تبلیغات

آشنایی با سازه‌های پیش ساخته و کاربرد آنها

آشنایی با سازه‌های پیش ساخته و کاربرد آنها بسیار ضروری است. سازه‌های پیش ساخته ، ساختمان‌هایی با اجزاء دیوار، سقف و کف هستند که در یک کارخانه ساخته می‌شوند. این سازه‌ها را با عنوان کانکس هم می‌شناسند. این قطعات را می‌توان به طور کامل یا جزئی در یک کارخانه مونتاژ کرد و سپس به سایت منتقل کرد. بسیاری از افراد این روش ساخت و ساز ساختمان را به دلیل مقرون به صرفه بودن، چرخش سریع و قابلیت استفاده مجدد ترجیح داده می‌دهند. انواع کانکس یا انواع سازه‌های پیش ساخته کاربردهای متداولی دارند که عبارتند از: تأسیسات ساختمانی موقت، فضاهای اداری، کمپ‌های پزشکی، مراکز تخلیه، مدارس، بلوک‌های آپارتمانی و خانه‌های تک. در ادامه بیشتر با سازه‌های پیش ساخته و کاربردهای آنها آشنا می‌شوید.

کانکس

مروری بر سازه‌های پیش ساخته

برای مروری بر سازه‌های پیش ساخته باید بگوییم که سازه پیش ساخته که همچنین به عنوان “ساختمان پیش ساخته” یا “ساختمان مدولار” شناخته می‌شود، ساختمانی است که خارج از محل در یک تاسیسات تحت کنترل آب و هوا ساخته می‌شود. آنها با استفاده از واحدهای کارخانه‌ای یا “ماژول” تولید می‌شوند. سپس قطعات با استفاده از جرثقیل و سایر ماشین آلات ساختمانی به محل ساختمان تحویل و مونتاژ می‌شوند. پیش ساخته به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که از قبل برای ساختن قطعات – مانند دیوارها، وسایل روشنایی و موارد دیگر وقت بگذارند. سپس، آنها می‌توانند به سرعت و به راحتی آنها را در محل بسازند. بر خلاف ساخت و ساز سنتی، مونتاژ ساختمان‌های پیش ساخته به حداقل نیروی کار ماهر، نیازهای فونداسیون و تجهیزات ویژه نیاز دارد. اگرچه سازه‌های پیش ساخته از ماژول‌ها تولید می‌شوند، اما ملزم به رعایت قوانین ساختمانی مشابه سازه‌های دائمی هستند. رعایت قوانین ساختمانی دشوار است زیرا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

انواع سازه‌های پیش ساخته برتر و کاربردهای آنها

1. سازه‌های پیش ساخته موقت

سازه‌های پیش ساخته موقت چه برای استفاده داخلی یا خارجی می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند. آنها به صورت پانل، با چارچوب فولادی یا آلومینیومی و پوشش تولید می‌شوند. مثلا سرپناه های موقتی که به صورت پیش ساخته هستند به راحتی قابل راه اندازی و نصب هستند. آنها ماندگاری بالایی دارند و نیازی به نگهداری ندارند و می‌توانند حتی در شدیدترین شرایط آب و هوایی مانند گرمای زیاد و سرمای کم و رطوبت مقاومت کنند. پناهگاه‌های پیش ساخته چندین کاربرد عملی در خارج از تأمین سرپناه برای انسان ها دارند، از جمله کانکس اقامتی یا مسکن برای تجهیزات نجات، عایق صدا برای پمپ‌ها، و پوشش برای تجهیزات صوتی در استودیوهای ضبط.

2. سازه‌های پیش ساخته فایبرگلاس

سازه‌های پیش ساخته فایبرگلاس هم ارزان و هم ماندگار است. به دلیل ساختاری که به خوبی مهر و موم شده است، در برابر رشد کپک و زنگ مقاوم است و ممکن است برای سازه‌های بیرونی بدون ترس از آسیب آب یا تجمع رطوبت مورد استفاده قرار گیرند. انعطاف پذیری آن در برابر باد، گرما و سرما، فایبرگلاس را به یک ماده ایده آل برای استفاده در روکش دیوار ساختمان‌های پیش ساخته تبدیل می‌کند.

3. سازه‌های پیش ساخته هیبریدی

در واقع در سازه‌های پیش ساخته هیبریدی اجزای سه بعدی و دو بعدی سیستم‌های مدولار و پانل ترکیب می‌شوند تا یک ساختار کامل یا یک بخش جداگانه از یک را تشکیل دهند. این سازه‌های فولادی پیش‌ساخته ویژگی‌های مشترکی با سیستم‌های پانل و مدولار دارند. ماژول‌های ماژولار از نظر کیفیت ساخت و توجه به جزئیات دست بالا را دارند، اما در مونتاژ و حمل و نقل دارای اشکالاتی هستند.

4. ساندویچ پانل فروسمنت

ساندویچ پانل فروسمنت نوعی سازه پیش ساخته است. ساختمان‌ها در کشورهای توسعه‌یافته اغلب از فروسمان، نوعی مصالح ساختمانی چند لایه استفاده می‌کنند. سیلوها، کیسه‌ها، قاب‌های پرکننده، دیوارها، مخازن آب و سازه‌های دریایی تنها تعداد کمی از کاربردهای فراوان هستند. فروسمنت از ماسه، توری سیمی، سیمان و آب تشکیل شده است و دارای چندین ویژگی مطلوب از جمله ضد زنگ، مقاوم در برابر آتش، لرزه‌خیز بودن و ضد طوفان است. همچنین برای تعمیر سازه‌های شکسته یا مقاوم سازی سازه‌های قدیمی استفاده می‌شود.
کانکس

5. سیستم ساختمان وافلکریت

سیستم ساختمان وافلکریت یا پانل‌های آجدار سازه‌ای بزرگ که با بتن پیش‌ساخته مسلح متصل می‌شوند برای ساخت ساختمان‌هایی استفاده می‌شوند که به هم جوش داده می‌شوند و اتصالات بین هر دو مدول برای ایجاد دیوارها، شیبدار، کف‌ها و سقف‌های مسطح درزبندی می‌شوند.

6. ماژول‌های باز شو

ماژول‌های باز شو از یک طرف یا دو طرف کاملا باز می‌شوند. اگر می‌خواهید با اتصال ماژول‌های باز به هم اتاق بزرگ‌تری بسازید، ابتدا باید از شر اضلاع بلند خلاص شوید. ورق‌ها و مهاربندی‌ها پایه‌های گوشه را به تیرهای لبه متصل می‌کنند که وزن سازه را تحمل می‌کنند. ساختمان‌های بلند را نمی‌توان از ماژول‌های روباز به دلیل کمبود عناصر باربر کافی ساخت. این سبک معماری اغلب دو یا سه طبقه است. هم امکانات بهداشتی و هم مؤسسات آموزشی می‌توانند از این برنامه‌ها بهره مند شوند.

7. ماژول‌های پشتیبانی شده

در ماژول‌های پشتیبانی شده یک قاب ساختاری فولادی در قسمت بیرونی این نوع ماژول قرار داده شده است تا به تحمل بار و انتقال کمک کند. از آنجایی که ماژول‌ها در بالای سر انباشته شده‌اند، ساختار بیرونی می‌تواند فضاهای باز را در سطح زمین یا پایین ایجاد کند.علاوه بر این، می‌تواند پشتیبانی کامل از ماژول را فراهم کند و در عین حال اجازه می‌دهد دیوارها و جداکننده‌ها غیر باربر باشند. در بیشتر موارد، این نوع ساخت و ساز برای منازل مسکونی یا ساختمان‌های خرده فروشی و مسکونی با کاربری مختلط استفاده می‌شود.

خلاصه

زمان ساخت کوتاه، کیفیت بالا و صرفه جویی در هزینه، سازه‌های پیش ساخته را برای بسیاری از صنایع مطلوب می‌کند. به علاوه، کیفیت سازه‌های پیش ساخته سال به سال بهتر می‌شود. پیش ساخته بیشتر به نحوه ساخت سازه مربوط می‌شود. برخی از صنایع ممکن است به دلیل انواع محدودیت‌ها به استفاده از سازه‌های پیش ساخته نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است بودجه کمی داشته باشند. علاوه بر این، آنها ممکن است نیاز به فضا داشته باشند تا خیلی سریع راه اندازی شود و یا نیاز به یکنواختی در ساختاری داشته باشند که سازه پیش ساخته آن را فراهم می کند. انتخاب سازه‌های پیش ساخته توسط دفاتر شرکتی و حرفه‌ای، امکانات بهداشتی، داروخانه‌ها، هتل‌ها، ساختمان‌های سازمانی مانند زندان‌ها و کلانتری‌ها، مراکز آموزشی و … گویای ارزش و کاربرد آنها است. از همراهی شما سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا