طراحی دکوراسیون داخلی

چطور با قفسه بندی انبار خود را بهینه کنیم؟

قفسه بندی انبار و فراهم ساختن محیطی مناسب برای چیدمان بهتر کالاها و وسایل مختلف در آن، مسئله مهمی می باشد که نه تنها برای انبارهای بزرگ و صنعتی، بلکه در نوع خانگی نیز باید به آن توجه داشت. تنوع بسیار بالا در نوع قفسه انبار و ویژگی های هر یک، اولین و بهترین مزیت می باشد که می تواند شرایط مناسبی را برای نظم بخشیدن به دکوراسیون داخلی انبار و همچنین استفاده بهینه از فضای داخلی آن فراهم سازد. مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه به معرفی راهکارهایی برای بهینه سازی فضای داخلی انبار با قفسه بندی اشاره خواهد داشت.

اهمیت قفسه بندی انبار در دکوراسیون داخلی آن

دکوراسیون و چیدمان انبار به فاکتورها و عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم ترین آنها می توان به استفاده از قفسه بندی مناسب، دقت در انتخاب رنگ قفسه ها و دیوار و پرده و سایر تجهیزات موجود در این محیط، نورپردازی مناسب انبار، خلاقیت در استفاده از وسایل قدیمی برای چیدمان بهتر کالاها و دقت به فضای خالی روی دیوار و سقف اشاره نمود. در این میان، قفسه بندی انبار به چند دلیل مهم از اهمیت بسیار بالایی نسبت به سایر فاکتورها برخوردار است که عبارتند از:

  • استفاده بهینه از فضای داخلی انبار
  • دسترسی آسان به کالاهای مورد نظر
  • ایجاد نظم و ترتیب در انبار
  • کاهش هزینه های انبارداری
  • سرشماری و انبارگردانی آسان
  • جلوگیری از ریزش کالاها بر اثر چیدمان نادرست آنها بر روی هم
  • جلوگیری از فاسد شدن و خراب شدن مواد غذایی یا دارویی دارای تاریخ انقضا با چیدمان صحیح قفسه انبار

بهینه سازی انبار با قفسه بندی

استفاده بهینه از فضا با قفسه بندی انبار

همان طور که اشاره شد، مهم ترین مزیت قفسه بندی انبار منزل یا محیط های بزرگ و صنعتی، بهینه کردن فضای داخلی می باشد. البته لازمه دست یافتن به این هدف، توجه کردن به چند نکته مهم می باشد که عبارتند از:

  10 روش طراحی دکوراسیون و چیدمان انبار منزل

انتخاب قفسه مناسب برای انبار

صنعت تولید تجهیزات انبارداری همیشه با تغییر و تحول زیادی روبرو می باشد و سازه های مختلفی در این زمینه طراحی و تولید شده اند که از نظر جنس، ساختار کلی و نحوه چیدمان کالاها با هم متفاوت هستند. با توجه به نوع کالاهایی که در انبار قرار می دهید، لازم است قفسه های مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، در محیط های صنعتی بیشتر از قفسه بندی پالت راک و پانل راک استفاده می گردد. در مقابل، برای محیط های مسکونی با تعداد کالای کمتر، قفسه بندی مشبک می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. با انتخاب قفسه های مناسب می توان از فضای داخلی انبار بهتر استفاده نمود. به عنوان مثال، قفسه های مشبک به دلیل قیمت ارزان، وزن سبک، استحکام بالا و همچنین عدم محدودیت در تعداد ردیف های نصب شده بر روی هم در انبار منازل کاربرد زیادی دارد. پس از انتخاب قفسه مناسب، می توان قدم را روی دومین راهکار برای بهینه کردن فضای انبار با قفسه بندی گذاشت.

بهترین قفسه بندی انبار

نصب صحیح قفسه انبار

با توجه به نوع قفسه بندی انبار که متناسب با شرایط محیط انتخاب کرده اید، لازم است استانداردهایی را برای نصب آن رعایت کنید. علاوه بر استفاده از اتصالات معتبر و محکم، باید با توجه به فضای انبار و ارتفاع آن تعداد ردیف ها را تعیین و در نهایت آنها را روی هم متصل کنید. توجه داشته باشید که یکی از بهترین راه ها برای بهینه شدن انبار منزل یا انبارهای بزرگ، دقت در تعداد ردیف های قفسه می باشد. سعی کنید از کف تا سقف را به نحو مطلوب قفسه بندی کنید تا جای بیشتری برای چیدمان کالاها وجود داشته باشد. به عنوان مثال، با قفسه بندی پیچ و مهره ای یا مشبک می توانید تعداد طبقات را به ترتیب اضافه کنید.

قرار دادن قفسه انبار در نقطه مناسب

دیوار یا فضایی که برای قفسه بندی انتخاب می کنید، تاثیر زیادی بر بهینه سازی انبار دارد. به عنوان مثال، اگر دیوارهای پشت درب را برای این منظور انتخاب کنید، قفسه های پشت درب کاربرد زیادی نخواهند داشت. چون درب در حالت باز با این قفسه ها برخورد خواهد داشت و باعث میشود تا در به طور کامل باز نشود و رفت و آمد و همچنین چیدمان و برداشتن کالاها را با مشکل مواجه خواهد کرد. علاوه براین، سعی کنید قفسه ها را در دیوارهایی که دارای پنجره می باشند نیز قرار دهید، چون مانع از ورود نور به داخل انبار خواهد شد.

  استفاده از فضای زیر پله + 65 مدل دکور و طراحی زیر پله

بهترین قفسه بندی انبار

تنظیم صحیح ارتفاع طبقات قفسه بندی انبار

در قفسه بندی مشبک یا سایر انواع سیستم های قفسه بندی می توان ارتفاع هر ردیف را در زمان نصب آنها به اندازه دلخواه تنظیم کرد. یکی از بهترین راهکارها برای بهینه کردن انبار، دقت در ارتفاع هر ردیف از قفسه می باشد. به عنوان مثال، می توان پس از گروه بندی کالاها بر اساس اندازه و ابعاد، اقلام کوچک را در ردیف هایی با ارتفاع کم قرار داد. با این روش می توان فضای بیشتری برای چیدمان وسایل بزرگتر در قفسه ها ایجاد نمود. در نتیجه، نیاز به قرار دادن وسایل بزرگ در کف انبار نخواهد بود و به خوبی از فضای قفسه ها استفاده خواهد شد.

گروه بندی ردیف های قفسه ها

نظم و ترتیب علاوه بر زیبا کردن محیط در بهینه سازی انبار از نظر فضای داخلی نیز تاثیر زیادی دارد. به طوریکه می توان با مرتب کردن نحوه چیدمان کالا و وسایل، متوجه خواهید شد که فضای کمتری را اشغال خواهند کرد. به همین دلیل می توان فضای موجود در هر ردیف را با جعبه های کوچک گروه بندی کرد تا به جای قرار گرفتن نامنظم وسایل کوچک در کنار هم، درون این جعبه ها چیده شوند. با این راهکار نه تنها نظم و ترتیب خوبی در انبار ایجاد می گردد، بلکه به صورت بهینه از فضا استفاده شده و دسترسی به هر کالا نیز آسان خواهد شد. برای گروه بندی ردیف ها می توان از جعبه های پلاستیکی، بطری های پلاستیکی و جعبه های کفش و سایر وسایل بلا استفاده در منزل استفاده نمود.

  28 گل و گیاه مناسب اتاق خواب (گیاه مناسب برای اتاق خواب بدون نور و کم نور )

بهینه سازی انبار با قفسه مناسب

استفاده از قفسه های تک ردیف روی دیوار انبار

علاوه بر قفسه بندی انبار به صورت چند طبقه، می توان در صورت نیاز بر روی سایر دیوارها نیز ردیف هایی از قفسه ها را به صورت شلف استفاده نمود. البته توجه داشته باشید که نحوه نصب این قفسه و شلف ها باید به گونه ای باشد که به دکوراسیون و زیبایی محیط لطمه وارد نکند. در نتیجه می توان با کمی خلاقیت و ایده پردازی، نظم خوبی را در نحوه چیدمان آنها بوجود آورد.

گروه بندی کالاها در قفسه های انبار

با توجه به وزن سنگین برخی از کالاها و امکان ریزش آنها از طبقات بالایی قفسه ها، مشاهده میشود که در اغلب مواقع این وسایل روی زمین و در کف انبار قرار میگیرند. چیدمان وسایل در کف انبار باعث میشود به صورت بهینه نتوانید از محیط استفاده کنید و رفت و آمد و چیدمان و دسترسی به وسایل را با اختلال مواجه خواهد کرد. در نتیجه می توانید کالاها را بر اساس وزن و ابعاد آنها دسته بندی کنید. به طوریکه ردیف های پایین را به کالاهای سنگین اختصاص داده و وسایل کوچک تر را در ردیف های بالاتر بچینید.

شماره گذاری صحیح قفسه بندی انبار

از دیگر موارد بسیار مهم برای بهینه سازی انبارهای بزرگ و صنعتی، هویت بخشیدن به قفسه ها با کد گذاری صحیح آنها می باشد که در انبارهای کوچک و خانگی کاربرد زیادی ندارد. یکی از ابهاماتی که ممکن است برای استفاده از قفسه بندی انبار در محیط های بزرگ وجود داشته باشد، نحوه دسترسی به هر کالا و جستجوی آنها در میان صدها ردیف و قفسه می باشد. با توجه به اینکه استفاده از قفسه بندی انبار تنها به معنای بهینه سازی فضای داخلی نمی باشد و دسترسی به کالاها را نیز در نظر دارد، لذا لازم است قفسه ها شماره گذاری شوند. به عبارت دیگر، می توان با شماره گذاری قفسه بندی انبار بر اساس فاکتورهای مختلف به هر قفسه هویت بخشید و در سیستم ثبت نمود. این مسئله مخصوصا در قفسه بندی پالت راک و سایر انواع قفسه های بزرگ و صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا