تبلیغات

طبق نظر کارشناسان ساختمان سازی پوکه معدنی بهتر است یا پوکه صنعتی؟

پوکه معدنی بهتر است یا پوکه صنعتی؟ این مسئله یکی از مهمترین ابهاماتی است که در صنعت ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته است. این دو ماده در صنایع ساخت و ساز کارایی بسیار زیادی دارند. به همین خاطر ارزیابی ویژگی ها و مزایا و معایب هر یک از آن ها برای انتخابی بهتر اهمیت دارد. هر یک از این دو ماده برتری ها خاص خود را دارند. کارشناسان ساختمان سازی از نظر مقاومت فشاری، همیشه پوکه های معدنی را انتخاب می کنند. اما از نظر وزن حجمی، پوکه های صنعتی مناسب تر هستند. باید دید در هر یک از بخش های ساخت و ساز کدام یک از این دو پوکه کاربردی تر هستند.

پوکه معدنی بهتر است یا پوکه صنعتی

مقایسه ویژگی های پوکه معدنی و پوکه صنعتی

برای این که ببینیم پوکه معدنی بهتر است یا پوکه صنعتی؟ باید ابتدا مقایسه ای در میان ویژگی های کمی و کیفی این مصالح انجام دهیم. به این ترتیب بهترین انتخاب را در میان این دو ماده انجام خواهیم داد. برخی از ویژگی های این پوکه ها را در جدول زیر مشاهده می کنید:

ویژگی ها پوکه معدنی پوکه صنعتی
میزان وزنوزن پایین تر از پوکه صنعتی وزن پایین
میزان تخلخلتخلخل بسیار بالامیزان تخلخل پایین
میزان مقاومت و استحکاماستحکام و مقاومت بالا استحکام و مقاومت بالا
تنوع رنگی تنوع بالای رنگی بدون تنوع رنگی
میزان مواد معدنی در پوکهغنی از مواد معدنیعدم وجود مواد معدنی در دانه های پوکه
سهولت در تولید و استخراجسهولت بالا در استخراج از طبیعتمصرف سوخت بالا برای تولید
شکل ظاهری درصد پایین صیقلی و کروی بودن پوکهدرصد بالای صیقلی و کروی بودن پوکه

هر یک از ویژگی های نام برده شده تا حد بسیار زیادی بر کاربری این پوکه ها نیز تاثیرگذار خواهند بود. در خصوص استفاده از پوکه های معدنی و صنعتی نظرات مختلفی مطرح می شود که با توجه به مجموعه ویژگی های این مصالح ارائه شده اند.

عوامل موثر در انتخاب پوکه برای ساختمان سازی

برای مشخص کردن این موضوع که پوکه معدنی تهران بهتر است یا پوکه صنعتی؟، باید به برخی پارامترها که در انتخاب این مصالح برای ساخت و ساز تاثیر می گذارند، دقت داشته باشیم. برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

وزن پوکه معدنی و صنعتی

سبک بودن وزن مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز یکی از مهمترین ویژگی هایی است که در انتخاب نوع و مدل آن ها مد نظر قرار داده می شود. وزن پوکه های صنعتی به مراتب کمتر از پوکه معدنی است. به همین خاطر بسیاری از صنعتگران در بخش هایی مانند شیب بندی ساختمان از این نوع پوکه استفاده می کنند. در این زمینه به ملات آماده شده با پوکه و وزن آن نیز توجه می شود.

وزن پوکه معدنی و صنعتی

در برخی موارد وزن ملات تشکیل شده از پوکه صنعتی بسیار بیشتر از ملات پوکه معدنی است. چراکه میزان استفاده از ماسه و سیمان برای آماده سازی ملات پوکه صنعتی بیشتر خواهد بود. به همین خاطر انتخاب پوکه معدنی در این شرایط معقول تر است. به طور کلی با در نظر گرفتن معیار وزن، برتری در میان پوکه های صنعتی و معدنی وجود ندارد و هر یک از آن ها مزایای خاص خود را دارند. در این میان پوکه های معدنی به دلیل اشکال نامتقارن در ترکیب ملات مورد استفاده در ساخت و ساز بهتر به کار می روند.

استحکام پوکه معدنی و صنعتی

پوکه معدنی بهتر است یا پوکه صنعتی؟ این مسئله با در نظر گرفتن میزان استحکام هر یک از این متریال مشخص می شود. در این میان پوکه های معدنی بسیار مستحکم تر از مدل های صنعتی هستند. چرا که شرایط تولید آن ها در طبیعت بسیار خاص بوده و در برابر فشار و حرارت مقاومت باورنکردنی دارند. به همین خاطر مقاومت این مصالح طبیعی با پوکه های دست ساز بشر قابل مقایسه نیست.

عایق بندی پوکه معدنی و صنعتی

کارشناسان ساختمان سازی بر اهمیت عایق بندی ساختمان همواره تاکید داشته و به دنبال مصالحی می گردند که به تحقق این هدف کمک کنند. از آن جا که دانه های پوکه معدنی شکل های نامتقارن و ناهمسانی دارند، در کنار هم یک عایق حرارتی و صوتی قوی را به وجود می آورند. این قابلیت در پوکه های صنعتی وجود ندارد و در این زمینه نیز پوکه های صنعتی در جایگاه پایین تری قرار می گیرند. به علاوه پوکه های معدنی به عنوان یک ماده طبیعی نسوز معرفی می شوند و در برابر انتقال حرارت نیز مقاومت ایده آلی دارند. با استفاده از این پوکه ها در صنعت ساخت و ساز عایق بندی محیط بسیار مطلوب تر خواهد بود.

قیمت پوکه صنعتی و معدنی

پوکه معدنی بهتر است یا پوکه صنعتی؟ در این زمینه قیمت و هزینه خرید هر یک از این مصالح نیز مورد توجه قرار می گیرد. هزینه خرید پوکه مورد نیاز برای ساخت و ساز در ساختمان بر اساس دانه بندی و نوع و مدل این مصالح مشخص می شود. اما به طور کلی قیمت استفاده از پوکه های صنعتی همواره بیشتر است؛ چون سوخت و ساز بیشتری برای تولید این مصالح انجام شده و در نهایت هزینه تولید این مصالح بالاتر از پوکه های معدنی است. به همین خاطر ساختمان سازان استقبال چندانی از این متریال ندارند. علاوه بر قیمت به صرفه پوکه های معدنی، کیفیت عملکرد آن ها در فرایند ساخت و ساز نیز مورد توجه قرار گرفته است.

قیمت پوکه صنعتی و معدنی

جمع بندی

بررسی هایی که در این مقاله انجام شد تا حد بسیار زیادی تفاوت بین پوکه معدنی و صنعتی و برتری های هر یک از این مواد را در صنعت ساختمان سازی مشخص کرد. در سال های اخیر میزان استفاده از انواع دسته بندی های پوکه معدنی بسیار بیشتر از گذشته شده و برتری این مصالح نسبت به مدل های صنعتی مشخص شده است. با این وجود در برخی صنایع بسته به نوع کاربری از پوکه های صنعتی استفاده می کنند. پوکه های معدنی از نظر میزان مقاومت، قیمت، عایق بندی محیط و… در جایگاه بسیار بهتری نسبت به مدل های صنعتی این مصالح قرار می گیرند. به همین خاطر کارشناسان هرگز نمی توانند مدل های صنعتی را جایگزین این مصالح کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا