تبلیغات

چگونه یک پروژه را برآورد هزینه کنیم؟

متره و برآورد متشکل از دو کلمه کلیدی است. اولی متره که به معنای متر کردن و محاسبه یک سری جزئیات پروژه است. متراژ زیربنا یا اندازه‌گیری مبحث آجرچینی همگی زیرمجموعه مبحث متره هستند. با این حال، برآورد که بخش دوم متره و برآورد است هم اهمیت بالایی دارد. برآورد به پایش داده‌هایی گفته می‌شود که در روند متره به دست آمده. مشخص کردن قیمت یک پروژه و هزینه‌های آن، برآورد هزینه یک پروژه است. برای انجام اینکار نیازمند هستید و باید از منابع آموزشی به صورت مداوم کمک بگیرید. در ادامه بیشتر به این مبحث و آشنایی با چگونگی برآورد هزینه یک پروژه خواهیم پرداخت.

متره و برآورد هزینه چیست

متره و برآورد توسط چه کسی انجام می‌شود؟

مهندس مشاور کسی است که چنین اموراتی را انجام می‌دهد. اما به صورت جزئی‌تر، کسی که متره و برآورد می‌کند، مترور نامیده می‌شود. اگر درک درستی از سازه داشته باشید و با مفاهیم کلی مهندسی و عمران آشنا باشید، می‌توانید تبدیل به یک مترور حرفه‌ای و موفق شوید. تنها نیازمندی کلی پیدا کردن آموزش متره و برآورد مناسب شرایط و دانایی شما است.

مترورها عموما در دفاتر فنی مهندسی یا شرکت‌های عمرانی استخدام می‌شوند. اهمیتی ندارد که اندازه شرکت چقدر است، به هر حال یک تجارت فنی مهندسی نیازمند مترور است. مترور با محاسبات و برآورد هزینه خود می‌تواند نقش تاثیرگذاری در سوددهی شرکت‌ها و پیمانکاران داشته باشد. اما چگونه تبدیل به یک مترور شویم؟ چگونه و از کجا آموزش متره و برآورد ببینیم؟ ابتدا باید ببینیم که این آموزش شامل چه سرفصل‌هایی است.

آموزش متره و برآورد شامل چیست؟

هر مترور حرفه‌ای ابتدا باید از مرحله متره کار خود را شروع کند. اولین منبع کاری شما می‌تواند نقشه باشد. پس در زمینه آموزش متره و برآورد هم ابتدا باید با نقشه‌خوانی آشنا شوید و بر این فن مسلط شوید. در آموزش این فن، شما یاد می‌گیرید نقشه چه شکلی را نمایش می‌دهد و همچنین نیازمند چه مصالح و محصولاتی است. نسبت به اندازه پروژه، به عنوان مثال یک آپارتمان مسکونی، باید متوجه شوید که چقدر مصالح نیاز است.

  آب بندی سقف شیروانی با عایق رطوبتی نانو

سپس در آموزش متره و برآورد به مسئله قیمت‌ مصالح می‌رسیم. فهرست بهای ابنیه برای همین کار تهیه شده. بررسی این فهرست و بخشنامه‌های سازمان برنامه و بودجه همگی بخشی از وظایف مترور است. اگر قصد یادگیری متره و برآورد را دارید، باید با اصطلاحات و همچنین نام مرسوم مصالح در بازار آشنا شوید. چون عموما نام‌ها با چیزی که در فهرست بهای ابنیه آمده متفاوت است.

این دو بخش به شما کمک می‌کند که پروژه را متره کنید و آن را برآورد هزینه کنید. سپس باید از طریق فن صورت وضعیت‌نویسی، اطلاعات خود را به پیمانکار و کارفرما منتقل کنید.

آموزش متره

چگونه یک پروژه را برآورد هزینه کنیم؟

چالش‌های فراوانی روبروی یک پروژه عمرانی است. اما دو چالش وجود دارد که برآورد دقیق آن‌ها را از بین می‌برد. چالش اول این است که شما بودجه، پرسنل و مصالح مورد نیاز را کمتر از حد نیاز خریداری و تهیه کنید. برآورد باید این مشکل را از بین ببرد. همچنین بالعکس این اتفاق هم ممکن است. که شما بیش از حد اندازه مصالح، پرسنل و بودجه برای یک پروژه مشخص کنید. این مسئله حاشیه سود پیمانکار را کاهش می‌دهد.

آموزش متره و برآورد اهمیت دارد، اما در زمینه برآورد باید به روز باشید. باید با نرخ تورم آشنا باشید و هزینه را نسبت به تغییرات در بازار مشخص کنید. نرم‌افزارهای مختلفی برای محاسبه وجود دارد که در طول دوره آموزشی با آن‌ها هم آشنا خواهید شد. قیمت زمین، قیمت دستمزدها، هزینه‌های پیشبرد پروژه و قیمت مصالح را باید محاسبه کنید و بر اساس این اطلاعات، برآورد هزینه کنید. همچنین باید متوجه باشید که کدام بخش از پروژه نیازمند هزینه بیشتری است. به عنوان مثال نازک‌کاری که شامل فعالیت‌هایی همچون گچ‌بری یا کاشی‌کاری است، روندی زمان‌بر، نیازمند دقت و هزینه است.

  انواع تجهیزات قالب بندی بتن

در نهایت باید گفت که برآورد هزینه یک پروژه روندی طولانی است و باید با کیفیت و دقت این کار را انجام دهید. آموزش متره و برآورد شما را برای چالش‌های روبرو آماده می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://global.oup.com/us/companion.websites/9780190296902/sr/interactive/ecce/

** متن تبلیغاتی بوده و تیم تحریریه مجله دکوراسیون دکونیوز در تهیه آن نقشی نداشته و سلب اختیار میکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا