تبلیغات

سختی راکول فولاد ck45

فولاد ck45، به عنوان فولادی ضد سایش شناخته می‌شود. اگرچه این فولاد، مقاومت به سایش متوسطی دارد اما در دسته فولادهای ضد سایش قرار نمی‌گیرد. با این حال، فولادی با کربن متوسط است که به دلیل ارائه سختی خوب، کاربردهای مختلفی در صنعت و ساخت و ساز دارد.

سختی انواع فولادهای آلیاژی و غیرآلیاژی، توسط آزمون‌های مختلفی بررسی می‌شود که یکی از آن‌ها، سختی‌سنجی راکول است. سختی راکول فولاد ck45 برای بررسی بیشتر این فلز در برابر نفوذ اجسام و فرورفتگی انجام می‌شود.

پیش از استفاده از هرنوع فولادی، باید خواص آن مشخص شده باشند تا با علم به ویژگی‌های آن، به کار گرفته شود. در غیر این صورت ممکن است با کاربرد مطابقت نداشته باشد و مشکلاتی حین استفاده پیش آید.

قیمت ورق ck45 نیز از دلایلی است که ممکن است خرید و استفاده آن را با محدودیت روبه‌رو کند. بنابراین انتخاب درست آن، اهمیت دارد.

در این مقاله، برای شناخت بیشتر فولاد ck45، سختی راکول آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. البته قصد بر این است که شما با ویژگی‌های این فولاد نیز آشنا شوید.

فولاد ck45 چیست؟

فولاد ck45، نوعی فولاد غیرآلیاژی و عملیات حرارتی‌پذیر است که بر اساس SAE امریکا با نام آلیاژ 1045 نیز شناخته می‌شود. این فولاد کربن متوسط در ترکیب شیمیایی خود 0.25% سیلیکون و 0.65% منگنز دارد که منجر به افزایش سختی و استحکام این فولاد می‌شود.

نکته قابل توجه در این نوع فولاد این است که برای انجام انواع عملیات حرارتی مناسب است. البته، به دلیل نسبت کربن به منگنز در ساخت آن، فرایند جوشکاری آن با چالش روبرو است چرا که امکان سخت‌شدگی و ترک در آن بالاست.

فولاد ck45 به اشتباه، به عنوان فولاد ضدسایش نیز شناخته می‌شود اما باید گفت که سختی کمتری از فولادهای مذکور دارد. قیمت ورق هاردوکس به عنوان ورقی ضدسایش، تفاوت بسیاری با ورق ck45 دارد.

ویژگی های فولاد ck45

برای شناخت بیشتر این فولاد، بهتر است با بارزترین ویژگی‌های آن آشنا شویم. در حقیقت، خواص مکانیکی این فولاد است که منجر به کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف شده‌است.

این فولاد، استحکام کششی برابر با 610 مگاپاسکال و ضریب الاستیسیته 190 تا 210 نیوتون بر میلی‌متر مربع دارد. فولاد ck45 را در محدوده دمایی 850 تا 1050 درجه سانتی‌گراد، آهنگری می‌کنند. سختی راکول فولاد ck45 از ویژگی‌های مهم این فولاد است که در ادامه بررسی کرده‌ایم.

همانطور که پیشتر گفته شد، عملیات حرارتی مختلف را می‌توان بر روی این فولاد معروف انجام داد. دمای آنیل آن در محدوده 650 تا 700 درجه سانتی‌گراد قرار دارد و عملیات تمپر آن نیز از دمای 550 تا 680 درجه سانتی‌گراد قابل انجام است.

سختکاری فولاد سیکا 45 با کوئنچ آن در آب و روغن انجام می‌شود. در ادامه درباره تاثیر این فرایند بر سختی فولاد مذکور نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. دمای کوئنچینگ، از 820 تا 860 درجه سانتی‌گراد است.

گفتنیست، کاربرد بالای این آلیاژ موجب استعلام بالای قیمت آن شده. قیمت فولاد ck45 در مقطع ورق، همچون قیمت ورق سیاه و سایر مقاطع فولادی، به عواملی چون قیمت دلار و قیمت مواد اولیه وابسته است.

دستگاه سختی راکول فولاد

سختی راکول فولاد ck45

یکی از سوالات رایج مصرف‌کنندگان فولاد ck45، سختی راکول این فولاد است. سختی راکول فولاد ck45 پس از سخت‌کاری آن عنوان می‌شود. به منظور سخت‌کاری، تا دمای 820 تا 870 درجه سانتی‌گراد به مدت 5 دقیقه حرارت دیده و سپس در آب کوئنچ می‌شود. سختی راکول فولاد ck45 پس از این فرایند، 201 تا 269 راکول سی عنوان می‌شود.

سختی راکول، یکی از روش‌های متداول برای آزمایش سختی نفوذی یا فرورفتگی است. این روش، به عنوان یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد تست سختی در آمریکا شناخته می‌شود.

اساس این روش، اختلاف عمق نفوذ فرورونده در ماده است. این روش قابلیت این را دارد که تغییرات کوچک سختی در فولادهای سخت شده را نیز ثبت کند.

جوشکاری فولاد ck45

یکی از مشکلات و چالش‌هایی که هنگام کار کردن با فولاد ck45 ایجاد می‌شود، در جوشکاری این فولاد است. فولاد مذکور را نمی‌توان با با روش‌های معمول و به راحتی جوشکاری کرد. برای رسیدن به کیفیت مناسب‌، بهترین روش برای جوشکاری ck45، جوشکاری آرگون است.

از سوی دیگر، انجام عملیات پیش گرم لازم است که باید آن را تا دمای 200 تا 300 درجه سانتی‌گراد گرم کرد. به منظور افزایش استحکام جوش نیز این فولاد را باید پس از جوشکاری به آرامی و به کمک ماسه یا خاکستر خنک کرد.

کاربرد فولاد ck45

قیمت ارزان، در دسترس بودن و خواص مکانیکی نسبتا خوب این فولاد، موجب شده که در صنایع پتروشیمی، نفت، خودروسازی، هوافضا و رباتیک کاربردهای بسیاری داشته باشد.

سختی سطحی متوسط این فولاد در کنار چقرمگی مناسب، کاربرد آن در ساخت ابزارهایی چون مته، پیچ، تیغ اره، انبردست، شفت گیربکس، شفت الکتروموتورها و پین‌ها و بوش‌های نیازمند تحمل بار و ضربه را افزایش داده است.

از جمله کاربردهای فولاد ck45 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخازن تحت فشار
  • صنایع هواپیمایی
  • راه‌سازی، پل‌سازی و شهرسازی
  • صنایع قطعه سازی
  • صنایع ساخت ابزار

این کاربردها را می‌توان در پاسخ به ویژگی‌های مطلوب این فولاد دانست. سختی راکول فولاد ck45 یکی از این ویژگی‌هاست.

سختی سنجی فولاد

خرید ورق ck45 از آیرومارت

ورق ck45، نوعی ورق فولادی با سختی سایشی و چقرمگی مناسب است که کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. این ورق که به اشتباه به ورق ضد سایش نیز معروف است، از جمله فولادهای غیرآلیاژی عملیات حرارتی‌پذیر شناخته می‌شود.

سختی راکول فولاد ck45 به دلیل اهمیت مشخصات مکانیکی این فولاد اهمیت داشته و در حدود 201 تا 269 راکول سی پس از عملیات کوئنچ تمپرینگ ثبت می‌شود.

این ورق، توسط مراکز بازرگانی مختلفی عرضه می‌شود. مجموعه بازرگانی آیرومارت با سال‌ها تجربه در بازار فولاد و فلزات، ورق ck45 را با بهترین قیمت به مشتریان عرضه می‌دارد. شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت به صورت اینترنتی و تلفنی با شماره تماس 02145306 و وبسایت iromart.com، سفارش خود را به ثبت برسانید.

آیرومارت با انواع خدمات انبارداری مدرن، ارسال به سراسر کشور، برشکاری، جوشکاری و خمکاری ورق در خدمت شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا