اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

مهم ترین مزایا و معایب دیوارپوش فومی که از آنها بی خبرید!

آشنایی با مزایا و معایب دیوارپوش فومی در زمان انتخاب آنها اهمیت زیادی دارد و نباید بدون اطلاع از آنها بی گدار به آب زد! دیوارپوش فومی نوعی پوشش مدرن از جنس پلی‌اتیلن، پی‌وی‌سی و پلی‌اورتان است که با ضخامت‌ها و طرح‌های متنوع در بازار موجود است. نصب آسان و سریع، قیمت ارزان و عایق حرارتی و رطوبت بودن از ویژگی های مثبت و مقاومت پایین در برابر تماس با اشیای نوک تیز از جمله ویژگی های منفی این دیوارپوش به شمار می رود. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در خصوص مزایا و معایب دیوارپوش فومی کسب کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید!

مزایای دیوارپوش فومی که از آن بیخبر هستید

این روزها، استفاده از دیوارپوش فومی برای جذابیت بیشتر دکوراسیون ساختمان، بسیار رایج و فراگیر شده است. به همین دلیل ما در این بخش از مقاله ویژگی‌ها و مزایایی که باعث شهرت بیشتر آن شده‌اند، را به صورت فهرست‌وار به شما معرفی می‌کنیم.

سرعت بالا در نصب

با استفاده از دیوارپوش‌های فومی، می‌توان از هدررفتن وقت جلوگیری کرد، چرا که در کوتاهترین زمان ممکن، بدون اینکه به نصاب نیاز داشته باشید، می‌توانید آن را روی دیوار نصب کنید و از نتایج عالی آن شگفت‌زده شوید.

مزایای دیوارپوش فومی

ضد آب بودن دیوارپوش فومی

یکی از مزایای اصلی این نوع از انواع دیوارپوش ساختمان، مقاومت آن در برابر رطوبت و آب است. به همین دلیل، دیوارپوش فومی برای استفاده در مکان‌های مرطوب مانند حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و استخر بسیار مناسب است.

بهترین دیوارپوش برای دیوار نم دار 

دلایل ضد رطوبت بودن دیوارپوش فومی عبارتند از:

  • جنس فوم: دیوارپوش‌های فومی از جنس فوم‌های سلول بسته مانند PVC، EVA یا پلی اتیلن ساخته می‌شوند.
  • این نوع فوم‌ها به دلیل ساختار سلولی خود، در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم هستند.
  • پوشش سطحی: برخی از انواع دیوارپوش‌های فومی دارای روکش وینیل یا لمینت هستند که به طور کامل سطح فوم را می‌پوشانند و از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری می‌کنند.
  • نصب بدون درز: دیوارپوش‌های فومی به گونه‌ای طراحی و نصب می‌شوند که درز و شکافی بین آنها وجود نداشته باشد. این امر مانع از نفوذ آب به داخل دیوار از طریق درزها می‌شود.

یک عایق حرارت قوی

دیوارپوش فومی، به دلیل ساختار سلولی خود و خاصیت عایق حرارتی، از هدررفتن حرارت به طور چشمگیری جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب، مصرف انرژی و هزینه‌های پرداختی شما هم کاهش پیدا می‌کنند.

عایق مناسب صوتی

نصب دیوارپوش‌های فومی، حریم خصوصی شما را هم حفظ می‌کند، صداهایی که مزاحم کار و فعالیت روزمره می‌شوند را کم می‌کند تا آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید.

بهترین دیوارپوش عایق صدا چیست؟

قیمت مناسب

در مقایسه با سایر پوشش ها، دیوارپوش فومی قیمت مناسب تری دارد. لذا، اگر با کمبود بودجه مواجه هستید می توانید ورق های فومی را روی دیوار نصب کنید و به همین آسانی بسیاری از مشکلات ظاهری دیوار را بپوشانید.

وزن سبک

سبک‌وزن‌بودن دیوارپوش فومی یکی از مهمترین مزایای آن است تا به هنگام نصب، فشار زیادی به دیوار وارد نشود، به علاوه حمل‌ونقل آن هم آسان می‌شود و خیلی راحت می‌توانید به هر نقطه از ساختمان انتقال دهید.

برش آسان دیوارپوش

برخلاف سایر متریال های رایج که برای برش آنها به ابزارهای تخصصی و مهارت فنی نیاز دارید، دیوارپوش های فومی به راحتی و با استفاده از ابزارهای ساده مانند قیچی یا چاقو قابل برش هستند.

انعطاف‌پذیری بالا

دیوارپوش‌های فومی، از فوم‌های نرم و قابل انعطاف ساخته شده‌اند. اهمیت این ویژگی زمانی احساس می‌شود که بخواهید در گوشه‌ها یا نقاط زاویه‌دار ساختمان از دیوارپوش استفاده کنید.

قابلیت شست‌وشو

اکثر دیوارپوش‌های فومی، قابل شستشو هستند. این مورد به خصوص برای خانواده‌ هایی که فرزند کوچک دارند، بسیار گزینه مناسبی است. هر زمان احساس کردی، دیوارپوش نیاز به شست‌وشو دارد، تنها لازم است آن‌ را با استفاده از آب و شوینده‌های ملایم تمیز کرد.

شستشوی آسان دیوارپوش فومی

بهترین دیوارپوش برای آشپزخانه چیست؟

معایب دیوارپوش فومی

در کنار مزایای دیوارپوش‌های فومی که در بخش قبلی به شما ارائه کردیم، این نوع از پوشش‌ها، معایب محدودی نیز دارند که باید قبل از استفاده در نظر داشته باشید. در ادامه به بررسی این معایب می‌پردازیم:

مقاومت پایین در تماس با اشیای نوک تیز

دقت داشته باشید که ورق های فومی نصب شده روی دیوار در برابر تماس با اشیای نوک تیز نمی توانند مقاومت مطلوبی داشته باشند. به همین دلیل در مکان های پرتدد، اتاق بازی کودکان اگر بدرستی از آنها محافظت نشود، دچار پارگی خواهند شد.

معایب دیوارپوش فومی

مقاومت حرارتی پایین؛ از مهم ترین معایب دیوارپوش فومی

از دیگر معایب دیوارپوش فومی می توان به مقاومت پایین آنها در برابر حرارت اشاره کرد. مواد پلی اورتان به کار رفته در این پوشش ها در اثر حرارت به مرور باعث تغییر شکل دیوارپوش فومی می شود. علاوه براین، در آتش سوزی نیز این پوشش ها خیلی سریع آسیب می بینند و ضد حریق نمی باشند.
همچنین توجه داشته باشید که این دیوارپوش در معرض گرمای زیاد، مانند تابش مستقیم نور خورشید یا مجاورت با اجاق گاز، ممکن است تغییر شکل داده و یا رنگ خود را از دست بدهند.

عدم قابلیت رنگ پذیری

اگر به دنبال پوشش مناسب برای دیوار هستید که بتوانید روی آن رنگ آمیزی کنید، بهتر است دیوارپوش فومی را انتخاب نکنید. عدم قابلیت رنگ آمیزی یکی دیگر از معایب دیوارپوش های فومی است که در زمان انتخاب و خرید باید به آن توجه داشته باشید.

مقاومت پایین در برابر اشعه uv

اگر فوم به کار رفته در این دیوارپوش ها کیفیت مطلوبی نداشته باشد، نمی تواند در برابر اشعه uv مقاومت داشته باشد. با تابش مستقیم نور خورشید و لامپ های داخل ساختمان احتمال تغییر رنگ دیوارپوش وجود دارد که یک عیب و نقطه ضعف به شمار می رود.

بوی نامطبوع

مواد به کار رفته در دیوارپوش دارای بوی نامطبوع بوده و بعد از نصب تا چند روز بهتر است درب و پنجره را باز بگذارید. بدون شک بوی این مواد می تواند به سلامتی آسیب بزند و به همین دلیل استفاده از آن را برای اتاق کودکان و سالمندان توصیه نمی کنیم.
علاوه بر موارد فوق، گزینه های زیر نیز از معایب دیوارپوش فومی به شمار می روند:

  • نحوه نصب دیوارپوش روی دیوار بسیار مهم است. در صورتی که آن را به شکل صحیحش نصب نکنید، امکان دارد به مرور زمان کنده شوند.
  •  اگر شیفته رنگ‌های خاص هماهنگ با دکوراسیون ساختمان خود هستید، لازم است بدانید که دیوارپوش فومی از این قابلیت معاف است. پس قبل از خرید، حواستان را جمع کنید.

با توجه به معایب دیوارپوش فومی، چه کاربردهایی دارد؟

در بخش‌های قبلی، طیف گسترده‌ای از مزایا و معایب دیوارپوش‌های فومی را به شما ارائه کردیم. حال شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که در چه مکان‌هایی می‌توانیم از این پوشش استفاده کنیم. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای دیوارپوش فومی، پنهان‌کردن عیوب ظاهری دیوارهای یک ساختمان است. اگر این موضوع برای شما هم دردسرساز شده است، دیوارپوش فومی گزینه مناسبی برای زیباسازی فضاهای مختلف ساختمان است.
برخلاف تصور برخی افراد، دیوارپوش بهترین کارایی را در فضاهای بین‌کابینتی دارد. شاید این‌طور به نظر برسد که حرارت باعث کنده‌شدن آن‌ها شود، اما لازم است بدانید که دیوارپوش فومی، ضد حرارت و ضد رطوبت است. پس با خیال راحت از آن حتی در آشپزخانه هم می‌توانید استفاده کنید و لذت ببرید.
از دیگر موارد مصرف دیوارپوش فومی، زیبایی دیوارهای پشت تی‌وی است. اینکار منظره فوق‌العاده‌ای از فضای پشت تی‌وی به وجود می‌آورد که شما را شیفته خود می‌کند. از دیوارپوش فومی برای دیوارهای ساختمان‌های مختلف مانند اتاق کودک، اتاق خواب، اماکن ورزشی مثل باشگاه‌‌ها و سالن‌های بدنسازی و مهدکودک‌ها نیز استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

این روزها، اکثر افراد سعی می‌کنند از مدل‌های جذاب و به‌روز دیوارپوش فومی برای دکور‌کردن فضای داخل ساختمان استفاده کنند. استفاده از این نوع دیوارپوش هزینه چندانی ندارد و شما به راحتی می‌توانید آن را در قسمت‌های مختلف ساختمان پیاده کنید. در نهایت خوب است بدانید که یکی از معایب دیوارپوش فومی نداشتن قابلیت رنگ‌آمیزی است. به این معنی که اگر بعد از مدتی از طرح یا رنگ آن خسته شدید، مجبور هستید آن را تعویض کنید.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا