تبلیغات

چرا به طراحی داخلی نیاز داریم؟

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که یک فضای مدرن را فقط با داشتن وسایل لوکس و گران قیمت یا صرف هزینه‌های بالا می‌توان فراهم کرد. در حالی که طراحی داخلی در حال حاضر از حرفه‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان با استفاده از آن فضایی جدید و مدرنی را ایجاد کرد. طراحی داخلی به طراحی فضاهای داخلی خانه های مسکونی، ساختمان‌های ادرای و یا هر مکان دیگری مربوط می‌شود.

به جهت انجام این کار به یک طراح با دانش نیاز است تا بتواند بدون صرف هزینه‌های سنگین ارتباطی بین اشیا و فضای خانه ایجاد کند. طراحی داخلی مانند معماری کلی یک ساختمان شامل بخش‌هایی چون تاسیسات، سازه، رنگ، مصالح، دکوراسیون و… می‌شود. اما تمام این‌ها در داخل فضا است. وظیفه معمار داخلی در این حوزه این است که طراحی داخلی را با توجه به شرایط موجود و به گونه‌ای انجام دهد که بتواند به نیازهای پاسخ دهد.

آشینه یکی از شرکت‌های معتبر و فعال در حوزه طراحی داخلی است که با داشتن افرادی متخصص و خلاق و همچنین با دانش توانسته است طراحی داخلی بسیاری از پروژه‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد. طراحی داخلی سبک‌های متفاوتی دارد که شامل طراحید داخلی به سبک مدرن، صنعتی، مینیمال، امروزی، اسکاندیناوی و… می‌شود. از اصول و قوانین طراحی داخلی غافل نشوید. رعیت برخی نکات مانند، تکرار، تضاد، تعادل، تاکید و مقایس و تناسب می‌تواند به ایجاد طرحی منحصربه‌فرد بسیار کمک کند.

طراحی داخلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

طراحی داخلی به عنوان یک هنر، به جهت مدیریت درست فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به ظاهر داخل ساختمان مربوط نمی‌شود، در واقع به نقشه کشی و ساخت و ساز فضایی که به دست انسان صورت می‌گیرد طراحی داخلی می‌گویند. طراحی داخلی را می‌توان بخشی از طراحی محیطی دانست که ارتباط نزدیکی با معماری دارد. یکی از مزایای اصلی طراحی داخلی بازدهی فیزیکی و روانی آن برای افراد است.

اما طراحان داخلی این کار را بر اساس مواردی مانند موقعیت جغرافیایی، وضعیت آب و هوا، نوع بافت منطقه، نوع فعالیت و شغل افراد ساکن، هدف از طراحی، رفع نیازهای افراد، تعداد، سن، جنسیت، وزن، خلق و خوی افراد و بسیاری از موراد دیگر و همچنین به منظور ایجاد رفاه برای افراد اقدام به طراحی محل مورد نظر می‌کنند.

طراحی داخلی یا بهتر است بگوییم علم و هنر چیدمان و طراحی فضا از مواردی محسوب می‌شود که در حال حاضر توجه بیشتری به آن می‌شود. طراحان داخلی از سبک‌های مختلف طراحی داخلی در پروژه‌هایی مانند سالن ورزشی، منزل، ساختمان‌های اداری، سالن رستوران، خانه ویلایی و… استفاده می‌کنند.

انواع طراحی داخلی کدام‌اند؟

طراحی داخلی در طرح‌های مختلفی اجرا می‌شود. اما انجام آن و دستیابی به نتیجه‌ای ایده آل به مواردی مانند محل مورد نظر، متراژ، نور فضا و نقشه داخلی ساختمان بستگی دارد. در ادامه به سبک‌های مختلی از آن اشاره خواهیم کرد

انواع طراحی داخلی کدام‌اند؟

  • طراحی داخلی به سبک مدرن
  • طراحی داخلی به سبک معاصر یا امروزی
  • طراحی داخلی به سبک مینیمال
  • طراحی داخلی به سبک صنعتی
  • طراحی داخلی مدرن به استایل قرن بیستم
  • طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی
  • و…

اصول و قوانین طراحی داخلی چیست؟

اصول و قوانین طراحی داخلی چیست

طراحی داخلی ساختمان‌ها اصولی دارد که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در طرح نهایی و همچنین کسب رضایت مشتری داشته باشد. در این بخش به توضیح کاربردی‌ترین اصول طراحی داخلی می‌پردازیم.

1- تاکید

یکی از ویژگی‌های اصلی طراحی داخلی است که تمام طراحی فضای مورد نظر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. رعایت اصول طراحی داخلی به افزایش جذابیت بصری فضا کمک زیادی می‌کند و به عنوان یک نقطه کانونی شناخته می‌شود.

2- تضاد

منظور از تضاد در طراحی داخلی و دکوراسوین داخلی همان نوع، رنگ، فرم، بافت و اندازه اجسام با یکدیگر است. با رعایت و ایجاد تضاد در طراحی داخلی فضا می‌توان جذابیت خاصی به آن بخشید. تضاد یکنواختی بیش از اندازه در طراحی را کاهش می‌دهد و شادابی و نشاط محیط را افزایش می‌دهد.

3- تکرار

تکرار در طراحی داخلی در مواردی مانند طرح، رنگ، بافت، متریال، شکل، اندازه و اجسام مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکرار در فضا ویژگی‌های مشابه را به یکدیگر متصل می‌کند و در نهایت یک انسجام کلی به طراحی می‌دهد. برای مثال می‌توانید با تکرار چیدمان چندین تابلو کوچک و متوسط در کنار یکدیگر به فضای نشیمن خود ریتمی موزون ببخشید.

4- تعادل

5- مقیاس و تناسب

یک طراح داخلی حرفه‌ای چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

طراح داخلی برای ایجاد طرح‌های خاص در محیط‌های مختلف منزل، شرکت و یا هر مکان دیگری نیاز دارد تا از مهارت‌هایی برخوردار باشد. داشتن این مهارت‌ها حرفه‌ای بودن طراح را نشان می‌دهد.

  • اولین موردی که در طراحی داخلی بسیار مؤثر است خلاقیت است. کسی که در انجام این کار تخصص دارد باید از هنر و خلاقیت خود نیز بر اساس نیازهای مشتری استفاده کند.
  • عوامل مختلفی در طراحی داخلی وجود دارد که سازماندهی آن‌ها می‌تواند کار را بهتر به جلو هدایت کند. طراح باید از مهارت عالی در سازماندهی برخوردار باشد. برای مثال برای طراحی یک خانه مسکونی باید با سازنده کفپوش‌ها، نقاش، پرده دوز و بسیاری از افراد دیگر ارتباط برقرار کند و کارهای آن‌ها را با توجه به طرح مورد نیاز خود برنامه‌ریزی کند.
  • طراح داخلی باید از مهارت خود به جهت کنترل و مدیریت عوامل مختلف در پروژه مانند نصاب پرده‌ها، دوزنده، نصاب کف پوش، نصاب در و پنچره و… استفاده کند.
  • از آنجایی که بخش زیادی از طراحی داخلی به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود، نیاز است طراح مهارت‌های دیگری را در زمینه طراحی و مدل سازی کامپیوتری کسب کند.
  • شناخت نکات ایمنی و ساختمان و رعایت آن‌ها درطراحی و اجرای پروژه از بروز هر مشکلی برای مشتریان جلوگیری خواهد کرد.
  • مهارت در برقراری ارتباط مؤثر با تأمین کنندگان، پیمانکارن و مشتریان به جهت همکاری
  • آگاه بودن از محصولات، مواد و تجهیزات مرتبط به کار خود که در بازار موجود است.
  • پیدا کردن روش‌هایی جدید و عملی برای مسائل و مشکلات احتمالی
  • کنترل هزینه‌ها و پیش بردن کار بر اساس بودجه مشخص شده از سوی مشتری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا