرویس دوره ای آن هستند. در غیر این صورت آسانسور ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شود. این مشکلات در ساختمان های چند طبقه که رفت و آمد در آن ها زیاد است، بیشتر مشاهده می شود.

از جمله قوانین آپارتمان نشینی که همه افراد ملزم به رعایت آن هستند، پرداخت هزینه سرویس آسانسور است. حال سوالی که پیش می آید این است که این هزینه با مالک است یا مستاجر، که در این مطلب اشاره ای به آن داریم.

قوانین ساختمان برای پرداخت هزینه سرویس آسانسور

تفاوتی ندارد مالک یک واحد آپارتمانی هستید یا مستاجر، و ساختمان از نوع تجاری است یا مسکونی، در هر صورت باید مبلغی در ماه را برای شارژ ساختمان و سرویس آسانسور کنار بگذارید. این هزینه به تعمیرهای احتمالی و خدمات سرویس و نگهداری آسانسور مربوط می شود. با توجه به این که شاید به عنوان یک مستاجر در آپارتمانی زندگی کرده و از امکانت آن بهره می برید، شما هم باید شارژ ساختمان را پرداخت نمایید. این موضوع شامل هزینه سرویس آسانسور نیز هست.

پس متوجه شدیم هزینه سرویس آسانسور به عهده مستاجر است، اما اگر مشکلی اساسی برای آسانسور به وجود آمده و نیاز به تعویض قطعات باشد، هزینه آن تمام و کمال بر عهده مالک خواهد بود. این هزینه ها به تابلو فرمان آسانسور، موتور آسانسور و همچنین کابین آن مربوط می شود. ضمن این که هزینه شارژ ساختمان جدا از هزینه اجاره منزل توسط مستاجران پرداخت می گردد.

آیا ساکنان طبقه اول باید هزینه سرویس آسانسور بدهند؟

یکی دیگر از بحث های اساسی در مورد هزینه سرویس آسانسور این است که آیا ساکنان طبقه اول نیز باید آن را پرداخت کنند یا خیر. از آن جایی که هزینه تعمیر و نگهداری از آسانسور به صورت سالانه نسبتا زیاد می شود، برخی ساکنان طبقات اول اعتقاد دارند نباید آن را پرداخت کنند؛ چرا که یا از آسانسور استفاده نمی کنند، یا این استفاده بسیار ناچیز است.

براساس گواهی استاندارد ادواری آسانسور در سال های اخیر و همچنین ماده 23 از قانون تملک آپارتمان ها، همه ساکنان ساختمان باید هزینه تعمیرات آسانسور را بدهند. این یعنی چنین قانونی حتی شامل طبقات نخست نیز می شود. البته ساکنان برخی ساختمان ها بر سر این موضوع که طبقه نخست یا همکف هزینه سرویس آسانسور را ندهد، توافق کرده و مشکلی از این بابت ندارند، یا این که این توافق می تواند بر سر ارائه مبلغ کمتر توسط این اهالی انجام شود.

هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر؟

پرداخت هزینه های کلی و جزئی ساختمان به عهده کیست؟

شاید این سوال را از خود داشته باشید که منظور از تعمیر اساسی و کلی یک ساختمان چیست و چه هزینه هایی شامل آن می شود. مواردی مانند تعمیرات بنایی، تعمیر تاسیسات ساختمان یعنی موتورخانه و کولر، لوله کشی ساختمان و نیز خرید قطعات آسانسور همگی به عهده مالک است.

مالک در صورتی که در آن ساختمان زندگی نمی کند، هر چند وقت یک بار باید سری به آن جا زده و از خرابی های احتمالی آگاه شود. هر چند که مستاجر یا ساکنان دیگر موضوعات این چنینی را به گوش وی خواهند رساند.

در سوی دیگر برخی هزینه ها و تعمیرات برای یک ساختمان جزئی بوده و مطابق قانون مستاجران باید آن را پرداخت کنند. البته در برخی قولنامه ها قید می شود که این قضیه رخ ندهد؛ بنابراین در زمان عقد قرارداد حتما باید به این نکات توجه نشان دهید. این شامل تعویض لامپ های سوخته و خراب، تعمیر قفل ها، سرویس سیستم تهویه و موارد دیگری است که هزینه آن چنانی ندارند. تعمیرات و هزینه های جزئی آسانسور نیز به عهده مستاجر خواهد بود.

هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور چه قدر است؟

امکان تعیین هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور به طور قطع وجود ندارد و به عوامل مختلفی وابسته است. زمانی که با شرکت های ارائه دهنده خدمات و تعمیر آسانسور تماس می گیرید، قیمت های احتمالی را برای تعمیر بخش مد نظر آسانسور به شما می گویند. بعد از بررسی های حضوری، قیمت قطعی به ساکنان گفته می شود که هزینه آن نیز باید نصف شود.

البته همان طور که ذکر شد، اگر این تعمیر مربوط به هزینه های کلی و اساسی باشد، مستاجران نباید آن را پرداخت کنند و همه چیز به عهده مالکان آن ساختمان خواهد بود.

سخن پایانی

دانستن این که هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر، نکته بسیار مهمی در مجتمع های مسکونی و مراکز تجاری است که در این مطلب به آن اشاره شد. متاسفانه اگر این موضوع را ندانید، ممکن است مالک ساختمان از شما سواستفاده کند.

ضمن این که قوانین دیگری در پرداخت هزینه سرویس آسانسور در این مقاله گفته شد که تمام ساکنان یک ساختمان باید آن ها را رعایت نمایند. برای جنرال سرویس آسانسور و یا سرویس دوره ای هر نوعی از آسانسور در هر مکانی کافیست با شرکت کیهان گستر مانا تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا