اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

دنیای آرامش با بهترین دیوارپوش عایق صدا

این روزها، سروصداهای محیط اطراف دغدغه اغلب افراد شده است و بسیاری را بر آن داشته تا به فکر خرید دیوارپوش‌ عایق صدا بیفتند. این محصول بر روی دیوار نصب می‌شود و تمام امواج صوتی را که از محیط اطراف به آن برخورد می‌کنند را مسدود می‌سازد. نکته مهم این است که انواع مختلف عایق صوتی، بسته به متریال به کاررفته در آن، اثرات متفاوتی روی فرکانس‌های صوتی می‌گذارند. اینجاست که انتخابیکی از بهترین انواع دیوارپوش، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برای اینکه بدانید، بهترین دیوارپوش‌های عایق صدا کدامند و چه ویژگی‌هایی باعث برتری آن‌ها شده است، ادامه مقاله را دنبال کنید.

ویژگی‌های بهترین دیوارپوش‌ عایق صدا

با نصب بهترین دیوارپوش عایق صدا، تا حدود زیادی مطمئن هستید که کیفیت خوبی دارد و مدت‌‌ها برای شما کار می‌کند. این دیوارپوش‌ها از مواد اولیه مرغوب ساخته شده‌اند و از نظر ظاهری نیز بسیار زیبا و شیک هستند. علاوه بر آن، با توجه به نیاز محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم به ویژگی‌های یک عایق صدای ایده‌آل اشاره کنیم:

  • صداها را به خوبی جذب می‌کند و از ورود آن‌ها به داخل محیط جلوگیری می‌کند.
  • بهترین دیوارپوش عایق صدا باید از عبور امواج صوتی از یک طرف دیوار به طرف دیگر ممانعت کند.
  • ضخامت، مهمترین اصل در انتخاب یک دیوارپوش مناسب است. هر چقدر این ضخامت بیشتر باشد، عایق‌بندی صدا نیز بهتر خواهد بود.
  • عایق صداهای عالی، معمولاً سبک هستند تا فشار زیادی به ساختمان وارد نشود.
  • دمای محیط را در حد مطلوبی حفظ می‌کند و با اینکار در مصرف انرژی به طور فزاینده‌ای صرفه‌جویی می‌شود.
  • بهترین دیوارپوش عایق صدا، در مکان‌‌هایی که احتمال رطوبت یا حرارت وجود دارد، شکل و کارایی خودش را حفظ می‌کند و آسیب نمی‌بیند.
  • نصب آسانی دارند و زمانی که قرار است در محل موردنظر تعبیه شوند، مواردی از پارگی یا بریده‌بریده‌شدن عایق دیده نمی‌شود.

پشم شیشه، پشم سنگ، فوم الاستومری، فوم یونولیت، فوم پلی اتیلن و نمد از جمله دیوارپوش‌های رایج عایق‌ صوت هستند که در ادامه با ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های بهترین دیوارپوش‌ عایق صدا

دیوارپوش عایق صدا با پشم شیشه

یکی از بهترین دیوارپوش‌‌های عایق صدا، عایق صوتی پشم شیشه است که متشکل از الیاف پشم شیشه و به صورت رولی یا پنلی طراحی و تولید می‌شود. این عایق وزن کم و سبکی که دارد، به همین دلیل فرکانس‌های پایین‌‌تر را خیلی ضعیف جذب می‌کند. بنابراین در مکان‌هایی که احتمال سروصدا در آن خیلی زیاد است، به ندرت از آن استفاده می‌شود. این یکی از معایب استفاده از عایق صوتی پشم شیشه است. البته باز هم به سلیقه شخصی شما برمی‌گردد که به چه دلیلی قصد استفاده از آن را دارید. بسیاری از افراد به منظور زیبایی پشم شیشه از آن در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند. به علاوه، انعطاف‌پذیری بالای این عایق باعث شده تا از آن در ساخت انواع دکور و اکسسوری نیز استفاده شود.
اگر در مکانی زندگی می‌کنید که خیابان‌های شلوغ و پرهمهمه‌ای دارد، پشم شیشه گزینه مناسبی برای جذب صدا نخواهد بود. از آن گذشته، الیاف پشم شیشه، به دلیل ریخت‌وپاش‌هایی که دارد، برای سلامتی مضر است و مشکلات عدیده‌ای را برای شما به همراه دارد. اما می‌توانید سراغ عایق‌های قوی‌تر و بادوام‌تری مثل پشم سنگ یا عایق الاستومری بروید که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دیوارپوش عایق صدا با پشم شیشه

دیوارپوش عایق صدا با پشم سنگ

بهترین دیوارپوش عایق صدا که فرکانس‌های بالایی از صدا را به خوبی جذب می‌کند، پشم سنگ است. این عایق، از مواد معدنی تهیه شده، به علاوه عایق صوتی، عایق حرارتی نیز است و در فصول گرم و سرد سال، کاهش مصرف انرژی را برای شما به همراه دارد. به محض نصب این دیوارپوش متوجه عملکرد قوی آن خواهید شد که صداهای محیط اطراف را هر چقدر هم بلند و آزاردهنده باشند، را به خوبی جذب می‌کند و آرامش را برای ساکنین به ارمغان می‌آورد.
ناگفته نماند، برای نصب پشم سنگی زمانی می‌توانید اقدام کنید که ساختمان در حال ساخت و یا بازسازی باشد و این عایق در مکان موردنظر درون دیوار قرار گیرد. چرا که پشم سنگ به صورت پنل‌های فشرده تولید می‌شود و هنگام قرارگیری درون دیوار باید فضای کافی برای نصب وجود داشته باشد، علاوه بر این، بعد از اتمام ساخت یا بازسازی، باید کلی زمان و هزینه صرف کنید تا دیوار مجدداً تخریب شود و عایق درون آن جای گیرد.

دیوارپوش عایق صدا با پشم سنگ

دیوارپوش فومی عایق صدا

دیوارپوش فومی تولید شده با فوم پلی اتیلن از دیگر عایق‌های صوتی است که ساختار سلولی بسته و سبکی دارد. این ویژگی‌، فوم اتیلن را به گزینه‌ای مناسب برای عایق‌بندی صوتی دیوارها، سقف و کف تبدیل می‌کند. دیوارپوش فوم اتیلن، عایق رطوبت نیز است و استفاده از آن در مکان‌های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه بلامانع است. نکته مهم استفاده از فوم پلی اتیلن به منظور عایق صوتی، نیاز به ضخامت بالایی است که باید مدنظر داشته باشید. در واقع هر چه ضخامت عایق بیشتر باشد، امواج صوتی بیشتری هم جذب خواهد کرد. به عنوان مثال برای استفاده از عایق صوتی فوم پلی اتیلن در اماکنی مانند سینما و اتاق‌های استودیو، ضخامت فوم باید حداقل ۱۰ میلی‌متر باشد.
فوم‌های پلی اتیلن به راحتی برش می‌خورند و در داخل دیوار نصب می‌شوند. این عایق بسیار سبک و انعطاف‌پذیر است. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، بر خلاف پشم سنگ، عایق حرارت نیست و در محیط‌هایی که خطر آتش‌سوزی در آن زیاد است، توصیه نمی‌شود. این دیوارپوش در مجاورت با حرارت می‌تواند به راحتی ذوب شده و دود سمی زیادی تولید کند.

دیوارپوش فومی عایق صدا

دیوارپوش عایق صدا با فوم یونولیت

یکی از بهترین دیوارپوش‌های عایق صدا، فوم یونولیت است که ساخته‌شده از ماده‌ای به نام استایرن مونومر است. این ماده شیمیایی در فرآیند پلیمریزاسیون تبدیل به دانه‌های ریز می‌شود و سپس با استفاده از گازی پنتان که به آن تزریق می‌شود، حجمی ۲۰ تا ۴۰ برابر پیدا می‌کند و بدین ترتیب فوم یونولیت به دست می‌آید.
فوم یونولیت سبک است و در عایق‌بندی دیوار، سقف، کف، سردخانه و یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فوم به عنوان عایق حرارت و رطوبت در ساختمان‌سازی کارایی بی‌نظیری دارد. ترکیب یونولیت با فوم شانه‌ تخم‌مرغی تأثیر عایق صوت‌بودن آن را تا چندین برابر بیشتر می‌کند. هر چه ضخامت و دانسیته یونولیت بیشتر باشد، به همان میزان هم می‌تواند عایق صدای بهتری باشد. جالب است بدانید که در ساختمان‌ها به اشکال مختلف از یونولیت‌ها استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • دیوارهای دی پنل: در این روش، یونولیت در داخل پنل‌های تری دی و به صورت توکار جای می‌گیرد. این روش، عایق‌بندی صوتی ساختمان را به طور چشمگیری بالا می‌برد.
  • یونولیت دیواری: بر خلاف روش قبل، در روش یونولیت دیواری، یونولیت به صورت روکار روی دیوارها نصب می‌شود. اما عملکرد ضعیف‌تری نسبت به روش تری دی پنل دارد، زیرا در این روش یونولیت در معرض محیط خارجی قرار می‌گیرد و امواج صوتی از طریق آن به داخل ساختمان می‌توانند نفوذ کنند.

دیوارپوش عایق صدا با فوم یونولیت

دیوارپوش عایق صدا با فوم الاستومری

مهمترین ویژگی که دیوارپوش فوم الاستومری را از سایر دیوارپوش‌های عایق صوت متمایز می‌کند، ویژگی نسوز بودن آن است. این نوع دیوارپوش، مقاومت بالایی در برابر آتش‌سوزی دارد و در صورتی که احتراق رخ بدهد، جلوی دود و گازهای سمی را هم می‌گیرد. بنابراین در ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و مراکز اداری که احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها زیاد است، کارایی بیشتری دارد. اگر این عایق همراه با فوم پلی اتیلن و یا پشم سنگ به کار رود، خواص آکوستیکی آن افزایش پیدا می‌کند و در فرکانس‌های پایین نیز می‌توان از آن استفاده کرد. به دلیل وجود همین مزایا است که فوم الاستومری به عنوان بهترین دیوارپوش عایق صدا شناخته شده است.

دیوارپوش عایق صدا با نمد

نمد صوتی، نوعی عایق صوت است که از نفوذ صدا به فضای داخلی جلوگیری می‌کند. از این عایق صوت بیشتر در صنعت خودروسازی و مناطق مسکونی استفاده می‌شود. بیشتر موکت‌های ماشین که در بازار موجود هستند، همچنین عایق درب‌های خودروها نیز از نمد صوتی ساخته شده‌اند. علاوه بر آن، عایق حرارت نیز است و از هدررفت حرارت در محیط جلوگیری به عمل می‌آورد.
جالب است بدانید که نمدهای صوتی از پشم گوسفند تهیه شده‌اند، از همین رو، کیفیت بالاتری دارند. به طوری که هر چقدر مقدار پشم موجود در نمد بیشتر باشد، به همان میزان نیز عایق صوتی بهتری به شما تحویل می‌دهد. استفاده از نمدهای صوتی مزایای بسیاری دارد. اگر بخواهیم به یک مورد از آنها اشاره کنیم، می‌توانیم تنوع رنگ، اندازه و ضخامت را نام ببریم که هر کدام برای محیط خاصی کاربرد دارند.

جمع‌ بندی

با استفاده از بهترین دیوارپوش‌ عایق صدا که در این مقاله با تعدادی از آن‌ها آشنا شدید، برای همیشه از شر نویزهای مزاحم خلاص می‌شوید. اولین نکته مهمی که باید به هنگام نصب آن‌ها توجه داشته باشید، انتخاب نوع نویز است که برای فرکانس‌های مختلف، کارایی متفاوتی نیز خواهند داشت و این که عایق قرار است در چه مکانی نصب شود.
قاعدتاً برای مکان‌‌هایی مانند منزل، محل کار و استودیو باید به نوع کاربری و میزان نویز، دقت کنید تا بتوانید عایق صوتی مناسب با آن را انتخاب کنید. در این مقاله به طور مختصر و مفید بهترین دیوارپوش‌های عایق صدا به شما معرفی شدند.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا