اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

بهترین انواع کفپوش پله، راه پله و روکش برای پله های قدیمی و جدید

کفپوش پله از مهم ترین تجهیزات برای زیباتر شدن پله ها و ایجاد حس بهتر برای افراد در حین عبور از پله های حیاط و داخل ساختمان هستند. می دانیم که امروزه بازسازی هر قسمت از خانه، علاوه بر هزینه های بسیاری که می تواند داشته باشد، کاری سخت و دشوار می باشد. برای مثال، اگر خانه ای دارای پله باشد، می توان با انتخاب بهترین کفپوش، نمای جذاب و دیدنی را به دکوراسیون خانه بخشید. همین امر سبب شده است تا کفپوش پله به یکی از مهم ترین عوامل در طراحی داخلی هر خانه نیز تبدیل شود. از این رو در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بیشتر بهترین کفپوش راه پله و پله فلزی، سنگی و غیره و روکش برای پله های قدیمی و جدید داخل ساختمان و حیاط و انواع آن بپردازیم. همراه ما باشید.

بهترین کفپوش راه پله

دلیل اهمیت کفپوش راه پله

در واقع کفپوش، به پوششی صاف گفته می شود که بر روی پله قرار می گیرد و حرکت را برای افرادی که از پله ها بالا و پایین می روند، بسیار آسان می کند. همانطور که می دانید امروزه در برخی خانه های مجلل و یا به عبارتی دوبلکس، برای ارتباط دو طبقه به هم از پله استفاده می شود، در این صورت می توان گفت که پله ها در دکوراسیون منزل به یکی از مهم ترین بخش ها تبدیل شده است که می تواند نقش بسیاری در زیبایی خانه ایفا کند. در سایر ساختمان ها و آپارتمان ها نیز پله ها نقش بسیار مهمی بین طبقات، حیاط و ورودی داشته و زیبایی آنها تاثیر زیادی بر احساس افراد در حین ورود به آن بنا دارد. بنابراین بایستی در انتخاب انواع کفپوش دقت زیادی کرد تا بتوانید بهترین کفپوش پله را خریداری کنید.

انواع کفپوش برای راه پله

بهترین انواع دیوارپوش راه پله

بهترین انواع روکش و کفپوش برای پله قدیمی

در بازسازی ساختمان و خانه های قدیمی نمی توان از پله و راه پله ها غافل شد. یکی از بهترین روش ها برای اینکه چهره ای جدید برای پله های ایجاد کنید، استفاده از کفپوش و روکش های جدید است. با توجه به تردد زیاد از پله و راه پله خانه و ساختمان های اداری و غیره، از بهترین انواع روکش برای پله های قدیمی می توان به سرامیک، فرش، چوب، لمینت و پارکت و سنگ اشاره کرد. برای پله های بیرون ساختمان بیشتر از پوشش های سنگی استفاده شده و برای داخل لمینت و پارکت و پی وی سی را می توان در اولویت قرار داد. در حالت کلی بر اساس میزان تردد در راه پله، نوع کاربری ساختمان، سبک طراحی و معماری، متراژ و نور و روشنایی محیط می توان در نهایت بهترین پوشش را انتخاب کرد.

انواع روکش و کفپوش برای پله قدیمی

انواع کفپوش پله

انتخاب بهترین کفپوش پله، ممکن است برای برخی از افراد که با ویژگی های کفپوش ها آشنا نیستند، کار بسیار دشواری باشد. به همین دلیل بهتر است که قبل از اقدام به انتخاب کفپوش پله در خصوص آن اطلاعاتی را بدست آورید تا بتوانید بهترین آن را بر اساس سلیقه خود خریداری نمائید. لازم است بدانید که این کفپوش ها دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه به بررسی معایب و مزایای هر کدام از آن ها می پردازیم.

کفپوش پی وی سی

یکی از بهترین گزینه ها که در بین بهترین کفپوش پله ها قرار گرفته است، کفپوش پی وی سی می باشد که به دلیل استفاده از ماده ای به نام پلیمر (PVC) در ساخت آن، دارای مقاومت بسیار بالایی است. بنابراین می توان از آن در ساختمان های اداری و تجاری که رفت و آمد زیاد در آن ها است، استفاده کرد. چرا که حتی پس از شستشو با آب، باز هم رنگ و طرح خود را از دست نمی دهند. این نوع کفپوش، امروزه در بین مدرن ترین و جدید ترین انواع کفپوش راه پله قرار گرفته است. خوب است بدانید که کفپوش پله pvc در بازار طرح ها و رنگ های بسیاری دارد، به طوری که می توانید کفپوش خود را با توجه به طرح و رنگ مد نظر خود به راحتی تهیه نمائید. یکی از دلایلی که سبب شده است، این متریال در بین مردم محبوب شود، قیمت ارزان و مقرون به صرفه آن می باشد.
لازم به ذکر است که کفپوش pvc دارای لایه های مختلفی است که از مشخص ترین آن ها می توان به لایه زیرین، لایه رویی و لایه میانی آن اشاره کرد. خوب است بدانید که لایه زیرین این کفپوش پله، از پلاستیک و pvc است که مقاومت بسیاری دارد.

کفپوش پی وی سی پله

مزایای کفپوش پله پی وی سی

همانطور که گفته شد، این نوع کفپوش از مزایای بسیاری برخوردار است که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سهولت نظافت و همچنین شستشوی آسان
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • انعطاف پذیری بالا
  • ماندگاری و عمر بالا
  • عایق صدا و دما
  • قابلیت نصب آسان در کمترین زمان

معایب کفپوش پله پی وی سی

  • حساسیت به دما
  • احتمال سوختگی با قرار گرفتن به صورت مداوم در برابر حرارت
  • نیاز به نصب صحیح
  • حساسیت به مواد شیمیایی
  • قابلیت بازیافت کم

کفپوش پله چوبی طبیعی

یکی از متداول ترین متریال هایی که امروزه در اکثر دکوراسیون ها قرار گرفته است، چوب است. از این رو، از آن جایی پله ها در خانه نقش زیادی در زیبایی دکوراسیون هر خانه ایفا می کنند، بنابراین انتخاب کفپوش چوبی راه پله بهترین گزینه خواهد بود. همچنین از آن جایی که چوب نسبت به دیگر متریال ها از لغزندگی کمتری برخوردار است، بنابراین در بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها، سبب ایجاد هیچ مشکلی نخواهد شد.
نکته ای که باید در خصوص این کفپوش ها بدانید، این است که نگهداری از آن بسیار سخت و دشوار است. زیرا برای تمیز کردن کفپوش پله چوبی، نمی توانید از آب استفاده نمائید. همچنین باید بدانید که با هر ضربه ای ممکن است دچار خط و خش شوند. کفپوش های چوبی اغلب از چوب های طبیعی چون چوب بلوط، راش، گردو و… ساخته می شوند.
با توجه به ویژگی های چوب، از این متریال برای کفپوش حیاط نمی توان استفاده کرد و بیشتر برای فضای داخل ساختمان کاربرد دارد. در پله های ساختمان های دوبلکس متریال چوب کاربرد بیشتری دارد و با سبک دکوراسیون مدرن و کلاسیک کاملا متناسب است.

کفپوش پله چوبی طبیعی

بهترین کفپوش برای خانه های کوچک

کفپوش چوب مهندسی شده

با توجه به محدودیت هایی که چوب های طبیعی از نظر قیمت دارند، در ساختار آنها کمی تغییر ایجاد شده و اصطلاحا مهندسی شده اند. بدنه اصلی این نوع کفپوش از چوب ارزان قیمت کاج است و روکش چوب طبیعی بر روی آن اجرا می شود. در نتیجه با هزینه کم می توانید از جلوه چوب طبیعی در راه پله و پله های داخل ساختمان بهره مند شوید.

کفپوش پله چوب مهندسی شده

فرش و موکت برای پله

با توجه به نظر برخی از افراد، یکی از مطمئن ترین و بهترین متریال کفپوش پله، فرش است. اگر جزء افرادی هستید که به سرما حساس هستند، کفپوش پله فرشی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. فرش معمولا از جنس های مختلفی نظیر پشم، نایلون، پلی استر و… تولید می شود. یکی از مزایای این فرش ها، می توان به جلوگیری از ایجاد سر و صدای آن اشاره کرد. چرا که این نوع کفپوش در زمان برخورد پا به پله، هیچ صدایی را ایجاد نخواهد کرد.
اگر در خانواده فرزند کوچک داشته باشید، این کفپوش می تواند به عنوان یک محافظ از ایجاد خطر برای فرزندتان عمل کند. لازم به ذکر است که کفپوش فرشی راه پله به دو صورت است. نوع اول آن که رانر نام دارد، به صورتی است که لبه های راه پله قابل مشاهده است. این نوع کفپوش در واقع برای افرادی مناسب است که نمی خواهند کل قسمت های پله را بپوشانند.

کفپوش موکت و فرش پله
فرش کامل نوع دیگری از کفپوش فرشی راه پله به شمار می رود که همانطور که از نام آن پیداست، تمام قسمت های پله را به خوبی پوشش می دهد. این نوع کفپوش در زمانی خوب است که در حالی که کفپوش قبلیتان طرح خود را از دست داده باشد و نخواهید بازسازی کنید. به این صورت می توانید بدون بازسازی، کفپوش برای پله قدیمی خود نیز خریداری کرده و به طور کامل آن را بپوشانید. در صورتی که انتخاب شما برای کفپوش پله فرش کامل است، قبل از خرید به دکوراسیون منزل خود دقت نمائید.

کفپوش پله فلزی

کفپوش پله فلزی، یکی از گزینه های محبوب برای پوشاندن پله های ساختمان و همچنین از بهترین انواع کفپوش پله ها است. این نوع کفپوش با استفاده از فلز های مختلفی همچون فولاد، آلومینیوم، برنج و… ساخته می شود. مزیت اصلی کفپوش پله فلزی، مقاومت و دوام بسیار بالای آن است. این نوع کفپوش پله به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، سایش، ضربه و حتی آتش، به خوبی مناسب برای استفاده در محیط های پرتردد و صنعتی است.
همچنین، کفپوش پله فلزی دارای طراحی های شیک و زیبایی می باشد، بنابراین می تواند به فضای داخل ساختمان نمای زیبایی بدهد. با این حال، کفپوش پله فلزی دارای معایبی نیز است که باید قبل از انتخاب آن به آنها توجه کرد.

کفپوش پله فلزی
یکی از معایب این نوع کفپوش، لغزندگی آن است که می تواند خطر سقوط را افزایش دهد. برای رفع این مشکل، می توان از کفپوش فلزی با ضریب اصطکاک بالا استفاده کرد. همچنین، کفپوش پله فلزی در طولانی زمان، ممکن است دچار زنگ زدگی شود که باید مراقبت و نگهداری دقیقی از آن انجام شود. همچنین، در مقابل دمای بالا و نور خورشید، کفپوش پله فلزی ممکن است گرم شود که در نتیجه، باعث عدم راحتی کاربران خواهد شد.
با این وجود، با توجه به مزایا و معایب کفپوش پله فلزی، اگر برای پوشاندن پله های ساختمان خود به دنبال یک راه حل مقاوم و زیبا هستید، کفپوش پله فلزی می تواند گزینه مناسبی باشد. بهتر است قبل از انتخاب، نکات مربوط به نوع فلز، ضریب اصطکاک، نگهداری و تعمیرات را مطالعه کرده و با توجه به شرایط خاص ساختمان، انتخاب مناسبی را انجام دهید.

کفپوش راه پله فلزی

کفپوش پله سنگی

از دیگر انواع کفپوش راه پله، می توان به کفپوش پله سنگی اشاره کرد که دوام بسیار زیادی نیز دارد و می توان از آن برای کفپوش پله حیاط نیز استفاده کرد. علاوه بر آن کفپوش پله سنگی به دکوراسیون منزل نمایی بسیار زیبا داده و محیط خانه را بسیار بزرگ نشان می دهد. لازم است بدانید که قیمت کفپوش پله سنگی بسیار زیاد است، بنابراین همه افراد نمی توانند برای خود تهیه کنند. همچنین کفپوش های سنگی برای افرادی که سرم دوست ندارند، مناسب نیست. چرا که به راحتی سرما را به محیط خانه انتقال می دهند. در نظر داشته باشید که نصب این نوع کفپوش به دقت زیادی نیاز دارد و برای افرادی که در این خصوص مهارتی ندارند، می تواند کار سخت و دشواری باشد.

کفپوش پله سنگی

کفپوش پله لمینت

کفپوش لمینت نوعی دیگر از کفپوش های پله است که علاوه بر طرح زیبایی که دارند، بسیار با دوام می باشند. کفپوش پله لمینت امروزه در بازار دارای طرح ها و رنگ های متنوعی است که برای شما این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید با توجه به سلیقه خود، کفپوش مورد نظر خود را خریداری نمائید. این نوع کفپوش دارای چندین لایه مختلف است که شامل یک لایه از جنس HDF و MDF و یا ملامینه است که اکثرا با روکشی از جنس PVC پوشیده شده اند. اغلب کفپوش های لمینت از جنس چوب مصنوعی می باشند که علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند، می‌توانند به علت داشتن سطح ضد لغزش، ایمنی بیشتری را برای کاربران فراهم کند. حال باید بدانید این نوع کفپوش دارای مزایای بسیاری می باشد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • دارا بودن مقاومت بسیار بالا در برابر خراش
  • دارا بودن مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
  • نصب آسان بدون نیاز به مهارت خاص
  • تمیز کردن بسیار آسان با استفاده از محلول های شوینده
  • دوام و طول عمر بسیار بالا

کفپوش لمینت پله

کفپوش پله سرامیکی

کفپوش پله سرامیکی یک نوع کفپوش سطحی است که برای پوشش پله ‌های داخلی و خارجی مناسب است. این نوع کفپوش شامل تایل‌ های سرامیکی است که به صورت عمودی بر روی پله‌ ها نصب می‌ شوند. این کفپوش از جنس سرامیک ساخته شده و در طرح‌ ها و رنگ ‌های مختلفی در بازار به فروش می رود. در صورتی که به دنبال ارزان ترین کفپوش پله حیاط هستید، سرامیک می تواند بهترین انتخاب برای شما به شمار رود. به طور کلی می توان مزایای این نوع کفپوش پله را به صورت زیر بیان کرد:

  • تمیز کردن بسیار راحت
  • نیاز به مراقبت کم
  • دارای روکش محافظ و جلوگیری از لک شدن آن
  • قابلیت انتخاب روکش (سنگی، کاشی و چوبی)

کفپوش سرامیک راه پله

نکات مهم برای انتخاب بهترین کفپوش پله

همانطور که می دانید، انتخاب کفپوش مناسب برای پله، تاثیر مستقیمی بر راحتی و ایمنی افراد برای استفاده از پله ها دارد. از این رو، در ادامه، به برخی از مهم ترین مواردی که باید در انتخاب کفپوش برای پله حیاط و پله های قدیمی مورد توجه خود قرار دهید، می پردازیم:

  • یکی از مهمترین عوامل در انتخاب بهترین کفپوش پله، ایمنی آن است. برای افزایش ایمنی پله، بهتر است کفپوش ‌هایی را انتخاب کنید که دارای سطح ضد لغزش می باشند. این مساله مخصوصا در انتخاب کفپوش پله حیاط اهمیت بسیار بالایی دارد.
  • می دانیم که کفپوش ‌ها در طرح‌ ها و رنگ ‌های مختلفی در بازار موجود هستند، بنابراین انتخاب مدل مناسب با دکوراسیون داخلی و خارجی محل مورد نظر شما بسیار مهم است. بهتر است کفپوشی با طرح و رنگی که با دکوراسیون محل همخوانی داشته باشد، انتخاب کنید. همچنین، در صورتی که پله های منزل شما در قسمت وجود دارند که نور کمی وجود دارد، پیشنهاد می کنیم از کفپوش‌ هایی با طرح‌ های ساده و روشن استفاده کنید تا نور بیشتری به پله ‌ها برسد.
  • خوب است بدانید که نگهداری و تمیز کردن کفپوش ‌های ساده بسیار آسان است. در این صورت این کفپوش ها، بهترین گزینه برای پله‌ ها به شمار می روند. از آن جایی که کفپوش ‌های سرامیکی و سنگی، دارای سطحی صاف و صیقلی هستند، بنابراین تمیز کردن آن ها بسیار آسان بوده و به راحتی تمیز می‌ شوند.
  • قیمت کفپوش‌ ها متفاوت است و برای انتخاب کفپوش مناسب برای پله، بهتر است از ابتدا هزینه این که می خواهید برای خرید کفپوش پله بپردازید، را مشخص نمائید و سپس کفپوشی با کیفیت و قیمت متناسب با بودجه خود را خریداری نمائید.
  • نوع پله نیز در انتخاب کفپوش مهم است. برای پله‌ های داخلی می‌ توانید از کفپوش‌ های سرامیکی، گرانیتی و چوبی استفاده کنید، در حالی که برای پله ‌های خارجی، بهتر است از کفپوش‌ های سنگی و سرامیکی مقاوم در برابر رطوبت استفاده نمائید.
  • اگر ساختمان شلوغ است و تردد در پله و راه پله زیاد است، لازم است بدانید که کفپوش سرامیک برای شما گزینه مناسبی نخواهد بود. اگر چه تمیز کردن آن آسان است، اما باعث می شود که فضای خانه شما را بسیار شلوغ و به ریخته نشان دهد. علاوه بر آن اگر کودکی در خانه داشته باشید، توصیه می کنیم خانه خود را فرش یا موکت کنید تا بتوانید از سر خوردن روی سرامیک و آسیب رسیدن به فرزندتان جلوگیری نمائید.
  • در نهایت باید بدانید که انتخاب مناسب ترین کفپوش برای خانه تا حد زیادی بستگی به شما، عادت های شما و مدل خانه شما دارد.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل با بهترین کفپوش پله و انواع آن به طور کامل آشنا شدیم. حال می دانید بهترین کفپوش پله، کفپوشی است که ایمنی و زیبایی را با هم ترکیب کرده و به نمایش بگذارد. یکی از مهمترین مواردی که در انتخاب کفپوش پله باید به آن توجه کرد، ایمنی آن است. به طوری که باید مطمئن شوید که کفپوش پله مد نظر شما دارای اصطکاک بالا باشد تا بتواند خطر لغزش را به خوبی کاهش دهد. همچنین، باید توجه داشته باشید که کفپوش پله انتخابی شما مقاومت و دوام بالا داشته باشد و با دکوراسیون داخلی خانه شما همخوانی داشته باشد. در نهایت، بهترین کفپوش پله را زمانی خواهید داشت که با توجه به نیاز ها و سلیقه خود خریداری کنید امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، از این که تا انتها همراه ما بودید، سپاسگزاریم…

منبع

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. پارکت برای پله خوب نیست؟ در متن فقط گفتین لمینت و چیزی از پارکت نگفتین. دلیل خاصی داره؟

  2. خونه من خیلی قدیمیه و هزینه زیادی برای بازسازی ندارم. چه پوششی برای پله های قدیمی بهتره؟ ارزون بودن پوشش برام اهمیت داره ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. اگر بودجه کمی دارید می تونین از کفپوش های پی وی سی استفاده کنید. چون تنوع طرح و رنگ بالایی دارند و خودتون میتونین براحتی روی پله نصب کنید و قابلیت جا به جایی هم دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا