طراحی دکوراسیون داخلی

26 گیاه مناسب آپارتمان کم نور و تاریک؛ گیاهان تاریکی دوست

گیاه مناسب برای آپارتمان کم نور با توجه به معماری اغلب ساختمان های امروزی و نبود منبع نور و روشنایی طبیعی در اتاق ها را باید با دقت زیادی جستجو کرد. زندگی شهری سبب شده انسان ها از طبیعت دور شده باشند و دسترسی آسانی به سرسبزی را نداشته باشند. برای رفع این نیاز شاهد استفاده از گل و گیاه در منازل و دکوراسیون داخلی هستیم. معمولا آپارتمان ها از نور کمی برخوردار بوده، از این رو باید گیاهانی را انتخاب کرد که سایه دوست باشند و یا با نور کم و مصنوعی به خوبی رشد کنند. در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری و سایه دوست و انواع گیاه مناسب تاریکی می پردازیم.

گیاه مناسب برای آپارتمان تاریک

آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

گیاه مناسب برای آپارتمان کم نور

اگر علاقه مند به نگهداری گل و گیاه هستید اما منزل یا محل کار شما نور کمی دارد، می توانید از گیاهان مقاوم با نور کم استفاده کنید. این گل و گیاهان تنوع بسیار زیادی داشته و متناسب با شرایط آب و هوایی و سلیقه خود در نهایت می توانید آنها را انتخاب کنید. برخی از بهترین انواع گیاهان سایه دوست و مناسب برای تاریکی عبارتند از:

1- زامیفولیا؛ پرطرفدارترین گیاه آپارتمانی مقاوم به کم نوری

اگر به دنبال گیاهی برای محیط کم نور هستید از زامیفولیا غافل نشوید. این گیاه بسیار زیبا دارای تنوع در رنگ برگ ها بوده و به محیط کم نور مقاوم می باشد. اگر چه این گیاه در نور زیاد رشد بسیار خوبی دارد، اما در نور کم نیز می تواند شاداب و سرسبز بماند و رشد مناسبی داشته باشد. اگر رشد بسیار زیاد گیاه برایتان مهم است می توانید از نورهای مصنوعی در اتاق و محیط اطراف گلدان استفاده کنید.
لامپ های گرولایت این امکان را به شما می دهند که نور مناسب گیاهانتان را در محیط فراهم کنید. نکته مهمی که در مورد این گیاه باید بدانید این است که دارای برگ های سمی بوده و بلعیدن آن توسط کودکان یا حیوانات خانگی سبب مسمومیت می شود.

زامیفولیا مقاوم در تاریکی

2- کروتون پرتقالی مناسب محیط با نور کم

کروتون یکی از گیاهان زیبای گرمسیری است که برگ های زرد و نارنجی دارد. این گیاه برای محیط های با نور کم مناسب است و می تواند شاداب و زیبا به زندگی خود ادامه دهد. کروتون پرتقالی ببا برگ های زرد و نارنجی مناسب افرادیست که علاقه خاصی به پاییز زیبا و هزار رنگ دارند.

کروتون پرتقالی مناسب محیط با نور کم

مدل های متنوع چیدمان گل طبیعی در آشپزخانه

3- فیکوس لیراتا؛ مقاوم در تاریکی

نور سبب رشد بسیار خوب و عالی گیاهان می شود اما همان طور که گفتیم برخی از گیاهان در نور کم نیز می توانند رشد کمی داشته و کاملا شاداب باشند. از جمله این گیاهان می توان به فیکوس لیراتا اشاره کرد. این گیاه بومی آفریقا در محیط با نور کم یا نور مصنوعی به زندگی خود ادامه داده و زیبایی و جذابیت را به محیط تزریق می کند.

فیکوس لیراتا

28 نوع گل و گیاه مناسب برای اتاق خواب

4- گازمانیا گیاه مناسب برای آپارتمان کم نور

علاقه مندان به طبیعت می توانند به راحتی گیاهانی را برای محیط کم نور منزل خود در نظر بگیرند و نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند. یکی از گیاهانی که می توان برای آپارتمان کم نور تهیه کرد گازمانیا یا بروملید می باشد. گیاهی زیبا که در نور کم و غیر مستقیم رشد مناسبی را دارد. اگر انتظارتان از گیاهان رشد بسیار بالا در محیط کم نور می باشد باید لامپ های مخصوص گرولایت را تهیه کنید.

گازمانیا گیاه مناسب برای آپارتمان کم نور

5- فیلودندرون

فیلودندرون یا گیاه گوش گرگی یکی دیگر از گیاهان مناسب برای آپارتمان های کم نور می باشد. گوش گرگی نه تنها در گلدان، بلکه روی دیوار سبز نیز جلوه فوق العاده زیبایی دارد.

46 گیاه مناسب دیوار سبز

فیلودندرون

6- شفلرا الگانت

شفلرا الگانت نیز از گیاهانی است که می توانید از آن در فضای کم نور آپارتمان و محل کارتان نگهداری کنید. این گیاه دارای تنوع در رنگ برگ ها بوده و بسیار زیبا است. از گیاه شفلرا به عنوان گیاه مناسب برای سرویس بهداشتی نیز می توان نام برد، زیرا علاوه بر تحمل نور کم، در رطوبت بالا به خوبی رشد می کند.

شفلرا الگانت

7- نخل شامادورا سازگار با محیط کم نور

اگر برای زیبایی منزل و محل کارتان به دنبال گیاهی هستید که بتواند نور کم محیط را تحمل کند، نخل شامادورا یک گزینه ی مناسب است. این گیاه بسیار زیبا با برگ های سرسبز و خاص خود می تواند انرژی طبیعت را به محیط تزریق کند.

نخل شامادورا سازگار با محیط کم نور

8- سانسوریا، گیاه مناسب برای آپارتمان کم نور

گیاه سانسوریا که دارای تنوع بسیار زیادی از نظر فرم و اندازه برگ ها است، با نور کم و سایه کاملا سازگار است. این گیاه به اندازه ای نسبت به نور کم و عوامل محیطی مقاوم است که به آن گیاه نامیرا می گویند. تمام گونه های سانسوریا بسیار زیبا بوده و می توانند این زیبایی را به محیط منزل یا محل کار شما انتقال دهند.

سانسوریا

60 ایده چیدمان گل طبیعی در پذیرایی

9- برگ عبایی برای منزل کم نور

برگ عبایی یکی دیگر از گیاهان زیبایی است که می تواند در محیط های کم نور رشد مناسبی داشته باشد. از آنجا که برگ های این گیاه زیبا در برابر نور مستقیم دچار سوختگی می شود، بهترین مکان برای رشد آن مکانی به دور از نور مستقیم و کم نور است.

برگ عبایی برای منزل کم نور

10- ارکیده گیاهی خوشبو برای منازل کم نور

گیاه بعدی که دارای عطری دل انگیز بوده و برای آپارتمان کم نور نیز مناسب می باشد ارکیده است. این گیاه معطر و زیبا گل های بسیار متنوعی از نظر رنگ داشته و فضا را فوق العاده جذاب می کند. افراد می توانند متناسب با سلیقه یا رنگ بندی محیط منزلشان یکی از رنگ های آن را انتخاب کرده و زیبایی پیرامون خود را تضمین شده بدانند.

ارکیده گیاهی خوشبو برای منازل کم نور

11- دیفن باخیا مناسب تاریکی

دیفن باخیا از مجموعه گیاهانی است که برای محیط های کم نور و به دور از نور مستقیم مناسب می باشد. این گیاه با برگ های بزرگ و ابلق خود می تواند محیط کم نور را زیباتر کند و به رشد خود ادامه دهد.

دیفن باخیا مناسب تاریکی

ایده های جذاب چیدمان گل کنار تلویزیون

12- گل حنا یا امپیشن

محیط کار یا منزل شما به زیبایی و انرژی گیاهان نیاز دارد، حتی اگر از نور کمی برخوردار است. اگر به گیاهانی علاقه مند هستید که گل دهی دارند می توانید گل حنا یا امپیشن را برای آپارتمان کم نور انتخاب کنید. این گیاه دارای گل های صورتی و بسیار زیبا است و می تواند محیط منزل شما را بسیار زیبا و سرشار از انرژی کند.

گل حنا یا امپیشن

13- آگلونما؛ گیاه سایه دوست و مقاوم در تاریکی

برای محیط کار یا منزل کم نور می توانید از گیاه آگلونما استفاده کنید این گیاه از مقاومت بالایی برخوردار بوده و از نظر سایز و احتیاج نوری متناسب با آپارتمان های کوچک و کم نور می باشد. گل های این گیاه دارای رنگ های صورتی و قرمز بوده و در فصل گلدهی نیز می تواند زیبایی بیشتری را به محیط تزریق کند.

آگلونما

14- گل گندمی

محیطی که در آن زندگی می کنید و همچنین اتاق کار شما، احتیاج به زیبایی دارد تا سبب بالا رفتن انرژی مثبت شود. یکی از راههایی که به وسیله ی آن می توانید این زیبایی و انرژی را تامین کنید، استفاده از گل و گیاهان می باشد. ممکن است در جواب این جمله از کم بودن نور محیط اطرافتان شاکی و نگران باشید اما باید بدانید گیاهان بسیاری هستند که می توانند در نور کم نیز زندگی کرده و سرسبز بمانند. از جمله این گیاهان می توان به گیاه گندمی اشاره کرد. این گیاه رشد آبشاری داشته و دارای تنوع در رنگ بوده و دارای انواع سبز و ابلق می باشد.

گل گندمی

15- پتوس؛ بهترین گل آپارتمانی مناسب نور کم

خانواده پتوس ها دارای تنوع بسیار بالایی در سایز و رنگ برگ ها می باشند و تک به تک آنها با محیطی که دارای نور کمی می باشد سازگار هستند. پتوس ها گیاهانی رونده با برگ های قلبی شکل هستند و با زیبایی ظاهری خود در بالا بردن حس های مثبت در محیط تاثیر بسزایی دارند. این گیاه در برابر آبیاری نیز مقاومت خوبی داشته و نیاز به آب دهی زیاد ندارد. البته توجه داشته باشید که برگ های آن سمی بوده و نباید در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار گیرد. این گیاه به همان راحتی که در خاک رشد می کند در گلدان های آب نیز قادر به زندگی و رشد است.

گل پتوس

16- هدرا یا پیچک برای منزل با نور کم

گیاه بعدی که می توان برای محیط های کم نور منزل و محل کارتان در نظر بگیرید، هدار یا پاپیتال می باشد. این گیاه دارای برگ های چرمی در انواع سبز و ابلق است و به صورت رونده رشد کرده و طول شاخه های آن به چندین متر می رسد. برای نگهداری راحت تر باید مرتبا شاخه های پاپیتال هرس شود. این گیاه اگر چه محیط های با نور بالا را دوست داشته و رشد بسیار خوبی دارد، اما باید بدانید که در نور کم نیز مقاوم است.
با توجه به اینکه در سایه و نور کم این گیاه رشد کمتری دارد، لذا بهتر است رطوبت محیط را افزایش دهید و از لامپ برای تامین نور استفاده کنید.

هدرا یا پیچک

17- گیاه سرسبز و زیبای پرسیاووشان

پر سیاووشان از بهترین انواع گیاهان مناسب برای آپارتمان کم نور است که زیبایی خیره کننده ای دارد. این گیاه دارای برگ های بسیار زیبا بوده و سرسبزی و شادابی آن این زیبایی را چندین برابر می کند. پرسیاووشان که از جمله گیاهان دارویی به شمار می رود، نیاز به محیط با دما و نور کمتری دارد تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. از دیگر نیازهای این گیاه خاک دارای زهکشی بسیار خوب است؛ زیرا پرساووشان به آب نسبتا بیشتری احتیاج داشته و اگر زهکشی خاک نامناسب باشد، گیاه دچار پوسیدگی در قسمت ریشه می شود.

پرسیاووشان

18- گیاه خاص شاخ گوزنی در آپارتمان کم نور

طرفداران گیاهان با ظاهر خاص برای اتاق های کم نور سرخس شاخ گوزنی را انتخاب کنند. این گیاه که دارای 17 گونه است، در نور کم و غیر مستقیم به خوبی رشد می کند.

گیاه خاص شاخ گوزنی در آپارتمان کم نور

19- سرخس لانه پرنده برای اتاق کم نور

سرخس لانه پرنده با ظاهر خاص و زیبایش گیاه مناسب برای آپارتمان و خانه های کم نور است. این گیاه دارای برگ های لبه چین دار است و به پاکسازی هوای محیط در حد بسیار زیادی کمک می کند. از آنجا که این گیاه به رطوبت بیشتری نیاز دارد، استفاده از دستگاه های که رطوبت محیط را تامین می کنند در مجاورت آن سبب رشد بهترش می شوند. چنانچه از غبارپاشی برای تامین رطوبت گل استفاده می کنید باید مراقب باشید آب زیادی در قسمت میانی گیاه جمع نشود زیرا این کار باعث پوسیدگی سریع آن می شود.

سرخس لانه پرنده برای اتاق کم نور

20- بنجامین برای منازل با نور کم و غیر مستقیم

علاقه مندان به درختچه ها می توانند بنجامین را برای محیط کار یا منزل کم نور خود انتخاب کنند. این گیاه به نور غیر مستقیم احتیاج داشته و در محیط با نور کم نیز رشد خوبی داشته و به زندگی خود ادامه می دهد. بنجامین سموم هوای اتاق را پاکسازی کرده و از نظر فنگشویی نیز در جایگاه بالایی قرار دارد. درختچه بنجامین برای محیطی با سبک دکوراسیون مدرن مناسب می باشد.

بنجامین برای منازل با نور کم و غیر مستقیم

21- گیاه مارانتا برای محیطی با نور نسبتا کم

مارانتا که به نام های گیاه دعا و گیاه نماز نیز شناخته می شود، از گیاهان بسیار زیبایی است که می توانید برای محیط منزل و محل کارتان انتخاب کنید. این گیاه را می توانید در محیط هایی با نور کم نگهداری کرده و نگران مرگ و از بین رفتن آن نباشید. برگ های این گیاه دارای سه رنگ زیبا بوده از این رو به نام پر طاووسی نیز شهرت یافته است. سبز تیره و روشن در کنار رنگ قرمز بر روی برگ های گیاه مارانتا، سبب زیبایی بیشتر آن شده و جلوه خاصی به محیط می بخشند.

گیاه مارانتا برای محیطی با نور نسبتا کم

22- گیاه کالانکوئه برای محیط های کم نور

از خانواده ساکولنت ها گیاهان بسیاری برای محیط کم نور می توان انتخاب کرد که یکی از آنها کالانکوئه است. این گیاه نور کم محیط را به خوبی تحمل کرده و تضمین کننده ی زیبایی خواهد بود. از آنجا که این گیاه دارای تنوع در رنگ گل ها است، در فصل گلدهی می تواند زیبایی چندین برابری را به محیط تزریق کند. یک اتاق با نور کم، با وجود گیاه کالانکوئه به زیبایی بسیاری دست خواهد یافت.

گیاه کالانکوئه برای محیط های کم نور

23- گیاه کالاتیا مناسب برای آپارتمان نور کم

گیاه دیگری که به نور مستقیم خورشید هیچ علاقه ای نداشته و نور کم و غیر مستقیم برایش کافی است، گیاه کالاتیا می باشد. این گیاه که دارای برگ های ابلق است، در نور زیاد رشد بهتری داشته اما نور کم را نیز به خوبی تحمل کرده و شاداب می ماند.

گیاه کالاتیا مناسب برای آپارتمان نور کم

24- گیاه قاشقی انتخابی مناسب برای آپارتمان کم نور

اگر محیط کار یا اتاق شما دارای نور بسیار کمی است، می توانید بدون نگران گیاه قاشقی را نگهداری کنید. این گیاه مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی مانند دما و رطوبت داشته و حتی در نورهای مصنوعی نیز رشد چشمگیری دارد.

گیاه قاشقی انتخابی مناسب برای آپارتمان کم نور

25- گیاه برگ موزاییکی یا فیتونیا

گیاه فیتونیا که به نام های پوست ماری، برگ نعنایی و برگ موزاییکی نیز شناخته می شود، یکی از گیاهانی است که برای آپارتمان های کم نور کاملا مناسب است. اگر تمایل به نگهداری از این گیاه دارید باید بدانید که نیاز آبی زیادی داشته و در برابر خشکی خاک به سرعت دچار پژمردگی می شود. از این گیاه می توانید برای محیطی با نور کم استفاده کنید و هرگز آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. استفاده از نورهای مصنوعی بهترین روش نوردهی به گیاه برگ نعنایی است. این گیاه دارای تنوع رنگ زیادی در برگها دارد اما رنگ صورتی سبز آن علاقه مندان بیشتری را به خود اختصاص داده است.

فیتونیا

26- گیاه لیندا برای محیط با نور مصنوعی با نور کم

گیاه لیندا با ظاهر خاص که شامل تنه قطور و برگ های باریک و بلند است انتخاب دیگری برای محیط با نور کم می باشد. این گیاه دارای مقاومت بالا بوده و مراقبت از آن بسیار آسان است. نخل لیندا که به نام های نخل دم اسبی و نخل پافیلی نیز شناخته می شود، در برابر خشکی و کم آبی مقاومت بالایی دارد. اگر این گیاه را در محیط با نور کم قرار دهید به خوبی به رشد و زندگی خود ادامه خواهد داد.

گیاه لیندا برای محیط با نور مصنوعی با نور کم

کلام آخر

نکته مهمی که قبلا هم به آن اشاره کردیم این است که شما هیچ محدودیتی در زمینه استفاده از گیاهان برای محیط با نور کم ندارید زیرا به راحتی می توانید با استفاده از لامپ های گرولایت یا لامپ های رشد این مشکل را از بین ببرید و نور متناسب با گیاهانتان را فراهم کنید.

منبع: todaysgardener.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا