تبلیغات

نقش دکوراسیون داخلی در طراحی اتاق فرار

طراحی اتاق فرار یکی از کارهای بسیار پیچیده و تخصصی می باشد که مجموعه ای از فعالیت ها از قبیل استفاده از تکنولوژی، معماری و طراحی دکوراسیون، طراحی معما با تکنیک های هوشمند و غیره را در بر میگیرد. هر یک از این فعالیت ها دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند و از جمله مواردی که نمی توان از آن غافل شد، تاثیر سبک و نحوه طراحی داخلی آن بر میزان رضایت بازیکنان است. به همین منظور در ادامه به چند اصل مهم در طراحی اسکیپ روم ها اشاره خواهیم داشت.

اتاق فرار چیست؟

قبل از بررسی جوانب مختلف در طراحی اسکیپ روم، لازم است به این سوال پاسخ دهیم که اتاق فرار چیست؟ اتاق فرار در واقع سرآغاز ورود بازی های مهیج کامپیوتری به دنیای واقعی می باشد که هدف مشترک در تمام آنها، رهایی از شرایط ترسناک و پیچیده با حل معماهای چالش برانگیز است. اسکیپ روم یا اتاق فرار نوعی بازی گروهی می باشد که بر اساس سناریوی از قبل طراحی شده اجرا می گردد. افراد با حضور پیدا کردن در اتاق هایی با طراحی داخلی کمی پیچیده و گاها ترسناک حدود یک ساعت زمان دارند تا بتوانند پاسخ معماهای متعدد را پیدا نموده و نجات پیدا کنند. این بازی کاملا گروهی بوده و افرادی در آن موفق هستند که روحیه کار کردن در تیم را دارا باشند.

طراحی اتاق فرار برای اولین بار در سال 2007 توسط تاکائو کاتو در کیوتو ژاپن انجام شد و به دلیل شور و هیجان بسیار زیاد این شیوه بازی، در مدت زمان کوتاه با استقبال زیادی مواجه شده و به سرعت در تمام دنیا نمونه های متعدد و متفاوتی طراحی و راه اندازی شد. در نهایت در سال 2011 این بازی ها به سنگاپور وارد شده و به مرور در 2015 بیش از 50 اتاق فرار در کشورهای آسیایی راه اندازی و شهرت آن به کشورهای اروپایی و آمریکایی رسید. طراحی اتاق فرار در سال 1394 برای اولین بار در ایران انجام شد و در حال حاضر در شهرهای مختلف نمونه های بسیار موفق و پرطرفداری از اسکیپ روم ها را می توان مشاهده نمود.

  هر کفپوشی را بهر جایی ساختند!

طراحی اسکیپ روم

اصول مهم در طراحی اتاق فرار

یکی از اصول بسیار مهم در تمام اتاق فرارها، پیاده سازی سناریوی بازی در فضایی کاملا مهیج با المان های مرتبط با بازی و تاثیر گذار بر روحیه بازیکنان می باشد. به عبارت دیگر، دکوراسیون اتاق فرار باید به گونه ای طراحی و اجرا گردد که مهیج و حرفه ای بودن سناریو را به خوبی در ذهن بازیکنان القا کند و تجربه ای به یادماندنی را در ذهن آنها ثبت نماید. از اصلی ترین اصول در طراحی دکوراسیون اتاق فرار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نقش رنگ در طراحی اتاق فرار

رنگ یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتورها در طراحی دکوراسیون می باشد که به شدت بر احساسات افراد تاثیرگذار است. با توجه به اینکه سناریوهای طراحی شده برای اتاق فرار در دو گروه مهیج و ترسناک تقسیم بندی میشوند، لذا باید از رنگ هایی در محیط استفاده شود که شور و هیجان را در کنار ترس و وحشت به خوبی در افراد القا کند. به همین دلیل در فضای داخلی اسکیپ روم ها از رنگ های خنثی و بی روح کمتر استفاده شده و تلاش میشود تا با به کار بردن رنگ قرمز و سایر رنگ های گرم به هیجان افراد کمک شود. البته توجه داشته باشید که رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که کمی در افراد اضطراب و استرس ایجاد کند تا هیجان و شور بازی بیشتر شود.

لازم به ذکر است که رنگ ها علاوه بر بر انگیختن احساسات افراد، می توانند برای بزرگ یا کوچک تر جلوه دادن فضای داخلی اتاق نیز مورد توجه قرار گیرند. به عنوان مثال، اگر فضای داخلی اسکیپ روم بسیار کوچک می باشد و با محدودیت فضا مواجه هستید، بهتر است رنگ های روشن را برای دیوارها با خطوط عمودی استفاده کنید. البته می توان برای مهیج تر شدن فضای داخلی اسکیپ روم، از کاغذ دیواری و دکووال های مهیج با رنگ های جذاب و کمی وهم آلود استفاده نمود.

  قیمت گچبری پیش ساخته مناسب برای سقف های کوتاه

طراحی دکوراسیون اتاق فرار

تاثیر المان های مهیج در طراحی داخلی اتاق فرار

از دیگر موارد بسیار مهم در طراحی دکوراسیون اسکیپ روم ها می توان به المان های متعدد به کار رفته در گوشه و کنار اتاق اشاره نمود. مجسمه ها و وسایل دکوراتیو، تابلوهای نقاشی و غیره همگی باید به گونه ای انتخاب شوند که با سناریو سازگاری داشته باشند. بدون شک استفاده از مجسمه های رمانتیک و کاملا آرامش بخش برای سناریوهایی که مرتبط با قتل های زنجیره می باشند تناسب نخواهد داشت، در مقابل می توان از مجسمه هایی با صورتک های رعب انگیز استفاده نمود.

به منظور استفاده از المان های مهیج در محیط، لازم است از فضای سقف غافل نشوید. به عنوان مثال با آویز کردن صورتک و مجسمه ها به مهیج تر شدن فضا کمک نمود.

نورپردازی اتاق فرار

تفاوتی ندارد که بخواهید سناریوهای سرگرم کننده و کمی مهیج را پیاده سازی کنید یا اتاق فرارهایی با محیط ترسناک، در هر صورت توجه به نحوه نورپردازی می تواند شما را به هدفتان نزدیک کند. در طراحی حرقه ای اتاق فرار تلاش میشود تا فضا کمی تاریک بوده و نحوه قرار گرفتن لامپ و چراغ ها به گونه ای باشد که باعث کشیده تر شدن سایه ها روی دیوار شود تا در القای ترس بیشتر کمک کند. علاوه بر نحوه نورپردازی، لازم است به رنگ لامپ ها نیز توجه شود و بهتر است از لامپ های فلورانس با نور سفید کمتر استفاده شده و در مقابل، لامپ های رشته ها گزینه بهتری خواهد بود.

نظم داخلی در طراحی اتاق فرار

با توجه به نوع سناریوی پیاده سازی شده برای اتاق فرار، از وسایل مختلفی در آن استفاده میشود که هر یک می توانند به عنوان یک سرنخ برای رسیدن به جواب معما باشند. به همین دلیل باید چیدمان وسایل مختلف از قبیل کمد، کتابخانه، کتابها، میز، تابلوهای عکس، جالباسی و غیره به گونه ای انجام شود که علاوه بر نظم و انسجام، فرد را برای رسیدن به پاسخ معما کمی گمراه کند. البته توجه داشته باشید که طراحی اتاق فرار باید به گونه ای باشد که در نهایت افراد بتوانند به پاسخ معما دست پیدا کنند و سخت و پیچیده بودن بیش از حد و به هم ریختگی محیط و عدم دسترسی به سرنخ ها می تواند تاثیر منفی بر رضایت بازیکنان داشته باشد. به عبارت دیگر، باید تعادل را در طراحی رعایت نمود.

  داستان مورچه های زیر پارکت لمینت!!!

مواردی که به عنوان اصول طراحی دکوراسیون اتاق فرار اشاره شد تنها بخشی از موارد مهم در راه اندازی اسکیپ روم ها می باشد. انتخاب ساختمان و بنای مناسب و حتی الامکان با معماری قدیمی و کمی پیچیده، طراحی سناریو، پخش موزیک و صدا با توجه به هر یک از گام های بازی و استفاده از خلاقیت و هوش در طراحی معماها همگی می توانند شما را در راه اندازی اتاق فرار به موفقیت های بیشتری هدایت کنند.

** متن تبلیغاتی بوده و تیم تحریریه مجله دکوراسیون دکونیوز در تهیه آن نقشی نداشته و سلب اختیار میکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا