اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

دیوارپوش پی وی سی چیست؟ ( مزایا و معایب، کاربرد دیوارپوش pvc )

دیوارپوش پی وی سی pvc یکی از پرطرفدارترین انواع دیوارپوش برای زیباسازی دیوار می باشد. اگر تصمیم به تغییراتی در منزل دارید، باید بدانید که دیوارها یکی از مهمترین عناصر در دکوراسیون بوده و زیبایی آنها بر روی بقیه ی محیط تاثیر به سزایی دارد. از این رو می توانید دیوارپوش های زیبا و مناسب را انتخاب کرده و به کار ببرید. دیوارپوش پی وی سی دارای طرح و رنگ های گوناگونی بوده و همچنین به دلیل ویژگی ضد آب، مقاوم به ضربه و عایق صدا بودن باعث شده تا در اغلب قسمت های منزل و دفاتر کاری قابل استفاده باشد. در این بخش از مطالب دکوراسیون داخلی دکونیوز به این موضوع که دیوارپوش پی وی سی چیست و چه مزایا و معایب و کاربردهایی دارد می پردازیم.

دیوارپوش pvc چیست

دیوارپوش پی وی سی چیست؟

پلی وینیل کلراید که به اختصار pvc گفته می شود، نوعی پلاستیک است که به جای برخی مصالح می تواند برای پوشش دیوارها مورد استفاده قرار گیرد. دیوارپوش پی وی سی به صورت پنل هایی در ابعاد 6*20 و 6*25 با ضخامت 8 میلیمتر بوده، طرح و رنگ های مختلفی همچون تک رنگ، طرح سنگ و آجر، طرح چوب ( با تناژهای مختلفی از طرح و رنگ چوب ) و سه بعدی دارد. در زمان خرید با توجه به ابعاد دیوار مورد نظر و مکان نصب و سلیقه تان می توانید یکی از طرح و رنگ ها را در اندازه و تعدادی که لازم دارید تهیه کنید.

مزایای دیوار پوش پی وی سی

دلیل محبوبیت زیاد دیوارپوش های pvc مزایای متعددی می باشد که با نصب به آنها دست پیدا می کنید. از مهم ترین این مزایا می توان به گزینه های زیر اشاره داشت:

نصب آسان

پنل های پی وی سی به صورت کلیکی (نر و مادگی) می باشند، همین موضوع باعث شده کار نصب به راحتی و با سرعت بالایی پیش برود. کافیست ابتدا زیر ساخت و سطح دیوار را آماده و برآمدگی و تور رفتگی های آن را حذف کنید و سپس نصب را انجام دهید.

نصب آسان دیوارپوش پی وی سی

آموزش نصب دیوارپوش پی وی سی

پی وی سی ضد آب است

دیوارپوش پی وی سی ضد آب بوده و قابل شستشو می باشد. به همین دلیل برای اتاق کودکان، راهروها یا قسمت هایی که مرتبا در معرض آلودگی و کثیف شدن هستند بسیار مناسب می باشد.

دیر اشتعال

دیوارپوش پی وی سی دمای ذوب بالای 80 درجه دارد و به سختی دچار حریق شده وهمچنین به دلیل ریزنده بودن قطعات در هنگام اشتعال، سوختگی پیش نمی رود و خود به خود دچار اطفا حریق می شود.

pvcعایق حرارتی است

دیوارپوش های پی وی سی عایق حرارتی بوده و در مکانی که مورد استفاده قرار گیرند باعث جلوگیری از هدردهی سرما و گرمای محیط تا 40 درصد می شوند.

قابلیت نصب pvcروی تمام سطوح

یکی از بهترین مزایای دیوارپوش های پی وی سی، قابلیت نصب آنها بر روی تمام سطوح می باشد. به طوریکه می توان آنها را بر روی سطوح و دیوارهای قدیمی سیمانی و گچی و سنگی براحتی نصب نمود.

نصب دیوارپوش پی وی سی روی تمام سطوح

قابلیت جداسازی و نصب مجدد پی وی سی

اگر قصد جابه جایی این دیوارپوش به مکانی جدید را داشته باشید، به راحتی می توانید تایل ها را از دیوار جدا کرده و در جایی دیگر به کار ببرید. قابلیت جداسازی آسان و نصب مجدد تایل های پی وی سی باعث میشود بتوانید تا حد زیادی هزینه های بازسازی ساختمان را کاهش دهید. این ویژگی مخصوصا در دفاتر کار و خانه های استیجاری اهمیت بیشتری دارد.

غیر قابل نفوذ برای حشرات

حشرات موذی قادر به نفوذ در دیوارپوش های پی وی سی نبوده و از نظر تجمع و لانه سازی حشرات نیز خیالتان راحت باشد. به همین دلیل می توان از این دیوارپوش ها برای اتاق کودکان و محیط های آزمایشگاهی و آشپزخانه ها استفاده کرد.

دیوارپوش پی وی سی بی بو می باشد

اگر در هنگام خرید به کیفیت دیوارپوش pvcکاملا اهمیت داده و با دقت انتخاب کنید، متوجه خواهید شد که جنس های درجه یک هرگز بویی نداشته و حتی می توانید این تایل ها را بر روی دیوارهایی که رطوبت دارند نصب کنید تا مانعی برای ورود بوی نم به داخل منزل شود.

مقاومت بالا دیوارپوش pvc در برابر ضربه

دیوارپوش pvcدر برابر ضربه مقاوم بوده و با فشار یا افتادن اجسام سنگین بر روی آن به سختی دچار شکستگی و ترک می شود. این ویژگی باعث میشود تا در محیط های کاری یا اتاق کودکان که احتمال برخورد اشیای نوک تیز با دیوار زیاد است، به دیوارپوش آسیب وارد نشود.

تنوع رنگ بسیار بالا

دیوارپوش پی وی سی دارای تنوع رنگی بسیار بالایی بوده و نیاز به رنگ آمیزی قبل یا بعد از نصب ندارد. ولی چنانچه تمایل به رنگ با سلیقه خودتان داشتید می توانید از انواع خام آن تهیه کرده و به راحتی رنگ آمیزی کنید.

تنوع بالا در دیوارپوش های پی وی سی

اتصال بدون درز بین تایل ها

بعد از نصب دیوارپوش پی وی سی، بین پنل ها درزی باقی نمانده و جایی برای رشد باکتری و حشرات ندارد. این مزیت علاوه بر رعایت بهداشت باعث استحکام بیشتر قطعات در کنار یکدیگر نیز می شود.

قیمت ارزان

pvc نسبت به بقیه دیوار پوش ها ارزان تر می باشد. اگر منزل یا محل کارتان نیاز به تغییرات دارد و قصد دارید هزینه کمتری را صرف این کار کنید، بدون شک پی وی سی بهترین گزینه می باشد.

خاصیت ضد زنگ دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش های پی وی سی با هوا وارد واکنش نشده و احتمال اکسید شدگی در آنها وجود ندرد. به همین دلیل به مرور شاهد فرسودگی آنها نخواهید بود.

تعمیر آسان

دیوارپوش pvc قابلیت تعمیر و نگهداری آسانی دارد. اگر قسمتی از دیوارپوش پی وی سی دچار فرسودگی یا خرابی شود، نیازی به تعویض کل تایل ها نیست و فقط همان قسمت فرسوده را می توان به راحتی با قطعه ای سالم جایگزین کرد.

pvcعایق صدا می باشد

دیوار پوش پی وی سی عایق صدا بوده، از این رو مناسب اتاق خواب یا دفاتر کاری می باشد. از این دیوارپوش برای اتاق کارهایی که سروصدا دارند نیز می توان استفاده کرد تا آلودگی صوتی کمتری به بیرون از اتاق راه یابد.

سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف

همان طور که قبلا اشاره کردیم دیوارپوش پی وی سی به دلیل اینکه ضد رطوبت بوده و با هوا نیز واکنش نشان نمی دهد مناسب هر گونه آب و هوایی اعم از خشک و مرطوب می باشد. به همین دلیل است که دیوارپوش های pvc در محیط های مرطوب با حرارت بالا و حتی سرد کاربرد داشته و ماندگاری زیادی دارند.

مزایای دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش فومی چیست؟

معایب دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش پی وی سی با تمام نکات مثبت و مزایایی که دارد مثل بقیه متریال های ساختمانی دارای معایبی نیز بوده که در این قسمت به آن اشاره می کنیم:

  • یکی از معایب دیوارپوش پی وی سی انتشار گازهای سمی است که در زمان سوختن از آن متصاعد می شود. این گازها باعث ایجاد حساسیت های تنفسی می شوند.
  • پی وی سی در برابر نور خورشید دچار رنگ پریدگی می شود، از این رو باید در جاهایی نصب شود که نور مستقیم بر روی آن نتابد.
  • ترکیبات سازنده ی آن برای محیط زیست مناسب نبوده و در صورت تبدیل شدن به زباله به سختی از بین می روند.

معایب دیوارپوش پی وی سی

کاربرد دیوارپوش پی وی سی

با توجه به ویژگی ها و مزایا و معایبی که برای دیوارپوش های پی وی سی اشاره شد، از این تایل ها در محیط های مختلفی می توان استفاده کرد که برخی از آنها عبارتند از:

دیوارپوش پی وی سی برای سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی مکانی مرطوب بوده و همچنین نیاز به شستشوی مداوم دارد. برای همین منظور باید از دیوارپوش پی وی سی در این مکان استفاده کرد، زیرا به رطوبت مقاوم و ضد آب می باشد. علاوه براین، افزایش یا کاهش دما نیز بر روی آنها اثر منفی نداشته و باعث ایجاد ترک و شکستگی و پارگی دیوارپوش نخواهد شد.

دیوارپوش پی وی سی برای سرویس بهداشتی

دیوارپوش پی وی سی برای اتاق کودک

با توجه به اینکه کودکان همیشه دیوار اتاق خود را کثیف می کنند، به همین دلیل متریال قابل شستشو باید برای پوشش دیوار اتاق آنها انتخاب شود. اگر دیوارپوش پی وی سی را برای اتاق کودکان در نظر گرفته باشید، می توانید به راحتی با دستمالی مرطوب آلودگی را تمیز کرده و از بین ببرید. علاوه براین، تنوع در رنگ آنه بسیار زیاد بوده و متناسب با شرایط محیط می توان گزینه مناسب را انتخاب کرد.

دیوارپوش پی وی سی برای پذیرایی

شیک و لوکس بودن پذیرایی برای بسیاری از افراد اهمیت دارد و به همین دلیل بهترین متریال را برای چیدمان و زیباسازی آن به کار میبرند. اگر بودجه زیادی ندارید و می خواهید به سالن پذیرایی منزل جلوه منحصر به فردی بدهید، یکی از بهترین انتخاب ها استفاده از دیوارپوش های پی وی سی می باشد. تنوع بالا در طرح و رنگ از بهترین ویژگی های این تایل ها بوده و حتی طرح های سه بعدی نیز در بازار موجود می باشند.

دیوارپوش پی وی سی برای پذیرایی

دیوارپوش پی وی سی برای مکان های پررفت و آمد

برای مکان های پر رفت و آمد مثل راهرو و سالن ها باید دیوارپوشی استفاده کنید که مقاومت بالا و قابلیت شستشو داشته باشد. برای این منظور نیز دیوارپوش های پی وی سی گزینه ی می باشند زیرا به راحتی فرسوده نشده و به آسانی تمیز می شوند.

برای آشنایی با انواع دیوارپوش راهرو کلیک کنید!

دیوارپوش پی وی سی برای بیمارستان و داروخانه

بیمارستان و داروخانه از مکان های پر رفت و آمدی هستند که مرتبا شستشو داده می شوند و برای رعایت بهداشت در معرض تماس با شوینده و ضد عفونی کننده ها قرار می گیرند. اگر از دیوارپوش پی وی سی در این مکان ها استفاده شود خیالتان از بابت شستن راحت بوده و همچنین اگر طی زمان و رفت و آمد زیاد قسمتی آن دچار فرسودگی شود، به راحتی می توانید قطعه ای سالم را جایگزین کنید.

دیوارپوش پی وی سی برای آشپزخانه

از پی وی سی برای پوشش دیوارهای آشپزخانه نیز می توان استفاده کرد. این دیوارپوش در بین کابینت ها و یا پشت سینک هم می تواند استفاده شود، زیرا ضد آب بوده و در تماس با آب دچار آسیب و نم گرفتگی نمی شود. از بین طرح های موجود در دیوارپوش های پی وی سی، طرح آجر و چوب بیشترین استفاده را در آشپزخانه دارند.

دیوارپوش پی وی سی برای آشپزخانه

نکاتی که قبل از خرید دیوارپوش پی وی سی باید بدانید

  • دیوار پوش پی وی سی دارای تنوع بسیاری از نظر رنگ و طرح می باشد، بنابراین باید شرایط مکان نصب را در نظر گرفته و بر همین اساس گزینه مناسب را انتخب کنید.
  • برخی از فروشنده ها قیمت دیوارپوش را کمتر حساب می کنند، ولی هزینه نصب یا حمل و نقل را بالاتر گرفته تا از مبلغ سود کم نشود. برای رفع این مشکل، قیمت دیوارپوش، نصب و حمل و نقل تمام شده ی شرکت های مختلف را با هم مقایسه کنید تا مناسب ترین انتخاب را انجام داده و دچار ضرر نشوید.
  • در مورد زیرسازی کار و جنس و میزان ناهمواری آن با نصاب صحبت کنید. اگر دیوار نیازی به تغییراتی در زیر ساخت و هموار شدن داشته باشد، بهتر است از قبل این کار انجام شود تا در زمان نصب از سرعت کار کم نکند.

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

    1. دیوارپوش پی وی سی دوام و ماندگاری بیشتری داره اما فومی ارزان هست و نصب آسانی داره. به همین دلیل با صرف هزینه کمی بیشتر بهتره pvc رو انتخاب کنین

    1. بله مناسب هست و در حالت عادی هیچ گازی متصاعد نمیشه. فقط در زمان سوختن گازهایی که الرژی تنفسی به دنبال دارن متصاعد میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا