طراحی فضاهای بیرونیطراحی فضای سبز

20 گل و گیاه برای بالکن جنوبی و شمالی مقاوم به سرما و گرما

استفاده از گل و گیاه برای بالکن و تراس فضایی شاد، آرامش بخش و در عین حال زیبا را در ساختمان های آپارتمانی و ویلایی ایجاد می کند. با توجه به اینکه این گل و گیاهان در فضای باز قرار می گیرند، در نتیجه باید از نظر مقاومت به سرما و گرما و نور مورد نیاز با شرایط تراس و بالکن تناسب داشته باشند. در این بخش از مطالب طراحی فضاهای بیرونی دکونیوز انواع گل و گیاهان بالکنی مناسب برای بالکن های جنوبی و شمالی، مقاوم به سرما و گرما، گیاهان چهار فصل و رونده بالکنی را معرفی خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

نکات مهم قبل از انتخاب گل و گیاه برای تراس و بالکن

ایجاد تراس گاردن یا همان تراس سبز در ساختمان های ویلایی و آپارتمانی بهترین روش برای ایجاد فضایی سرسبز و آرامش بخش است. برای این منظور ابتدا باید بتوانید متناسب با شرایط آب و هوایی، میزان تابش نور و ابعاد بالکن و تراس گیاه مناسب را انتخاب کرد. به عنوان مثال اگر بالکن جنوبی دارید، به علت تابش مستقیم نور خورشید بسیاری از گیاهان را می توانید در آن قرار دهید. اما برای بالکن های شمالی فقط گیاهانی باید قرار بگیرند که به سایه برای رشد نیاز دارند.
علاوه براین، برخی از گیاهان رونده هستند و اگر با محدودیت رشد گیاه روی دیوارهای ساختمان مواجه هستید، بهتر است آنها را انتخاب نکنید. در مقابل می توانید گل و گیاه و درختچه های گلدانی را برای بالکن استفاده کنید. از دیگر نکات مهم در انتخاب گل و گیاه مناسب بالکن و تراس می توان به متراژ فضای کاشت آنها توجه کنید. برخی از گیاهان رشد زیادی داشته و در زمان کوتاه شاخ و برگ آنها تمام فضای تراس های کوچک را پر می کند.
برای تزیین تراس و بالکن های کوچک می توانید گل هایی را انتخاب کنید که به صورت آویز از سقف یا دیوار قرار گرفته و فضای کف را اشغال نمی کنند.

گیاه مناسب بالکن

گیاه مناسب بالکن جنوبی

برای رشد ایده آل گل و گیاه تناسب شرایط محیط از نظر میزان تابش نور خورشید اهمیت بسیار بالایی دارد. ساختمان هایی که بالکن رو به جنوب دارند با نعمت تابش نور خورشید روبرو هستند و بهترین شرایط برای رشد و پرورش گل و گیاه است. کافیست گل و گیاهانی بالکنی را انتخاب کنید که به نور مستقیم نیاز داشته و مقاومتشان در برابر گرما و سرما با آب و هوای محیط تناسب داشته باشد.
برخی از انواع گیاهان برای بالکن جنوبی عبارتند از:

1- گل گندمی برای تراس آفتاب گیر

اگر نور مستقیم در تراس و بالکن دارید، بهتر است از گیاه گندمی استفاده کنید. این گیاه به نور و گرما مقاومت زیادی داشته و با برگ های سبز و ابلق زیبایی خاصی را به محیط می بخشد.

گل گندمی برای تراس آفتاب گیر

انواع گل و گیاه مناسب اتاق خواب

2- اسطوخودوس؛ مفیدترین گیاه برای بالکن با نور مستقیم

یکی از گیاهانی بالکنی که هم زیبایی داشته و هم جنبه مصرف دارویی دارد، اسطوخودوس است که برای تراس هایی با آفتاب زیاد می توان آن را انتخاب کرد. این گیاه در هوای سرد نیز تحمل بالایی داشته و دچار مشکل نمی شود. برگ و گل های این گیاه یکی از بهترین انواع دمنوش های آرامش بخش است و عطر بسیار خوبی دارد. این گیاه در طراحی فضای سبز شهری نیز کاربرد زیادی دارد.

گیاه اسطوخودوس برای بالکن با نور مستقیم

3- گیاه یوکا برای تراس

اگر علاقه مند به داشتن درختچه در تراس منزلتان هستید، یوکا می تواند گزینه ای عالی برای شما باشد. این گیاه نیاز آبی کمی داشته و همچنین به راحتی گرما و سرمای را تحمل می کند. نور شدید آسیبی به این گیاه نمی زند و همچنین در نور کم نیز سرسبز می ماند. به همین دلیل برای تراس و بالکن های شمالی نیز می توان از این گل استفاده کرد.

گیاه یوکا برای تراس

4- گیاه رزماری برای تراس

اگر تراس آفتابگیر دارید، بهتر است از گیاهان مقاوم به نور مستقیم بهره ببرید. رزماری یکی دیگر از گیاهانی است که جنبه مصرفی برای پخت و پز نیز داشته و در گرما و سرما سرسبزی محیط شما را فراهم خواهد کرد.

گیاه رزماری برای تراس

5- گل بنفشه برای بالکن کوچک

برای بالکن و تراس های کوچک بهتر است از گیاهانی استفاده کنید که رشد کمی داشته و دارای بوته های کوچک باشند. بنفشه بوته ای کوچک دارد و فضای کمی می گیرد و در مقابل دارای گل های زیبا و رنگارنگ بوده و از نظر زیبایی چیزی کم نمی گذارد. با استفاده از رنگ های مختلف این گیاه در باغچه های کوچک می توانید تراس و بالکن منزلتان را زیباتر از قبل کنید.

گل بنفشه برای بالکن کوچک

انواع بالکن و تراس در معماری

6- گل محبوبه شب

یکی دیگر از گیاهان معطر و پرطرفدار که می توانید برای تراس و بالکن استفاده کرد، محبوبه شب است. این گیاه به کم آبی مقاوم بوده و هوای گرم و نور خورشید را به خوبی تحمل می کند. علاوه بر زیبایی چشم نواز، بوی و عطر این گل نیز فضای بالکن و تراس را بی نظیر می کند.

گل محبوبه شب

7- گل همیشه بهار برای بالکن جنوبی

گل همیشه بهار در هوای گرم مقاومت بالایی داشته و نیاز آبی کمی نیز دارد. از این رو برای بهار و تابستان و حتی اوایل پاییز نیز می توان از آن در تراس و بالکن نگهداری کرد. این گیاه به دلیل گلدهی، زیبایی فضای مورد نظر را تضمین خواهد کرد.

گل همیشه بهار برای بالکن جنوبی

8- گیاه سدوم برای گلدان های آویزی در تراس

سلیقه ها در چیدمان گلدان متفاوت است و برخی از افراد تمایل دارند که آنها ها را در گوشه تراس آویزان کنند. این کار در کنار زیبایی فضا، به شما این امکان را می دهد که محیط بازتری داشته باشید و جای کمتری توسط گلدان ها اشغال شود. گیاهانی که رشد آویزی دارند برای این انتخاب مناسب هستند. گیاه سدوم به خاطر رشد آویزی و مقاومت بالایی که نسبت به نور و گرما دارد مناسب این طراحی می باشد. سدوم یکی بهترین انواع گیاه مناسب دیوار سبز است و در فضای داخل و بیرون منزل استفاده می شود.

گیاه سدوم برای گلدان های آویزی در تراس

9- گل داوودی برای تراس و بالکن

اگر تمایل دارید در فضای تراس منزلتان علاوه بر سر سبزی، گل های رنگارنگ نیز داشته باشید، بهترین انتخاب گل های داوودی هستند. این گیاه دارای تنوع بسیار بالایی در رنگ گل ها بوده و بدون شک زیبایی صد چندان را به محیط بالکن و تراس منزل شما خواهد بخشید.

گل داوودی برای تراس و بالکن

10- گل کاغذی، بهترین گیاه بالکنی

اگر می خواهید در تراس و بالکن گیاهی با نیاز آبی پایین را نگهداری کنید، گل کاغذی بهترین انتخاب است. گل کاغذی دارای گل بوده و در فصل های پاییز و زمستان نیز گلدهی دارد. تنوع در رنگ گل ها این اجازه را به شما می دهد که متناسب با سلیقه تان آنها را انتخاب کنید. نور مستقیم به این گیاه آسیبی وارد نکرده و مقاومت بسیار بالایی نیز نسبت به هوای گرم دارد. گل های کاغذی در برابر سرما و گرما کاملا مقاوم هستند و به دلیل رونده بودن پرکاربردترین گیاه بالکنی به شمار می رود. استفاده از این گیاه رونده نمای بالکن جلوی ساختمان را فوق العاده جذاب می کند.

گل کاغذی، بهترین گیاه بالکنی

11- انجیر چسب؛ گیاه برای بالکن و تراس کوچک

یکی دیگر از گیاهانی که بر روی دیوار رشد کرده و فضای کمی از محیط را می گیرد گیاه انجیر چسب است. این گیاه به نور و گرما مقاوم بوده و نیاز آبی آن دو بار در هفته می باشد. از این گیاه می توان برای ایجاد دیوار سبز در تراس استفاده کرد.

انجیر چسب برای تراس کوچک

12- گل شمعدانی برای تراس

یکی از محبوب ترین گیاهان برای فضای تراس، بالکن و باغچه گل شمعدانی اشت. این گیاه دارای تنوع در رنگ گل ها بوده و عطر و زیبایی آن طرفداران زیادی دارد. شمعدانی در مقابل نور خورشید مقاوم بوده ولی تحمل سرمایی ندارد، بنابراین فقط در بهار و تابستان می توانید از آن بهره ببرید.

گل شمعدانی برای تراس

گیاه مناسب بالکن شمالی

در تراس و بالکن شمالی نور خورشید مستقیم تابیده نمی شود و در اغلب ساعات شبانه روز سایه است. به همین دلیل گل و گیاهانی مناسب بالکن شمالی هستند که به نور زیادی احتیاج نداشته باشند از قبیل:

13- گل حنا برای تراس سایه

گل حنا در نور کم قادر به رشد بوده و سرسبز می ماند. از این رو برای تراس هایی که نور کمی دارند و آفتاب گیر نیستند مناسب استفاده می شوند. این گیاه نیاز به آبیاری روزانه داشته و با گلدهی زیبایی چشم نوازی را به محیط تزریق خواهد کرد.

گل حنا برای تراس سایه

14- گل شاه پسند برای بالکن و تراس

یکی دیگر از گیاهان مقاوم به کم آبی و گرما گیاه شاه پسند است که گل های رنگارنگ و زیبای آن با سرعت رشد می کند. این گیاه بالکنی به راحتی و در زمانی کم به بوته ای زیبا و پرگل تبدیل می شود.

گل شاه پسند برای بالکن و تراس

15- سرخس برای تراس های کوچک و نور کم

اگر تراس کوچکی دارید بهتر است از دیوارها برای قرار دادن گیاهان استفاده کنید . گیاهانی که رشد آبشاری و آویزی دارند برای روی دیوار کاملا مناسب هستند. قرار دادن شلف های دیواری یا گلدان های آویزی در گوشه های تراس برای نگهداری این گلدان ها عالی است. گیاه سرخس رشد بسیار خوبی داشته و به سرعت یک آویز سرسبز در اختیار فضای دنج شما خواهد گذاشت.

سرخس برای تراس های کوچک و نور کم

16- گیاه بگونیا برای تراس آفتاب سایه

اگر تراس مورد نظرتان حالت آفتاب سایه داشته می توانید از بگونیا استفاده کنید، زیرا این گیاه آفتاب شدید را دوست ندارد. رنگ های این گیاه در آفتاب مستقیم و طولانی مدت شفافیت خود را از دست می دهد. اگر دوست دار سرسبزی هستید این گیاه را در قسمتی قرار دهید که زمان کمی در معرض آفتاب باشد. بگونیا دارای تنوع در رنگ گل و سایز برگ ها است و از ترکیب آنها در کنار یکدیگر به مجموعه ای زیبا در تراس دست خواهید یافت.

گیاه بگونیا برای تراس آفتاب سایه

17- پیچک مو چسب؛ گل رونده برای تراس های کوچک

اگر بالکن و تراس کوچکی دارید و قرار دادن گلدان ها فضای شما را خواهند گرفت، استفاده از پیچک این امکان را به شما می دهد که بدون کم کردن از فضا، محیطی سرسبز داشته باشید. این گیاه در بهار و تابستان فضای سبزی را مهیا کرده و از اواسط پاییز دچار خزان شده که زیبایی برگ های خزان زده آن فوق العاده زیبا است.

پیچک مو چسب

18- گیاه هوستا برای تراس سایه

برخی از تراس و بالکن ها هیچ زمانی آفتاب مستقیم نداشته و نور بسیار کمی دارند، اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید، باید بدانید که گیاه هوستا نیاز این تراس است. هوستا بسیار سایه دوست بوده و با برگ های زیبا و رنگارنگ خود می تواند زیبایی صد چندانی را به محیط شما ببخشد.

گیاه هوستا برای تراس سایه

19- گل یخ مناسب برای تراس و بالکن

گل یخ یکی از بهترین انواع گل و گیاه برای تراس و بالکن می باشد زیرا این گیاه مقاومت بسیار بالایی نسبت به سرما و گرما دارد. این گیاه که در فصل بهار و تابستان گل های بسیار کوچک و به رنگ صورتی و سرخابی دارد و از دسته گیاهان آبشاری به شمار می رود. بهتر است گلدان های گل یخ را در جایی قرار دهید که گیاه با رشد آبشاری خود زیبایی دو چندانی را به محیط شما هدیه دهد. این گیاه در برابر نور مستقیم خورشید نیز مقاومت بالایی داشته و دچار مشکل نخواهد شد.

گل یخ مناسب برای تراس و بالکن

20- گل اطلسی برای تراس

اگر تصمیم دارید در تابستان تراسی پر گل و زیبا را داشته باشید، گل های اطلسی انتخاب خوبی هستند. این گیاه به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به گرما و کم آبی دارد در تابستان کاملا شاداب و سرسبز می ماند.

گل اطلسی برای تراس

گیاه بالکنی مقاوم سرما

اگر در شهرهای سردسیر زندگی می کنید و قصد دارید تراس و بالکنی سرسبز و زیبا داشته باشید، کافیست گل های مقاوم به سرما را انتخاب کنید. از بهترین گل و گیاهان بالکنی مقاوم به سرما می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • گل یخ
  • گل کاغذی
  • پیچ امین الدوله
  • گل شاه پسند
  • گل بگونیا
  • کالانکوئه
  • تاج خروس
  • درختچه آزالیا
  • سوسن چشم سیاه

گل و گیاه بالکنی مقاوم به گرما

در روزهای گرم سال بالکن و تراس های سرسبز بهترین مکان برای استراحت و دورهمی های دوستانه است. کافیست کمی خلاقیت داشته باشید و با گیاهان مقاوم به گرما تراس و بالکن را تزئین کنید. برخی از گل و گیاهان مناسب بالکن و تراس مقاوم به گرما عبارتند از:

  • پتوس
  • گل تاج خروس
  • گل شفلرا
  • آندروما
  • دو موشی یا درختچه بودلیا

گل و گیاه بالکنی مقاوم به گرما

گیاهان بالکنی چهار فصل

برخی از گیاهان در برابر سرما و گرما مقاومت بالایی داشته و چهار فصل سال می توانند تراس و بالکن را زیبا و دلنشین کنند. البته توجه داشته باشید که دمای زیر صفر را اغلب گیاهان نمی توانند تحمل کنند و باید با پلاستیک و روکش های مناسب مانع از سرمازدگی آنها شد. برخی از گیاهان بالکنی چهار فصل که در برابر سرما و گرما مقاوم هستند عبارتند از:

  • گل کاغذی
  • گل اقاقیا
  • پیچ امین الدوله
  • گل پیچ اناری
  • گل یخ
  • گل شمعدانی

گیاهان رونده برای بالکن کوچک

اگر بالکن کوچکی دارید می توانید از فضای خالی دیوار برای رشد گیاهان استفاده کنید. از بهترین گل و گیاهان رونده برای تراس و بالکن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسترن
  • پیچ امین الدوله
  • گل کاغذی
  • پیچ اناری
  • یاس شیروانی
  • گیاه آبشار طلایی
  • پیچ تلگرافی
  • یاس رازقی
  • پیچ کلماتیس (Clematis)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا