طراحی فضاهای بیرونی

تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟ (مدل و ایده، مزایا، معایب و نحوه اجرا)

تراس گاردن یا تراس سبز یکی از روش های دعوت طبیعت به ساختمان های آپارتمانی و ویلایی است که شرایط را برای ایجاد باغ کوچک در منزل فراهم می کند. در این نوع تراس تمرکز اصلی روی سرسبز شدن محیط و کاشت گل و گیاه و حتی سبزیجات است تا از فضا به خوبی استفاده شود. در این بخش از مطالب طراحی فضاهای بیرونی دکونیوز ابتدا بررسی خواهیم کرد که تراس گاردن چیست و سپس ایده هایی برای طراحی تراس سبز و اصول و قوانین مهم در اجرای آن ارائه خواهیم داد.

تراس گاردن چیست؟

در بسیاری از ساختمان های آپارتمانی و ویلایی فضایی به عنوان تراس در نظر گرفته می شود که بدون سقف است. تراس ها اغلب با عرض کم ساختار مستطیل شکل داشته و به فضایی بدون استفاده تبدیل می شوند. این در حالیست که می توان آن را به محیطی سرسبز تبدیل کرد. تراس گاردن یا تراس سبز نوعی باغ بسیار کوچک است که گل و گیاهان و درختچه ها در باغچه و گلدان رشد کرده و آبیاری آنها قطره ای و دستی انجام می شود.

تراس گاردن چیست
تراس سبز یکی از گزینه های بسیار مناسب برای افرادیست که در مناطق شهری زندگی کرده و به فضای سبز طبیعی دسترسی کمی دارند. چون می توانند گل و گیاهان را در گلدان و باغچه های چوبی پرورش داده و حتی در این بخش به کشت سبزیجات ارگانیک نیز بپردازند. به طور خلاصه می توان گفت، تراس گاردن یعنی بتوانید با انتخاب گل و گیاه برای بالکن فضای کوچک یا بزرگ تراس را به باغ و باغچه تبدیل کنید و سرسبزی مهم ترین ویژگی آن است. این روش یکی از پرطرفدارترین شیوه ها برای طراحی تراس و بالکن است.

مدل تراس باغ

انواع تراس گاردن یا تراس سبز

با توجه به نحوه کاشت گل و گیاه و درختچه ها می توان تراس گاردن را در مدل های متنوعی دسته بندی کرد که عبارتند از:

تراس گاردن مدولار

رایج ترین نوع تراس سبز، مدل های مدولار است که تمام اجزای آن در بخش های مجزا قرار گرفته اند. در این مدل روی تراس، باغچه به صورت مستقیم اجرا نمی شود و از فلاورباکس و گلدان برای این منظور استفاده می شود. این روش نه تنها از ایجاد نم و رطوبت جلوگیری می کند، بلکه برای منازل استیجاری نیز اجرای آسان تری داشته و تمام المان های آن قابل حمل و جا به جایی هستند.

تراس گاردن مدولار

تراس گاردن گسترده

تراس گاردن گسترده بیشتر در ساختمان های ویلایی کاربرد دارد و باغچه ها با ریختن خاک در بخش های مورد نظر روی زمین اجرا می شود. در این روش عایق سازی سطح زیرین اهمیت بسیار بالایی دارد و به دلیل عمق کم خاک از کاشت درختان که ریشه آنها زیاد رشد می کند باید جلوگیری کنید. در تراس سبز گسترده درختچه های تزئینی کاربرد بیشتری دارند.

تراس گاردن متمرکز

در این نوع تراس سبز شرایط به گونه ای تنظیم می شود که بتوان درختان با ریشه زیاد را در آن کاشت. به همین دلیل سازه های فلزی، چوبی یا فلزی استفاده شده و خاک در آن قرار می گیرد. سپس گیاه و درخت مورد نظر در آن کاشته می شود. از این روش برای کاشت سبزیجات در تراس نیز می توان استفاده کرد.

تراس گاردن متمرکز

مزایای تراس گاردن

در چند سال اخیر طراحی تراس سبز با استقبال زیادی مواجه شده است و مزایای متعددی را می توان از آن دریافت کرد. از مهم ترین مزایای تراس گاردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نزدیک شدن به طبیعت: با سرسبز شدن تراس می توان بخشی از طبیعت را فضای زندگی آورد و باعث آرامش روح و روان شد. این ویژگی مخصوصا در شهرهای بزرگ و آلوده تاثیر زیادی بر بالا بردن کیفیت زندگی دارد.
  • کاهش آلودگی هوا: همه ما می توانیم با پرورش گیاهان نقش کوچکی در جهت کاهش آلودگی هوا داشته باشیم. با کاشت گیاهان میزان اکسیژن هوا افزایش یافته و گازهای مضر فیلتر می شوند.
  • ایجاد نمای بهتر برای ساختمان: بدون شک سرسبزی تراس در جلوه ظاهری ساختمان اثر مثبت دارد و حتی روحیه سایر افراد که این منظره مشاهده می کنند نیز بهبود پیدا می کند.

تراس سبز

روش های طراحی تراس سبز

برای اجرای تراس گاردن ایده های زیادی وجود دارد و کافیست کمی خلاقانه به این مساله نگاه کنید. در ادامه چند ایده و روش که می تواند فضای خشک و بی روح تراس را به فضایی برای دورهمی و استراحت تبدیل کند را ارائه می دهیم:

کاشت سبزیجات در تراس

کشاورزی و باغبانی تاثیر زیادی بر روحیه افراد می گذارد و چه بهتر که همزمان محصول باکیفیتی نیز تولید شود. اگر علاقه مند به کاشت سبزیجات ارگانیک در فضای آپارتمانی هستید، می توانید از فضای تراس سبز استفاده کنید. باغچه و باکس های چوبی را تهیه کنید و در آن خاک و کود بریزید. باغچه ها را در نقطه ای قرار دهید که نور خورشید به آن تابیده شود. سپس متناسب با شرایط آب و هوایی می توانید میوه و سبزیجات مختلف کشت کنید.

کاشت سبزیجات در تراس

استفاده از باغچه و فلاورباکس

اگر منزل استیجاری است یا در عایق کاری تراس با محدودیت مواجه هستید، بهتر است از باغچه و فلاورباکس برای کشت گل و گیاه استفاده کنید. باغچه های چوبی و فلاورباکس های پلاستیکی و سرامیکی به راحتی قابل جا به جایی بوده و در ابعاد متنوع می توانید آنها را تهیه کنید.

باغچه در تراس
نظم و انسجام در تراس گاردن اهمیت زیادی دارد و پیشنهاد می کنیم رنگ فلاورباکس و ابعاد و شکل آنها با سایر وسایل اطراف تناسب داشته باشد. به عنوان مثال بهتر است رنگ مبلمان و روکش آن با رنگ گلدان ها متناسب باشد.

دیوار سبز در تراس گاردن

یکی از بهترین روش ها برای اجرای باغ تراس، استفاده از فضای خالی روی دیوارها است. گیاهان مناسب دیوارسبز تنوع بالایی دارند و متناسب با شرایط می توانید آنها را انتخاب کنید. این روش برای تراس های کوچک کاربرد زیادی دارد و از شلوغ شدن کف تراس جلوگیری خواهد کرد.

دیوار سبز تراس
بسیاری از افراد نگران ایجاد نم و رطوبت روی دیوار هستند. اگر شما نیز این نگرانی را دارید می توانید روی سازه های فلزی و چوبی ایستاده گلدان ها را بچینید. این سازه ها قابلیت جا به جایی داشته و چون ایستاده هستند فضای کمی را اشغال می کنند. دیوار سبز هیدروپونیک یکی از گزینه های مناسب برای تراس است.

دیوار سبز در تراس گاردن

پوشاندن نرده های تراس با گل و گیاه

برای اینکه تراس به محیطی برای دورهمی و استراحت تبدیل شود، اغلب افراد ترجیح می دهند جلوی آن پوشیده باشد. در این شرایط می توانید فضای خالی نرده ها را به باغ ایستاده تبدیل کنید. به عنوان مثال می توانید تعداد زیاد گلدان های کوچک را روی نرده ها کاملا محکم و ثابت کنید.

پوشاندن نرده تراس با گل و گیاه
یکی دیگر از روش های سرسبز کردن نرده ها، کاشت گل های رونده است. پتوس و سایر گل های رونده را می توانید داخل گلدان کشت کنید. سپس ساقه های گل را به مرور دور نرده ها بپیچید. با گذشت زمان فضایی بسیار زیبا و سرسبز خواهید داشت.

تزئین نرده تراس با گل و گیاه

پوشاندن نرده تراس با گل

مراحل طراحی تراس گاردن

توجه داشته باشید که کاشت گل و گیاهان در تراس بدون در نظر گرفتن قواعد و قوانین مشکلات زیادی را می تواند به همراه داشته باشد. در اجرای این نوع تراس مراحل زیر باید طی شوند:

تراس را عایق کاری کنید

یکی از مهم ترین مراحل عایق کاری کف و دیوارهای تراس با متریال مناسب است. عایق کاری باید توسط افراد متخصص در این حوزه انجام شود، در غیر این صورت زیبایی تراس منجر به نم و رطوبت در دیوارهای داخلی و سقف طبقه پایین خواهد شد. علاوه بر این، حتما لوله آبریز تراس باید بررسی شود و از باز بودن آن مطمئن شوید.

انتخاب سبک تراس سبز

تراس گاردن را می توان در سبک های مدرن، کلاسیک، بوهو و غیره اجرا کرد. ابتدا سبک را انتخاب و بر همین اساس کفپوش و دیوارپوش تراس، رنگ بندی و نوع و مدل وسایل را انتخاب کنید.

انتخاب سبک تراس سبز

انتخاب گل و گیاه

در گام بعد باید مشخص کنید که چه نوع گل و گیاه قصد دارید در این فضا کاشته شود؟ گل های تزئینی و آپارتمانی یا درختچه و سبزیجات؟ با توجه به نوع گل و گیاهان نوع تراس سبز نیز در این مرحله مشخص خواهد شد.

تهیه نقشه چیدمان

در گام بعد بر اساس ابعاد و متراژ تراس باید محل چیدمان هر یک از گلدان ها و باغچه ها را مشخص کنید. این مرحله به زمان زیادی نیاز دارد و به زاویه تابش نور خورشید نیز باید توجه داشته باشید. در این مرحله بهتر است مدل های متنوع را در اینترنت جستجو کنید و الهام بگیرید.

اجرای تراس سبز

در نهایت بر اساس نقشه ترسیم شده، وسایل مورد نیاز را تهیه و چیدمان را انجام دهید. گلدان و باغچه ها حتما باید از نظر زهکشی شرایط استانداردی داشته باشند و کف آنها چند سوراخ برای تخلیه آب اضافه وجود داشته باشد. علاوه براین، برای گلدان ها از زیرگلدانی استفاده کنید تا نم و رطوبت تا حد امکان در کف تراس تجمع نکند.

مدل تراس سبز شیک

نورپردازی تراس

اغلب افراد از فضای سرسبز تراس و بالکن برای دورهمی های دوستانه و خلوت کردن استفاده می کنند. به همین دلیل نباید از نورپردازی آن غافل شد. برای نورپردازی می توانید از چراغ های کف، دیواری و همچنین ریسه ها استفاده کنید.

نورپردازی تراس

حفظ و نگهداری از تراس

مهم تر از اجرای استاندارد باغ تراس، نگهداری و رشد آن است. به صورت مرتبه و دوره ای باید گلدان و باغچه ها آبیاری شوند و در شرایط لزوم از کودهای مغذی، آفت کش و خاک مناسب برای آنها استفاده شود.

ایده تراس گاردن

اصول مهم در طراحی تراس سبز

  • گل و گیاهانی را برای تراس انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی تناسب داشته باشد.
  • از کاشت درختان با ریشه زیاد در تراس جلوگیری کنید.
  • وزن خاک روی تراس نباید بیش از اندازه باشد. چون به مقاومت ساختمان آسیب وارد می کند و با اصول ایمنی سازگاری ندارد.
  • قبل از اجرای تراس سبز حتما عایق سازی کف و دیوارها باید انجام شود
  • از شلوغ کردن بیش از اندازه کف و دیوارهای تراس جلوگیری کنید.
  • بیش از اندازه گل و گیاه نباید در تراس های کوچک کاشت، چون هوای گلخانه ای آن فضای داخل منزل را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • در روزهای سرد سال روی گلدان و باغچه ها را بپوشانید
  • برای جلوگیری از رشد قارچ و خزه از آفت کش استفاده کنید.

مدل تراس سبز

تراس باغ ساده و بزرگ

مدل تراس سبز با گلدان

کاشت سبزیجات در تراس و بالکن

عکس باغ تراس

تزئین دیوار باغ تراس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا