تبلیغات

مهم ترین نکات در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

به‌ جرئت می‌توان گفت که آشپزخانه، پرکاربردترین بخش هر خانه است و داشتن طرحی فکر شده و کاربری برای ایجاد فضایی که برای تمام اعضای خانواده مناسب باشد بسیار حائز اهمیت است. اگر شما به فکر بازطراحی آشپزخانه خود هستید و یا قصد ساخت آشپزخانه جدید دارید، در ادامه 6 نکته بسیار مهم در هنگام طراحی فضا برای شما لیست شده است. با استفاده از این نکات می‌توانید آشپزخانه رویایی خود را با دقت بیشتری انتخاب و طراحی کنید.

6 نکته مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

در هنگام طراحی دکوراسیون، توجه به نکات ریز طراحی، فضا و بودجه بسیار حائز اهمیت است. همچنین جنس متریال برای ساخت کابینت و انواع اتصالات تعیین ‌کننده زیبایی و کیفیت آشپزخانه شما است. پس شما باید دقت داشته باشید که انتخاب یک متریال مناسب بسیار مهم است. شما میتوانید با انتخاب اتصالاتی مانند لولا درب کابینت سارو زیبایی اشپزخانه خود را تضمین کنید.

طراحی متناسب با کاربری هر بخش از آشپزخانه

مهم‌ ترین جنبه در هنگام طراحی دکوراسیون آشپزخانه، تعیین عملکرد هر بخش از آن است. ممکن است به خودتان بگویید جواب این سؤال مشخص است، از آشپزخانه برای آشپزی استفاده می‌کنیم! بله درست است. آشپزی، عملکرد اصلی یک آشپزخانه است و طی سال‌ها ثابت شده که آشپزخانه قلب خانه است.
مکانی که افراد در آن جمع می‌شوند و مهم‌ترین زمان خود را در کنار هم می‌گذرانند. علاوه بر پختن و خوردن، شما از آشپزخانه برای کارکردن، تماشای تلویزیون، انجام تکالیف بچه‌ها روی میز ناهارخوری و حتی صحبت با بقیه استفاده می‌کنید. چه مقدار از زمان روزانه شما و خانواده‌تان در آشپزخانه می‌گذرد؟ آیا فقط شما داخل آشپزخانه می‌روید یا اکثر اعضای خانه کارهای خود را در آشپزخانه انجام می‌دهند.
آیا فقط برای غذا پختن از آن استفاده می‌کنید یا تمامی کارهای روزمره شما در آشپزخانه است؟ در حین آشپزی چه سرگرمی‌ای دارید. تلویزیون می‌بینید یا به رادیو گوش می‌دهید. در این صورت شاید بخواهید جایی برای یک تلویزیون کوچک یا رادیو یا اسپیکر در آشپزخانه در نظر بگیرید.
به چه میزان جای نشستن در آشپزخانه احتیاج دارید؟ همه اعضای خانواده در آشپزخانه غذا می‌خورند یا معمولاً یکی دو نفر بیش‌تر نیستند. برای خوردن عصرانه به تراس یا حیاط می‌روید یا ترجیح می‌دهید عصرانه خود را در آشپزخانه بخورید. اگر استفاده شما از آشپزخانه زیاد است شاید طراحی جزیره‌ای با صندل فراوان برای شما مناسب‌تر باشد.

توجه به مثلث کار در آشپزخانه

توجه به فضای کار از دیگر نکات مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه است. در دنیای طراحی دکوراسیون به این فضا، مثلث کار می‌گویند. این مثلث فاصله بین اجاق‌گاز (و ماکروفر)، یخچال و سینک شماست. طراحی یک مثلث خوب منجر به یک گردش کار مناسب در آشپزخانه و جابه‌جایی آسان شما بین این سه ‌نقطه می‌شود. یک مثلث کار ضعیف باعث می‌شود تا شما برای یک پخت‌وپز ساده دائماً در حال دویدن در آشپزخانه باشید. در تصویر بالا به نسبت عناصر اصلی، 2 مثلث در نظر گرفته شده است.

مثلث کار در دکوراسیون آشپزخانه

طراحی برمبنای استفاده حداکثری از فضا

یکی از عمده‌ترین دلایلی که افراد را به طراحی مجدد آشپزخانه وادار می‌کند، کم بودن فضای فعلی آن‌هاست. حتی کوچک ترین آشپزخانه نیز با طراحی مناسب می‌تواند فضای مورداستفاده را به حداکثر برساند. اگر مرتباً از وسایل کوچک در آشپزخانه استفاده می‌کنید، به این فکر کنید که آسان‌ترین مکان برای دسترسی شما کجاست. در این حالت استفاده از کابینت‌های رومیزی یا یک کابینت با کشوهای بزرگ و در دسترس گزینه‌های مناسبی هستند.

سایر فضاهای ذخیره‌سازی عبارت‌اند از کشوهای بزرگ برای قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها، قفسه‌های سوپرمارکتی، کشوهای مخصوص ادویه‌جات، درهای مخفی در زیر قسمت جزیره آشپزخانه برای نگهداری وسایل کم‌ مصرف‌تر و طبقه‌بندی بخش‌های زیر سینک و گاز رومیزی.

توجه به نورپردازی

شاید تأمین نور آشپزخانه در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد اما بسیار مهم است و متأسفانه در بسیاری از طراحی‌ها، نورپردازی خاصی در نظر گرفته نمی‌شود. روشنایی آشپزخانه را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

روشنایی عمومی – همان نوری است که کل فضا را روشن می‌کند. معمولاً برای این نور از لامپ‌های کاسه‌ای به‌منظور پراکندگی یکنواخت نور در کل فضا استفاده می‌شود. برای زیبایی بهتر می‌توانید از لامپ‌های چشمک‌زن یا سوئیچ‌های نوری استفاده کنید. چراغ‌های آویز بالای جزیره و لوسترهای وسط آشپزخانه نیز نمونه‌ای از روشنایی عمومی هستند اما بیشتر جنبه تزیینی دارند.
روشنایی کاری – این جنبه از نور همان‌طور که از نامش پیداست به انجام بهتر برخی کارها در آشپزخانه کمک می‌کند. نور‌های زیر کشو و کابینت از جمله این موارد هستند که به دید بهتر بر روی پیشخوان کمک شایانی می‌کنند. بالای سینک ظرف‌شویی و داخل کشوهای بزرگ نیز از مکان‌های مهم دیگری هستند که به روشنایی نیاز دارند.
روشنایی تأکیدی – این نورپردازی هرچند نقش کلیدی خاصی ندارد اما می‌تواند منجر به برجسته شدن طراحی دکوراسیون آشپزخانه و نمایش بیشتر‌تر زیبایی آن شوند. نورهای اطراف درب کابینت‌ها و زیر پیشخوان‌های شیشه‌ای از این دسته روشنایی‌ها هستند.

نور پردازی در دکوراسیون اشپزخانه

وسایل آشپزخانه خود را تعیین کنید

تا زمانی که ندانید چه نوع وسایلی در آشپزخانه احتیاج دارید نمی‌توانید چیدمان خود را به‌خوبی انجام دهید. تعداد افراد در خانواده، حجم وسایل، نوع سوخت مورد استفاده برای آشپزی (گاز، گاز مایع یا برق)، میزان استفاده شما از ماکروفر و ماشین ظرفشویی تمامی این موارد در انتخاب وسایل و چیدمان بسیار تأثیرگذار هستند.

انتخاب بهترین متریال بر اساس بودجه

این متریال و وسایلی که برای آشپزخانه خود انتخاب می‌کنید هستند که روح اصلی و ظاهر کار را تعیین می‌کنند. اما در کنار زیبایی، طول عمر تجهیزات و مواد اولیه نیز بسیار مهم است. سعی کنید تا جایی که بودجه شما اجازه می‌دهد از مواد درجه ‌یک استفاده کنید. در مورد کیفیت ساخت مصالح بسیار تحقیق کنید و در نهایت به بهترین نتیجه برسید. همان‌طور که خواندید، فاکتورهای بسیار مهمی در طراحی بهترین دکوراسیون آشپزخانه دخیل هستند. امیدواریم این مطلب به شما در ساخت آشپزخانه‌ای رؤیایی‌تان کمک کرده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا