تبلیغات

داستان مورچه های زیر پارکت لمینت!!!

جهت جلوگیری از ورود موریانه و مورچه ها به محل زندگی شما و بروز هر گونه خسارت به پارکت لمینت خوشبختانه امروزه روش ها و امکانات مناسبی در دست است که موجب می شوند مورچه ها و موریانه ها اصلا وارد محدوده زندگی شما نشوند و یا در صورت نزدیک شدن به آن از بین بروند.

پارکت لمینت موریانه می زند؟ این سئوالی است که ممکن است بسیاری از علاقه مندان به این کفپوش شنیده باشند و حتی درباره آن تحقیق و بررسی کرده باشند. چرا که خرید پارکت امروزه به یک مسئله کاملا عادی و از طرف دیگر مهم برای بسیاری از خانواده ها، شرکتها و موسسات تبدیل شده که هر کدام به دلایلی با نصب آن در محل زندگی و یا کار خود از مزایای پارکت بهره مند شوند.
امروزه با توجه به گسترده بودن کاربردهای پارکت لمینت، کیفیت بالای این کفپوش و همچنین زیبایی تایل های آن و مزایای دیگر استفاده از آنها کاملا رواج پیدا کرده است. طبیعتا کسانی که اقدام به خرید و نصب این کفپوش می کنند، می خواهند سالهای سال از این کفپوش در منزل و یا محل کار خود استفاده و از آن لذت ببرند.
اما یکی از مسائل مهمی که شاید موجب نگرانی برخی از افراد شود موضوع ارتباط مورچه و پارکت لمینت است. چرا که این افراد پیش از خرید لمینت کف خونه، پارکت چوبی و یا سایر کفپوش های مشابه نگران وارد شدن صدمه و خوردگی بر اثر موریانه و یا ایجاد مزاحمت توسط مورچه ها هستند.

موریانه چیست؟

موریانه (Termite) نوعی از حشرات است که دارای بدنی نرم است و شباهت ظاهری به مورچه دارد. این حشره معمولا دارای بدنی به رنگ های شیری، زرد کم رنگ و یا قهوه ای است و سه دسته هستند:

  • موریانه های خاکی
  • موریانه های چوب خشک
  • موریانه های چوب مرطوب

در واقع موریانه ها از چوب تغذیه می کنند و به همین جهت وجود موریانه در سازه های چوبی و پارکت لمینت یک خطر محسوب می شود تا جایی که حتی دسته ای از آنها می توانند برای مثال سقف چوبی بزرگ را سوراخ و یا دچار آسیب های جدی کنند.
گفته می شود که بیشتر موریانه هایی که در ایران وجود دارند از نوع زیرزمینی هستند یعنی از راه های زیرزمین خود را به درختان و مراکزی که در آنها خانه ها و یا وسایل و لوازم چوبی دارند، می رسانند و با استفاده از چوب های جویده شده و یا گل در طبیعت برای خود خانه می سازند.

آیا پارکت لمینت موریانه می زند؟

موریانه ها به صورت اجتماعی و گروهی زندگی می کنند و در بسیاری از مواقع حتی در صورت حمله دشمن به صورت گروهی از قلمرو خود و همچنین ملکه موریانه ها دفاع می کنند.
جالب اینجا است که ملکه موریانه ها می تواند ده ها هزار تخم موریانه در روز بگذارد ولی از طرف دیگر موریانه ها دشمنان زیادی در طبیعت دارند از جمله مورچه ها، پرندگان، عنکبوت ها و حتی سوسمارها که بسیاری از آنها این حشرات را شکار کرده و از آنها تغذیه می کنند. با این وجود موریانه ها در بسیاری از نقاط جهان به خصوص نقاط گرم و مرطوب زندگی می کنند.
اما جهت جلوگیری از ورود موریانه ها به محل زندگی شما و بروز هر گونه خسارت به پارکت لمینت خوشبختانه امروزه روش ها و امکانات مناسبی در دست است که موجب می شوند موریانه ها اصلا وارد محدوده زندگی شما نشوند و یا در صورت نزدیک شدن به آن از بین بروند.

آیا پارکت لمینت موریانه می زند

جهت از بین بردن مورچه و موریانه ها می توان به راحتی اقدامات زیر را انجام داد:

  • از بین بردن مسیر حرکت آن ها از درون ساختمان به بیرون
  • سم پاشی خاک اطراف منزل یا ساختمانی که دچار موریانه شده
  • در خانه ها و ساختمان های چوبی از مواد شیمیایی و سموم موریانه استفاده و حتی الامکان روی اشیاء چوبی بزرگ مانند مبلمان، پوشیده شود.
  • در اطراف بناها و ساختمان های بتنی می توان سوراخ های کوچکی در خاک ایجاد کرد و اقدام به پاشیدن حشره کش در آن سوراخ ها نمود.
  • ایجاد تهویه مناسب هوا در فضای مورد نظر
  • مسدود کردن کلیه سوراخ ها، مسیرهایی که ممکن است در آنها مورچه نفوذ کند مانند نبش ها و زیر قرنیز که مکان مناسبی برای مورچه ها هستند.
  • خشک نگه داشتن محیط منزل تا حد امکان
  • خرید کفپوش pvc

انتخاب پارکت لمینت مقاوم در مقابل موریانه

انواع مختلفی از چوب ها وجود دارند که کمتر مورد آسیب موریانه ها قرار می گیرند. قسمتی از چوب که دارای سلولز است، بیشتر مورد حمله موریانه قرار می گیرد و چون مغز چوب دارای سلولز کمتری می باشد، علاقه ای به این قسمت ندارند.
برخی از چوب ها موجود هستند که در مقابل نفوذ حشره مقاومتی ندارند ولی دارای متریالی هستند که برای موریانه جذابیتی نداشته و از آن تغذیه نمی کند. از بین چوب ها اولین چوبی که این قابلیت را دارد چوب سدار است که در انواع مختلفی مانند رد سدار، وسترن رد سدار و سدار زرد موجود می باشد.
یکی دیگر از انواع چوب هایی که برای جلوگیری از خورده شدن موریانه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و مقاومت فوق العاده بالایی دارد ، چوب بلوط است که نوع White oak و chestnut oak بیشتر برای این منظور به کار برده می شود.
این نوع چوب برای تولید کفپوش طرح پارکت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از پرطرفدار ترین چوب ها است. این چوب علاوه بر مقاوم بودن در مقابل موریانه، در انواع طرح و رنگ های مختلفی موجود میباشد و از گزینه های مناسب برای ساخت پارکت است.
چوب Redwood به دلیل رنگ زیبایی که دارد طرفداران زیادی دارد و برای موریانه جذابیتی خوراکی ندارد.
نوع دیگر چوب های Cypress به ویژه Arizona cypress، bald cypress و Tidewater (red) cypress نیز از دیگر چوب هایی هستند که باز هم جذابیتی برای موریانه ها ندارند. به دلیل داشتن دوام و ظاهر زیبا همراه با رنگ های روشن و رگه های صاف، به چوبی مناسب برای کاربرد در فضاهای بیرونی و داخلی تبیل شده است.

چوب های مقاوم در برابر حمله موریانه

چوب های مقاوم در برابر حمله موریانه

  • گیلاس سیاه (Black cherry )
  • گردوی سیاه (Black walnut)
  • Chestnut
  • Honey mesquite

چوب های سختی مانند چوب گردو، گیلاس به دلیل داشتن قیمتی بالاتر کمتر در ساخت محصولاتی همچون مبلمان مورد استفاده قرار می گیرند. حتی وجود برخی از آنها برای ساخت پارکت لمینت بسیار نادر است این از دلایل مهم بالا بودن قیمت آنها است.
یکی از فرآیند هایی که روی گونه های مختلفی از چوب ها انجام می شود، فرآیند اشباع است که به این نوع چوب ها، چوب های فراوری شده می گویند. در این نوع فرآوری، تمامی منافذ چوب با استفاده از مواد شیمیایی پر و اشباع می شود و این دلیل بر نفوذ ناپذیر شدن چوب در برابر پوسیدگی و حمله حشرات خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا