تبلیغات

آیا استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی باعث خرابی میشود؟

شاید این سوال برای شما هم بوجود آمده باشد که آیا استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی می تواند به طول عمر آن آسیب بزند؟ جالب است بدانید که بسیاری از لوازم خانگی مانند عضلات بدن انسان عمل می کنند و اگر در طولانی مدت استفاده نشوند احتمال فرسودگی و خراب شدن آنها وجود دارد. ماشین لباسشویی هم به همین صورت است! بعد از چند مرتبه استفاده، اگر برای مدت طولانی آن را به برق نزنید و موتور را روشن نکنید، متوجه تغییر در نحوه کار آن خواهید شد. بدون شک با توجه به قیمت بالای ماشین لباسشویی؛ مخصوصا برندهای خارجی، قطعا هیچکس دوست ندارد با چنین شرایطی مواجه شود. اما جای نگرانی نیست! چون در ادامه چند راهکار معرفی می کنیم تا بتوانید لباسشویی را برای مدت طولانی خاموش کنید؛ بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.

در استفاده یا عدم استفاده از ماشین لباسشویی افراط نکنید!

در حالت کلی افراط در زندگی خوب نیست و اصطلاحا نباید همیشه از یک طرف بوم بیوفتیم! این ضرب المثل برای استفاده از وسایل و لوازم خانگی نیز وجود دارد و هرگونه زیاده روی به مرور باعث خرابی و کم شدن طول عمر دستگاه میشود. به همین دلیل در هر دو شرایط به تعمیر ماشین لباسشویی نیاز پیدا می کنید…
استفاده کردن طولانی مدت از لباسشویی باعث میشود به موتور فشار زیادی وارد شود و طول عمر دستگاه را کم می کند. در مقابل، استفاده نکردن از آن برای مدت طولانی نیز می تواند چند مشکل ایجاد کند که برخی از آنها عبارتند از:

  • ایجاد بوی بسیار بد و زننده در دیگ و سایر بخش های ماشین لباسشویی
  • ایجاد رسوب در مخزن پودر لباسشویی
  • رسوب گرفتن پمپ تخلیه و ایجاد مشکل در تخلیه آب
  • تشکیل لایه های رسوب در شلنگ ورودی و خروجی و مشکل در آبگیری و تخلیه دستگاه
  • ایجاد حالت چسبندگی در لاستیک دور درب ماشین لباسشویی
  • مسدود شدن فیلتر ورودی و خروجی به دلیل انباشته شدن لایه های رسوب ضخیم روی آنها

چطور از خراب شدن لباسشویی به دلیل استفاده نکردن طولانی مدت آن جلوگیری کنیم؟

با توجه به مشکلاتی که استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی به همراه دارد، می توانیم بگوییم که نحوه رفتار شماست که باعث بروز این مشکلات میشود! اگر قبل از خاموش کردن طولانی مدت دستگاه با آن درست رفتار میشد، بدون شک این مشکلات هم بوجود نمی آمد. پس بهتر است کمی در نحوه استفاده از لوازم خانگی تجدید نظر کنید و بیشتر حواستان به آنها باشد.
مهم تر از همه اینکه، جلوگیری از این مشکلات اصلا نیاز به آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی ندارد و کافیست چند نکته بسیار ساده زیر را رعایت کنید:

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را تمیز کنید

اگر به دلایل مختلف از قبیل مسافرت و غیره قصد دارید برای مدت طولانی از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، بهتر است به پمپ تخلیه توجه کنید تا دستگاه خراب نشود. نم و رطوبت موجود در پمپ تخلیه به مرور باعث میشود بوی بسیار بد و زننده ای در لباسشویی ایجاد شود. علاوه براین، ممکن است لایه های رسوب روی پمپ ایجاد شده باشد که به مرور زمان تمیز کردن آنها سخت شده و آب بدرستی تخلیه نمیشود.

لاستیک دور درب را فراموش نکنید

یکی از مشکلات بسیار رایج که بعد از استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی با آن مواجه میشوید، چسبندگی درب است. به طوریکه به سختی می توان درب را باز و بسته کرد. علت اصلی این مشکل این است که روی لاستیک دور درب لباسشویی به مرور جرم زیادی تشکیل میشود و اگر برای مدت زیادی آن را تمیز نکنید، چسبنده خواهد شد.
روی لاستیک دور درب و لا به لای شیارهای آن را کاملا خشک و جرم گیری کنید و حتی می توانید با کمی روغن آن را چرب کنید تا خشک و شکننده نشود. در نهایت با خیال آسوده می توانید برای مدت زیاد لباسشویی را خاموش کنید و درب آن ببندید، بدون اینکه خراب شود و به تعمیر لوازم خانگی برقی نیاز پیدا کنید.

خراب شدن لباسشویی با استفادن نکردن

مخزن پودر لباسشویی را تمیز کنید

مخزن پودر لباسشویی از دیگر بخش های بسیار مهمی می باشد که می تواند به منبع بوی بسیار بد و زننده قارچ و کپک تبدیل شود. چون نم و رطوبت درون این مخزن شرایط را برای رشد قارچ فراهم می کند و استفاده نکردن طولانی مدت از لباسشویی می تواند اثر بد آن را بیشتر نشان دهد. علاوه بر ایجاد بوی بد و زننده، با تمیز کردن این مخزن می توانید از رسوب گرفتن مخزن نیز جلوگیری کنید.

فیلترها را جدی بگیرید!

فیلترها از قطعات بسیار مهمی هستند که مانع از ورود آلودگی ها به درون سایر قطعات لباسشویی میشوند. با گذشت زمان روی این فیلترها لایه هایی از آلودگی ها از قبیل پرز و نخ و غیره انباشته میشود. تفاوتی ندارد که برای طولانی مدت از ماشین لباسشویی استفاده می کنید یا خیر، در هر صورت همیشه باید فیلترها تمیز شوند. اگر لایه های انباشته شده روی فیلتر تمیز نشود، روی منافذ آن رسوب تشکیل خواهد شد. هر اندازه این رسوب ها برای مدت بیشتری روی فیلتر قرار بگیرد، جدا کردن و تمیز کردن آنها نیز سخت تر میشود.
لذا پیشنهاد می کنیم فیلترها را تمیز کنید تا پس از روشن کردن مجدد دستگاه بعد از مدت طولانی آب بدرستی از آنها عبور کند و مشکلی نداشته باشند. در غیر این صورت تنها راه تعویض فیلتر است.

استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی

جرم گیری دیگ لباسشویی را جدی بگیرید

یکی دیگر از نکات بسیار مهم و البته ساده که باید به آن توجه داشت، تمیز کردن و جرم گیری کامل دیگ لباسشویی قبل از خاموش کردن طولانی مدت آن است. نم و رطوبت و مواد شوینده به مرور روی دیگ رسوب زیادی ایجاد می کنند و بخش های مختلف آن نیز جرم تشکیل میشود. به همین دلیل سعی کنید حتما ابتدا با استفاده از مواد جرم گیر تمام بخش های داخل لباسشویی را تمیز کنید تا بوی بد و زننده در آن بوجود نیاید.
علاوه بر موارد بالا، پیشنهاد می کنیم شلنگ تخلیه را حتما تمیز کنید تا لایه های آلودگی و جرم آن به مرور در جداره خشک نشود. چون خشک شدن لایه های کثیفی روی شلنگ تخلیه باعث میشود مسیر عبور آب مسدود شده و به سختی می توان رسوبات را تمیز کرد و در بسیاری از مواقع تنها راه حل تعویض شلنگ است.

بالاخره استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی باعث خرابی میشود یا خیر؟

قطعا با مطالعه متن شما نیز با ما هم عقیده هستید که استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی نمی تواند باعث خرابی آن شود، مگر اینکه دستگاه را از قبل تمیز نکرده باشیم! با خیال آسوده ماشین لباسشویی را جرم گیری و سپس تمام بخش ها و قطعات آن را خشک کنید و از برق بکشید…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا