تبلیغات

انواع تجهیزات قالب بندی بتن

در پروژه‌های ساختمانی تجهیزات قالب‌بندی بتن جزو ابزارهای مهم و ضروری هستند، به همین دلیل شناخت این ابزارها برای افرادی که در کار ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از داربست‌ها، جک ساختمانی و قالب‌های مدولار به کمک متعلقات قالب فلزی بتن قابل‌اجرا و استفاده هستند. برای بتن‌ریزی در هر قسمت ساختمان، به قالب فلزی بتن نیاز است و به همین دلیل استفاده از این ابزارها بسیار ضروری است.

قسمت آرماتوربندی و قالب‌بندی ساختمان‌ها بیش از نیمی از هزینه‌های پیاده‌سازی و اجرای بتن‌ریزی را شامل می‌شود. به دلیل کاربرد و استفاده زیاد از این تجهیزات، کارخانه‌های زیادی در سراسر کشور وجود دارد که به تولید قالب فلزی بتن مشغول هستند. این قالب‌ها در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند و بسته به شکل و جنسی که دارند، قیمت آن‌ها نیز متفاوت است.

https://modernsazan.com/

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع قالب‌بندی بتن به‌طور کامل آشنا کنیم، پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تجهیزات قالب بندی بتن

قالب بتن چیست؟

قبل از معرفی انواع قالب‌بندی بتن خوب است تعریفی از آن داشته باشیم. قالب بتن به انواع قالب‌های ثابت و موقتی گفته می‌شود که برای شکل‌دادن به مصالحی مانند بتن و ساخت قسمت‌های بتنی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب‌های بتن از نظر جنس بسیار متنوع هستند و یکی از پرطرفدارترین آن‌ها قالب فلزی بتن است که از دوام و ماندگاری بهتری نسبت به سایر قالب‌ها برخوردار است.

انواع قالب بتن کدام‌اند؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، قالب‌های بتن دارای جنس‌های متفاوتی هستند؛ با توجه به جنس آن‌ها، کارایی و کاربردشان نیز متفاوت است. شناخت انواع قالب بتن برای افرادی که در ساخت‌وساز و به‌خصوص قسمت آرماتوربندی کار می‌کنند، بسیار لازم و ضروری است. انواع قالب بتن عبارت‌اند از:

قالب بتن چوبی

یکی از قدیمی‌ترین نوع قالب‌های بتن، قالب چوبی است که از چوب‌های سه‌لایه ساخته می‌شوند. این قالب‌ها در کارگاه‌های ساختمانی ساخته می‌شوند و معمولاً برای سازه‌های که ابعاد کوچک‌تری دارند مناسب هستند. قالب بتن چوبی از دوام و ماندگاری کمتری نسبت به قالب فلزی بتن برخوردار است، به همین دلیل استفاده از آن‌ها برای مدت‌های طولانی امکان‌پذیر نیست و برای استفادهٔ دوباره باید قاب‌های جدید ساخته شوند. به دلیل مقاومت و دوام کم این قالب‌ها، استفاده از آن‌ها در کارگاه‌های بتنی، مقرون‌به‌صرفه نیست. باوجوداین اگر حقوق کارگرها کمتر از استفادهٔ مجدد از این قالب‌ها باشد، از قالب بتن چوبی برای اجرای برخی پروژه‌ها استفاده می‌شود.

قالب بتن مهندسی

قالب بتن مهندسی به قالب‌هایی گفته می‌شوند که از جنس فلزات مقاوم مانند آلومینیوم و فولاد ساخته می‌شوند. قالب فلزی بتن از مزایای بسیار خوبی نسبت به سایر قالب‌ها برخوردار است و استفاده از این نوع قالب‌ها برای اجرای پروژه‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. ازجمله مزایای خوب استفاده از قالب بتن فلزی، می‌توانیم به مواردی همچون سرعت بالا انجام پروژه، ساخت راحت، دوام و ماندگاری بالا، استفادهٔ مجدد و طولانی‌مدت از آن‌ها، مقاوم در برابر آتش‌سوزی، مقرون‌به‌صرفه‌بودن به دلیل عدم نیاز به تولید مجدد، امکان تغییر ظرفیت و مقاومت آن‌ها و… اشاره کنیم.

برای خرید انواع داربست مثلثی، قالب فلزی بتن، جک ساختمانی و… می‌توانید به سایت معتبر مدرن سازان مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید انواع تجهیزات ساختمانی را با قیمت و کیفیت عالی خریداری کنید.

انواع تجهیزات قالب بندی بتن

معرفی اجزای قالب فلزی بتن

قالب فلزی بتن دارای متعلقات و اجزای ثابتی است که با قرارگیری این اجزا در کنار هم، یک سازهٔ مقاوم ساخته می‌شود. شایان ذکر است که هرچقدر سازهٔ موردنظر پیچیده‌تر باشد، اجزای قالب بتن نیز بیشتر و پیچیده‌تر خواهد بود. ازجمله اجزای قالب فلزی بتن می‌توانیم به مواردی همچون رویه، حائل، ستون، بدنه و… اشاره کنیم. این اجزا زمانی که در کنار هم قرار بگیرند، یک سازهٔ یکپارچه را ایجاد می‌کنند. شناخت هرکدام از این اجزا، برای افرادی که در کار ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند لازم و ضروری است. اجزای قالب فلزی بتن عبارت‌اند از:

نبشی پانچ‌شده قالب:

برای اتصال دو قالب به‌صورت عمود برهم از این قطعه استفاده می‌شود.

رزو و مهره جک:

این قطعه به انتهای لوله جک سقفی متصل می‌شود و به کمک آن، ارتفاع جک تنظیم می‌شود.

تسمه قالب:

برای اتصال دو قالب که دارای سوراخ نیستند از تسمه قالب استفاده می‌شود.

سولجر قالب‌بندی:

در قالب فلزی بتن برای مهار فشارهای هیدرواستاتیکی که بتن به دیواره قالب‌ها وارد می‌کند از این قطعه استفاده می‌شود.

شاقول قالب:

این قطعه در قسمت زیرین سولجر بسته می‌شود تا مقاومت آن را افزایش دهد.

پین و گوه:

برای اتصال قالب‌های بتنی از پین و گوه استفاده می‌شود. این قطعات دارای ضخامت‌های متفاوتی هستند و هرچقدر ضخامت آن‌ها بیشتر باشد، مقاومت آن نیز بیشتر است.

مهره بلت خروسکی:

از این قطعه به‌همراه واشر برای بستن بولت استفاده می‌شود.

دستک تیر:

برای مهار فشارهای که بر روی تیرها و پوترها وارد می‌شود از دستک تیر استفاده می‌شود.

براکت:

براکت یکی از اجزای مهم قالب فلزی بتن است که برای اتصال و قالب‌بندی دیوارها و ستون‌ها در ارتفاع از آن استفاده می‌شود.

کمپس یا بست قورباغه‌ای:

برای اتصال محکم‌تر و مطمئن‌تر پنل‌های قالب فلزی بتن، از این قطعه استفاده می‌شود؛ کمپس یک ابزار بسیار کاربردی است که در بسیاری از قالب‌بندی‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجزای قالب فلزی بتن

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که قالب بتن به انواع قالب‌های ثابت و موقتی گفته می‌شود که معمولاً از جنس چوب یا فلز ساخته می‌شوند. این قالب‌ها برای اجرای قسمت‌های بتنی یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزو مهم ابزارها و تجهیزات ساختمانی به‌شمار می‌روند. در بین انواع قالب بتن، قالب فلزی بتن از کارایی و کاربرد بیشتر و بهتری برخوردار است و امروزه در بیشتر پروژه‌های ساختمانی از آن‌ها استفاده می‌شود. ازجمله مزایای خوب قالب فلزی بتن می‌توانیم به مواردی همچون مقرون‌به‌صرفه بودن، نصب راحت و سریع، مقاومت و دوام بالا، مقاوم در برابر آتش سوزی و… اشاره کنیم. این قالب ها از اجزایی متنوعی تشکیل می‌شوند که تعداد این اجزا بسته به نوع سازه متنوع است.

برای خرید انواع داربست مثلثی، جک ساختمانی، انواع قالب بتن و سایر تجهیزات ساختمانی، می‌توانید به سایت مدرن سازان مراجعه کنید. محصولاتی که در این سایت به فروش می‌رسد، از کیفیت و قیمت بسیار خوبی برخوردار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا