طراحی دکوراسیون اتاق کودکطراحی دکوراسیون داخلی

مهم ترین اصول دکوراسیون اتاق کودک به روش مونته سوری + 11 گام مهم

دکوراسیون اتاق کودک به روش مونته سوری در واقع یکی از متدهای بسیار حرفه ای در آموزش و تربیت کودکان می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر خلاقیت بچه ها دارد. این روش که توسط دکتر انسان شناس ماریا مونته سوری ابداع و پایه گذاری شده است، معتقد است که افراد بزرگسال باعث می شوند ناتوانی ها، آشفتگی ها و سرکشی ها در کودکان پرورش یافته و با روش های غلط در آموزش و تربیت انگیزه و تمایلات آنها از بین برود. در این روش تربیتی کودک باید حتما آزاد باشد و به اعتبار شخصیت منحصر به فردش توجه شود و همین موضوع باید در دکوراسیون اتاق کودک پیاده سازی شود. برای آشنایی با اصول چیدمان اتاق کودک مونته سوری در ادامه با دکونیوز همراه باشید.

اتاق کودک به روش مونته سوری

هدف از دکوراسیون اتاق کودک به روش مونته سوری چیست؟

بر اساس اصولی که دکتر ماریا مونته سوری در روش تربیتی خود معرفی کرد، چند هدف مهم وجود دارد که با دقت در چیدمان اتاق نیز می توان به آن دست پیدا کرد:

  • ویژگی های اخلاقی خاص هر کودک کشف شود.
  • برای حمایت و دفاع از حقوق کودک تلاش شود.
  • کودک به عنوان یک فرد ضعیف در بین افراد قوی و بزرگسال مورد توجه قرار بگیرد.

سبک مونته سوری در اتاق کودک

برای رسیدن به این هدف، برخی از وسایل در دکوراسیون داخلی برای فضای رشد بچه ها مهم و ضروری می باشد. از جمله این وسایل می توان به لوازم هنری، ابزار موسیقی، کتاب، گیاهان، حیوانات و وسایل جذاب دیگر اشاره کرد. کودک باید طبق تمایل خود و آزادانه یکی از موارد را انتخاب کند. ممکن است مدت کوتاهی را با وسیله ای سرگرم باشد و بعد کنار بگذارد. این وسیله باید همچنان در اتاق باقی مانده و در دسترس او قرار گیرد و مدت زیادی حق انتخاب آن را داشته باشد.

  بدترین و بهترین رنگ نور برای اتاق خواب؛ چه رنگ لامپی برای اتاق خواب مناسب است؟

سبک مونته سوری در چیدمان اتاق کودک

نحوه چیدمان وسایل در اتاق کودک مونته سوری

برای چیدمان وسایل اتاق احتیاج به کمد، کشو و طبقات می باشد، اما با این تفاوت که ابعاد آنها باید متناسب با قد کودک باشد. طبقات باید در ارتفاعی نصب شوند که کودک به تنهایی و کاملا مستقل قادر به برداشتن هر وسیله ای از روی آن بوده و همچنین بتواند کشوها و طبقات را خودش مرتب کند. استفاده از سبدها برای قرار دادن وسایل و اسباب بازی ها و مبل و صندلی های کوچک این امکان را به کودک می دهد که به راحتی وسایلی که لازم دارد را برداشته و نیاز به کمک دیگران نداشته باشد.

چیدمان وسایل در اتاق مونته سوری

مونته سوری چه رنگ هایی را تایید می کند؟

در دکوراسیون اتاق کودک به روش مونته سوری از رنگ های روشن، خنثی و لطیف استفاده شده و رنگ های تند و زننده در این مدل اتاق جایگاهی ندارد. بهترین رنگ اتاق کودک بر اساس اصول روانشناسی را قبلا به طور کامل بررسی کرده ایم و می توانید با مطالعه آن گزینه ایده آل را برای اتاق فرزند خود انتخاب کنید.

رنگ در اتاق به سک مونته سوری بچگانه

توجه به نظم در اتاق کودک مونته سوری

این اتاق از شلوغی به دور است و تمام وسایل با نظم در جای خود قرار می گیرند، شلوغی و بهم ریختگی باعث آشفتگی و بروز خشونت در کودک می شود.

نظم در اتاق مونته سوری

تخت سبک مونته سوری

از آنجا که این روش تربیتی تاکید بر رشد شخصیتی و استقلال کودک دارد، تخت های نوزادی که دارای دیواره می باشند را مانعی برای آزادی عمل و سهولت در رفت و آمد و حرکت آنها می داند. در این روش از کف تخت استفاده می کنند و یا یک تشک نرم و راحت را مستقیم بر روی زمین قرار می دهند. تخت های که فریم کلبه ای دارند نیز در این روش مورد استفاده قرار می گیرند. مدل های متنوع دکوراسیون اتاق کودک بدون تخت را پیشنهاد می میکنیم از دست ندهید تا بتوانید برای اتاق بچه ها از آن ایده بگیرید.

  بهترین رنگ برای دیوار خانه های کوچک از نگاه طراحان حرفه ای

تخت سبک مونته سوری

تخت مناسب مونته سوری

توجه به حق انتخاب کودک در روش مونته سوری

والدینی که روش مونته سوری را برای تربیت کودک و چیدمان اتاق آنها در نظر میگیرند، به حق انتخاب توجه بالایی دارند. به عنوان مثال، اگر چند وسیله مناسب برای اتاق را کاندید کرده اید، اجازه دهید تصمیم گیرنده نهایی کودک باشد. با این کار به مرور اعتماد به نفس فرزندتان افزایش پیدا نموده و فضای اتاق نیز با خواسته های او تناسب دارد.

اتاق بچه سبک مونته سوری

اسباب بازی مناسب در اتاق کودک مونته سوری

در این روش اسباب بازی های زیادی برای کودک خریداری نمی شود، زیرا اعتقاد بر این است که کودک برای بازی دچار سردرگمی می شود. برخلاف تصور اغلب والدین امروزی، هر اندازه کودک اسباب بازی کمتری داشته باشد، با لذت بیشتری آنها را انتخاب نموده و سرگرم میشود.

اسباب بازی مناسب سبک مونته سوری

توجه به ایمنی در اتاق

کودک قرار است از همان ابتدای زندگی در این اتاق مستقل حرکت کند، بنابراین باید در زمان چیدمان وسایل و نصب یا قرار دادن وسایل به ایمنی آن توجه کامل شود. وسایلی شکستنی یا تیز و برنده در این اتاق ممنوع است. درست است که در این روش هدف تنها و مستقل بودن کودک در اتاق است، اما باید به صورت کاملا نامحسوس و پشت پرده ای از آنها مراقب شود.

ایمنی در اتاق مونته سوری کودک

تقسیم بندی اتاق کودک به روش مونته سوری

کودک باید در اتاقش فضایی برای خیال پردازی، بازی و معاشرت با خانواده یا دوستان داشته باشد. محیط اتاق باید به گونه ای با وسایلی واقعی و در سایزهای کوچکتر چیده شده باشد که چیزی شبیه به یک منزل شخصی با حداکثر امکانات در اختیار او قرار دهد. والدینی که در منازل ویلایی زندگی می کنند برای کودکانشان خانه هایی با سایز کوچک تر در گوشه ای از حیاط می سازند تا او بتواند دنیایی کاملا مستقل داشته باشد.

تقسیم بندی اتاق کودک مونته سوری
در دکوراسیون اتاق کودک به روش مونته سوری، چیدمان بعد از شناسایی علایق آنها انجام میشود. کودکی که به نقاشی علاقه دارد، باید در اتاق خود فضایی برای نقاشی داشته باشد. اگر علاقه به نجوم و ستارگان دارد، باید عکس هایی در مورد فضا و سیارات در اتاق او نصب کرده و کتاب یا فیلم هایی در اختیار او قرار بدهید که اطلاعات بیشتری در این زمینه به او بدهد. استفاده از این وسایل نه تنها فضای اتاق را زیباتر می کند، بلکه به شدت بر رشد قدرت خلاقیت و ایده پردازی آنها نیز موثر است.

  دکوراسیون اتاق کودک دختر ایرانی (جدیدترین عکس و مدل)

اتاق کودک سبک مونته سوری

انتخاب دیوار پوش و کاغذ دیواری مناسب

وقتی قرار است فرزند شما در این اتاق آزادی عمل داشته باشد، باید تمام محدودیت ها از سر راه او بردارید. کودکان علاقه زیادی به نقاشی کشیدن روی دیوارها دارند، برای اینکه بتوانند بدون ترس و محدودیت این کار را انجام بدهند، می توانید از کاغذ دیواری های قابل شستشو استفاده کنید.

کاغذ دیواری مونته سوری

اکسسوری های کاربردی در اتاق مونته سوری کودکانه

وسایل کاربردی را به عنوان اکسسوری انتخاب کنید؛ مثلا فرش را می توان از مدل هایی انتخاب کرد که مشوقی برای سرگرمی های پر تحرک بوده و بر روی آنها نقشی از یک بازی وجود داشته باشد. تخته وایت برد، چرتکه های چوبی بچگانه از جمله وسایلی کاربردی هستند که در این اتاق می توانید به کار ببرید.

اکسسوری اتاق مونته سوری

فرش اتاق به سک مونته سوری

یک کتابخانه شخصی بسازید

در اتاق کودک به روش مونته سوری برای اینکه فرزندتان در کنار تمام بازی ها و پرداختن به علایقش کتاب خوان نیز باشد، می توانید قفسه ای با چند کتاب استفاده کنید. یک میز مطالعه کوچک و مقداری لوازم تحریر، کاغذ و صندلی که کودک به تنهایی قادر به نشستن روی آن باشد فضایی بسیار عالی و شبیه سازی شده برای او می باشد تا نوشتن و مطالعه از سالهای ابتدای زندگی اش لذتبخش شود.

کتابخانه در اتاق مونته سوری
در حالت کلی و به عنوان یک نتیجه گیری می توان گفت، در دکوراسیون اتاق کودک به روش مونته سوری هدف افزایش خلاقیت و استقلال می باشد. در نتیجه می توانید علاوه بر آنچه در طول متن به آن اشاره شد، در حین چیدمان هر چیزی که می تواند به ایده پردازی فرزندتان کمک کند را در آن به کار ببرید.

مدل و عکس اتاق کودک به سبک مونته سوری

عکس اتاق کودک مونته سوری

عکس اتاق کودک به روش مونته سوری

مدل اتاق کودک مونته سوری

مدل اتاق کودک سبک مونته سوری

دکور اتاق مونته سوری برای کودک

مدل اتاق بچه به روش مونته سوری

اتاق بچه مونته سوری

ایده اتاق بچه سبک مونته سوری

ایده دکور اتاق خواب کودک مونته سوری

تزئین اتاق به سبک مونته سوری

چیدمان به روش مونته سوری

مدل طراحی اتاق کودک به روش مونته سوری

اتاق مونته سوری ساده

نظم اتاق بچه مونته سوری

نحوه چیدمان اتاق کودک به روش مونته سوری

 

نوشته های مشابه

‫12 نظرها

  1. یه روش بسیار عالی و درست درزمینه تربیت کودک
    روش های سنتی و وابسته بودن بچه ها دیگه مناسب این جامعه نیست

  2. بسیار عالی بود،خانم دکتر ماریا یکی از پیشگامان در پرورش کودکان استثنایی هستن و عقیده و روش ایشون برمبنای آزاد گذاشتن کودکان بوده و هست.مطالب عالی بودن با توجه به پرورش کودکان(نه آموزش) تا سه سالگی شرایط اتاق خواب کودک میتونه نقش به مهمی در این امر کودک داشته باشه.

  3. روش تربیتی مونته سوری یکی از روش های موثر در رابطه با تربیت کودکان هست که از کودک شخصی مستقل می سازه و این عالی هست. دنیای کودکانه در اتاقی که اغلب با وسایل بی تاثیر در رشد شخصیتی پر میشه

  4. بسایر عالی میشه اگه والدین به جای دکوراسیون های پرزرق و برق به فکر چیدمان اتاق کودک به روش مونته سوری باشن و روشهایی که اینقد مفید باشه و کمکی باشه در رشد و تربیت بچه هاشون

  5. یک روش تربیتی درست برای آینده ی بچه ها. مخصوصا برای زمانی که دانشجو میشن و یا تصمییم میگیرن تنها زندگی کنن. به راحتی از پس کارهاشون برمیان

  6. عالی توضیح دادید. ایده بسیار خوبی بود برای ما که کودکانمون رو نمی دونیم چطوری تربیت کنیم تا در این جامه زندگی بهتری داشته باشن مخصوصا این روزها که فقط به مهاجرتشون فکر می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا