اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

ساب و لاک پارکت چیست؟ (نحوه لاک و ساب زدن پارکت)

ساب و لاک پارکت چوبی اقدامات مهم مربوط به ترمیم و نوسازی این نوع کفپوش هستند که تاثیر چشمگیری بر جلوه ظاهری کف داشته و باعث افزایش مقاومت آن میشوند. از اتفاقات رایج در انواع کفپوش می توان به خراشیدگی، پوسیدگی، ترک و شکستگی در آنها اشاره کرد که در اثر تردد زیاد و استفاده نادرست از کفپوش رخ می دهند. با ساب زدن و لاک زدن پارکت چوبی در زمان مناسب می توان بسیاری از خراشیدگی ها و مشکلات آنها را برطرف و ظاهری سالم و درخشان در کف ایجاد کرد. در ادامه تمام آنچه که باید درباره لاک و ساب پارکت، نحوه اجرا، مزایا و معایب و تفاوت های آنها با یکدیگر بدانید را ارائه خواهیم داد. با دکونیوز همراه باشید.

لاک زدن پارکت

ساب پارکت✅ نوعی سنباده زنی سطح پارکت برای رفع خراشیدگی
لاک پارکت✅ نوعی لایه محافظتی از مواد پلی اورتان
کاربرد✅ ترمیم و محافظت از کفپوش پارکت
مزایا✅ رفع خراشیدگی و عایق سازی پارکت چوبی در برابر رطوبت

لاک پارکت چیست؟

لاک نوعی ماده محافظتی است که از مواد پلی اورتان تولید شده و به صورت یک لایه اضافه روی سطح پارکت را می پوشاند. این مواد بعد از قرار گرفتن روی سطح پارکت خشک شده و از آن در برابر نفوذ نم و رطوبت جلوگیری می کند. علاوه براین می تواند ظاهر کفپوش پارکت را درخشان تر از حالت معمول کند.

انواع لاک پارکت

لاک ها دارای تنوع بالایی هستند و برخی از آنها ظاهری درخشان داشته و بعضی دیگر مات هستند. از پرکاربردترین انواع لاک پارکت می توان به لاکهای اکرلیکی، لاک بر پایه آب و لاک نیتروسلولز اشاره کرد. نوع اکرلیکی این لاک ها مقاومت بسیار بالایی در برابر خراشیدگی داشته و یک لایه مقاوم محسوب میشوند. از نمونه های ارزان لاک پارکت می توان به لاک های بر پایه آب اشاره کرد که خیلی زود خشک میشوند. نوع نیتروسلولز لاک ها مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی دارند اما اشتعال پذیری یک عیب مهم در آنها به شمار می رود.

انواع لاک پارکت

روغن پارکت چیست؟

مزایای لاک پارکت چوبی

با لاک زدن پارکت به مزایای متعددی می توان دست پیدا کرد از قبیل:

افزایش مقاومت پارکت در برابر رطوبت

مواد پلی اورتان می توانند مانع بزرگی در برابر نفوذ نم و رطوبت به سطح پارکت به شمار روند. بعد از خشک شدن مواد لاک روی پارکت رطوبت به منافذ سطح نمی تواند نفوذ کند و با مشکلاتی از قبیل باد کردن پارکت و تغییر شکل آن روبرو نخواهید بود.

جلوه بهتر پارکت بعد از لاک زدن

لاک می تواند ظاهر پارکت را براق یا مات کند. در هر دو نوع به دلیل صاف و یکدست شدن سطح، جلوه کف اتاق بهتر خواهد شد. علاوه براین می توان با دستمال مرطوب براحتی سطح پارکت را تمیز کرد و گرد و فبار را خیلی زود از روی آن پاک کرد.

مزایای لاک زدن پارکت چوبی

معایب لاک پارکت

دقت داشته باشید که لاک نوعی محافظ در برابر نم و رطوبت و ضربه های بسیار جزئی به پارکت است. به همین دلیل نمی تواند مانع از ایجاد خراشیدگی های عمیق شود. این یک تصور اشتباه است که بعد از لاک زدن پارکت چوبی می توانید وسایل سنگین و تیز را روی آن قرار دهید!

آموزش نحوه لاک زدن پارکت

مراحل لاک زدن پارکت به صورت زیر است:

  • سطح پارکت را کاملا تمیز کنید. سوختگی پارکت و خراشیدگی ها باید کاملا برطرف شوند.
  • مواد لاک را با کاردک روی تمام بخش های پارکت کاملا پخش کنید.
  • بعد از حدود 45 دقیقه مواد اضافه را از روی سطح برداشته و مجدد یک لایه دیگر لاک بزنید.
  • در اغلب مواقع دو تا سه لایه لاک مناسب است و باید به صورت مرحله ای و بافاصله اجرا شوند.
  • تا 24 ساعت از ورود گرد و غبار به فضای داخل جلوگیری کنید و نباید روی سطح تردد داشته باشید.

آموزش تعمیر خراشیدگی پارکت

ساب زدن پارکت چیست؟

بعد از اینکه مدتی از پارکت استفاده شود، به علت رفت و آمدها و همچنین کشیده شدن وسایل و یا ضربات ناشی از برخورد اشیا با آن، بدون شک تایل ها دچار خراش های بزرگ و کوچک خواهند شد. یکی از مهم ترین کارهایی که برای رفع این مشکلات باید انجام دهید تا ظاهری زیبا را دوباره بر روی پارکت ها ببینید این است که ساب زدن را انجام دهید.
ساب پارکت نوعی سمباده زنی سطح است که توسط دستگاه انجام شده و خراشیدگی ها را از بین میبرد. این اقدامات قبل از لاک زدن انجام میشوند تا جلوه بهتری در پارکت ایجاد شود.

ساب زدن پارکت چیست

صفر تا صد تعمیر پارکت سوخته

آموزش ساب زدن پارکت در منزل

مراحل ساب زدن پارکت شامل موارد زیر است:

1- آماده کردن وسایل لازم برای ساب زدن پارکت

ساب زدن پارکت نیاز به دستگاه ساب زن و سمباده های مخصوص داشته و همچنین مواردی مانند قلم مو، رنگ هم رنگ با پارکت و بتونه باید قبل از شروع کار تهیه کنید. بعد از تهیه این اقلام کار شروع می شود.

2- جابجا کردن تمام وسایل قبل از ساب زدن

در ابتدای کار باید تمام وسایلی که بر روی پارکت قرار دارند مانند میز و مبل و هر چیزی که قابل به برداشتن است را جابجا کرده و از اتاق بیرون ببرید. سپس باید با جارو، تی و هر وسیله ای که نیاز است روی پارکت ها را از هر گونه آلودگی و گرد و غبار تمیز کنید.

3- بررسی آسیب ها و فیلر کاری

بعد از اینکه از تمیزی کاملا مطمئن شدید به بررسی قسمت های مختلف پارکت پرداخته و تمام آسیب ها را بررسی کنید. ممکن است بخشی از پارکت ها دچار پوسیدگی شده باشند، باد کردگی بر اثر رطوبت و یا شکستن از دیگر مواردی است که ممکن است با آن روبرو شوید. تعویض تایل هایی که دچار این مشکلات شده اند و به شدت آسیب دیده اند را انجام دهید و سپس درزها را با درز گیر و فیلر چوب پر کنید.
اگر قطعات آسیب دیده را تعویض کنید در انتهای کار و بعد از گرفتن خراش ها سطحی کاملا سالم، براق و نو مانند روز اول خواهید داشت. باید در همین ابتدای کار به شما بگوییم که تمام این کارها باید توسط افراد دقیق انجام شود که به خوبی با این کار آشنا هستند. اگر شخصا اقدام به انجام این کار کرده اید، تمام آموزش های لازم را با دقت بخوانید و با صبر و حوصله کارها را انجام دهید، تا موفق شوید پروژه ای بدون عیب و نقص را تحویل دهید.

نحوه ساب زدن پارکت چوبی

علت باد کردن پارکت چیست؟

4- ساب زنی پارکت

بعد از اینکه با فیلر چوب ترمیم و پر کردن خراش و درزها را انجام دادید، باید کار ساب زدن را شروع کرد. سمباده ای که برای دستگاه ساب زدن مورد استفاده قرار می گیرد باید به توجه به میزان خراش های سطح پارکت انتخاب شود. سمباده های درشت و زبرتر را برای سطحی به کار می برند که دارای خراش های عمیق تری باشد. دستگاه ساب زن را باید با دقت در تمام قسمت ها راه برد و پولیش زدن را به طور کامل و یک دست انجام داد.

5- آستر زدن پارکت چوبی

بعد از اطمینان در مورد یکدست شدن سطح، نوبت به آستر زدن پارکت می رسد. نوع آستر را باید با توجه به رنگی که مد نظرتان است انتخاب کنید. برای رنگ روغن باید از آستر روغنی و برای رنگ لاتکس آستر لاتکسی مناسب می باشد. آستر یک مخلوط است که از تینر، هاردنر و لاک نیم پلی استر تشکیل شده است و باید توسط قلم مو و غلطک بر روی پارکت کشیده شود.
خشک شدن آستر 24 ساعت طول می کشد و در این مدت زمان هیچگونه ترددی نباید بر روی پارکت ها صورت گیرد. برای این که به مشکل برخورد نکنید، زمان لاک و ساب زدن را طوری تعیین کنید که مطمئن باشید هیچ رفت و آمدی در این مکان اتفاق نخواهد افتاد.

6- تکرار ساب زدن

بعد از خشک شدن آستر دوباره باید کار ساب زدن را تکرار کنید و کل سطح پارکت را ساب بزنید. دقت داشته باشید که بعد از ساب زدن مجدد باید تمیزکاری روی پارکت ها کامل و دقیق انجام شود و هیچ اثری از گرد و غبار ناشی از سمباده زدن بر روی سطح دیده نشود.

7- رنگ زدن پارکت

بعد از اینکه دومین مرحله ساب زدن به پایان رسید، نوبت به رنگ زدن پارکت می باشد. همان طور که قبلا اشاره کردیم، بهتر است رنگی که انتخاب می کنید دقیقا هم رنگ اولیه ی پارکت ها باشد. بعد از این مرحله حدود 12 ساعت باید به رنگ اجازه دهید تا خشک شود تا بتوانید کار لاک زدن پارکت را شروع کنید. لاک برای براق کردن و درخشندگی پارکت انجام می شود و سطح را مانند روز اول زیبا و درخشان خواهد کرد.

ساب پارکت

سوالات متداول

تفاوت لاک و ساب پارکت چیست؟

لاک نوعی مایع است که روی پارکت قرار گرفته و بعد از خشک شدن مانند لایه محافظتی عمل می کند. ساب زدن پارکت با دستگاه انجام شده و نوعی سمباده زنی برای از بین رفتن خراشیدگی ها است.

بعد از لاک زدن کفپوش براق میشود؟

لاک ها دارای دو نوع براق و مات هستند. با توجه به نوع لاک استفاده شده درخشش کفپوش متفاوت خواهد بود.

ساب پارکت بهتر است یا لاک؟

برای دریافت نتیجه بهتر، ابتدا باید با ساب زنی خراشیدگی ها برطرف شود و سپس لاک استفاده میشود. هر دو در کنار هم بهترین نتیجه را ارائه می دهند.

 

نوشته های مشابه

‫8 نظرها

    1. خیر. لاک نیاز به دستگاه نداره اما بهتره قبل لاک کفپوش با دستگاه کاملا ساب زده بشه تا خراشیدگی ها برطرف شوند و جلوه بهتری داشته باشند

  1. با ساب میشه خراشیدگی های عمیق رو برطرف کرد؟ روی پارکت راهرو خراشیدگی های زیادی داره خیلی جلوه بدی داره نمیدونیم چیکار کنیم؟

    1. سلام اگر کار با تجربه و مهارت انجام بشه و بیش از اندازه ساب زدن رو در طول سال تکرار نکنید آسیبی به پارکت نمیزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا