تبلیغات

آیا استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی باعث خرابی میشود؟

استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی برخلاف سایر لوازم برقی می تواند باعث خرابی آن شود. با توجه به قیمت بالای این قبیل وسایل، اغلب افراد نگران این هستند که در زمان مسافرت های طولانی چه کاری انجام دهند تا ظرفشویی خراب نشود و مثل روز اول کار کند؟ اگر شما نیز نگران این مساله مهم هستید و به دنبال راهکار عالی و کاربردی برای از بین بردن عواقب روشن نشدن چند هفته ای و بیشتر ظرفشویی هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

عواقب استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی در زندگی امروز دیگر در گروه وسایل لوکس قرار ندارد و یکی از کاربردی ترین گزینه ها محسوب میشوند. اما لازم است بدانید که این قبیل لوازم آشپزخانه درست مانند انسان ها اگر مورد بی توجهی قرار گیرند، به مرور شما را ترک می کنند! در این شرایط تنها راه برگشت آنها استفاده از خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی خواهد بود. پس لازم است بیشتر به آنها توجه کنید و در هفته حداقل یک مرتبه اجازه دهید روشن شوند و ظروف را بشویند. اما سوال این است، چرا استفاده نکردن از ماشین ظرفشویی باعث خرابی آن میشود؟

زنگ زدگی و خرابی داخل ماشین ظرفشویی

ساختار داخلی ماشین های ظرفشویی به گونه ای طراحی شده است که مخزن آنها همیشه حدود 5 لیتر آب ذخیره دارد. اگر برای مدت طولانی این آب استفاده نشود، به مرور لایه های رسوب روی آنها ایجاد شده و به همین دلیل عملکرد دستگاه با اختلال مواجه خواهد شد. رسوبات ایجاد شده نه تنها پمپ تخلیه و جت پمپ را خراب می کند، بلکه احتمال زنگ زدگی قطعات داخلی نیز وجود دارد.

زنگ زدگی مخزن ماشین ظرفشویی

از دیگر عواقب استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی می توان به زنگ زدگی مخزن نمک و جلادهنده اشاره کرد. این مخزن در اغلب مواقع پر می باشد و نمک و جلادهنده با گذشت زمان واکنش شیمیایی برقرار نموده و در نهایت منجر به زنگ زدگی دیواره ها میشوند.

استفاده نکردن طولانی مدت ماشین ظرفشویی

بوی بد ماشین ظرفشویی در روشن نشدن طولانی مدت

توجه داشته باشید که درون ماشین ظرفشویی ممکن است تکه های مواد غذایی باقی مانده باشد. با گذشت زمان نم و رطوبت موجود در دستگاه و مواد غذایی باقی مانده در آن منجر به ایجاد بوی بسیار بد و زننده میشود. در آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی روش های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که اصلی ترین آنها، تمیز کردن و جرم گیری دستگاه است.

مهم ترین نکات در استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی

نحوه استفاده از هر یک از وسایل آشپزخانه و منزل ارتباط مستقیم با طول عمر آنها دارد. به همین دلیل اگر قصد دارید برای چند هفته یا بیشتر از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید و خاموش باشد، نکات زیر را رعایت کنید:

فیلتر ماشین ظرفشویی را باز کنید

فیلتر ماشین ظرفشویی یکی از مهم ترین قطعات داخل دستگاه می باشد که با روشن نشدن طولانی مدت می تواند آسیب ببیند. علاوه براینکه فیلتر باید کاملا تمیز شود تا رسوب نگیرد، بهتر است به جای آن دستمال درون دستگاه قرار دهید. دستمال به مرور نم و رطوبت داخل مخزن ظرفشویی را به خود جذب می کند. با این کار فیلتر سالم باقی می ماند و قطعات داخل دستگاه نیز دچار زنگ زدگی نخواهند شد.

جلوگیری از خراب شدن ظرفشویی با استفاده نکردن طولانی مدت

مخزن نمک و جلادهنده را خالی کنید

برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات داخلی و انتشار بوی بد با نمک و جلادهنده، حتما دقت کنید که این مخزن باید تخلیه شود. به هیچ عنوان نباید نمک و جلادهنده برای مدت طولانی و بدون استفاده در ماشین ظرفشویی باقی بماند. علاوه براین، همیشه از مواد جلادهنده باکیفیت استفاده کنید تا در این شرایط کمتر به دستگاه آسیب وارد کنند و به خدمات مراکز تعمیر لوازم خانگی برقی کمتر نیاز پیدا کنید.
برای خالی کردن این مخزن می توانید ظرفشویی را بدون مواد شوینده و ظرف یک مرتبه روشن کنید تا به مرور مواد درون آن مصرف شده و از بین بروند.

نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی بعد از خاموش بودن طولانی مدت

تفاوتی ندارد که اقدامات بالا را رعایت کرده باشید یا خیر، در هر صورت بعد از روشن نشدن طولانی مدت ظرفشویی باید نکاتی را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، روشن شدن ماشین ظرفشویی بدون مواد شوینده و ظروف یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

  • با این نحوه شستشو سنسورهای درون دستگاه فعال نمی شوند و به همین دلیل بدون تغییر دما شستشو انجام شده و به ماشین ظرفشویی آسیب وارد نخواهد شد.
  • اگر برای مدت زمان زیادی دستگاه خاموش بوده است، سرویس ماشین ظرفشویی را فراموش نکنید. با سرویس دوره ای می توانید قطعاتی که در این مدت دچار اشکال شده اند را شناسایی و در زمان مناسب نسبت به تعمیر یا تعویض آنها اقدام کنید.

نتیجه اینکه: استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی باعث خرابی میشود

با خالی کردن مخزن نمک و جلادهنده، استفاده از مواد شوینده با کیفیت، از برق کشیدن دستگاه، باز کردن فیلتر و قرار دادن دستمال به جای آن و سرویس دوره ای می توان تا حد زیادی مشکل روشن نشدن طولانی مدت ماشین ظرفشویی را برطرف کرد. اما بعد از روشن کردن نیز باید حتما یک مرتبه بدون ظرف و مواد شوینده، یکی از برنامه هایی که زمان طولانی تری دارند را فعال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا