اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

10 تفاوت پارکت و کفپوش پی وی سی (پارکت بهتره یا کفپوش pvc)

تفاوت پارکت و کفپوش پی وی سی از نکات بسیار مهم قبل از انتخاب کفپوش است، چون این دو تفاوت‌‌های اساسی از لحاظ متریال، قیمت، میزان جذب رطوبت و غیره با همدیگر دارند که لازم است هنگام خرید به آن‌ها توجه داشته باشید. ما در این مقاله، تفاوت‌‌ پارکت و کفپوش pvc را از جهات مختلف برای شما شرح داده و در نهایت به این سوال که پارکت بهتره یا کفپوش pvc پاسخ خواهیم داد.

بررسی تفاوت‌ پارکت و کفپوش پی وی سی

پارکت و کفپوش پی وی سی، هر دو از رایج‌ترین انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی هستند که ماهیت و کاربرد یکسانی دارند. اما برای اینکه کفپوشی که برای سطح زمین به کار می‌بریم، کارایی مناسب و مداومی داشته باشد، لازم است خصوصیات و ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنیم. همین ویژگی‌ها، تفاوت‌هایی را به وجود می‌آورد که روی انتخاب شما تأثیرگذار خواهند بود.
کفپوش پارکت، همان کفپوش چوبی قدیمی خودمان است که از چوب درختان گردو و راش ساخته می‌شد. اما امروزه شاهد کفپوش‌های جدیدتری هستیم که از مشتقات چوب مانند HDF وMDF ساخته شده‌اند. با این حساب با کلی طرح و رنگ روبه‌رو هستید که هم قیمت مناسبی دارند، هم کلی مزایای دیگر.
کفپوش پی وی سی، عایق صدا و حرارت است. علاوه بر آن، کاملاً ضدآب است و به راحتی شسته می‌شود. البته تفاوت‌های دیگری نیز با پارکت دارد که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1- تفاوت از لحاظ متریال

کفپوش پی وی سی از مواد پلیمری مانند وینیل و پلی وینیل کلراید ساخته شده است. این مواد، مقاومت بالایی در برابر سایش، ضربه، خط و خش و رطوبت دارند. به همین دلیل است که کفپوش‌های پی وی سی طول عمر بیشتری در مقایسه با دیگر مواد مشابه خود دارند. درست است که پارکت از چوب ساخته شده، اما منظور چوب طبیعی نیست. چوب به کاررفته در پارکت از چوب‌های فرآوری‌شده‌ای است که به صورت لایه‌لایه روی همدیگر قرار گرفته‌اند و طبیعتاً نسبت به کفپوش پی وی سی قیمت بالاتری خواهند داشت.
اهمیت پارکت و کفپوش از لحاظ متریال به خصوص برای خریداران بسیار زیاد است. جنسی که در کفپوش به کار می‌رود، می‌تواند روی فاکتورهای مختلفی از قبیل قیمت، دوام و کیفیت محصول نهایی تأثیر بگذارد.

مقایسه پارکت و کفپوش پی وی سی

2- تفاوت تمیز کردن پارکت و پی وی سی

با توجه به بمتریال به کار رفته در پارکت چوبی و کفپوش های پی وی سی، روش تمیز کردن آنها با هم تفاوت دارد. مواد پی وی سی مقاومت بالایی در برابر نم و رطوبت و تماس با مواد شوینده دارند. به همین دلیل تمیز کردن کفپوش پی وی سی آسان تر از تمیز کردن پارکت است.

تفاوت تمیز کردن پارکت و پی وی سی

3- مقاومت در برابر حرارت

در یک مقایسه کلی چوب نسبت به مواد پلیمری در برابر تابش نور خورشید و گرما دیرتر دچار پوسیدگی و تغییر رنگ می شود. به همین دلیل کفپوش های پی وی سی مقاومت کمتری در برابر تماس با حرارت و تابش نور خورشید دارند. علاوه براین، ترمیم تایل های pvc سوخته سخت تر از پارکت است.

آموزش تعمیر پارکت سوخته

4- بررسی تفاوت پارکت و کفپوش پی وی سی از نظر ضخامت

ضخامت از مهمترین فاکتورهای انتخاب بین کفپوش و پارکت است. کفپوش‌‌ها معمولاً به دو شکل رولی و تایلی به بازار عرضه می‌شوند. ضخامتی که این دسته از کفپوش‌ها دارند، ۲ الی ۳ میلی‌متر است. در کفپوش‌های با ضخامت کم باعث می‌شود، هنگام نصب سبکی و انعطاف‌پذیری آن را احساس کنید. اما کفپوش‌هایی که ضخامت بالای ۲ میل دارند، دوام و استحکام زیادی دارند و به سادگی‌ آسیب نمی‌بینند.
در مقابل، پارکت‌ها از تایل‌های جداگانه‌ای ساخته می‌شوند که با ضخامت‌های بالاتری در مقایسه با کفپوش تولید می‌شوند. شروع ضخامت استاندارد پارکت از ۷ میل تا ۱۵ میلی‌متر است. انتخاب ضخامت پارکت به نوع استفاده‌ از آن شاید در نگاه اول، این طور به نظر برسد که پارکت با ضخامت بالا، دوام و استحکام بیشتری دارد، اما باید بدانید که متریال و نوع چوب به کاررفته در پارکت، تعیین‌کننده برتری آن است.

بررسی تفاوت پارکت و کفپوش پی وی سی از نظر ضخامت

5- مقاومت در برابر رطوبت؛ مهمترین تفاوت پارکت و کفپوش پی وی سی

همین ابتدا به شما بگوییم که کفپوش PVC ‌ مقاومت بهتری نسبت به پارکت دارد. چرا که رطوبت موجب باد کردن پارکت یا به اصطلاح دفرمه شود. با این اوصاف اگر به دنبال بهترین کفپوش برای آشپزخانه هستید، لازم است این موضوع را در نظر داشته باشید. اما کفپوش پی وی سی، چون ساختاری پلاستیکی دارد، میزان جذب رطوبت آن به مراتب بالاتر از پارکت است و بهتر عمل می‌کند. بنابراین از این نظر مشکلی در استفاده از آن به خصوص در محل‌های مرطوب نخواهید داشت.
اما اگر اصرار به استفاده از پارکت دارید، بهتر است در جاهایی که احتمال رطوبت در آن زیاد است، از پارکت‌های دولایه استفاده کنید که رطوبت کمتری به خود می‌گیرند. راه دیگر این است که قبل از نصب به خوبی با چسب‌های مناسب، عایق‌بندی شده باشند تا مطمئن شوید که رطوبت زیادی به محل وارد نمی‌شود.

مقاومت در برابر رطوبت؛ مهمترین تفاوت پارکت و کفپوش پی وی سی

6- مقاومت در برابر خراشیدگی

به طور کلی به محل مورد استفاده بستگی دارد که از چه کفپوشی استفاده کنید. اگر به دنبال کفپوش مناسبی هستید که با هر خط‌ وخشی آسیب نبیند و شکل اولیه خود را حفظ کند، پارکت‌‌ها از این منظر گزینه عالی هستند. از آنجا که در تولید پارکت از ماده‌ای به نام اکسید آلومینیوم استفاده می‌شود، مقاومت آن را چند برابر بیشتر کرده و باعث می‌شود با کوچکترین ضربه یا تماس با اشیاء نوک‌تیز آسیب نبینند.
در اماکن اداری یا تجاری که احتمال کشیده‌شدن اشیاء به سطح زمین وجود دارد، پارکت بهتر از کفپوش پی وی سی است. در حالی که کفپوش پی وی سی، کفپوش حساس و شکننده‌ای است. اما فارغ از این موارد، نمی‌توان به طور دقیق گفت که پارکت بهتر از کفپوش پی وی سی است. در حقیقت، ملاک برتری‌بودن تنها شامل این گزینه نمی‌شود. برای تصمیم‌گیری درباره سؤال پارکت بهتر است یا کفپوش PVC؟ باید همه جوانب را در نظر گرفت.

7- بررسی کفپوش و پارکت از نظر جابه‌جایی

جابه‌جاکردن پارکت یا کفپوش به خصوص برای افرادی که مستأجر هستند، سخت و مشکل است. جابه‌جایی رول‌های کفپوش به مراتب سخت‌تر از تایل‌ها است و احتمال پارگی یا آسیب‌دیدن آن‌ها وجود دارد. اما کفپوش پی وی سی را براحتی می توان از روی زمین جدا و در مکان جدید نصب کرد.

8- زیرسازی برای نصب پارکت و کفپوش

زیرسازی، یکی از مراحل اصلی نصب پارکت و کفپوش پی وی سی است که روی دوام وکیفیت نهایی کار تأثیر زیادی دارد. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که زیرسازی چه اهمیتی در نصب دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که زیرسازی، ناهمواری‌های سطح را از بین می‌برد و کاملاً صاف و یکدست می‌کند. علاوه بر آن، موادی که در زیرسازی به کار برده می‌شوند، می‌توانند در کاهش صدا و اتلاف حرارت در محیط تأثیرگذار باشند.
همان‌طور که پیش از این گفتیم، کفپوش پی وی سی، ضخامت کمتری در مقایسه با پارکت دارد، به همین دلیل ضروری است مراحل زیرسازی انجام شود. در غیر این صورت، امکان دارد ناهمواری‌های سطح زیرین باعث لق‌زدگی یا حتی شکستگی در کفپوش بشوند. اما این به این معنی نیست که پارکت نیازی به زیرسازی ندارد. اگر سطح زیرین ناصاف باشد، نیاز به زیرسازی دارد.
برای زیرسازی پارکت ابتدا باید یک‌لایه سیمان قرار داد. سپس فوم و دیگر قطعات تایل را بر روی آن تعبیه نمود. این مرحله، مرحله حساسی است و نیاز به مهارت کامل دارد. این را هم در نظر داشته باشید که دوام و ماندگاری پارکت و کفپوش پی وی سی بستگی زیادی به زیرسازی صحیح و اصولی دارد.

آموزش نصب کفپوش روی سیمان

9- تفاوت پارکت و کفپوش پی وی سی از نظر ظاهر

نمی توان این حقیقت را پنهان کرد که پارکت همیشه جلوه بهتری نسبت به پی وی سی دارد. پون پی وی سی پلاستیکی است و با قدم گذاشتن روی آن کاملا می توان آن را حس کرد. این در حالیست که پارکت به دلیل استفاده از چوب اصالت دارد و روی ارزش ملک نیز تاثیر بیشتری نسبت به پی وی سی دارد.

تفاوت پارکت و کفپوش پی وی سی از نظر ظاهر

10- تفاوت در نحوه نصب پارکت و کفپوش pvc

هر دو نوع پارکت و کفپوش پی وی سی برای نصب نیاز به چسب دارند و باید تا حد امکان سطح زیرین آنها صاف باشد. اما در یک مقایسه کلی می توان گفت، به دلیل سختی و ضخامت بیشتر تایل های پارکت، نصب آنها نسبت به پی وی سی به زمان بیشتری نیاز دارد.

بهترین چسب برای نصب کفپوش چیست؟

بالأخره پارکت بهتر است یا کفپوش PVC

نمی‌توان به طور قطع گفت که پارکت بهتر است یا کفپوش پی وی سی. اگر به تصاویر کفپوش و پارکت دقت کنید، می‌بینید که در ظاهر هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. اما از نظر متریال، ساختار و فاکتورهای دیگر که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، تفاوتی از زمین تا آسمان دارند. پارکت‌هایی که از چوب‌های باکیفیتی ساخته شده‌‌اند، بهترین کفپوش‌هایی هستند که از لحاظ ضربه، سایش و خط و‌خش مقاوم‌اند، عایق حرارتی مناسبی هستند و ارزش ملک شما را بالا می‌برند.
در مقابل، کفپوش پی وی سی، عایق رطوبت هستند و در مکان‌‌های مرطوب قابل استفاده‌اند. رنگ و طرح‌های متنوعی دارند که می‌توانید با هر نوع دکوراسیونی ست کنید. نصب راحتی دارند و به آسانی تمیز می‌شوند. از طرفی، ظاهر مصنوعی و غیر طبیعی دارند و برخی از آن‌ها در برابر خط‌وخش آسیب‌پذیرند. حال به سلیقه، نیاز، بودجه و از همه مهمتر به مکان موردنظر شما بستگی دارد که کدام نوع کفپوش را انتخاب می‌کنید.

جمع‌بندی

در پایان این شما هستید که با توجه به سلیقه شخصی‌تان انتخاب می‌کنید، کدام بهتر است؟ پیشنهاد می‌کنیم همه جوانب را در نظر بگیرید و با توجه به مواردی که در این مقاله به شما ارائه کردیم، بهترین کفپوش را انتخاب کنید؛ کفپوشی که در عین زیبایی و جذابیت، استحکام بالایی داشته باشد و سالیان سال برای شما کار کند.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا