طراحی دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون مونوکروم (40 مدل، رنگ و اصول معماری داخلی مونوکروماتیک)

سبک دکوراسیون مونوکروم (Monochromatic) یا مونوکروماتیک یکی از متفاوت ترین سبک های مدرن می باشد که می تواند فضایی کاملا متفاوت را در منزل یا دفتر کار بوجود آورد. اصلی ترین ویژگی آن در دکوراسیون داخلی استفاده از تک رنگ به عنوان رنگ غالب می باشد و البته در کنار آن می تواند از تعداد کم رنگ های متضای یا مکمل به شیوه ای کاملا جسورانه استفاده نمود. مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه به سوالات متعددی از قبیل سبک مونوکروماتیک چیست، بهترین رنگ های سبک طراحی و معماری داخلی تک رنگ کدام است و چه اصولی برای طراحی اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و دفترکار با استایل و دیزاین مونوکروم وجود دارد اشاره خواهد داشت.

سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم

سبک دکوراسیون مونوکروم چیست؟

استایل به کار رفته برای خانه ها یا محیط های کاری تا حد زیادی به سلیقه و روحیات و فرهنگ افراد بستگی داشته و به همین دلیل است که تنوع در سبک های طراحی دکوراسیون بسیار زیاد نمی باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال محیط هایی با استایل های کاملا جسورانه می باشند، دکوراسیون و دیزاین تک رنگ یا سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

در این سبک هدف استفاده از یک رنگ اصلی در تمام بخش ها در کنار تعداد بسیار کم از رنگ های مکمل و متضاد می باشد. به همین دلیل است که به دیزاین مونوکروم اغلب طراحان طراحی تک رنگ میگویند، این در حالیست که ممکن است از چند رنگ در آن استفاده شود.

دکوراسیون مونوکروماتیک آشپزخانه

دلایل زیادی برای جذابیت سبک دکوراسیون داخلی مونوکروماتیک وجود دارد که مهم ترین آنها، وحدت و انسجام و هماهنگی می باشد که به خاطر تعداد کم رنگ ها بدست می آید. توجه داشته باشید که هر چه محیطی که وارد آن میشوید، از تعداد رنگ ها و المان های کمتری برخوردار باشد، به همان نسبت نیز مغز سریع تر پردازش ها را انجام داده و به همین دلیل فرد احساس خوشایندی خواهد داشت.

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی چیست؟

دیزاین مونوکروم

رنگ های سبک دکوراسیون مونوکروماتیک چیست؟

همان طور که اشاره شد، در استایل مونوکروم از تک رنگ استفاده میشود. به عبارت دیگر، در این سبک ترکیبی از تنالیته های تیره و روشن از یک رنگ کروماتیک استفاده میشود. به عبارت دیگر، اگر رنگ اصلی را سبز در نظر میگیرد، کافیست بر روی جدول رنگ ها تنالیته روشن و تیره آن را انتخاب و به مقدار کم در کنار رنگ اصلی استفاده کنید. اما سوال این است که در سبک معماری داخلی مونوکروم چه رنگ هایی بیشترین کاربرد را دارند؟

لازم به ذکر است که در این سبک محدودیتی در نوع رنگ ها وجود نداشته و می توان متناسب با شرایط محیط و میزان بزرگی فضا از رنگ های خنثی، روشن و تیره استفاده نمود. از جمله رنگ های پرکاربرد در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رنگ های مونوکروماتیک

برای آشنایی با 9 قانون رنگ در دکوراسیون کلیک کنید

دیزاین مونوکروم آبی

نکته بسیار مهم در طراحی با سبک تک رنگ استفاده از رنگ هایی می باشد که چشم را خسته نکنند و احساس خوبی را در فرد ایجاد نمایند. استفاده از رنگ آبی در سبک مونوکروم می تواند یکی از انتخاب های مناسبی باشد که نه تنها به صورت تک رنگ، بلکه در کنار رنگ های متضاد خود می تواند ترکیبی فوق العاده را به همراه داشته باشد. این رنگ ها احساس آرامش خوبی را در محیط ایجاد می کنند و مدل های مونورکروم با آبی را می توانید در عکس های زیر مشاهده کنید.

سبک مونوکروماتیک آبی

سبک مونوکروم آبی

سبک دکوراسیون داخلی مونوکروماتیک

دکوراسیون سبک مینیمال چیست؟

سبک مونوکروم سفید

طراحی داخلی مونوکروماتیک سفید نیاز به دقت بالایی دارد و باید بتوانید به خوبی رنگ مکمل و متضاد را برای غلبه بر خسته کننده بودن فضا به کار ببرید. البته توجه داشته باشید که در خانه های کوچک با نور کم، دیزاین مونوکروماتیک سفید می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. در تصاویر زیر نمونه های سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی را با رنگ سفید مشاهده می کنید که در اتاق خواب و آشپزخانه و حتی دفتار کار اجرا شده اند.

استایل مونوکروم سفید

استایل مونوکروم سفید

سبک مونوکروم سفید

طراحی داخلی مونوکروماتیک سیاه

از دیگر رنگ های کروماتیک می توان به سیاه اشاره نمود که استفاده از آن در طراحی داخلی جسارت بالایی نیاز دارد. توجه داشته باشید که استفاده از رنگ سیاه برای استایل مونوکروماتیک، در محیط هایی کاربرد دارد که با مشکل و محدودیت کمبود فضا مواجه نباشند، چون باعث میشود فضا کوچکتر دیده شود. استفاده از رنگ های متضاد به تعداد کم یا گلدان های گل با برگ های پهن می تواند در کنار رنگ تیره و سیاه غالب ترکیبی فوق العاده و لوکس را به همراه داشته باشد.

علاوه براین، استفاده از لوسترهای آویز نقره ای یا بژ و میزهای پایه طلایی در کنار رنگ مشکی می تواند به نتیجه خوبی برسد. در ادامه چند نمونه از کاربرد سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم با سیاه را مشاهده می کنید.

طراحی داخلی مونوکروماتیک سیاه

طراحی مونوکروم سیاه

دکوراسیون سبک نئوکلاسیک چه ویژگی هایی دارد؟

سبک دکوراسیون مونوکروم سبز

اگر به دنبال آرامش در محیط مورد نظر می باشید، سبک مونوکروماتیک سبز می تواند انتخاب خوبی باشد. ترکیبی از رنگ سبز روشن و تیره در کنار هم نه تنها برای اتاق خواب و آشپزخانه ایده آل است، بلکه گزینه ای پرکاربرد برای سرویس بهداشتی و حمام نیز به شمار می رود.

سبک دکوراسیون مونوکروم سبز

سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم سبز

علاوه بر موارد فوق، از سایر رنگ ها از قبیل بژ، خاکستری، بنفش، صورتی و زرد نیز می توان برای طراحی تک رنگ منزل استفاده نمود.

سبک دکوراسیون مونوکروم

سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم زرد

سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم بنفش

سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم بژ

دکوراسیون تک رنگ سبز

سبک مونوکروم صورتی

اصول چیدمان مونوکروم خانه

برخلاف سایر سبک های دکوراسیون، معماری داخلی مونوکروم به دلیل استفاده از رنگ های بسیار کم، نیاز به دقت بالایی دارد. چون در نظر نگرفتن استانداردها می تواند منجر به ایجاد فضایی کاملا کسل آور شود. علاوه براین، سلیقه افراد در انتخاب و ارتباط برقرار کردن با این استایل بسیار متفاوت بوده و ممکن است همه این دیزاین را نپسندند. اگر تجربه طراحی با سبک مونوکروماتیک را ندارید، پیشنهاد می کنیم اصول مهم در این زمینه را در نظر بگیرید. از مهم ترین این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • ترکیب رنگ های کروماتیک را بشناسید و با توجه به میزان فضای محیط مورد نظر بهترین را انتخاب کنید.

ترکیب رنگ مونوکروماتیک

  • برای شروع از فضاهای کوچک از قبیل مانند سرویس بهداشتی و حمام شروع کنید.

دکوراسیون مونوکروم سرویس بهداشتی

  • اگر احساس کردید که فضاهای کوچک با استایل تک رنگ می توانند حس خوبی را در شما ایجاد کند، پا را فراتر بگذارید. برای مثال می توانید از اتاق خواب ها شروع کنید و به مرور سایر بخش ها را نیز با این سبک طراحی کنید.

سبک دکوراسیون مونوگروماتیک اتاق خواب

برای اینکه از خسته کننده بوده و کسل آور شدن محیط فاصله بگیرید، بهتر است الگو و طرح ها را چند برابر کنید. به عنوان مثال، استفاده از کفپوش های طرح دار، کاغذ دیواری با پترن های تکرار شونده می توانند انتخاب خوبی در فضا مورد نظر باشند.

مونوکروم

  • ترکیبی از رنگ های کروماتیک و متضاد را انتخاب کنید. استفاده از یک رنگ متضاد به مقدار کم در فضا می تواند باعث جذاب تر شدن سبک مونوکروم شود.
  • چیدمان مونوکروم خانه

طراحی داخلی مونوکروماتیک

  • از رنگ های خنثی غافل نشوید. سفید، بژ، خاکستری می توانند شرایط خوبی را در اتاق ایجاد کنند و باعث روشن تر شدن آن شوند.

اتاق خواب مونوکروماتیک

دکوراسیون مونوکروم خنثی

برای مقابله با کسل آور شدن محیط های تک رنگ، استفاده از مجسمه، میز و المان های مدرن می تواند گزینه خوبی باشد

استایل مونوکروم

سبک دکوراسیون اتاق خواب مونوکروم

انتخاب روتختی، پرده های اتاق، کفپوش و وسایل دکوراتیو روی میز پاتختی و همچنین رنگ دیوار در اتاق خواب بسیار مهم بوده و عدم توجه به استانداردها باعث میشود تا آرامش این فضا از بین برود. همان طور که اشاره شد، بهتر است در اتاق خواب به سبک مونوکروم از الگو و طرح ها به تعداد زیاد استفاده کنید تا به خوبی مرزها مشخص شده و ذهن خسته نشود. در ادامه چند مدل و عکس اتاق خواب مونوکروماتیک را مشاهده خواهید کرد.

  • اتاق خواب با طراحی تک رنگ

دکوراسیون اتاق خواب مونوکروم

دیزاین مونوکروم آشپزخانه

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مونوکروم باید بتوانید رنگ مناسبی را برای کابینت و میز و صندلی ها و همچنین کفپوش انتخاب کنید. توجه داشته باشید که استفاده زیاد از رنگ های سفید در فضای آشپزخانه ممکن است ذهن را خسته کند، لذا پیشنهاد می کنیم از رنگ متضاد در جزئیات استفاده شود. علاوه براین، می توان رنگ سفید عاجی را در کنار کرم استفاده نمود. در ادامه چند مدل از جدیدترین عکس های آشپزخانه با سبک مونوکروم را مشاهده می کنید.

آشپزخانه مونوکروم

سبک طراحی آشپزخانه مونوکروم

آشپزخانه مونوکرومتیک

سبک دکوراسیون مونوکروم سرویس بهداشتی

با توجه به فضای بسیار کمی که به سرویس بهداشتی و حمام اختصاص داده میشود، به همین دلیل استفاده از ترکیب رنگ های زیاد منجر به شلوغی آن خواهد شد. از جمله موارد کاربرد سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم می توان به سرویس بهداشتی و حمام اشاره نمود. استفاده از کاشی و سرامیک های سفید، آبی و سبز همگی می توانند انتخاب های ایده آلی برای این محیط به شمار روند. نمونه هایی از جدیدترین مدل های سرویس بهداشتی و حمام با استایل مونوکروم را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

دیزاین مونوکروم

سرویس بهداشتی سبک مونوکروم

منبع

نوشته های مشابه

‫7 نظرها

    1. سلام مهسای عزیز
      مینیمال تاکید بر استفاده کم از وسایل دکوراتیو و انواع میز و مبلمان داره و مونوکروم بیشتر تاکید بر تعداد کم رنگ ها هست

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه به مرور خسته بشین و برای همین توصیه میشه از یک رنگ متضاد در کنار رنگ های تیره و روشن رنگ پایه استفاده بشه

  1. طیف رنگی مشکی و قهوه ای که خونه رو تیره نمیکنه؟ درسته که ترکیبش با طلایی شیک میشه اما برای خونه خیلی دلگیره

    1. سلام دوست عزیز
      این ترکیب رنگ برای خونه های کوچیک گزینه خوبی نیست و فضا رو کوچیک تر میکنه

  2. من مردم برای اون مونوکروم سبز خیلی قشنگه باید امتحانش کرد و لذت برد حتی اگه امکان خسته شدن باشه ارزشش دارهخیلی قشنگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا