طراحی فضاهای بیرونی

گرین وال یا دیوار سبز چیست؟ (فواید، معایب، انواع گرین وال در منزل)

دیوار سبز یا گرین وال (green wall) چیست؟ شاید این سوال برای شما نیز بوجود آمده باشید که ین نوع دیوار چه ویژگی هایی دارد و چرا تا این اندازه مورد توجه واقع شده است. گرین وال را می توانیم به عنوان پیوند دهنده مدرنیته و سبک سنتی زندگی معرفی کنیم. با افزایش روز افزون ماشین‌آلات و وسیع تر شدن شهر ها، عملاً گل و گیاه نقش خود را در منازل مسکونی از دست دادند. در قدیم الایام تمام خانه ‌ها دارای حیاط‌ های با صفایی بود که یک روز سخت کاری با نشستن در کنار این باغچه ها و عطر دل انگیز گل هایشان مبدل به ارامشی لذت بخش می ‌شد. امروزه نیز برای این مشکل راه حل های زیادی اندیشه شده و اصلی ترین آن گرین وال می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را هر چه بیشتر با این سبک جدید از طراحی فضای بیرونی آشنا کنیم و در مورد مزایا و معایب آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

گرین وال چیست

گرین وال یا دیوار سبز چیست؟

مجموعه ای از گیاهان که به صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و با استفاده از روش آب کشت بر روی سازه هایی که آزادانه به دیوار متصل می شوند، رشد می کنند. دیوارهای سبز (GREEN WALL) دقیقاً به همین سبک ساخته می شوند و با داشتن چنین دیواری یکی از عجایب هفتگانه یعنی باغ های معلق بابل را در منزل تان خواهید داشت. نکته حائز اهمیت، امکان رشد گیاهان بر روی دیوار است تا هیچگونه المان مصنوعی جای آن ها را نگیرد و بتوانید در حداقل فضای موجود در ساختمان بیشترین بهره وری را از گیاهان مختلف داشته باشید.

green wall چیست

تجهیزات دیوار سبز چیست؟

قسمت اصلی ساخته شده در این دیوار ها، گیاهان در حال رشد می باشند. البته قرار گیری این گیاه ها در کنار یکدیگر نیز به سبک خاص انجام می‌شود. ساختاری اسکلت مانند در دیوار سبز وجود دارد که امکان رشد و آبیاری گیاه بر روی آن به وجود می ‌آید. لوله های پنهانی بر روی دیوار های سبز قرار دارد که مکانیسم آبیاری خودکار و با طراوت نگه داشتن گیاهان را برای شما فراهم می آورد. در سبک جدید دیوار های سبز، پالت هایی به وسیله ستون های گالوانیزه و تیر هایی به سقف متصل می گردند تا بتوانید با انواع مختلف کاشی و سرامیک نیز نمایی برای آن ایجاد کنید.

تجهیزات دیوار سبز

نحوه ی اجرای گرین وال

مراحل ساخت دیوار سبز ابتدا از تراز بودن دیوار شروع می شود. یعنی دیوار بدون هیچگونه برآمدگی انتخاب شده سپس با توجه به نوع گیاهانی که قرار است بر روی دیوار اعمال شوند سیستم طراحی دیوار زنده نیز انتخاب گردد. گیاهان انتخاب شده باید متناسب با شرایط اقلیمی، جهت تابش آفتاب و حتی فصل کشت باشد. در ساده ترین حالت برای جایگذاری گیاهان بر روی گرین وال می توانید یک صفحه چوبی را به صورت کامل با پلاستیک بپوشانید و با منگنه پلاستیک را به صفحه متصل کنید. سپس داخل آن را با پارچه های مخصوص باغبانی پوشش داده تا بعد از راه اندازی دیوار سبزتان، پارچه داخل آن آب را برای گیاهان حفظ کند. بعد از اتمام تمامی مراحل، بذر و قلمه ها را به صورت کاملاً اصولی بر روی دیوار قرار دهید تا کم کم رشد کند.

همان طور که اشاره شد، تنها با چند تکنیک ساده می توان گرین وال را برای طراحی تراس و بالکن و حتی اتاق های منزل اجرا کرد.

  46 مورد از گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی و داخلی

نحوه اجرای گرین وال

انوع دیوار سبز

مانند تمامی دکوراسیون های داخلی و خارجی دیوارهای سبز نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی و معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

دیوار سبز شبکه ای

 این نوع از دیوار ها بسیار سبک بوده و برای گیاهانی که بالا رونده هستند تکیه گاهی فولادی ایجاد می کنند. این تکیه گاه بین دیوار و ساختمان قرار گرفته و اغلب برای گیاهانی استفاده می شود که رشد آهسته تری دارد.

دیوار سبز مدولار

 در این سبک از دیوار، داربست های فلزی که وزن کمی دارند و از جنس استیل های گالوانیزه هستند و قابلیت قرار گرفتن بر دیوار و همچنین اجرا به صورت مستقل را دارا می باشند، قرار می گیرند. در دیوار مدولار، امکان فرم دادن اشکال و منحنی ها به صورت دلخواه شما وجود دارد و به خاطر سختی و استقامت بالایی که پنل های آن دارند، قابلیت اجرای مستقل را دارد.

انواع دیوار سبز

گرین وال کابلی چیست؟

در ساخت دیوار سبز کابلی از سیستم کابل برای نگهداری برای گیاهان پر شاخ و برگ استفاده می‌شود. این سیستم خاص از توپی هایی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند تشکیل شده که قابلیت عبور کابل و انبساط و انقباض در میان آن ها وجود دارد و برای گیاه های رونده کاربرد دارد.

نمد پلیمری

گرین وال نمد پلیمری از پارچه‌ های قابل زهکشی نمدی استفاده می گردد. این پارچه ها به شکلی مخصوص تا می خورند تا بر روی قاب های زیر ساخت قرار گرفته و سپس چند گلدان یا محفظه برای کشت عمودی ردیف به ردیف بر روی آن ها ایجاد شود. در این سبک از دیوارها، گیاه ها در غلاف های اولیه قرار می گیرند. دیوار سبز نمدی نسبت به سایر سیستم های گرین وال مدرن تر بوده و تعویض، تغییر گیاهان و تهویه مناسب در این سبک دیوار بیشتر به چشم می‌خورد.

هیدروپونیک

دیوار سبز هیدروپونک از مدرن ترین دیوار های سبز به شمار می آید که بر پایه آب، کشت گیاهان انجام می شود. یعنی عملاً خاک از چرخه رشد گیاه حذف شده و تمامی مواد مورد نیاز برای گیاهان در آب قرار می گیرد. در گرین وال هیدروپونیک ابتدا باید طرح مورد نظر ترسیم شود و سپس گل ها و گیاهان بر روی آن قرار بگیرد.

گیاهان مناسب برای دیوار سبز چیست؟

گیاهان متنوعی را می توانید برای دیوار انتخاب کنید ولی قبل از انتخاب گیاه باید به عوامل چون رطوبت، دمای محیط، شدت نور، آب در دسترس جهت آبیاری توجه داشته باشید. همچنین باید گیاهان بومی را انتخاب کنید تا در محیط مورد نظرتان به خوبی شما رشد کند. گیاهان همیشه سبز را نیز باید در اولویت استفاده قرار دهید. در ادامه لیست گیاهان مناسب دیوار سبز را بریا شما معرفی می کنیم:

  •  بر روی گرین وال گیاهان چون سرخس لانه پرنده ای، عروس چمن، سرخس شمشیری، پاپیتال، اسفناج، مریم گلی یاسمن و انواع مختلف ساکولنت ها قابل رشد هستند. گیاهی مانند
  • پاپیتال دارای ساقه های دائمی و بالا رونده است و در سایه رشد مناسب خواهد داشت و سازگاری بالایی دارد. این گیاه در حرارت بالا و پایین و روشنایی کم و زیاد قابل رشد می باشد.
  • لیزوماکیا دیگر گیاهی است که می توانید بر روی دیوار استفاده کنید. مقاومت مناسبی در برابر سرما دارد و دارای برگ های طلایی در آفتاب و سایه سبز رنگ می باشد.
  • ناز فرانسوی گیاهی است که تا ۳۰ سانتی متر رشد می کند و برگ های ضخیم و گوشتی دارد این گیاه به نور خورشید کافی نیاز داشته و با آب کم نیز امکان نگهداری آن بر روی دیوار سبز وجود دارد.
  •  شیر خشت تا ارتفاع سه تا هشت متری می تواند بر روی دیوار قرار بگیرد و بوته ‌های آن که به تازگی کاشته می شوند،آبیاری منظم نیاز دارد
  • دیوار سبز مصنوعی نیز از گیاهان پلاستیکی در ساختار آن استفاده می شود که تولید کنندگان آن را جایگزین گیاهان طبیعی می‌کنند. البته در چنین شرایطی عملاً تصفیه هوا و طراوت گیاهان طبیعی از پروسه ی داشتن یک گرینوال حذف خواهد شد.
  30 ایده شیک و مدل دکوراسیون بالکن و تراس پاییزی 2023

گیاهان دیوار سبز

آشنایی با ویژگی های دیوار سبز

مطمعنا وجود یک GREEN WALL می‌تواند شادابی را در محیط منزل افزایش توان یک واحد مسکونی فاقد حیات است با ایجاد دیوار سبز به شادابی ساکنین ساختمان خواهد افزود ویژگی ها کاهش خشم و اضطراب با وجود یک گرین‌وال جذاب در محیط کار یا منزل تان به وجود بیاید. در ادامه به این سال که مزایا و معایب دیوار سبز چیست پاسخ می دهیم.

مزیت های دیوار سبز چیست؟

  • وجود گرین وال باعث به وجود آمدن تعادل در رطوبت داخلی ساختمان می شود.
  • گرین وال مانند یک فیلتر تهویه هوای طبیعی عمل می‌کند و و در شهرهای بزرگ که مونوکسیدکربن بسیار زیادی در هوا وجود دارد وجود یک دیوار سبز در منزل می تواند به تنفس راحت تر اعضای خانواده کمک کند.
  • وجود پوشش گیاهی باعث می‌شود نور آفتاب به صورت مستقیم بر دیوار های ساختمان نتابد و همین امر سبب کاهش دمای کلی ساختمان می ‌شود.
  • وجود دیوار سبز باعث می‌شود فضای بیرونی محیط بسیار زیبا و شکیل شود و تاثیر بسیار زیادی بر روحیه افراد آن ساختمان بگذارد.
  • در شهر های بزرگ، سر و صدا عامل مخرب برای بر هم زدن آرامش شما است و داشتن دیوار گیاهی باعث جذب صدا شده و در نتیجه عایق صوتی بسیار مناسبی می‌تواند باشد.
  • افزایش راندمان کارمندان در محیط های کاری از دیگر مزیت های استفاده از دیوار سبز است.

فواید دیوار سبز

معایب دیوار سبز یا گرین وال چیست؟

علیرغم مزایای متعددی که گرین وال ها به همراه دارند، برخی محدودیت ها و معایب در آنها مشاهده میشود. از مهم ترین معایب دیوار سبز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم رعایت استانداردها در اجرا و در نظر نگرفتن وزن گیاهان پس از رشد زیاد، در نهایت می تواند به دیوار اصلی فشار آورده و منجر به نشست آن شود.
  • طراحی و اجرای این دیوارها نیاز به تخصص داشته و لازم است عایق کاری ها به منظور جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت آن به پنل و دیوار زیرین در نظر گرفته شود. یکی از معایب گرین وال ها نفوذ آب و نم و رطوبت به مرور به دیوار اصلی می باشد.
  • برخی از گیاهانی که بر روی گرین وال ها کاشت میشوند نیاز به زهکشی دارند و در نظر نگرفتن این موضوع باعث میشود تا رشد خوبی نداشته باشند و در جلوه دیوار تاثیر منفی خواهد داشت.
  • در دیوارهایی که از گیاهان طبیعی در آنها استفاده میشود، لازم است با توجه به نوع گیاه از آفت کش ها استفاده شود، در غیر این صورت منجر به رشد حشرات خواهد شد.
  • دیوارهای سبز عمودی حساسیت بسیار بالایی داشته و اگر در مراحل ابتدایی طراحی و ساخت تمام جوانب کار در نظر گرفته نشود، پس از رشد گیاهان می تواند بی نظمی بسیار بدی را روی دیوار بوجود آورد.
  • پنل بندی مهم ترین گام در اجرای این دیوارها می باشد که زمان بر و هزینه بر می باشد. لذا می توان گفت یکی از معایب دیوار سبزها قیمت بالای آنها می باشد.
  • دیوارهای دارای گیاهان طبیعی متنوع نگهداری سختی دارند
  • استفاده از گیاهان مصنوعی شاید از نظر جلوه انتخاب خوبی باشند، اما هیچ تاثیری بر تصفیه هوا و بهبود شرایط آب و هوایی محیط نخواهد داشت.
  • بعضی افراد ساختمان نیز ممکن است آلرژی به برخی گیاهان داشته باشند.

معایب دیوار سبز

ساخت دیوار سبز در خانه چگونه است؟

ساخت دیوار گل و گیاه در داخل خانه کار مشکلی نیست و نیاز به کمی خلاقیت و تلاش دارد. به عنوان مثال شما می توانید از گلدان های گرین وال و یا کیسه های پشمی برای قرار دادن گیاهان بر روی دیوار استفاده کنید. گلدان دیوار سبز قابلیت نگهداری و آب را دارند و به راحتی بر روی دیوار اصلی قابل نصب می باشد و همچنین شما می توانید قسمتی از طاقچه منزل تان را جدا کنید و با استفاده از میخ گیاهان را در داخل آن قرار دهید. همچنین افراد علاقه‌ مند به گل می تواند گلکاری دیوار سبز را به انجام برسانند. تزیین گل پتوس روی دیوار سبز یا گل های ارغوانی کلماتیس می تواند جذابیتی خاص را به محیط شما ببخشد و جلوه های رنگارنگ را در محیط بیرونی و داخلی منزل شما ایجاد کند.

  50 مدل آبنمای خانگی و هرآنچه که باید برای خرید آبنما بدانید

ساخت گرین وال

نکات مهم در مورد دیوار سبز که باید بدانید

  1. توجه داشته باشید با تغییر فصل، اقدامات لازم جهت نگهداری گیاهان را انجام دهید. به عنوان مثال در فصل زمستان برخی گیاهان حساس تر می شوند و در صورت عدم رسیدگی مناسب ممکن است باعث از بین رفتنشان شود.
  2. در آبیاری گیاهانی که بر روی دیوار سبز قرار دارند باید دقت کافی داشته باشید و از نظر املاح آن ها را همواره مورد بررسی قرار دهید.
  3. دوره های آبیاری گیاهان را باید به دقت برنامه‌ر یزی کنید.
  4. برای مقابله با آفات احتمالی که به گیاهان روی دیوار حمله می کنند بهتر است با کمترین میزان ممکن از مواد شیمیایی استفاده کنید و قبل از آن نیز با فردی متخصص در این زمینه مشورت نمایید.
  5. نورپردازی باعث زیبا تر شدن دیوار سبز شما خواهد شد پس می توانید در کنار استفاده از گیاهان تزیینی، از نور های رنگارنگ نیز در اجرای این دیوار ها استفاده نمایید.
  6. پنل های رشد دیوار سبز تا ۲۵ سال دوام دارد، البته نگهداری گیاهان روی دیوار مهم ترین نقش را در افزایش طول عمر آن ایفا می کند.
  7. از این سیستم طراحی می توانید برای رشد مواد غذایی مانند گیاهان خوراکی نیز استفاده کنید تا در کمترین فضا بیشترین بهره ‌وری را داشته باشید.
  8. بهتر است در اقلیم های سرد و خشک از تراکم بالای گیاهان استفاده کنید تا تابش خورشید به برگ ‌ها کمتر شده و سبزی دیوار بیشتر به چشم بیاید.

گرین وال یا دیوار سبز

کاربرد دیوار سبز چیست؟

 انعطاف بالایی که گرین وال در طراحی و اجرا دارد به شما این اجازه را می دهد در انواع محیط ها از آن استفاده کنید. بر روی دیوار های قدیمی یک ساختمان به منظور ایجاد نمایی جذاب، دیواره‌ های بزرگراه ‌ها در مقیاس بسیار وسیع، در داخل پارکینگ ها و و مراکز فرهنگی و تفریحی برای جذب مخاطب، در فضا های داخلی اماکن عمومی، در لابی هتل ها و ساختمان های مسکونی و همچنین نمای بیرونی آپارتمان های بزرگ برای افزایش روحیه ساکنان می توان از دیوار سبز استفاده کرد.  همچنین استفاده از این دیوارها در محیط‌ های کار می‌تواند روش جذاب برای افزایش کارایی کارمندان باشد.

کاربرد دیوار سبز

هزینه طراحی دیوار سبز

در پروسه قیمت‌گذاری گرین وال عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. به عنوان مثال نوع گیاهی که بر روی آن استفاده می شود، اندازه پنل های گیاهی دیوار گل و گیاه، قالب های به کار رفته و نوع خاک مصرفی و همچنین طبیعی یا مصنوعی بودن گل ها و گیاهان دیوار سبز در تعیین قیمت آن موثر هستند. همچنین پوشش کامل و یا نیمه گیاهی و نوع آبرسانی به گیاهان  دیوار زنده، روی نرخ نهایی پروژه موثر باشد.

 متراژ محیطی که می خواهید در آن این دیوار ها را اجرا کنید و همچنین سختی معماری محیط از نظر پستی و بلندی ها، از دیگر عوامل موثر بر قیمت دیوار سبز مصنوعی و طبیعی هستند. بر هزینه اجرای دیوار سبز معمولاً داخلی و یا خارجی بودن آن و یا اینکه نوع ساختار آن چگونه باشد، می تواند تاثیر بگذارد. اگر طرح گرین وال پیچیده باشد طبیعتا نرخ بیشتری را نیز برای شما در پی خواهد داشت. البته هزینه های نگهداری دیوار گیاهی را نیز اگر بعد از اجرا محاسبه کنید متوجه افزایش هزینه های داشتن چنین محیط جذابی خواهید شد.  آبیاری، کود، گیاهان جایگزین و از بین بردن علف های هرز می تواند پس از اجرای پروژه برای شما هزینه بر باشد.

نوشته های مشابه

‫21 نظرها

    1. سلام
      بله چمن مصنوعی و گل های رشته ای مصنوعی تنوع زیادی دارن و میتونین روی گرین وال استفاده کنین. کلا محدودیتی برای طبیعی یا مصنوعی بودن گل ها وجود نداره و طبیعی بودن گل ها باعث میشه شادابی بیشتری داشته باشن

    1. سلام
      با توجه به نوع گل هایی که روی دیوار اجرا میشن، نور رو میتونین تنظیم کنین. اگه محیط خونه نور طبیعی کمی داره، میتونین از گلهای متناسب با این شرایط استفاده کنین

    1. سلام دوست عزیز
      مثل گلهای طبیعی که توی خونه و آپارتمان ها استفاده میشه، این دیوارها هم نیاز به مراقبت دارن. با سمپاشی دوره ای و اسپری کردن مواد ضد قارچ مناسب گل میتونین این مشکلات رو رفع کنین

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از شما
      بله دیوار سبز برای سالن زیبایی میتونه با گلهای طبیعی و مصنوعی اجرا بشه. البته در نوع گل ها باید دقت کنین تا با مواد آرایشی موجود در محیط سازگار باشن

  1. سلام
    این نوع دیوار برای خونه های کوچیک فک کنم خوب نباشه، چون شرایط هوا رو مثل گلخونه میشه و رطوبت زیاد تنفس رو مشکل میکنه

    1. سلام سیمرای عزیز
      گرین وال ها همه جا کاربرد دارن و برای جلوگیری از ایجاد هوای گلخونه ای، بهتره اندازه و ابعاد کوچیکی رو برای دیزاین در نظر بگیرین. علاوه براین، این دیوارها با گل های مصنوعی هم قابل اجرا هستن

  2. این دیوارها برای سالن های بزرگ و سینماها یا لابی هتل و ساختمونای مسکونی خیلی خوبن. البته کم استفاده میشه

    1. ممنون از نظر شما. بله در این محیط ها کاربرد زیاد دارن و در چند سال اخیر رواج بیشتری پیدا کردن

  3. قشنگی این دیوارا به گلای طبیعی هست که داخلش استفاده میشه و بنظرم اصلا با گل مصنوعی خوب نمیشه

    1. نوع پانلی که برای اجرای این کار استفاده میشه اهمیت زیادی داره و اگه غیر استاندارد باشه ممکنه این قبیل مشکلات بوجود بیاد

    1. بله اگه اتاق نور خوبی داشته باشه و سیستم تهویه یا پنجره در این فضا وجود داشته باشه میتونین گرین وال رو اجرا کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا