اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

آموزش تعمیر پارکت سوخته

آموزش تعمیر پارکت سوخته را می توانید در این مطلب مطالعه کرده تا در صورت وقوع سوختگی بر روی پارکت منزل آن را تعمیر کنید. پارکت ها همه از جنس چوب ساخته می شوند و در برابر رطوبت، آتش، مواد خورنده و… بسیار آسیب پذیر هستند. چه راهکارهایی برای رفع این مشکل و بازگرداندن پارکت به وضعیت اول وجود دارد؟ در این بخش از مطالب دکوراسیون داخلی دکونیوز در ادامه به معرفی راه های تعمیرات پارکت سوخته می پردازد.

تعمیر پارکت لمینت سوخته

علت سوختگی پارکت چیست؟

وقتی دلیل وقوع مشکلی را بدانیم، یقینا در برطرف کردن آن می توانیم بهتر عمل کنیم. علاوه براین با شناسایی عوامل ایجاد مشکل از وقوع دوباره آن پیشگیری می کنیم. پارکت ها به دلیل اینکه از جنس چوب ساخته می شوند، در مقابل آتش بسیار آسیب پذیر هستند. جنس چوب قطعا در شدت آسیب پذیری پارکت در مقابل سوختگی نقش مهمی ایفا می کند. بعضی چوب ها کمتر و آرام تر و برخی بیشتر و سریع تر دچار سوختگی می شوند. از جمله دلایل سوختگی پارکت می توان به گذاشتن اجسام خیلی داغ بر روی آن، ماندن باقی مانده سیگار خاموش نشده روی آن و یا قرار گرفتن منبع گرمایی در اطراف آن اشاره کرد.

مراحل تعمیر پارکت سوخته

برای انجام این کار نیاز به انجام کارهای متفاوتی دارید تا مرحله به مرحله پیش رفته و تعمیر پارکت سوخته را انجام دهید. توجه داشته باشید که این مراحل برای تعمیرات پارکت سوخته باید با صبر و حوصله و به ترتیب انجام شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

پارکت را سمباده بزنید

یک عدد سمباده نرم مخصوص چوب تهیه کنید. سطح پارکت سوخته را به آرامی با سمباده بسایید. این کار را به آرامی انجام دهید و مواظب باشید که زیاد ساییدن چوب باعث ایجاد گودی و عدم هم ترازی بر روی آن می شود. سمباده زدن را تا جایی ادامه دهید که آثار سوختگی چوب از بین برود و رنگ آن به حالت طبیعی خود برسد. بعضی مواقع لازم است از کاردک برای جدا کردن محل سوختگی نیز استفاده کنید. در این صورت حتما پس از آن با سمباده سطح محل را یک دست کنید.

تعمیر سوختگی پارکت با سمباده

آموزش تعمیر خراشیدگی پارکت را از دست ندهید

پارکت را تمیز کنید

دومین مرحله در تعمیر پارکت سوخته پس از سمباده زدن، تمیز کردن براده ها و سوختگی های جدا شده ی چوب است. در این مرحل با یک جارو ابتدا براده ها را جمع آوردی کنید. به این منظور می توانید از جارو برقی نیز استفاده کنید. حالا با استفاده از شوینده های مخصوص پارکت و یا دستمالی نم دار سطح پارکت را خوب تمیز کنید تا عاری از هر گونه کثیفی یا باقی مانده براده شود. توجه داشته باشید که باقی ماندن آب و رطوبت ممکن است باعث مشکلات بیشتری برای پارکت در دراز مدت شود.

آموزش تعمیر سوختگی پارکت

جلا دادن به سطح پارکت سوخته

حالا در مرحله پایانی می توانید از جلا دهنده های موجود در بازار برای پارکت خود استفاده کنید. جلا دادن را از وسط بخش آسیب دیده به طرف بیرون انجام دهید. اگر در حین تعمیر آن را خوب سمباده نزده باشید، شاید جلا زدن باعث پوسته پوسته شدن پارکت شود.

جلا زدن پارکت سوخته

تعمیر سوختگی های عمیق پارکت

سوختگی ها همیشه سطحی نیستند و ممکن است پارکت عمیقا دچار سوختگی شود. در این حالت با دو وضعیت روبرو خواهید بود. در نوع اول سوختگی ممکن است فقط بخشی از قسمت بالایی پارکت دچار مشکل شده باشد. در این شرایط با جدا کردن قسمت سوخته می توانید از بتونه مخصوص چوب یا موم های رنگی استفاده کرده و فرو رفتگی های ناشی از کندن سوختگی ها را پر کنید. سپس با استفاده از لاک ناخن روی آن را بپوشانید و در نهایت جلا دهنده بزنید.

سوختگی عمیق پارکت
اما نوعی از سوختگی پارکت آنچنان عمیق است که راهی به جز تعویض برای شما نمی گذارد. در این مواقع بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اما در صورتی که خود تمایل به تعویض پارکت سوخته دارید باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. برای انجام این کار یا باید با دستگاه برش پارکت را برش دهید یا تایل ها را یکی یکی از گوشه دیوار جدا کرده تا به بخش مورد نظر برسید یا با استفاده از ابزاری خاص پارکت سوخته را در آورده و آن را تعویض کنید.

نکاتی در مورد تعویض پارکت سوخته

تعویض پارکت نیز یکی از راه های تعمیر پارکت سوخته است. برای انجام این کار از یک کاردک یا جسم نوک تیز استفاده کرده و تایل سوخته را در آورید. سپس سطح زمینی که زیر چوب قرار گرفته را با سمباده مخصوص اینکار ساب بزنید تا تمیز و بدون مواد اضافه باشد. پس از سمباده زدن کف آن را کاملا تمیز کنید. تا خشک شدن کامل محل صبر کنید و سپس تایل جدید را به چسب مخصوص پارکت آغشته کرده و آن را جای گذاری نمایید. اگر در هنگام در آوردن تایل پارکت، به تایل های کناری آسیبی وارد شده، آن را ترمیم کنید. البته باز هم توصیه می شود برای نتیجه ی مطلوب انجام این کار را به یک متخصص بسپارید.

منبع: wikihow

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا