اجزای چیدمان و دکوراسیونفرش، موکت، قالیچه

راهنمای خرید موکت تایل (مزایا، معایب، ابعاد، نصب،شستشو و قیمت)

موکت تایل (carpet tile) یا مدولار یکی از جدیدترین انواع کف پوش می باشد که در عین شباهت زیاد به موکت های رایج و رولی، تفاوت هایی را با آنها دارد. خرید موکت تایل نه تنها از نظر اقتصادی به صرفه می باشد، بلکه در طراحی دکوراسیون داخلی نیز کاربرد گسترده ای دارد. با توجه به استقبال زیاد از این نوع موکت در چند سال اخیر، در ادامه راهنمای انتخاب موکت تایل و هر آنچه که باید درباره نصب، شستشو، طرح و قیمت آن بدانید را معرفی خواهیم کرد. با مجله تخصصی دکوراسیون داخلی دکونیوز همراه باشید.

موکت تایل چیست

موکت تایل جدیدترین نسل موکت و کف پوش می باشد که به نام های موکت مدولار و مربعی (carpet squares) شهرت دارد. این نوع موکت از تایل یا تکه هایی با ابعاد و طرح های مختلف تشکیل شده اند که از هم جدا بوده و با توجه به طرح مورد نظر در کنار هم نصب میشوند. با توجه به جنس به کار رفته در این نوع موکت و همچنین شکل و نصب آن، خرید موکت تایل بیشتر برای محیط های پرتردد مانند ادارات و سالن های ورزشی و تجاری کاربرد دارد.

تفاوت اصلی موکت تایل با موکت های رول (موکت های رایج) در شبکه ای بودن آنها می باشد. کنار هم قرار گرفتن تایل ها با طرح و رنگ و ابعاد مختلف در کنار هم باعث شده است تا در صنعت طراحی دکوراسیون داخلی از موکت تایل استقبال بسیار خوبی به عمل بیاید. به طوریکه علاوه موکت تایل چینی که در بازار بسیار زیاد به چشم میخورد، می توان نمونه های با کیفیت و خوبی را در موکت تایل ایرانی مشاهده نمود.

انتخاب موکت تایل

ابعاد موکت تایل

برخلاف سالهای ابتدایی ورود موکت تایل به بازار که اغلب تایل ها مربع شکل بودند، در حال حاضر برندهای مختلف داخلی و خارجی ابعاد و طرح های مختلفی را برای این نوع کف پوش ارائه می دهند. تایل های نواری شکل، مربع، مستطیل، مثل، لوزی، چند ضلعی و حتی طرح های پازلی شکل از جمله موارد بسیار رایج در صنعت تولید موکت تایل به شمار می روند. ترکیب این نوع تایل ها با رنگ های متنوع و متناسب در نهایت منجر به زیبایی صد چندان کفپوش می گردد. در شکل زیر استانداردهای رایج در تولید تایل با طرح های مختلف نمایش داده شده است.

ابعاد موکت تایل

چرا خرید موکت تایل

یکی از مهم ترین مسائل و سوالاتی که ممکن است افراد در حین انتخاب موکت تایل با آن مواجه شوند این است که این نوع موکت چه مزایایی دارد. به عبارت دیگر، چه ویژگی هایی در موکت تایل وجود دارد که باعث برتری آن نسبت به موکت های رول شده است؟ از جمله مزایای موکت تایل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تنوع در طرح و شکل

یکی از اصلی ترین دلایل برای انتخاب موکت تایل، تنوع بالا در طرح های آن می باشد. تایل و یا تکه های مجزا که هر یک دارای رنگ ها و حتی شکل های مختلفی می باشند باعث میشود تا طرح نهایی کفپوش به مدل های مختلف چیده شود. چیدمان موکت تایل اگر خلاقانه و متناسب با اصول طراحی دکوراسیون منزل و یا محیط های اداری انجام شود، می تواند طرح های بسیار جذابی را بوجود آورد. به عبارت دیگر می توان گفت طرح های ایجاد شده با موکت تایل بی پایان است و این یکی از بهترین مزایا برای این نوع کفپوش به شمار می رود.

  دیوارپوش ماربل شیت چیست؟ ویژگی ها و کاربرد ماربل شیت

علاوه بر تنوع زیاد در نحوه چیدمان تایل ها برای پوشش تمام کف، همچنین می توان این نوع موکت را با سایر کفپوش ها نیز ترکیب کرد. به عنوان مثال با ایجاد طرح های خلاقانه می توان بخشی از کف محیط مورد نظر را با سرامیک و یا پارکت پوشاند و بر روی مابقی محیط تایل های جذاب و خوشرنگ قرار داد.

قیمت موکت تایل

کیفیت و طول عمر بالا

از جمله مزایا و دلایل انتخاب موکت تایل می توان به مقاومت بالای آنها در برابر سایش اشاره کرد. به همین خاطر است که در طراحی دکوراسیون دفتر کار و محیط های پرتردد این نوع کفپوش کاربرد گسترده ای دارد. علاوه براین، انعطاف پذیری بالای تایل ها باعث میشود تا از ترک خوردگی و شکست در آنها جلوگیری شود.

نصب آسان

فرآیند جا به جایی و حمل و نقل موکت های رول تا محل مورد نظر یکی از سخت ترین مراحل در نصب آنها می باشد که دلیل اصلی آن استحکام بالا و عدم انعطاف پذیری موکت های رول شده در حین جا به جایی می باشد. در نتیجه عبور آنها از راهروهای باریک با مشکلات زیادی مواجه می باشد. علاوه براین، در حین نصب آنها بخاطر ثابت شدن کفپوش بر روی کف برخی از قسمت ها در گوشه های دیوار و ستون ها ممکن است نیاز به برش و دور ریز داشته باشد. برخلاف موکت های رول، در نوع مدولار و یا همان تایل جا به جای و حمل و نقل آنها بسیار آسان می باشد. چون ابعاد تایل ها کوچک بوده و براحتی بر روی هم قرار گرفته میشوند. علاوه براین، نصب و چیدمان این نوع موکت نیاز به برش و دور ریز زیاد ندارد و کافیست تایل ها را بر اساس طرح مورد نظر کنار هم قرار دهید.

نصب موکت تایل

تعمیر و شستشوی آسان

در صورت ایجاد خرابی و یا کثیفی بر روی هر یک از تایل ها می توان براحتی آن را جدا نمود و بعد از شستشو و یا تعویض با تایل جدید آن را سر جای اول قرار داد. شستشوی آسان و تعمیر و جایگزینی راحت این نوع کفپوش از اصلی ترین دلایل برای استفاده و انتخاب موکت تایل در مکان های شلوغ و پرتردد می باشد.

معایب خرید موکت تایل

هیچ یک از المان ها و عناصر به کار رفته در صنعت طراحی دکوراسیون و یا هر کسب و کار دیگر بدون نقطه ضعف نیست و قطعا موکت تایل نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد. البته معایب و نقاط ضعف این نوع کفپوش در بسیاری از مواقع و با توجه به مزایای آن قابل چشم پوشی است. قیمت بالای موکت تایل نسبت به رول، مشخص بودن درز میان تایل ها و یکپارچه نبودن سطح، جا به جایی تایل ها در صورت عدم نصب صحیح آنها با تردد زیاد در محیط و همچنین ایجاد فضایی شرکتی و اداری در محیط های مسکونی و مناسب نبودن این نوع کفپوش برای محیط های مرطوب از جمله نقاط ضعف در کفپوش های تایل به شمار می روند.

  معرفی 10مورد از بهترین انواع کفپوش اتاق خواب

موکت تایل شیک

کاربرد موکت تایل

در حالت کلی نمی توان مشخص نمود که کدام کفپوش برای چه مکان هایی کاربرد دارد. چون خلاقیت و ایده پردازی می تواند باعث شود تا هر نوع کفپوشی را به بهترین شکل در محیط های مختلف اجرا کنید. کاربرد موکت تایل نیز به همین صورت است، به طوریکه می توان از آن برای محیط های مسکونی و کفپوش اتاق خواب و یا پذیرایی استفاده کرد و یا در محیط های اداری و کاری. اما کیفیت و قابلیت تعمیر و نصب آسان تایل ها باعث میشوند تا اغلب برای محیط های پر تردد از این نوع کف پوش استفاده شود. از جمله کاربردهای کفپوش و موکت مدولار می توان به سالن های ورزشی، سالن های سینما و تئاتر، سالن های همایش، فروشگاه ها و مراکز تجاری، سالن های تشریفات و تالارهای عروسی، رستوران و غیره اشاره نمود.

موکت تایل اداری

نکات مهم در خرید موکت تایل

برای انتخاب موکت تایل مانند هر نوع کفپوش دیگر باید به چند فاکتور مهم توجه داشت که عبارتند از:

جنس تایل های موکت

در صنعت تولید و ساخت موکت از متریال های مختلفی استفاده میشود که هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. پنبه، آکریلیک، پلی استر و مواد بازیافتی و نایلون از جمله مواد اولیه می بشند که در این صنعت کاربرد دارند. با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت موجود در محیط و همچنین میزان تردد در آن باید بتوانید موکتی را انتخاب کنید که دوام مناسبی داشته باشد.

طرح و ابعاد تایل

با توجه میزان بزرگی محیطی که موکت بر روی آن نصب می گردد، باید بتوانید طرح های مناسب را انتخاب نمایید. در فضاهای کوچک برای پرهیز از شلوغ شدن محیط لازم است طرح هایی را برای کفپوش انتخاب کنید که تنوع رنگ کمتری داشته باشند و تا حد امکان خلوت تر بنظر برسند.

رنگ تایل ها

توجه به نظافت اولین گام در انتخاب رنگ مناسب برای تایل ها می باشد، مخصوصا در محیط های اداری و پرتردد که خیلی زود کفپوش ها با تغییر رنگ مواجه میشوند! حتی الامکان برای محیط های شلوغ و پرتردد از انتخاب موکت تایل رنگ روشن خودداری کنید. همچنین دقت داشته باشید که در محیط های مسکونی کوچک تایل ها با رنگ های تیره باعث میشوند تا محیط بسته و کوچک تر بنظر برسد

موکت تایل چینی

نحوه نصب موکت تایل

نحوه نصب موکت تایل بسیار آسان می باشد و این یکی از بهترین مزایای این نوع کفپوش در مقایسه با موکت رول می باشد. برای نصب تایل ها لازم است ابتدا بر اساس محیط و ابعاد آن و همچنین طرح کلی مورد نظر، تایل ها را خریداری کنید. دقت داشته باشید که تایل ها در دو نوع چسب دار و بدون چسب به فروش می رسند که نوع چسبدار گران تر است. با توجه به اینکه چه نوع تایل هایی را خریداری نموده اید گام های زیر را برای نصب موکت تایل لازم است اجرا کنید:

چسب پشت تایل ها را جدا کنید و در محل مورد نظر قرار دهید. در نوع بدون چسب برای جلوگیری از جا به جایی تایل ها ممکن است به چسب فرش نیاز داشته باشید. البته دقت داشته باشید که محل قرار گرفتن هر یک از تایل ها را قبل از نصب مشخص کنید تا مجبور به جا به جایی های متعدد نشوید.

  دیوارپوش آلومینیومی چیست و چه کاربردی دارد؟

نصب موکت تایل

نصب موکت تایل

نصب موکت تایل

نصب موکت تایل

نصب موکت تایل

نصب موکت تایل

نحوه شستشو موکت تایل

شستشو و نظافت موکت تایل برخلاف نوع رول کار سختی نیست و نیاز به شستشوی تمام بخش های آن وجود دارد. با توجه به میزان و نوع آلودگی های موجود بر روی سطح موکت تایل، می توان روش های مختلفی را برای این منظور انجام داد. نظافت و حذف گرد و غبار و ضایعات با کمک جاروبرقی اولین گام برای نظافت موکت تایل می باشد. با توجه به وجود درز میان تایل ها به مرور زمان در این بخش ها آلودگی و گرد و غبار زیادی تجمع پیدا میکند. به همین خاطر لازم است این قسمت با دقت با سر مخصوص برای درزها در جاروبرقی کاملا تمیز شود.

لکه های آب و روغن در بسیاری از مواقع با محلول های مخصوص قابل رفع می باشند. برای این منظور کافیست دستمال آغشته به محلول های پاک کننده بر روی لکه ها چندین مرتبه کشیده شود تا لک به طور کامل از بین برود.

لکه های قوی که براحتی برطرف نمی شوند و یا تایل هایی که با پاره گی و ترک مواجه شده اند را از کف جدا کنید و بعد از شستشو و یا تعویض با تایل جدید آن را در محل اولیه قرار دهید. دقت داشته باشید که بعد از نصب مجدد حتما چسب مخصوص را در پشت آن قرار دهید تا جا به جا نشود.

شستشو موکت تایل

قیمت موکت تایل

همان طور که قبلا اشاره کردیم، یکی از نقاط ضعف موکت تایل نسبت به موکت های قدیمی و رول (wall to wall) قیمت بالای آن می باشد. البته قیمت موکت تایل ایرانی و یا موکت تایل چینی بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین میشوند که در حین خرید باید مد نظر قرار دهید.

جنس و متریال به کار رفته برای تولید موکت، برند تولید کننده ، ابعاد، طرح، تنوع رنگ، مقاومت در برابر آتش و رطوبت و سایش و همچنین کیفیت تایل ها همگی بر گران یا ارزان بودن آن تاثیر گذار می باشد. موکت تایل چینی یکی از ارزان ترین نوع موکت های موجود در این زمینه می باشد که در دسترس هستند. البته دقت داشته باشید که برای بالا بردن طول عمر کفپوش، لازم است کیفیت را فدای قیمت و ارزان بودن نکنید. قیمت موکت تایل ایرانی شاید در برابر موکت تایل چینی کمی گران تر باشد، اما کیفیت آنها در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، مدت زمان گارانتی و ضمانت نیز از دیگر فاکتورهایی می باشد که ممکن است در قیمت موکت تاثیرگذار باشد. بسیاری از تایل های تولید شده توسط برندهای نا آشنا و چینی ممکن است از ضمانت خوبی برخوردار نباشند و بهتر است از خرید آنها جلوگیری کنید.

قیمت موکت تایل اداری

مدل های موکت تایل اداری و غیره

مدل موکت تایل

مدل موکت تایل اتاق کودک

مدل موکت تایل

مدل موکت تایل رستوران

مدل موکت تایل ایرانی

مدل موکت تایل چینی

مدل موکت تایل

مدل موکت تایل چینی

مدل موکت تایل

انتخاب موکت تایل

مدل موکت تایل

مدل موکت تایل برای خانه

مدل موکت تایل برای آموزشگاه

مدل موکت تایل برای دکوراسیون منزل

مدل موکت تایل

مدل موکت تایل

مدل موکت تایل جدید

موکت تایل در طراحی داخلی

مدل موکت تایل

مدل موکت تایل شیک

مدل موکت تایل لاکچری

مدل موکت تایل ارزان

قیمت ارزان موکت تایل

نکات مهم در خرید موکت تایل و نصب و شستشو و هر آنچه که باید درباره این نوع کفپوش بدانید را در این مطلب اشاره کردیم. برای اطلاع از سایر اصول و نکات مهم در حوزه طراحی دکوراسیون اتاق کودک، مبلمان و سرویس چوب و هر آنچه که به زیباتر شدن محیط اطرافتان کمک می کند، با مجله طراحی دکوراسیون داخلی دکونیوز همراه باشید.

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا