مبلمان و سرویس چوب

مبل شزلون Chaise longue چیست؟ (انواع آن، کاربرد، تاریخچه، 60 مدل جدید)

شاید برای شما نیز این سوال بوجود آمده باشد که مبل شزلون چیست و چه کاربردی دارد؟ این نوع مبل برای اولین مرتبه توسط چه کسانی و چه کشورهایی طراحی و مورد استفاده قرار گرفت؟ تفاوت مبل لاوست و شزلون چیست؟ انواع مختلف این مبل کدامند و هر یک چه ویژگی هایی دارند و ده ها سوال دیگر که پاسخ دادن به آنها می تواند به شما کمک کند تا انتخاب خوبی در این زمینه داشته باشید. مجله دکوراسیون داخلی دکونیوز در این مطلب به معرفی کامل مبل شزلون (Chaise longue) پرداخته و انواع آن از قبیل شزلون مدرن و دوشس بریسی، سلطنتی، راحتی و مبل شزلون کلاسیک را معرفی نموده و جدیدترین مدل های این مبلمان را ارائه خواهد داد.

مبل شزلون

مبل شزلون چیست؟

مبل شزلون (Chaise longue) یا صندلی بلند یکی از مدل های بسیار منحصر به فرد و کاملا متفاوت با مبلمان های رایج می باشد که برای نشستن و استراحت یک نفر طراحی شده است. در واقع برای پاسخ به این سوال که مبل شزلون چیست می توان گفت، به مبلمان هایی که دارای 1- یک دسته با قوس به بیرون بوده 2- تکیه گاه آنها کوچک و کوتاه می باشد و تقریبا یک سوم طول تکیه گاه مبلمان های معمول را دارا هستند 3- قسمت نشیمن آنها به اندازه دراز کردن کامل پاها می باشد اصطلاحا مبل شزلون یا صندلی بلند گفته میشود. این نوع مبلمان مخصوص یک نفر بوده و شخص می تواند پاهای خود را به طور کامل بر روی آن دراز نموده و سر و گردن را در قسمت دسته و تکیه گاه قرار دهد. این نوع مبل کاربرد بسیار گسترده ای در دکوراسیون منزل دارد.

شزلون یا صندلی بلند

تاریخچه مبل شزلون چیست؟

با کمی دقت به ساختار کلی مبلمان های شزلون می توان آنها را ترکیبی از تخت خواب و یک صندلی در نظر گرفت. این ایده برای اولین بار توسط مصریان باستان اجرا شد و تخت های روان بسیار مجلل و راحت با این شیوه برای پادشاهان و همسران آنها طراحی کردند. به مرور این ایده با هنر فرانسوی ها تلفیق شد و اواخر دهه 1700 میلادی اولین نمونه های صندلی بلند فرانسوی یا شزلون طراحی شد. البته لازم به ذکر است که در اوایل قرن نوزدهم این نوع مبل در منازل و قصرهای بسیار لوکس رواج پیدا کرد و تا امروز با تغییر و تحول زیادی مواجه شده است. به طوریکه می توان در نوع مدرن آن چهره هایی کاملا متفاوت با نمونه های اولیه مبل های شزلون را مشاهده کرد.

  راهنمای خرید پارچه رومبلی و انتخاب پارچه مبل

اولین مبل شزلون فرانسوی

علیرغم تغییر و تحول زیادی که در طراحی مبل های شزلون تا امروز بوجود آمده است، کشیدگی بخش نشیمن یا صندلی آن و همچنین استفاده تک نفره مبل کاملا حفظ شده و بدون تغییر در نمونه های امروزی نیز باقی مانده است. جالب است بدانید که مبل شزلون یکی از اصلی ترین تجهیزات برای هیپنوتیزم توسط فروید بوده است!

تفاوت لاوست و مبل شزلون چیست ؟

یکی دیگر از سوالات رایجی که برای بسیاری از فراد بوجود می آید این است که، تفاوت لاوست با مبل شزلون چیست؟ این دو مبل شباهت زیادی به هم دارند و لاوست توسط انگلیسی ها طراحی شده و شزلون محصولی فرانسوی می باشد. از مهم ترین تفاوت های لاوست یا مبل بوسه و عشق با شزلون، دو نفره بودن لاوست است. همان طور که اشاره شد، شزلون تک نفره می باشد و برای استراحت و راحتی فرد طراحی شده است. در مقابل، لاوست دو نفره بوده و ساختار ابتدایی آن شبیه به حرف S می باشد که به مرور با تغییر و تحول زیادی مواجه شده است. در حال حاضر مبل های لاوست دارای دو دسته بوده و بدون تکیه گاه طراحی می گردند. این نوع مبل برخلاف شزلون بیشتر برای اتاق خواب کاربرد دارد.

تفاوت لاوست با شزلون

کاربرد مبل شزلون چیست؟

نوع طراحی در نظر گرفته شده برای مبل شزلون به گونه ایست که نمی توان از آن برای مهمان استفاده نمود و بیشتر جنبه استراحت تک نفره دارد. از مهم ترین کاربردهای این نوع مبل می توان به استراحت در اتاق نشمین اشاره نمود. علاوه براین، می توان با قرار دادن آن در کنار مبل تک نفره به عنوان محلی برای نشستن نیز استفاده کرد. از دیگر موارد کاربرد مبل شزلون می توان به استفاده از آنها در آتلیه های عکاسی، اتاق های روانکاوی، اتاق خواب و مطالعه اشاره نمود.

کاربرد مبل شزلون

انواع مبل شزلون

همان طور که در پاراگراف مبل شزلون چیست اشاره کردیم، این نوع مبلمان به مرور با تغییر و تحول زیادی مواجه شده است و مدل های متنوعی از آن طراحی و مورد استفاده قرار میگیرد. از رایج ترین انواع مبل شزلون می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

مبل شزلون دوشز بریسی یا شکسته

یکی از قدیمی ترین مدل های مبل شزلون که توسط فرانسوی های طراحی شده و امروزه نیز کاربرد زیادی دارد، دوشس بریسی یا مبل شکسته می باشد. این مبل خودش به دو نوع تقسیم می شود که در نوع اول ترکیبی از یه مبل تک نفره با تکیه گاه بلند، مبل تک نفره با تکیه گاه کوتاه و یک عثمانی تشکیل شده است. در نوع دیگر، که به قایق دوشیزه نیز معروف می باشد، ابتدا و انتهای آن لبه دار بوده و برای بخش پایینی آن لبه کوتاه تری در نظر گرفته میشود. این نوع مبل شزلون شباهت زیادی با قایق دارد و به همین خاطر است که به آن duchess in a boat به معنی دوشیزه در قایق نیز گفته میشود.

  کوسن برای مبل سبز چه رنگی خوبه؟ (بیش از 50 مدل و عکس)

مبل شزلون دوشس بریسی

مبل شزلون دوشس بریسی یا شکسته

مبل شزلون مدرن

طراحی های به کار رفته برای مبل شزلون مدرن کاملا بدون قاعده بوده و به همین خاطر است که تنوع بسیار بالایی در این نوع مبل نسبت به سایر انواع آن به چشم میخورد. تنوع در این مبل شزلون مدرن به اندازه ایست که می توان متناسب با سبک دکوراسیون داخلی منزل، اندازه فضا و سایر ویژگی های موجود در محیط گزینه های متعددی را انتخاب یا طراحی نمود. به طور کلی می توان گفت در طراحی مبل شزلون مدرن تنها چیزی که نسبت به سایر مدل ها حفظ شده است، صندلی بلند و تک نفره بودن آن است. شزلون راحتی و شزلون اسپرت در دیگر نمونه هایی هستند که می توان آنها را زیر مجموعه از نوع مدرن در نظر گرفت. این مدل ها نیز از هرگونه تجملات بدور هستند و بیشتر سادگی و منحصر به فرد بودن طرح آنها مطرح می باشد.

مبل شزلون مدرن

مبل مدرن شزلون

مبل مدرن شزلون

مبل مدرن شزلون

مبل شزلون کلاسیک

در پاسخ به سوال افرادی که می گویند مجلل ترین نوع مبل شزلون چیست تنها یک کلمه می توان گفت؛ مبل شزلون کلاسیک! این مبل که به شزلون سلطنتی نیز شناخته شده و معروف می باشد، دارای روکش مخمل یا چرم بسیار شیک و لوکس بوده و تاج و پایه های پر از منبت کاری و تزئین در آن به چشم میخورد. مبل شزلون کلاسیک یا سلطنتی گزینه ای مناسب برای خانه هاییست که دارای سبک دکوراسیون کلاسیک هستند و به اندازه کافی فضای خالی برای قرار دادن این مبل در کنار ست مبل استیل دارند. به نوع خاصی از شزلون های سلطنتی که دارای تزئینات زیادی در بخش های مختلف از قبیل تاج، پایه ها و دسته و روکش هستند، مبل شزلون ویکتوریا گفته میشود که تجملات و لوکس بودن را به معنای واقعی حفظ کرده است.

مبل شزلون کلاسیک

مبل شزلون کلاسیک

مبل کلاسیک شزلون

مبل سلطنتی شزلون

مبل سلطنتی شزلون

صندلی دراز (Long chair)

صندلی دراز یکی از انواع شزلون ها می باشد که بیشتر برای کنار استخر و فضای باز کاربرد دارد. این مبل شباهت زیادی با نیمکت های ساده دارد که دارای یک دسته می باشد.

مبل شزلون صندلی دراز

شزلون ریکَمییر (Recamier)

اولین چیزی که با مشاهده مبل شزلون ریکمییر به خاطر می آورید، امواج دریا می باشند که از آن برای طراحی دسته ها و بخش تکیه گاه الهام گرفته شده است. این نوع مبل شباهت زیادی با نوع سلطنتی دارد، با این تفاوت که دارای بالشتک کوچک و گرد در قسمت تکیه بوده و دسته های آن دارای موج بسیار زیبایی هستند. از مبل شزلون ویکتوریا می توان همراه با میز عسلی در کنار سرویس مبلمان در اتاق نشیمن استفاده نمود یا آن را در اتاق خواب قرار داد.

  بهترین ترفندها برای نگهداری از مبل راحتی

مبل شزلون ریکمییر

مبل ریکمییر شزلون

شزلون ترکی

از دیگر انواع مبل شزلون می توان به نوع ترکی آن اشاره نمود که توسط هنرمندان کشور ترکیه در قرن نوزدهم طراحی شده است. از مهم ترین ویژگی های مبل شزلون ترکی می توان به روکش های مخملی و تعداد زیاد دکمه روی آن اشاره نمود که با پارچه های پرچین آویز که تا روی زمین ارتفاع دارند، به نوعی بیانگر فرهنگ این منطقه می باشند.

مبل شزلون ترکی

چطور از مبل شزلون استفاده کنیم؟

بعد از اینکه پاسخ سوال مبل شزلون چیست مشخص شد، لازم است چند نکته مهم را در استفاده از این نوع مبلمان را در نظر داشته باشید تا بتوانید با آن فضایی کاملا منحصر به فرد و شیک را در منزل یا محل کار طراحی نمایید.

  • مبل شزلون را هیچ وقت برای نشستن دو یا سه نفر در نظر نگیرید. این مبل تک نفره می باشد.
  • با کوسن های زیبا و متناسب با سبک دکوراسیون و چیدمان مرتب این مبل را می توانید زیباتر نموده و استفاده از آن را ارحت تر کنید.
  • برای استفاده از مبل شزلون در کنار سرویس مبلمان، حتما یک میز عسلی یا پاف در کنار آن قرار دهید.
  • این مبل برای اتاق و منازل کوچک که فضای خالی کمی دارند گزینه مناسبی نمی باشد.
  • بهترین مکان برای قرار دادن مبل شزلون، مرکز اتاق نشمین یا اتاق قرار می باشد. علاوه براین، این مبل را می توان در اتاق خواب نیز قرار داد.
  • با توجه به سبک دکوراسیون داخلی محیط مورد نظر یکی از انواع مناسب شزلون را انتخاب کنید تا سازگاری و انسجام را در دکوراسیون به خوبی حفظ کنید.
  • انتخاب شزلون هایی که دارای تکیه گاه یا دسته عمودی می باشند گزینه مناسبی برای استراحت نیست.
  • به استانداردهایی از قبیل اندازه صندلی، عرض آن و میزان قوس دسته ها و بلندی تکیه گاه در زمان خرید دقت کنید.
  • انتخاب مبل شزلون برای محیط های کوچک و بدون مبلمان یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود. به شرط اینکه میز عسلی یا پاپ در کنار آن استفاده شود.

مدل های مبل شزلون

مبل شزلون

مبل شزلون جدید

مبل شزلون سلطنتی

مبل راحتی شزلون

مبل شزلون اسپرت

مبل دوشس بریسی

مبل شزلون ساده

مبل شزلون راحتی

مبل شزلون چستر

مبل شزلون چرم مدرن

شزلون فرانسوی

مبل شزلون اسپرت

مبل اسپرت شزلون

شزلون مدرن

شزلون راحتی مدرن

مبل شزلون مدرن اسپرت

شزلون مدرن جدید

مبل کلاسیک شزلون فرانسوی

مبل چستر شزلون

مبل شزلون اسپرت ساده

شزلون دوشز بریسی

مبل شزلون شکسته

مبل شزلون ساده جدید

مبل شزلون چستر مدرن

شزلون راحتی جدید

شزلون راحتی شیک

شزلوم مدرن شیک

مبل اسپرت شزلون ساده شیک

مبل شزلون چند منظوره

مبل راحتی شزلون قشنگ

مبل مدرن شیک شزلون

مبل اسپرت شزلون

شزلون ساده

شزلون راحتی

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. مبل شزلون با همه خوبی هایی که داره، برای خونه های آپارتمانی کوچیک خیلی کاربرد نداره

  2. مدل مبل شزلون مدرن فوق العاده س. شیک و خاصه و میشه با انواع سبک چیدمان استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا