مبلمان و سرویس چوب

چطور مبل را تمیز کنیم؟ (روش های تمیز کردن مبل)

برای اینکه بدانیم چگونه مبل را تمیز کنیم ابتدا باید به مواردی مانند برچسب روی مبل، جنس، نوع کثیفی و میزان آن دقت داشته باشیم. مبلمان به عنوان یکی از ضروری ترین تجهیزات منزل که سبب زیبایی بیشتر و رفاه در استراحت و نشستن می شود. مبلی که در گوشه و کنار آن لکه و کثیفی باشد از زیباییش کم شده و همچنین فضای منزل را کاملا تحت تاثیر این کثیفی خواهد گذاشت. هر نوع و مدل مبل از پارچه ای با خصوصیات متفاوت تولید می شود از این رو تمیز کردن آن نیز باید با توجه به این ویژگی ها صورت گیرد. در ادامه به بررسی علائم و انواع روش های شستن یا تمیز کردن مبل پارچه ای، مخملی با مواد شوینده، سرکه و جوش شیرین و غیره می پردازیم.

روش های تمیز کردن مبل

علائم مهم در تمیز کردن مبل

قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن مبل کنیم، ابتدا باید مواردی رعایت شوند تا از نتیجه و پایان کار رضایت داشته باشیم. اولین قدم بررسی برچسب روی مبل می باشد؛ هر مبل دارای برچسبی است که شامل علائم اختصاری بوده و به گونه ای شناسنامه آن مبل محسوب می شود و به ما اطلاعاتی می دهد این علائم عبارتند از:

  • O: این علامت به معنی این است که در تولید این مبل از مواد ارگانیک استفاده شده است و برای شستشوی آن فقط باید از آب سرد استفاده شود.
  • S: این علامت گویای این است که مبل باید به صورت خشک تمیز شود.
  • WS: با دیدن این علامت بر روی برچسب مبل باید به فکر تمیز کردن مبل با مواد شیمیایی و محلول های بر پایه آب باشید.
  • W: مبلی که در برچسب خود این علامت را دارد باید با آب خالی یا بخار آب تمیز شود.
  • X: وجود این علامت بر روی مبل علامت این است که باید ابتدا توسط برس و جارو آن را تمیز کرده و سپس با شامپوی مخصوص به تمیز کردن آن بپردازید.

نکات مهم قبل از تمیز کردن مبل

  • ابتدا توسط جارو برقی، غلطک پرزگیر و برس سطح مبل را کاملا تمیز می کنیم و گرد و غبار و پرزها را از روی کوسن ها و مبل بر می داریم. دقت کنید که برخی از پرزها و یا موی حیوان خانگی توسط جاروبرقی برداشته نمی شود و استفاده از برس و غلطک پرزگیر کاملا الزامی است.
  • یک پارچه نرم انتخاب کرده و به مواد شوینده ملایم و خانگی مانند مایع ظرفشویی آغشته کنید. سپس توسط آن قسمت های غیرپارچه ای مبل را تمیز کنید. دقت کنید که ماده ی مورد استفاده تان با جنس چوب یا فلز مبل سازگاری داشته باشد و آسیبی به آن وارد نکند.
  • بعد از تمیز کردن قسمت غیر پارچه ای مبل، از براق کننده و یا واکس های مخصوص با جنس آن استفاده کنید. واکس و براق کننده ها زیبایی بیشتری به چوب داده و روی جلوه ی ظاهری مبل تاثیر به سزایی دارند.
  • اگر تصمیم به شستن مبل با مواد شوینده دارید باید بدانید که هیچ ماده ای را نباید مستقیما بر روی مبل بریزید زیرا به رنگ و بافت آسیب می رساند. روش صحیح این می باشد که باید از دستمالی استفاده کرده و آن را به شوینده آغشته کنید. در مرحله ی بعد دستمال آغشته به شوینده را روی قسمتی از مبل که دیده نمی شود بکشید. سپس بلافاصله با پارچه ای تمیز روی آن قسمت را بکشید؛ اگر پارچه دوم رنگ مبل را گرفت یعنی شوینده ی منتخب شما متناسب با پارچه مبل نمی باشد. برای تشخیص مناسب بودن شوینده همچنین می توانید بعد از اینکه در قسمتی غیرقابل دید آن را تست کردید، چند دقیقه صبر کنید تا ببینید رنگ پارچه تغییری می کند یا خیر. در صورت تغییر باید به دنبال شوینده ی نرم تر باشید.
  • زمان استفاده از مواد شوینده، ابتدا طبق دستورالعملشان آنها را رقیق کنید. استفاده از مواد شوینده با غلظت بالا گاهی باعث تثبیت لکه ها می شود.
  • برای استفاده از مواد شوینده خشک دستور استفاده آنها را کامل و دقیق مطالعه کنید و طبق آن عمل کنید. این مواد مانند یک آهن ربا آلودگی ها را به خود جذب کرده و سپس با مکنده و یا جاروبرقی پودر را از روی آن تمیز کنید.

حالا که مراحل اولیه ی تمیز کاری را انجام داده ایم و با توجه به علائم می دانیم برای شستشوی مبل چه کارهایی باید انجام شود و چه محدودیت هایی داریم، روش های مختلف شستشوی مبل ها را بررسی و معرفی می کنیم.

نکات مهم قبل از تمیز کردن مبل

طریقه شستشوی مبل با بخار شور

یکی از روش های شستشوی مبل با بخار شور خانگی می باشد. بخار شور به عنوان پرطرفدارترین تمیز کننده خانگی به راحتی می تواند لکه های روی مبل را کاملا از بین ببرد. ابتدا مخزن بخار شور طبق دستورات دفترچه و در حد استاندارد توسط ماده شوینده و آب پر کرده، سپس سری مناسب آن را متصل کنید. ابتدا کوسن و بالشتک ها از روی مبل برداشته و توسط بخارشور تمیز کنید. سپس سراغ بدنه مبل رفته و سعی کنید تنها قسمت هایی را که لازم است و جای لک و کثیفی روی آن مشهود می باشد تمیز کنید. اگر قسمتی تمیز بود، نیاز به شستشو ندارد، زیرا فوم دیر خشک شده و سبب فرسودگی مبل ها می شود. بعد از اینکه شستشو انجام شد آب اضافه روی مبل را بگیرید و به سرعت اقدام به خشک کردن آن نمایید. برای سرعت بخشیدن به خشک شدن مبل می توانید پنجره ها را باز بگذارید یا از پنکه استفاده کنید.

چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم؟

در ابتدای باید بگوییم برای شستن مبل مخمل با هر ماده شوینده یا استفاده از بخار شور ابتدا در قسمتی که قابل رویت نیست روش شستشویتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید مبل رنگ نمی دهد. سپس به بخارشویی و تمیز کردن آلودگی ها با دستمال آغشته به مواد شوینده بپردازید. مواد شوینده نامناسب علاوه بر از بین بردن رنگ مبل های مخمل، سبب آسیب رساندن به پارچه و بافت آن می شوند. حالا به شستشوی مبل های مخمل با مواد مختلف می پردازیم.

تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین و آبلیمو

این مخلوط برای پاک کردن لکه های روی مبل مخمل مناسب و موثر می باشد. نصف لیوان آبلیمو را با نصف لیوان آب داخل یک ظرف بزرگ تر بریزید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به این مخلوط بیفزایید. بعد دستمالی برداشته و به این محلول آغشته کنید و به صورت دورانی و بدون فشار زیاد روی لکه ها بکشد. سپس با پارچه ای تمیز این قسمت ها را از آب و کف اضافی پاک کنید و منتظر بمانید تا خشک شود. این روش برای از بین بردن لکه ها بسیار عالی می باشد، اما چنانچه بعد از خشک شدن متوجه اثر لکه ها شدید، این عمل را دوباره تکرار کنید.

تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین و آبلیمو

تمیز کردن مبل مخمل توسط آب و صابون

این روش نیز برای پاک کردن لکه ها موثر بوده و باید مانند دستورالعمل آبلیمو و جوش شیرین انجام شود. بعد از درست کردن محلول آب و صابون پارچه را به آن آغشته کرده و روی لکه ها به صورت آرام، نرم و دورانی بکشید سپس خواب پرزها را درست کرده و منتظر بمانید خشک شود.
برای شستشوی مبل مخمل از شامپو فرش نیز می توانید استفاده کنید. باز هم تاکید می کنیم تمام این مواد را ابتدا در قسمتی که دیده نمی شود بر روی مبل امتحان کنید و پس از اطمینان از اینکه رنگ پارچه مخمل را تغییر نداد، به تمیز کردن قسمت های مورد نظرتان بپردازید. برای خشک کردن نیز از پنکه و سشوار استفاده کنید. درست کردن خواب پرزها را نیز توسط یک برس نرم انجام دهید.

تمیز کردن مبل چرم

برای تمیز کردن مبل چرم باید ابتدا مراحل گردگیری و برداشتن پرزها را انجام داده سپس پارچه ای تمیز را با مخلوط آب و مواد شوینده خیس کرده و آب اضافه آن را به خوبی بفشارید. بعد دستمال را به آرامی روی سطح مبل کشیده و آلودگی ها را تمیز کنید. بعد از تمیز شدن جای لک و کثیفی ها با پارچه ای دیگر مبل را خشک کرده و سپس روی یک پارچه مواد محافظتی و نگهدارنده چرم را اسپری کرده و به صورت دورانی روی مبل بکشید.

تمیز کردن مبل رنگ کرم

اگر روی مبل رنگ روشن لکه ای ایجاد شود بیشتر نگران خواهید شد، زیرا جلوه ظاهری مبل را کاملا از بین می برد. بنابراین در صورت ایجاد لک به سرعت اقدام به از بین بردن آن کنید. برای تمیز کردن مبل رنگ کرم روش های زیر را می توانید استفاده کنید:

اگر لکه مربوط به چای یا قهوه بود ابتدا توسط جوش شیرین و آب خمیر درست کرده و آن را بر روی لکه قرار دهید. بعد از ده دقیقه با پارچه ای تمیز آن را تمیز کنید. برای لکه های روغن باید از ماده ای جاذب استفاده کنید. نشاسته ی ذرت یکی از موادی است که در مقابل روغن به صورت جاذب عمل کرده و آن را جذب می کند. برای این کار کافیست کمی نشاسته ذرت را روی لکه چربی ریخته و بعد از 15 دقیقه با جارو نشاسته ها را بردارید.

با چه موادی مبل را تمیز کنیم؟

اگر قصد تمیز کردن مبل بدون دستگاه را در منزل دارید، باید این کار را با استفاده از مواد شوینده یا لکه برها انجام دهید. در ادامه برخی از این موراد را مورد بررسی قرار می دهیم.

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش

یکی از روش های تمیز کردن مبل های پارچه ای استفاده از شامپو فرش می باشد. شامپو فرش آلودگی ها را کاملا تمیز کرده و به خاطر داشتن رایحه خوب، بوی مطبوعی نیز به فضای منزلتان می دهد. شامپو فرش برای مبل های پارچه ای مناسب بوده و نباید برای مبل های چرم، استیل و یا حصیری استفاده شوند. شامپو فرش را طبق دستورالعمل آماده کرده و هم بزنید تا کف کند، سپس پارچه ای نرم که از خود پرز به جای نمی گذارد را به شامپو آغشته و کثیفی های مبل را تمیز کنید. بعد از پاک کردن لکه های روی مبل، با پارچه ای تمیز و مرطوب مواد شوینده را از روی مبل تمیز کنید، سپس مبل را در جایی قرار دهید تا خشک شود. نور خورشید، قرار دادن در معرض هوای آزاد و استفاده از پنکه از راههای سرعت بخشیدن به خشک کردن مبل می باشد.

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش

تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین و سرکه

سرکه از موادی است که به علت اسیدی بودن قبل از استفاده حتما باید در گوشه ای از مبل که قابل مشاهده نیست امتحان شود. بعد از اطمینان مقداری جوش شیرین روی لکه ریخته و سرکه را روی آن اسپری کنید، سپس با فرچه کوچک یا مسواک و اسفنج روی لکه را تمیز کنید. بعد با پارچه خیس جای سرکه و جوش شیرین را تمیز کنید تا مواد روی پارچه باقی نمانده و سبب آسیب نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا