مبلمان و سرویس چوب

فرق مبل کلاسیک و مدرن چیست؟

انتخاب مبل از بین انواع مبل کلاسیک و مدرن چه از نظر ظاهری و چه از نظر کاربردی، حقیقتاً انتخاب سخت و البته بااهمیتی است. از یک سو، مبل کلاسیک، مبل مجلل و پرزرق‌وبرقی است که با وجود گران‌قیمت‌بودن، به خاطر کیفیت بالای چوب از محبوب‌ترین مبلمان‌ها شناخته شده است و از سویی دیگر، مبل مدرن، نشیمنگاه آرام و راحتی دارد و هر چه بیشتر به سمت سادگی سوق پیدا می‌کند. از آنجا که مبل‌ها با خصوصیات منحصربه‌فرد، تأثیر مستقیمی روی زیبایی ظاهری دکوراسیون دارند، در صورت عدم شناخت کافی از فرق مبل کلاسیک و مدرن، آن انتخاب ایده‌آلی که مدنظر شماست، اتفاق نمی‌افتد. در این بخش از مطالب مبلمان دکونیوز قرار است ضمن آشنایی شما با خصوصیات هر دو مبلمان، به معرفی تفاوت مبل کلاسیک و مدرن نیز بپردازیم.

مبل کلاسیک چیست؟

در ابتدا باید توضیح داد که آنچه بیش از همه باعث گیرایی و دلچسب‌بودن مبل کلاسیک شده، دقت و ظرافتی است که در تمامی اجزاء مبل از قبیل پایه‌ها، دسته‌‌ها، پارچه و دوخت شاهد هستیم. اگر به قسمت‌های چوبی مبل کلاسیک دقت کنید، خواهید دید که چه هنرمندانه از خطوط منحنی و ساده برای زیباسازی و چشمگیرترشدن ظاهر آن استفاده شده است. همین ظرافت و دقت فراوان در تزئینات به خصوص منبت‌کاری‌ها و حکاکی‌های روی چوب است که در نهایت به مبل کلاسیک جلوه اشراف‌گونه‌ای بخشیده است.
علاوه بر این، پارچه‌هایی که در مبل کلاسیک استفاده می‌شود، از نوع پارچه‌های لوکس و فاخر همچون مخمل، ساتن و ابریشم است که زیبایی دکوراسیون را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند. نکته قابل توجه در مورد مبل کلاسیک، دوخت ظریف دستی و ماشینی آن است که به شکل هنرمندانه انجام می‌شود.
مبل کلاسیک، عموماً کم‌حجم و جمع‌وجور است و از این بابت باب افرادی است که نگران شلوغی و به هم‌ریختگی دکوراسیون داخلی هستند. چوبی که در این نوع مبل به کار برده شده، از نوع چوب باکیفیت است که به راحتی شکسته یا خورد نمی‌شود. این امر به دلیل توجه زیاد به جزییات و ظرافت در ساخت مبل کلاسیک است.

مبل کلاسیک چیست

7 تفاوت مبل راحتی و کلاسیک

مبل مدرن چیست؟

مبل مدرن یکی از انواع جدید مبلمان است که اخیراً پا به صنعت دکوراسیون داخلی گذاشته است. یکی از بارزترین خصوصیات این مبل، سادگی است. طراحان مبلمان مدرن بر این موضوع صحه گذاشته‌اند که زیبایی در عین سادگی است و بیش از همه بر این موضوع تأکید داشته‌اند. به همین خاطر هم سادگی در تمام اجزاء مبل مدرن به چشم می‌خورد. از خطوط صاف و هندسی، تزیینات ساده تا پالت رنگی خنثی، همگی به نوعی نمایانگر فلسفه سادگی در مبل مدرن هستند.
پارچه‌ به کاررفته در مبل مدرن غالباً از نوع پارچه‌‌های نخی، پلاستیکی یا چرم است و به دلیل سادگی و سهولت در نظافت، مورد پسند اکثر افراد واقع شده است. پارچه‌های پلاستیکی که در مبل مدرن به کار می‌روند، طبیعتًا ضدآب هستند، بنابراین این امکان را دارید تا از آن‌ها در فضاهای باز مثل بالکن یا تراس و آلاچیق استفاده کنید، بدون اینکه نگران خیس‌شدن مبل شوید.
در مبل مدرن بر خلاف مبل کلاسیک که دسته‌های صاف و زاویه‌داری دارد، از دسته‌های گرد و خمیده استفاده می‌شود. این نوع دسته‌ها به مبل ظاهر ظریف و لطیفی می‌بخشند و حس راحتی و صمیمیت را برای شما به ارمغان می‌آورند. یکی دیگر از ویژگی‌های مبل مدرن، پایه‌های کوتاهی است که دارند. با وجود این پایه‌ها، ارتفاع نشیمن مبل مدرن به نسبت مبل کلاسیک کوتاه‌تر است. همین موضوع باعث می‌شود مادامی که روی مبل نشسته‌اید، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

مبل مدرن چیست

تفاوت مبل کلاسیک و مدرن

مبل کلاسیک و مدرن از پرفروش‌ترین مبلمان‌های بازار به شمار می‌آیند. شاید در نگاه اول، متوجه فرق مبل کلاسیک و مدرن نشوید، اما این را بدانید که در جنبه‌های زیادی با همدیگر متفاوت عمل می‌کنند. در ادامه به معرفی تفاوت‌های اساسی این دو نوع مبلمان می‌پردازیم.

تفاوت از نظر اصالت و تاریخچه

هر سبک از مبلمان، مربوط به یک برهه زمانی است. به عنوان مثال، ساخت و پیدایش مبل کلاسیک حدوداً به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد که در آن زمان، برای تزیین کاخ‌ها و عمارت‌های مجلل مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگر بخواهیم به ویژگی‌های مبل کلاسیک آن زمان اشاره کنیم، منبت‌کاری‌های ظریف، نقش و نگارهای پرجزییات و استفاده از مواد باکیفیت مانند چوب‌های راش و گردو هستند.
در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ شاهد حضور سبکی از مبلمان به نام سبک مدرن بودیم. با اینکه چند سالی از آغاز پیدایش مبل مدرن نمی‌گذرد، اما به خوبی توانسته عده‌ای را به سمت خود جذب کند. در طراحی این نوع مبلمان، بیشتر به سادگی اهمیت داده شده است و از تجملات و تزئینات اضافی خبری نیست. بیشتر بر خطوط صاف و هندسی، رنگ‌های خنثی و کاربردی‌بودن هر کدام تأکید می‌شود.

تفاوت مبل کلاسیک و مدرن

تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک

تفاوت در نوع چوب مبل کلاسیک و مدرن

اولین فرق مبل کلاسیک و مدرن، به نوع چوب به کاررفته در مبلمان برمی‌گردد. معمولاً چوبی که در مبلمان کلاسیک به کار برده می‌شود، بسیار بادوام و باکیفیت است. این امر به دلیل دسته‌ها و پایه‌های مبل است تا دوام بیشتری داشته باشند. چوب مورد استفاده در مبل کلاسیک از نوع چوب گردو، راش، سفید و افرا است. هر چقدر دوام چوب بالاتر باشد، در اثر ضربات احتمالی آسیب نمی‌بیند و تا مدت‌ها کارایی دارد.
شاید علت گرانی مبل کلاسیک نسبت به مبل مدرن همین موضوع باشد که از چوب محکم و بادوام در طراحی آن استفاده می‌شود. اما در مبل مدرن تنها در اسکلت مبل که کلاف مبل نامیده می‌شود، کارایی چوب بیشتر است. این چوب‌، علاوه بر این که استحکام و دوام مبل را بالا می‌برد، انعطاف‌پذیر است و به راحتی خم می‌شود

تفاوت در نوع چوب مبل کلاسیک و مدرن

فرق مبل کلاسیک و مدرن در متریال به کاررفته

خصوصیت مشترک مبل کلاسیک و مدرن در نوع چوب به کاررفته هر کدام است. چوب، مهمترین بخش مشترک در طراحی این دو نوع مبلمان است. مبل کلاسیک و مدرن هر چقدر در نوع پارچه و اسفنج با هم در تضاد باشند، در اسکلت ظاهری( چوب) با هم مشترک هستند. تنها با این تفاوت جزیی که حجم به کاررفته چوب در مبل کلاسیک خیلی بیشتر از مبل مدرن است. این حجم از چوب در قسمت دسته‌ها، پایه‌ها، منبت‌کاری‌ها و گاهاً پشتی بیشتر از سایر بخش‌هاست.
در مبل مدرن بر خلاف مبل کلاسیک، از اسفنج به میزان فراوان در تمامی بخش‌ها به جز پایه‌ها استفاده می‌شود و کاربرد چوب تنها در قسمت پایه و کلاف مبل مدرن است. البته ناگفته نماند که فلزات نیز اخیراً در طراحی مبل مدرن جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده‌اند. این محبوبیت استفاده از فلزات در مبل مدرن بیشتر به خاطر ظاهر جذاب و درخشان آن است که باعث زیباترشدن دکوراسیون می‌شود.

تفاوت در نوع تزیینات مبل کلاسیک و مدرن

دیگر تفاوت مبل کلاسیک و مدرن در نوع تزیینات به کار رفته در آن‌هاست. طراحی مبلمان کلاسیک شما را یاد کاخ‌های سلطنتی می‌اندازد. در این نوع از مبلمان عناصر تزیینی مانند طرح‌های سنتی، خطوط منحنی و حکاکی‌های زیبا را می‌توان مشاهده کرد. بر خلاف مبلمان مدرن که با خطوط صاف و ساده، استفاده از شیشه و فلز و پالت رنگی خنثی شناخته می‌شود. با اینحال ممکن است برخی به مبل کلاسیک و عده‌ای نیز شیفته مبل مدرن باشند.

تفاوت در نوع تزیینات مبل کلاسیک و مدرن

تفاوت مبل کلاسیک و مدرن از لحاظ تم رنگی

یکی دیگر از مواردی که باعث فرق مبل کلاسیک و مدرن شده است، رنگ و ترکیب رنگی است. اگر به بازار مبلمان رفته باشید، حتماً مبلمان کلاسیک را در انواع رنگ‌های تیره و جیغ مثل قهوه ای، نارنجی، بنفش، قرمز و آجری دیده‌اید.
با انتخاب مبل مدرن این شانس را دارید تا آن را با هر نوع دکوراسیونی تطبیق دهید. این به دلیل ویژگی انعطاف‌پذیری رنگ‌های خنثی است که به شما امکان می‌دهد بدون هیچ محدودیتی، بتوانید از مبلمان خود در فضاهای مختلف استفاده کنید. رنگ‌های خنثی مانند سفید، طوسی و کرم، به راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند. بنابراین با هر سبکی از دکوراسیون از سنتی تا مدرن قابل ست هستند.

بهترین رنگ مبل برای خانه های کوچک

تفاوت در کاربرد مبل کلاسیک و مدرن

درست است که هر دو نوع مبلمان کلاسیک و مدرن، از لحاظ کاربرد، مبل‌های مناسب با کارایی بالایی هستند. اما باید این تفاوت را در نظر داشته باشیم که مبلمان مدرن، راحت‌تر از مبلمان کلاسیک است. مبلمان کلاسیک، علی‌رغم شکوه و زیبایی که دارند، به اندازه مبل مدرن راحت نیستند. این به خاطر چوب به کار رفته در مبل کلاسیک است که باعث می‌شود فرد احساس راحتی نداشته باشد. در مقابل، مبل مدرن به گونه‌ای طراحی شده که حداکثر راحتی را برای کاربران فراهم می‌آورد.
در مبلمان مدرن از مواد نرم و انعطاف‌پذیری مانند فوم، پارچه و چرم مصنوعی استفاده می‌شود که به بدن فشار نمی‌آورند، از آن گذشته برای نشستن و درازکشیدن نیز بسیار راحت هستند. اما بارزترین دلیل راحتی مبل مدرن، سادگی آن است که در تمام اجزاء به خوبی قابل مشاهده است. با تمام این اوصاف، مبل کلاسیک ظاهر تجملی دارد و برای دکوراسیون مجلل و لوکس بسیار کاربردی و مناسب است.

جمع‌بندی

در این مقاله، فرق مبل کلاسیک و مدرن را از جهات مختلف با هم بررسی کردیم. در نهایت به سلیقه شما بستگی دارد که فارغ از سبک کلاسیک و مدرن، چه نوع مبلمانی را انتخاب کنید که تناسب همه جانبه با دکوراسیون منزل شما داشته باشد. مبلمانی که نه تنها زیبا و چشم‌نواز است، بلکه حسی از آرامش و راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا