اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

کفپوش لینولئوم چیست؟ مزایا، معایب و کاربرد

کفپوش لینولئوم linoleum یا لینولیوم و مکالئوم کفپوشی کاملا طبیعی و بسیار جذاب می باشد که برای محیط های مختلف می توان از آن استفاده نمود. لینولئوم از قدیمی ترین انواع کفپوش هایی است که تولید و مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. کفپوش لینولیوم به خاطر اینکه از مواد طبیعی و قابل بازیافت تولید شده هیچ آسیبی به طبیعت وارد نمی کند و از سمت دوست داران محیط زیست نیز مورد تایید قرار گرفته است. این کفپوش بسیار مقاوم، زیبا و دارای تنوع در رنگ بوده و طول عمر خوبی دارد، از این رو برای دکوراسیون داخلی قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به سوالاتی همچون کفپوش لینولئوم چیست؟ چه مزایا و معایب و کاربری دارد اشاره خواهیم داشت. با دکونیوز همراه باشد.

کفپوش لینولیوم

کفپوش لینولئوم چیست؟

لینولئوم یکی از قدیمی ترین انواع پوشش کف می باشد که برای اولین بار در سال 1860 میلادی معرفی شد. مهم ترین و اصلی ترین ویژگی این پوشش ها نوع مواد به کار رفته در آنها می باشد. کفپوش لینولئوم از مواد صد درصد طبیعی شامل خاک اره، پودر چوب پنبه، سنگ آهک، صمغ درخت کاج، روغن کتان(برزک)، رنگدانه های طبیعی و یک لایه ی کنفی تحت فشار و دمای کنترل شده تولید می شود.

لینولئوم linoleum به علت داشتن چوب پنبه در مقابل رطوبت از مقاومت خوبی برخوردار است و بافت نرم و لطیف آن باعث آزردگی پا و پوست نمی شود. بیشترین استفاده از این کفپوش در کشورهایی مانند فنلاند و سوئد می باشد که استاندارهای بهداشتی بالایی دارند؛ زیرا هم نظافت آسانی دارد و هم ضد آلرژی بوده و به خاطر داشتن رزین طبیعی کاملا ضد باکتری می باشد.

کفپوش لینولئوم چیست

انواع کفپوش لینولئوم

کفپوش لینولیوم به صورت رول، تایل و پروفیل های چفتی در بازار موجود می باشد. کفپوش تایلی لینولیوم که دارای یک لایه پلی استر در قسمت پشت خود است، توسط چسب به کف مکان مورد نظر چسبانده و نصب می شود. نوع پروفیلی این کفپوش که به صورت نر و مادگی یا کلیکی می باشد، مانند پارکت در کنار یکدیگر قرار گرفته و ثابت می شوند. کفپوش رولی لینولئوم نیز با کمک چسب بر روی قسمت مورد نظر نصب می گردد.

مزایا کفپوش لینولیوم

با توجه به مواد سازنده این کفپوش دارای یک سری ویژگی ها بوده که در ادامه آنها را نام برده و بررسی می کنیم. مزایای کفپوش لینولیوم linoleum عبارتند از:

  • در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.
  • جای لک روی آن باقی نمی ماند.
  • سطح سر و لغزنده ندارد.
  • نظافت آسانی دارد و هرگونه آلودگی از روی آن به راحتی تمیز می شود.
  • نسبت به فشار مقاوم بوده و مناسب مکان های پر تردد می باشد.
  • بافتی نرم و لطیف داشته و سبب آزردگی و زبر شدن کف پا نمی شود.
  • هیچ ماده ی سمی و خطرناکی در ترکیبات آن وجود ندارد.
  • مقاوم در برابر روغن، اسید و مواد شیمیایی می باشد.
  • برای مکان هایی که گرمایش از کف دارند مناسب بوده و این حرارت آسیبی به کفپوش لینولئوم نمی زند.
  • مقاومت در برابر نور داشته و دچار رنگ پریدگی نمی گردد.
  • دارای خاصیت آنتی استاتیک بوده و گرد و خاک جذب آن نمی شود.
  • آنتی باکتریال و ضد قارچ می باشد.
  • باعث ایجاد آلرژی نمی گردد.
  • وزن کمی داشته و باعث ایجاد بار اضافه زیادی بر روی ساختمان نمی گردد.
  • ماهیت گرم داشته و در فصول سرد مانند سنگ و سرامیک باعث رساندن سرمای زیاد به پا نمی گردد.
  • دارای تنوع در طرح و رنگ می باشد و سلیقه های مختلفی را از خود راضی نگه می دارد.

مزایا کفپوش لینولیوم

معایب کفپوش لینولئوم

از معایب کفپوش لینولئوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب این کفپوش نیاز به افراد متخصص دارد.
  • این کفپوش قابل اشتعال بوده و باید رعایت نکات ایمنی از جمله دوری از شعله در مورد آن رعایت شود.
  • گران قیمت می باشد.
  • نیازمند نکات نگهداری مانند زدن واکس و جلادهنده در فواصل زمانی سه تا چهار ماه می باشد.

معایب کفپوش لینولئوم

کاربرد کفپوش لینولئوم

این کفپوش به علت مقاومت بالایی که دارد برای مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

کفپوش لینولیوم برای مهد کودک و اتاق کودک

مهمترین نکته هایی که باعث می شود از این کفپوش برای مهدکودک و اتاق کودکان استفاده کرد، آنتی باکتریال و ضد حساسیت بودن آن می باشد. همچنین بافت این کفپوش به گونه ای می باشد که اگر کودک بر روی آن زمین بخورد، آسیب بسیار کمتری نسبت به بقیه کفپوش ها خواهد دید.

کفپوش لینولیوم برای اطراف استخر

مقاومت بالا در برابر رطوبت و نظافت آسان و مهم تر از همه لیز نبودن این کفپوش علت هایی خوبی برای استفاده از آن در اطراف استخر و جکوزی می باشد. همچنین کفپوش linoleum به دلیل داشتن رنگدانه های طبیعی دارای رنگ های گرم زیادی بوده و جذابیت و زیبایی طرح های آن این محیط را جذاب و گرم نشان خواهد داد. برای اینکه آب به زیر این کفپوش نفوذ نکند بهتر است برای این قسمت از کفپوش رولی لینولئوم استفاده شود.

کفپوش لینولئوم برای کتابخانه و مراکز آموزشی

در مراکز آموزشی به علت رفت و آمد زیاد نیاز به کفپوش هایی است که نظافت آسانی داشته و مقاومت بالایی در برابر تردد دارند. از نکات مهم دیگری که در این مراکز و کتابخانه ها بسیار مورد توجه قرار می گیرد کفپوشی است که علاوه بر عایق بودن در برابر صوت از برخورد کفش و قدم های مراجعین با آن صدای زیادی ایجاد نشود. کفپوش لینولئوم به علت بافت و ساختاری که دارد برخورد اشیا و صدای قدم ها بر روی آن بسیار کم می باشد.

کفپوش لینولیوم برای آشپزخانه

جنس این کفپوش بسیار عالی بوده و اگر غذایی روی آن بریزد جای لک آن روی کفپوش باقی نمانده و با یک دستمال و شوینده های خانگی قابل تمیز شدن می باشد. در مورد شستن کفپوش لینولیوم به هیچ وجه احتیاج به شوینده های قوی نداشته و با کف و مواد شوینده سبک خانگی می توانید آن را کاملا تمیز کنید.
علاوه بر موارد فوق، کفپوش لینولئوم برای راهروها، اتاق نشیمن، پذیرایی، بیمارستان ها مخصوصا اتاق ایزوله و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کفپوش لینولئوم برای آشپزخانه

نکات مهم در نگهداری از کفپوش لینولئوم

در حالت استاندارد و با توجه به متریال به کار رفته در این پوشش ها، تا 20 سال می توان براحتی از آنها استفاده کرد. البته ماندگاری و طول عمر لینولئوم تا حد زیادی به نحوه نگهداری از آنها مرتبط است. به عنوان مثال، کافیست همیشه سطح آنها تمیز نگهداشته و مواد روغنی و شیمیایی و غیره را بلافاصله تمیز کنید. علاوه براین، می توان از واکس های مخصوص برای حفظ جلوه ظاهری و جلوگیری از ترک و پارگی آنها استفاده نمود. این واکس ها باید به صورت دوره ای و با فاصله استفاده شوند.
علاوه براین، برای ماندگاری بیشتر می توان روکش آکرلیک نیز برای آنها استفاده کرد. همچنین بهتر است تایل های دارای اشکال را ترمیم یا تعویض کنید تا ظاهر کف ساختمان با مشکل مواجه نشود.

نگهداری از کفپوش لینولئوم

کفپوش لینولئوم بخریم یا خیر؟

به عنوان یک نتیجه گیری بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که آیا لینولئوم گزینه مناسبی برای پوشاندن کف ساختمان ها می باشد یا خیر؟ بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، این پوشش دارای دوام و ماندگاری بالایی بوده و در برابر نم و رطوبت نیز مقاومت دارد. لذا می توان متناسب با شرایط محیط و با خیال آسوده از آنها استفاده کرد و از تنوع رنگ و طرح بالا و ماندگاری زیاد آنها بهره مند شد.

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. با سلام
    واحد تولیدکننده رولهای کاغذهای بهداشتی با وزن 1تن می باشیم .آیا تحمل وزن تا این حد را دارد و به مرور بافتش متلاشی نمی گردد؟
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا