طراحی دکوراسیون داخلی

لاندری روم یا اتاق لباسشویی چیست؟ (کاربرد و اصول طراحی لاندری بالکن)

لاندری روم چیست؟ اتاق لباسشویی یعنی چه و چه کاربردی دارد؟ اینها از جمله سوالات پر تکراری هستند که در سالهای اخیر در جستجوهای اینترنتی افراد به دنبال پاسخ آن می باشند. اتاق ماشین لباسشویی یکی از فضاهای کاربردی در ساختمان های مدرن می باشد که محیطی را برای جداسازی تجهیزات رختشویی از آشپزخانه و حمام فراهم می کند. این فضا در اغلب هتل ها وجود دارد و در چند سال اخیر نیز طراحی لاندری در آپارتمان و منزل رواج زیادی پیدا کرده است. در این بخش از مطالب طراحی دکوراسیون منزل دکونیوز در ادامه به هر آنچه که باید درباره ویژگی ها، وسایل و ابعاد و اندازه، پلان اتاق لاندری ایرانی و باید و نبایدهای طراحی و ساخت آن در تراس و بالکن و غیره بدانید اشاره خواهد داشت.

لاندری یعنی چه

لاندری روم چیست؟

لاندری روم (Laundry Room) یا اتاق لباسشویی به فضایی گفته میشود که مجموعه تمام تجهیزات مورد نیاز برای شستشو و خشک کردن لباس ها را گرد هم آورده است. با توجه به مشکلاتی که قرار دادن ماشین لباسشویی در آشپزخانه و حمام بوجود می آورد، به همین دلیل در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن تغییراتی ایجاد شده و بخشی از فضای منزل و خانه به عنوان اتاق ماشین لباسشویی در نظر گرفته میشود. طراحی و ساخت این اتاق در خانه و آپارتمان ها چند مزیت مهم دارد که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • بهبود رعایت بهداشت با دور شدن ماشین لباسشویی و لباس های کثیف از محیط آشپزخانه
  • ایجاد نظم در حمام و آشپزخانه به دلیل حذف تجهیزات لباسشویی از آنها
  • بهتر شدن جلوه ظاهری آشپزخانه ها
  • رعایت بهتر استانداردها و اصول ایمنی با دور شدن ماشین لباسشویی و خشک کن ها از محیط حمام و آشپزخانه

اتاق ماشین لباسشویی

وسایل لاندری روم چیست؟

با توجه به اینکه اصلی ترین دلیل ساخت و طراحی دکوراسیون اتاق لاندری روم در منزل جداسازی تجهیزات لباسشویی می باشد، در نتیجه تنوع در وسایل مورد نیاز در آن بسیار زیاد است. به عنوان مثال می توان به ماشین لباسشویی و خشک کن، اتو پرس، رخت آویزهای ایستاده یا سقفی، سبد لباس و میز اتو اشاره کرد. علاوه براین، در این فضا لازم است کمد و شلف برای نگهداری مواد شوینده نیز وجود داشته باشد و حتی الامکان کانتر یا پیشخوان نیز برای چیدمان وسایل و تا کردن لباس ها اختصاص داده شود. اجزا و تجهیزات موجود در لاندری روم عبارتند از:

میز یا صفحه برای اتو کشیدن و تا کردن

از آنجا که اغلب لاندری روم ها فضایی کوچک دارند می توان برای اتو از میزهای کشویی استفاده کرد. این میزها را بعد از استفاده می توان به راحتی جمع کرد و فضای اشغال شده ی کمتری داشت.

  15 رنگ اتاق پسرانه لاکچری و شیک 2024

آویز لباس برای لاندری روم منزل

در این اتاق شما به آویزهایی برای لباس های تازه اتو شده احتیاج دارید، تا قبل از اینکه لباس ها را به داخل منزل و کمدها انتقال دهید به عنوان نگهدارنده در دسترستان باشند. انواع آویزهای سقفی و یا ایستاده می توانند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرند.

خشک کن ها

برای لاندری روم می توان بخاری نصب کرد یا از خشک کن های فن دار یا دیواری استفاده کرد که هر کدام به نحوی می توانند کاربردی باشند.

جایی برای ذخیره کردن مواد شوینده

برای اینکه نظم در این اتاق حاکم شود به کمدها و یا طبقاتی احتیاج دارید که فضای ذخیره سازی مواد شوینده و وسایل مرتبط با شستشو باشند. بهتر است این کمدها از متریال های ضد رطوبت باشد تا به سرعت فرسوده نشوند. استفاده از طبقات دیوار کوب و شلف نیز می توانند برای نگهداری وسایل مورد استفاده قرار گیرند.

لاندری روم های مجهز به سینک

همیشه نمی توان لباس ها را با ماشین لباسشویی شست و گاهی پیش می آید که شستشوی لباسی با دست انجام شود، برای این کار باید در لاندری روم یک سینک نصب کرد. سینک های مناسب برای این بخش از منزل باید دارای عمق زیادی باشند، تا شستشو راحت تر صورت گیرد و اطراف سینک خیس نشود.

اتاق لباسشویی

اندازه و ابعاد استاندارد لاندری روم در خانه

یکی از مهم ترین عواملی که در طراحی لاندری روم باید در نظر گرفته شود، میزان فضای داخلی اختصاص داده شده به آن است. توجه داشته باشید که کوچک بودن بیش از حد اتاق لباسشویی نه تنها مزیت ندارد، بلکه معایب آن ممکن است بیشتر باشد. به همین دلیل حداقل فضای 1.5 در 1.5 متر باید برای آن در نظر گرفته شود. البته اندازه و ابعاد استاندارد لاندری روم به تعداد و همچنین نوع تجهیزاتی بستگی دارد که قصد دارید در آن استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر ماشین لباسشویی و خشک کن، لباسشویی کودک، در کنار اتو پرس های ایستاده بزرگ و خشک کن و غیره بخواهید در لاندری استفاده کنید، بهتر است فضایی بیشتر از 1.5 در 1.5 به آن اختصاص دهید.

ابعاد لاندری روم

طراحی لاندری روم کوچک

با توجه به اینکه در اغلب آپارتمان ها مشکل کمبود فضا وجود دارد، به همین دلیل اتاق رختشویی باید با دقت در آن طراحی شود. از مواردی بسیار مهمی که برای طراحی لاندری روم کوچک باید مد نظر داشت می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • از فضای خالی روی دیوار استفاده کنید. قرار دادن چند شلف و کمد بر روی دیوار می تواند فضا را تا حد امکان کاربردی تر کند.
  • وسایل تاشو از بهترین گزینه ها برای فضاهای کوچک می باشد. میز اتو تاشو، جالباسی و رخت آویزهای جمع شونده برای لاندری روم کوچک کاربرد بسیار زیادی دارند.
  • اگر قصد استفاده از سینک در اتاق رختشورخانه را دارید و فضا کم است، بهتر است سینک های بدون پایه را انتخاب کنید. در این شرایط می توانید فضای زیر را به عنوان کمد در نظر بگیرید.
  • رنگ دیوارها را تا حد امکان روشن و دارای طرح های عمودی انتخاب کنید تا فضا بزرگتر جلوه کند.
  • نور مناسب باعث میشود فضای لاندری کوچک، بزرگتر جلوه کند و نباید از آن غافل شد.

ویژگی های مهم در اتاق لاندری روم

برای اینکه بتوان از فضای اتاق لباسشویی بهترین کارایی را دریافت کرد، لازم است چند ویژگی مهم را در آن رعایت نمود که عبارتند از:

  7 تا از پرطرفدارترین انواع دکوراسیون مینیمال در دنیا

توجه به نور پردازی

نورپردازی در لاندری روم را باید جدی گرفت. نورپردازی باید استاندارد انجام شود، به نحوی که ایجاد سایه نکند و لکه های روی لباس به راحتی قابل مشاهده باشد.

تهویه ی مناسب

لاندری روم ها به خاطر استفاده از شوینده ها و وجود رطوبت می توانند به سرعت مرکز تجمع بوهای نامطبوع شوند. برای جلوگیری از این اتفاق باید از دستگاه های تهویه مجهز به رطوبت سنج که مناسب با ابعاد لاندری باشد استفاده کرد.

عایق های صوتی مناسب برای لاندری روم

استفاده از دیوار پوش های عایق صوتی و یا عایق های صوتی که در داخل دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند، بهترین راه برای خروج کمتر صدا به داخل منزل است. پشم سنگ، پشم شیشه، پلی یورتان و آکوستیک از جمله عایق های صوتی مناسب برای لاندری روم می باشند.

عایق های رطوبتی

لاندری روم ها می توانند باعث ایجاد نم در آپارتمان شوند، برای جلوگیری از این اتفاق علاوه بر خشک کردن سریع محیط باید از دیوار پوش و کف پوش های عایق رطوبت استفاده کرد. اغلب عایقهای صوتی، عایق رطوبتی نیز می باشند؛ با تهیه این نوع از عایق ها می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد.

کف پوش های مناسب برای لاندری روم خانه

کف لاندری روم ها در زمان استفاده از سینک و یا شستشوی کف برای نظافت، خیس می شوند. بنابراین باید کف پوش مناسبی داشته تا مانع رسیدن رطوبت به طبقات پایین تر شده و خود نیز دچار فرسودگی کمتری شوند. سرامیک و کف پوش های پی وی سی به دلیل اینکه قابل شستشو بوده و عایق رطوبتی نیز می باشند بهترین گزینه برای کفپوش لاندری روم هستند.

بهترین محل برای طراحی لاندری روم چیست؟

از دیگر موارد بسیار مهمی که در طراحی اتاق لباسشویی باید به آن توجه داشت، محل ساخت آن می باشد. لاندری روم در تراس و بالکن بهتر است یا انباری؟ فاصله آن از سالن پذیرایی و اتاق خواب و آشپزخانه چقدر باشد؟ در ادامه به چند مورد مهم در این زمینه اشاره می کنیم:

لاندری روم در بالکن و تراس

با توجه به اینکه در اغلب آپارتمان های امروزی با مشکل کمبود فضا مواجه هستیم، استفاده بهینه از بالکن و تراس اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. به طوریکه می توان از این فضا برای ساخت اتاق لباسشویی استفاده کرد. از مهم ترین مزایای ساخت لاندری روم در تراس و بالکن می توان به خشک شدن سریع لباس ها به دلیل تماس مستقیم با نور خورشید اشاره نمود. علاوه براین، با انتقال تجهیزات لباسشویی به بالکن از فضای داخلی آپارتمان می توان استفاده بهتری داشت.

لاندری روم بالکن

البته توجه داشته باشید که حفظ زیبایی نمای ساختمان اهمیت زیادی دارد و نباید انتقال اتاق لاندری به بالکن باعث زشت شدن آن شود. به همین دلیل بالکن هایی بهتر است به اتاق رختشویی تبدیل شوند که مقابل آنها از کرکره یا درب شیشه ای مخصوص نصب شده باشد. با نصب شیشه های کشویی یا تاشو و لولایی در بالکن می توان از تابش مستقیم نور خورشید به ماشین لباسشویی و سایر تجهیزات جلوگیری کرد و زیبایی ظاهری ساختمان نیز حفظ خواهد شد.

از دیگر مزایای لاندری روم بالکن می توان به تهویه بهتر هوای اتاق اشاره کرد و از ایجاد بوی نم و رطوبت و مواد شوینده در فضا جلوگیری میکند.

  تزیین دیوار اتاق کودک با 45 ایده و مدل جذاب

لاندری روم در بالکن

لاندری دور از اتاق خواب

تا حد امکان بهتر است رختشویی از اتاق خواب و اتاق مستر فاصله داشته باشد، چون صدای ماشین لباسشویی، خشک کن و اتو می تواند آزاردهنده باشد و مانع از آرامش افراد در حین استراحت شود. اگر فضای آپارتمان تان کم می باشد و چاره ای جز نزدیک بودن اتاق خواب به لاندری را ندارید، پیشنهاد می کنیم از عایق صدا روی دیوار و در استفاده کنید.

اتاق لاندری در آپارتمان

اتاق لباسشویی نزدیک حمام

از دیگر نقاط مناسب برای لاندری می توان به محیط های نزدیک به حمام اشاره کرد که باعث میشود تا لباس های چرک و کثیف بلافاصله در سبدهای داخل لاندری منتقل شوند.

لاندری در انبار و پارکینگ

در خانه هایی که انباری بزرگ وجود دارد، می توان با کمی تغییرات در طراحی بخشی از آن را به عنوان لاندری در نظر گرفت. البته بهتر است تا حد امکان ماشین لباسشویی و خشک کن را در کمد قرار دهید تا ظاهر بهتری داشته باشد. اتاق های زیرشیروانی و زیرزمینی نیز می توانند گزینه های خوبی برای این منظور باشند.

اتاق ماشین لباسشویی در انبار

بایدهای مهم در طراحی لاندری روم در آپارتمان

ایجاد فضاهای جدید مانند کلوزت روم و لاندری برای آسایش بهتر و استفاده بهینه از فضا می باشد و عدم توجه به استانداردها می تواند نتیجه عکس داشته باشد. به همین دلیل بهتر است به باید و نبایدهای ساخت لاندری توجه شود. از مهم ترین بایدها در این زمینه می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • اگر اتاق لاندری کوچک می باشد، بهتر است فضای روی دیوارها تا حد امکان شلف بندی و قفسه بندی شوند تا از نظم بهتری در محیط ایجاد شود.
  • در انتخاب محل قرار گرفتن لاندری دقت زیادی داشته باشید، چون تجهیزات و ماشین های لباسشویی در بسیاری از مواقع سر و صدای بالایی دارند.
  • دسترسی به شیر آب و چاه فاضلاب اهمیت زیادی دارد و تجهیزات اتاق باید به راحتی به آنها متصل شوند.
  • سیستم تهویه هوا به دلیل استفاده زیاد از مواد شوینده در لاندری را جدی بگیرید.
  • در اتاق های کوچک از میز و رخت آویزهای تاشو استفاده کنید.
  • از سینک ظرفشویی در لاندری روم استفاده کنید. این سینک ها برای شستشوی لباس با دست کاربرد دارند و بهتر است تا حد امکان ابعاد آن بزرگ انتخاب شود.

طراحی اتاق لباسشویی

نبایدهای مهم در طراحی اتاق لباسشویی

  • نور اتاق را نباید فراموش کنید چون باعث میشود تا فضا کوچکتر بنظر برسد.
  • موکت و فرش کفپوش مناسبی برای این اتاق ها نمی باشند و بهتر است جنس های پلاستیکی و ضد آب و نم را انتخاب کنید.
  • از تابش مستقیم نور خورشید به اتاق غافل نشوید. بهتر است این اتاق ها پرده داشته باشند تا در برخی از ساعات روز نور تابیده شود و ضد عفونی صورت گیرد و در سایر مواقع مانع از تابش آن بر روی ماشین لباسشویی شوید.

طراحی اتاق لاندری

بازسازی ساختمان برای ساختن لاندری روم

ساختمان های قدیمی تر مجهز به مکان های مدرن مثل لاندری روم و کلوزت روم نیستند. امروزه بازسازی های زیادی برای اضافه کردن این امکانات اتفاق می افتد. بهترین قسمت های منزل برای احداث لاندری روم نزدیک به تراس می باشد تا دسترسی به فضایی برای خشک کردن آسان باشد. اگر فضای منزل کوچک می باشد و در آپارتمان زندگی نمی کنید، می توان از پشت بام برای این منظور استفاده کرد.

پلان لاندری روم

پلان لاندری روم

نمونه پلان لاندری روم خانه

 

ایده و مدل لاندری روم بالکن

لاندری روم در بالکن

مدل لاندری روم در بالکن

نمونه لاندری روم در بالکن

عکس اتاق لاندری در بالکن

اتاق ماشین لباسشویی بالکنی

مدل و عکس لاندری روم کوچک

مدل اتاق لاندری کوچک

مدل اتاق ماشین لباسشویی

مدل اتاق ماشین لباسشویی بزرگ

اتاق ماشین لباسشویی بزرگ

مدل اتاق لاندری کوچک ساده

مدل لاندری کوچک ساده

عکس اتاق لاندری

عکس اتاق لاندری کوچک

 

نوشته های مشابه

‫22 نظرها

  1. به نظرم خیلی جالبه ، و اینکه نمیدونم چرا ولی از ماشین لباسشویی تو اشپزخونه اصلا خوشم نمیاد

    1. سلام نظرتون میشه تو کمد دیواری اتاقی که دیوارش متصل به حموم هست لاندری ساخت ؟
      بنظرتون چه معایبی داره و چه نکاتی باید رعایت بشه؟

      1. سلام مریم عزیز
        بله میشه البته بهتره اتاقی که انتخاب می کنید به عنوان انتخاب خواب ازش استفاده نشه و پنجره داشته باشه تا بوی مواد شوینده داخل محیط آزاردهنده نشه

    1. بله دوست عزیز. اما اگه قصد دارین اتاق لباسشویی در حیاط باشه، بهتره اتاق با سقف و درب در نظر بگیرین تا به ماشین لباسشویی و تجهیزات آسیب وارد نشه

  2. برای داخل آشپزخونه اگه قرار لاندری اجرا بشه، بنظرم بهتره حتما داخل کابینت مخصوص و جدا در نظر گرفته میشه که ماشین لباسشویی و مواد شوینده کامل درون همون قرار بگیرن و دیده نشن

  3. من یه گوشه از بالکن رو تبدیل به لاندری کردم و واقعا ازش راضیم. مخصوصا که دیگه مجبور نیستم ماشین لباسشویی رو توی آشپزخونه تحمل کنم

  4. کاش زمان طراحی نقشه خونه ها یه فضا برای لاندری در نظر گرفته بشه. متاسفانه خونه های کوچیک الان اصلا جایی واسش نیس

    1. اگر اتاق مسقف روی پشت بوم داشته باشین بله میشه، البته در آپارتمان هایی که پشت بوم مشترک هست برای تمام واحدها ممکنه مشکلاتی رو به همراه داشته باشه

  5. ایده لاندری روم در بالکن بسیار خوب بود. خونه های کوچیک امروزی جایی بهتر از بالکن و تراس برای لاندری روم ندارن

  6. یک لاندری روم کوچیک برای خونه واقعا لازمه و باید همه به فکر بیرون بردن ماشین لباسشویی از آشپزخونه باشن. ایده های لاندری روم روی پشت بام لاندری روم در تراس می تونن بهترین گزینه باشن و اینطوری تراس ها هم بلا استفاده نمی مونن

  7. برای تهویه هوای لاندری روم چیکار کنیم؟ چون کنار اتاق خواب هست بوی مواد شوینده خیلی اذیت کننده س

    1. دستگاه تهویه متناسب با ابعاد لاندری روم نصب کنید که در زمان 5دقیقه هوای محیط رو کامل عوض کنه و تا زمانی که تهویه انجام نشده دستگاه رو خاموش نکنید. بعد از تعویض هوای کامل از خوشبو کننده استفاده کنید.

  8. با سلام
    ممنون میشم راهنمائی بفرمائید ؛ برای یک سازه پیلوت دار با دو طبقه کامل با روف گاردن ، بهترین محل برای ایجاد لاندری روم کجاست ؟
    در پیلوت که باشگاه بدن سازی و جکوزی و انباری تعبیه شده یا در روف گاردن که مسقف هست ؟

    1. سلام دوست عزیز. بدون بررسی نقشه ساختمان توسط طراح امکان ارائه راهکار نیست. دکونیوز مجله دکوراسیون است و پیشنهاد می کنیم با تیم های فعال در زمینه اجرای خدمات دکوراسیون و طراحی داخلی مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا