طراحی دکوراسیون داخلی

9 قانون مهم و حرفه ای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی از اصلی ترین و مهم ترین گام ها در چیدمان است که نه تنها از نظر زیبایی، بلکه از بُعد روانشناسی نیز حائز اهمیت می باشد. اهمیت رنگ در دکوراسیون منزل به اندازه ایست که قوانین مختلفی برای آن تعریف شده اند. درک قوانین انتخاب رنگ در طراحی داخلی در واقع لازمه دست یافتن به بهترین خروجی در این حرفه می باشد. به همین منظور در این مطلب به معرفی 10 قانون مهم رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی خواهیم پرداخت. با مجله دکوراسیون داخلی دکونیوز همراه باشید.

چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

شناخت چرخه رنگ در دکوراسیون منزل و طراحی دکوراسیون داخلی یکی از مهم ترین و اصلی ترین گام ها در این حوزه می باشد که ممکن است بارها با آن برخورد داشته باشید. چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی در واقع نموداری دایره ای متشکل از رنگ هایی با درجه تیره و روشنی متفاوت می باشد که در ست کردن رنگ ها کاربرد دارد. این چرخه در واقع مجموعه ای رنگ های اصلی (قرمز، زرد و آبی)، درنگ های ثانویه یا درجه دوم (نارنجی، بنفش و سبز) و رنگ های مرتبه سوم (ترکیب رنگ های اصلی و درجه دوم) می باشد. در این چرخه رنگ های مکمل روبرو هم و در دو سر قطر دایره قرار گرفته اند.

با شناخت رنگ های مکمل و استفاده از آنها در کنار یکدیگر باعث میشود تا خاصیت رنگین بودن آنها تا حد زیادی بیشتر شود. این در حالیست که مخلوط شدن دو رنگ مکمل باعث میشود خاصیت رنگی هر دو از بین برود و نوعی رنگ خنثی ایجاد گردد. این قانون انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی به شدت در نوع رنگ های مکمل موثر و مفید می باشد.

چرخه رنگ در دکوراسیون منزل

شناخت رنگ های اصلی قبل از انتخاب رنگ در دکوراسیون

در چرخه رنگ 12 رنگ وجود دارد که هر یک در گروه های مختلف اولیه، ثانویه و رنگ های درجه سوم قرار می گیرند. اما واقعیت این است که در طبیعت در حالت کلی تنها 3 رنگ اصلی وجود دارد و سایر رنگ ها ترکیبی می باشند. رنگ های اصلی شامل قرمز، آبی و زرد می باشند که از ترکیب هیچ رنگ پایه حاصل نمیشوند. در مقابل، رنگ های درجه دوم یا secondary از ترکیب این سه رنگ بدست آمده اند که در مجموع شامل 3 رنگ نارنجی، بنفش، سبز می باشند. از کاربردی ترین رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی، رنگ های درجه سوم یا tertiary هستند که شامل 6 زیرمجموعه می باشند. این رنگ ها در واقع ترکیبی از رنگ های پایه و درجه دو هستند.

رنگ اصلی دکوراسیون داخلی

تغییر رنگ با رنگ های خنثی

پس از انتخاب اصلی ترین رنگ در دکوراسیون منزل ، حال می توانید با کمک رنگ های خنثی آنها را به اندازه دلخواه تیره یا روشن کنید. به عنوان مثال، استفاده از سفید باعث روشن تر شدن رنگ مورد نظر شده و رنگ های تیره می تواند سایه مناسبی را در محیط مورد نظر ایجاد کند.

قانون 60 – 30- 10 رنگ ها چیست؟

بعد از شناخت چرخه رنگ و آشنایی با ایجاد رنگ با تن و درجه مورد نظر، حال لازم است با یکی از مهم ترین قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی آشنا شوید. قانون 60-30 -10 از مهم ترین اصولی می باشد که اغلب طراحان به آن توجه دارند. بر اساس این قانون، رنگ اصلی که برای طراحی دکوراسیون منزل انتخاب می کنید، باید 60 درصد از فضا را به خود اختصاص دهد. به عبارت دیگر، رنگ 60 درصد از وسایل و محیط داخلی باید با این رنگ تزئین شود. رنگ دیوار اتاق، مبلمان، پرده  و غیره در این مجموعه قرار می گیرند. بعد از رنگ اصلی، رنگ های درجه دوم را باید انتخاب و حدود 30 درصد از فضا را به آنها اختصاص دهید. در نهایت رنگ سوم را برای وسایل کوچک و تزئینی که 10 درصد از فضا را اشغال کرده اند انتخاب می کنید.

قانون 60- 30-10 اگر به درستی و با خلاقیت اجرا شود، در نهایت باعث میشود رنگ دکوراسیون و طراحی داخلی به هنرمندانه ترین شیوه انتخاب و اجرا گردد. البته همیشه بخاطر داشته باشید که نه تنها در انتخاب رنگ طراحی دکوراسیون داخلی، بلکه در هیچ کار دیگری قوانین همیشگی نمی باشند. ذهن های خلاق و ایده پرداز به خوبی می توانند آگاهانه قوانین را کنار بگذارند و خروجی خوبی از کار ایجاد نمایند. به عنوان مثال، قانون 110 درصد بیان می کند که می توان 60 درصد را به رنگ اصلی در طراحی داخلی اختصاص داد، 30 درصد به یک رنگ درجه دوم و 10 درصد باقیمانده برای دو رنگ درجه سوم در نظر گرفته شود.

منبع اطلاعات این قانون thespruce است:

 The 60-30-10 rule works like this:

60 percent: The main color you choose should represent 60 percent of a room.
30 percent: The secondary color should represent 30 percent of a room.
10 percent: The accent color you choose should represent 10 percent of a room

قانون 60 30 10 رنگ در طراحی داخلی

درجه حرارت رنگ دکوراسیون و طراحی داخلی

ممکن است تا حدودی با رنگ های گرم و سرد آشنایی داشته باشید و بدانید که به عنوان مثال، قرمز رنگی گرم و آبی سرد است. شناخت درجه حرارت رنگ ها باعث میشود در انتخاب رنگ دکوراسیون آشپزخانه یا سرویس بهداشتی و استخر و سایر محیط ها بهتر عمل کرد. اگر در محیط های سردسیر زندگی می کنید و قصد دارید فضای اتاق را گرم تر کنید، بهتر است رنگ های مانند قرمز وزرد را برای دکوراسیون انتخاب کنید و در مقابل برای مناطق گرمسیر، اتاق های آبی رنگ میتواند حس خنک بودن را در محیط ایجاد کند.

رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی

قانون تقسیم مکمل در انتخاب رنگ دکوراسیون

از دیگر قوانین رایج در انتخاب رنگ برای طراحی دکوراسیون، تقسیم مکمل می باشد. در این طرح می توان رنگ اصلی را انتخاب و در چرخه رنگ، به دنبال رنگ مکمل آن بود. اما به جای انتخاب رنگ مکمل، دو رنگ چپ و راست مکمل را به عنوان رنگ دوم و سوم در طرح کلی در نظر گرفت. این انتخاب باعث میشود تا از کنتراست زیاد در طرح های سه تایی با سه رنگ مکمل تا حد زیادی کاسته شده و ترکیب مناسبی در نهایت ایجاد گردد.

طرح تقسیم مکمل رنگ در دکوراسیون

انتخاب رنگ آنالوگ در دکوراسیون

رنگ های آنالوگ به مجموعه ای رنگ های کنار هم در چرخه رنگ گفته میشود که نوعی هارمونی و یا تضاد زیبا را در طراحی ایجاد می کند. برای استفاده از رنگ آنالوگ در دکوراسیون داخلی کافیست به چرخه رنگ که قبلا به آن اشاره شد دقت داشته باشید. رنگ مورد نظر خود را انتخاب و سپس به رنگ های سمت چپ یا راست آن توجه کنید. به این مجموعه رنگ ها آنالوگ گفته میشود که می توان با کمک قانون 60-30-10 به خوبی از آنها در محیط استفاده نمود.

رنگ آنالوگ در طراحی داخلی

طرح رنگی سه تایی در طراحی داخلی

از دیگر طرح و قوانین بسیر مهم و جذاب در انتخاب رنگ برای دکوراسیون، طرح رنگی سه گانه می باشد. بر اساس این قانون، سه رنگ انتخاب شده و به نسبت مساوی در محیط مورد نظر استفاده میشود. این قانون تا حد زیادی قانون 60-30-10 را کنار می گذارد. برای داشتن ترکیب رنگ زیبا در این طرح می توان رنگ های کاملا متضاد را انتخاب کرد و یا می توان برای محیط هایی با سبک دکوراسیون مدرن و مینیمال از سفید، سیاه و خاکستری استفاده نمود. انتخاب این طرح رنگ برای دکوراسیون اتاق کودک و سرویس بهداشتی با رنگ های جذاب و متضاد می تواند مماسب باشد. نکته بسیار مهم اینکه، بر اساس اصول روانشناسی، تنها یک مجموعه سه تایی رنگ برای این منظور باید در نظر گرفته شود. چون ترکیب رنگ های متضاد زیاد در یک محیط به مرور آرامش را از کاهش داده و نوعی اضطراب را به همراه خواهد داشت.

طرح سه تایی رنگ

طرح رنگ چهار تایی (مستطیلی و مربعی)

از دیگر قوانین رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی می توان به طرح چهارتایی رنگ اشاره نمود. در انتخاب رنگ با این شیوه لازم است چهار رنگ را انتخاب و از هر یک به مقدار مساوی در محیط استفاده کنید. مساله بسیار مهم اینکه انتخاب این چهار رنگ باید کاملا حرفه ای و آگاهانه صورت گیرد. اغلب طراحان داخلی برای این منظور و بر اساس چرخه رنگ، دو رنگ گرم و دو رنگ خنک را انتخاب می کنند. با توجه به اینکه فاصله رنگ های انتخاب شده در چرخه دایره ای رنگ به یک اندازه باشد یا خیر این دو طرح رنگ را با نام های مستطیلی و مربعی نیز معرفی می کنند.

مساله مهم دیگر اینکه، بهتر است در انتخاب رنگ چهار تایی، یک مورد از رنگ های اصلی، یک مکمل و دو رنگ از رنگ های سایه مرتبط با این دو را در نظر بگیرید. از میان تمام طرح های مطرح شده برای رنگ دکوراسیون منزل، طرح چهار تایی از بیشترین حساسیت برخوردار می باشد چون تنوع رنگی در آن بالا بوده و عدم دقت به آن، خروجی نامطلوبی را به همراه خواهد داشت.

طرح چهار تایی رنگ

علاوه بر رنگ، عناصر متعدد دیگری از قبیل نحوه نورپردازی، مدل مبلمان، چیدمان وسایل، تزئین دیوار و غیره نیز بر زیبایی محیط و خروجی فرآیند طراحی داخلی اثرگذار می باشد. پیشنهاد می کنیم از سایر مقالات و مطالب ارائه شده در مجله دکوراسیون داخلی دکونیوز برای آشنایی با اصول خرید مبلمان و سرویس چوب، طراحی فضای سبز، طراحی دکوراسیون آشپزخانه و غیره را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. مررررسی فوق العاده کاربردی بود
    از این قوانین فقط برای رنگ بندی دکوراسیون استفاده میشه یا می تونیم برای لباس و طراحی هم استفاده کنیم؟

    1. ممنون از شما
      بله این قوانین در انتخاب رنگ برای طراحی لباس، کارهای گرافیکی و تبلیغاتی و دکوراسیون کاربرد دارن

  2. ممنون از توضیحات. قوانین رنگ دکوراسیون خیلی کاربرد دارن و متاسفانه اغلبمون توجه نمیکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا