طراحی استخر

ضوابط طراحی استخر ویلا و فضاهای مسکونی

مراحل طراحی استخر ویلا و فضاهای مسکونی از چند نظر باید بررسی شوند و بدون رعایت ضوابط آن نمی توان انتظار بازخودر مثبتی از کار داشت. با توجه به اهمیت این مساله در طراحی فضاهای بیرونی، ما در مجله دکونیوز تمام طراحی استخر باغ و ویلا و همچنین طراحی استخر خانگی و ضوابط و اصول مهم در این کار را معرفی خواهیم کرد.

طراحی استخر باغ

گام های مهم در طراحی استخر ویلا

طراحی استخر باغ و ویلا و حتی فضاهای مسکونی مجموعه ای کارهای برنامه ریزی و مدیریت شده می باشد که در هر گام گروه های شغلی خاصی را هدف قرار می دهد. البته توجه داشته باشید که این مراحل برای استخرهای سرپوشیده بزرگ و ورزشی ممکن است کمی تفاوت داشته باشد.

به طور خلاصه مراحل طراحی و ساخت استخر خانگی را می توان به این صورت جمع بندی کرد که، ابتدا فضا و موقعیت مکانی مناسبی را برای ساخت استخر باید انتخاب کنید. این فضا ممکن است در محوطه بیرونی ویلا و باغ باشد و یا در داخل ساختمان و در فضایی سرپوشیده؛ شرایط آب و هوایی و میزان بزرگ و کوچکی فضا و همچنین سلایق شخصی در انتخاب محل ساخت استخر دخیل می باشند.

نکات مهم برای تمیز کردن استخر را بخوانید

طراحی استخر خانگی

طراحی اولیه و بررسی ابعاد و شکل مودر نظر برای استخر، برآورد هزینه طراحی استخر ویلا، جنس کف پوش استخر و همچنین بازه زمانی مورد نظر برای بهره برداری از آن را به طور کامل باید مشخص نمود. با توجه به تخصصی که دارید می توانید در این مرحله مشخص نمایید که خودتان قصد دارید تمام مراحل ساخت را مدیریت کنید یا کار را به پیمانکار بسپارید.

  بهترین روش ها برای تمیز کردن استخر ویلایی روباز و سرپوشیده

از آنجا که ساخت و طراحی استخر باغ و ویلا نیاز به دریافت مجوز از شهرداری دارد، در نتیجه باید خودتان یا پیمانکار مراحل قانونی را طی کند. در نهایت ادامه پروژه به افراد حرفه ای در این زمینه سپرده می شود و پی ریزی، بتن ریزی، عایق بندی، طراحی داخلی استخر ویلا و غیره انجام میشود.

طراحی استخر روباز

اصول مهم در طراحی استخر ویلا

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از طراحی استخر خانگی و ویلا دریافت کنید، لازم است در حین طراحی چند اصل مهم را در نظر بگیرید که عبارتند از:

طراحی فضای اطراف استخر

در تمام استخرهای روباز و سرپوشیده فضایی در اطراف آن در نظر گرفته میشود که برای رفت و آمد و حتی استراحت استفاده میشود. این فضا باید با دقت طراحی و ساخته شود و به شدت بر زیبایی و طراحی دکوراسیون داخلی استخر تاثیرگذار می باشد. علاوه بر بعد زیبا شناختی، کاسه استخر باید از دیواره ها فاصله ی استانداردی داشته باشد. در حالت کلی در طراحی استخر باغ و ویلا که روباز هستند، 4 متر و در استخر خانگی و سرپوشیده 2 متر در نظر گرفته میشود. البته این مقادیر حداقل فاصله هستند و می توان فاصله بیشتری را برای این منظور در نظر گرفت.

طراحی استخر ویلایی کوچک

جنس کف پوش و دیواره های استخر

جنسی که برای کفپوش استخرها در نظر گرفته میشود باید کاملا استاندارد و با کیفیت باشد، چون به مرور و بخاطر قرار گرفتن زیاد در معرض آب گرم و کلر و سایر مواد ضدعفونی کننده ممکن است دچار تخریب گردد. بهترین کار انتخاب متریال هایی می باشد که سطح صاف و مقاومی دارند و بدن انسان با برخورد به آنها دچار آسیب نشود.

  بهترین روش ها برای تمیز کردن استخر ویلایی روباز و سرپوشیده

طراحی استخر خانگی کوچک

رنگ کف پوش استخر

رنگ کف پوش و دیواره های استخر از دیگر مواردی می باشد که از چند نظر باید بررسی و در نهایت گزینه مناسب انتخاب گردد. در مرحله اول باید روباز و یا سرپوشیده بودن استخر ویلا را در نظر بگیرید. چون در فضاهای سرپوشیده بهترین انتخاب رنگ سفید می باشد که زیبایی و روشن تر شدن محیط را با هم حفظ می کند.

به همان اندازه که رنگ سفید در کفپوش استخر خانگی و سرپوشیده مناسب است، در فضاهای روباز نامناسب و غیر حرفه ای خواهد بود. کثیف شدن کف استخر به مرور زمان تغییر رنگ سفید به کرم و قهوه ای باعث میشود تا چهره ی بسیار نامناسبی در طراحی استخر باغ بوجود آید.

طراحی استخر روباز کوچک

انتخاب شکل مناسب برای استخر

یکی از گام های مهم در طراحی استخر ویلا، انتخاب شکل مناسب برای آن می باشد. انتخاب شکل تا حد زیادی به فضا و همچنین سلیقه و بودجه افراد بستگی دارد. انتخاب استخر مستطیل، منحنی، توکار و یا استخرهای روی زمین هر یک در شرایط مختلف می توانند گزینه ای مناسب به شمار روند.

طراحی استخر مستطیل

میزان تابش نور خورشید بر استخر

در طراحی استخر ویلا بهتر است محلی را برای ساخت آن انتخاب کنید که در معرض نور خورشید باشد. این انتخاب از چند نظر دارای اهمیت می باشد که مهم ترین آنها صرفه جویی در مصرف انرژی و گرم شدن آب با تابش نور آفتاب می باشد. علاوه براین، تابش نور آفتاب باعث میشود تا با قرار دادن صندلی های مخصوص به محلی برای حمام آفتاب تبدیل شوند.

  بهترین روش ها برای تمیز کردن استخر ویلایی روباز و سرپوشیده

استخر ویلا

پوشش گیاهی اطراف استخر

در حالت کلی برای تزئین فضای اطراف استخر می توان از گیاهان زیبا و با توجه به طراحی فضای سبز به کار رفته در این بخش استفاده نمود. به همان اندازه که گیاهان می توانند به زیبایی فضای اطراف استخر ویلا کمک کنند، به همان اندازه و چه بسا بیشتر باعث آسیب وارد شدن به آن خواهند شد.

درختان با ریشه های رونده و محکم اگر در فاصله کمی با استخر باغ قرار گیرند به مرور منجر به آسیب وارد شدن به کف و دیوارهای آن خواهند شد. البته نمی توان از کثیف شدن آب استخر روباز توسط برگ های درختان غافل شد، چون اندک بی توجهی به آن منجر به آلوده شدن زیاد آب و کف استخر خواهد شد.

طراحی فضای اطراف استخر

اصول طراحی استخر ویلا و باغ اگر به درستی و با دقت نظر زیاد انجام شود، می تواند منجر به فراهم شدن محیطی مناسب و عالی برای استراحت و ورزش گردد. در مقابل عدم رعایت اصول طراحی استخر باغ و استخر خانگی نه تنها از نظر ظاهر و زیبایی نتیجه خوبی نخواهد داشت، بلکه ممکن است خطرناک نیز باشد. برای مطالعه سایر استانداردها و اصول طراحی دکوراسیون منزل، طراحی فضای سبز و سایر فضاهای بیرونی و هر آنچه که به زیباتر شدن محیط اطرافتان وابسته می باشند، با مجله دکوراسیون دکونیوز همراه باشید.

‫8 نظرها

    1. سلام. تصاویر روی سایت فقط نمونه کار برای ایده گرفتن طراحان هست و دکونیوز در زمینه طراحی سایت و دکوراسیون خدمات اجرایی ندارد

    1. برای خونه با متراژ کم میشه استخر با ابعاد کوچیک تر طراحی کرد، اما قطعا برای خونه های بزرگ طرح های بهتری رو میشه اجرا کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا