اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

معرفی بهترین انواع کفپوش برای روف گاردن+ مزایا و معایب

کفپوش برای روف گاردن علاوه بر زیباتر شدن محیط، می تواند مانع رسیدن نم و رطوبت ناشی از آبیاری گیاهان به سقف طبقات زیرین شود. امروزه افراد زیادی باغچه ی کوچکی بر روی پشت بام منزلشان احداث می کنند، تا بخشی از طبیعت را به خود هدیه دهند. به همین دلیل لازم است کفپوش مناسب برای آن انتخاب شود. بدون شک آبیاری روف گاردن سبب می شود سقف ساختمان در اغلب واقع در معرض رطوبت باشد. در ادامه این مطلب به بررسی انواع کفپوش برای روف گاردن پرداخته و آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

کفپوش روف گاردن

بهترین کفپوش برای روف گاردن

تنوع در انواع کفپوش بسیار زیاد است و از نظر جنس، ماندگاری، عایق بودن در برابر نم و رطوبت و نحوه نصب و کاربرد تفاوت دارند. برای انتخاب هر نوع پوشش برای کف روف گاردن لازم است پارامترهای متعددی مدنظر قرار گیرد که عبارتند از:

  • ابتدایی ترین موردی که در انتخاب کفپوش روف گاردن باید به آن توجه کنیم، عایق بودن آن در برابر رطوبت است. این پوشش باید در برابر رطوبت کاملا مقاوم باشد تا به سرعت دچار فرسودگی نشده و طول عمر خوبی داشته باشد. علاوه بر این باید از نفوذ آب و نم به لایه های زیرین جلوگیری کند.
  • با توجه به اینکه روف گاردن برای داشتن طبیعت زیبا در ساختمان احداث می شود مورد بعدی که درباره کفپوش آن باید به آن توجه داشته باشیم، جلوه ظاهری است. متناسب با سبک طراحی روف گاردن، می توانید نوع و رنگ آن را انتخاب کنید.
  • مقاومت در برابر اشعه خورشید نیز در کفپوش پشت بام سبز مورد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان تابش نور خورشید در طول سال، کفپوش های مقاوم به اشعه ماورابنفش، گرما و سرما را انتخاب کنید تا مقرون به صرفه بوده و از طول عمر بالایی برخوردار باشند.
  • ویژگی دیگری که کفپوش برای روف گاردن باید داشته باشد وزن سبک است تا به بار مرده ساختمان اضافه نکند. مصالح ساختمانی علاوه بر استاندارهای مختلف باید دارای وزن کم باشند تا ایمنی را به خطر نیندازند.
  • ضد لغزش بودن پوشش مورد دیگری است که باید به آن توجه شود. با توجه به اینکه این مکان در اغلب اوقات خیس است، بدون شک امکان لغزندگی نیز دارد. این مشکل را با در نظر گرفتن کفپوش هایی که لغزندگی پایینی دارند می توان رفع کرد.
  • کفپوش روف گاردن به سرعت کثیف می شود، زیرا در فضای باز قرار داشته و خاک گل و گیاهان روی آن میریزد. با توجه به این مورد باید کفپوشی انتخاب شود که به راحتی بتوان آن را با شستشو تمیز کرد.

کفپوش گرانولی

با توجه به اینکه فضای روف گاردن در معرض تابش نور خورشید و بارش باران و برف است، کفپوش گرانولی می تواند انتخاب خوبی برای آن باشد. ماده اولیه این پوشش ها مواد تولید شده از بازیافت لاستیک خودور است و رنگ های متنوع ارائه می شوند. از مهم ترین مزایای تایل های گرانولی برای روف گاردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مناسب و ارزان
  • نصب آسان و سریع بدن نیاز به چسب و ابزار
  • قابلیت شستشو
  • مقاومت بالا در برابر نوسانات دمایی و تابش نور خورشید
  • دارای بافت نرم و مناسب برای بازی کودکان
  • عایق در برابر نم و رطوبت

کفپوش گرانولی

کفپوش سنگی برای روف گاردن

کفپوش های سنگی به خاطر مقاومت بالایی که در برابر تغییرات دمایی، رطوبت و ضربه دارند، طول عمر خوبی داشته و برای روف گاردن نیز مناسب هستند. این کفپوش ها دارای تنوع بالایی بوده و تمیز کردن آنها به راحتی ممکن است. کفپوش های سنگی را بعد از شستشو یا خیس شدن می توان به راحتی نیز خشک کرد. علاوه براین، از زیبایی زیادی برخوردار بوده و در ترکیب با طبیعت و فضای سبز انرژی مثبت بسیار بالایی را به محیط تزریق می کند.

کفپوش سنگی برای روف گاردن

کفپوش پی وی سی برای روف گاردن

کفپوش پی وی سی به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ، قابلیت شستشو و تمیز کاری آسان در روف گاردن ها کاربرد گسترده ای دارد. علاوه براین، این پوشش وزن کمی داشته و بار مرده ساختمان را افزایش نمی دهد.
از دیگر ویژگی های مثبت این پوشش برای روف گاردن، نصب آسان و سریع آن است. نصب کفپوش روی سیمان و سایر متریال های به کار رفته در سقف کار سختی نیست و با چسب براحتی می توانید تایل های پی وی سی را به مدل های مورد نظر نصب کنید. لازم به ذکر است، این تایل ها قیمت مناسبی داشته و با هزینه کم می توانید روف گاردنی زیبا با کفپوشی ماندگار داشته باشید.

کاشی پلاستیکی

از دیگر انواع کفپوش برای روف گاردن می توان به کاشی های پلاستیکی اشاره کرد. این کفپوش به دلیل وزن بسیار کم، مقاومت بالا در برابر ضربه و عوامل محیطی، تنوع زیاد در طرح، رنگ و ابعاد می تواند یکی از بهترین گزینه ها محسوب شود.

کاشی پلاستیکی روف گاردن

کفپوش سرامیکی پشت بام سبز

سرامیک به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت گزینه ی مناسب برای روف گاردن است. این کفپوش دارای طرح، رنگ و ابعاد بسیار متنوعی بوده به همین دلیل با سلیقه افراد زیادی هماهنگ خواهند بود. علاوه براین، سرامیک به راحتی شستشو شده و خیلی سریع رطوبت آن خشک شده و نگرانی بابت لغزنده بودن زمین نخواهید داشت. البته این مورد را با انتخاب سرامیک هایی که سطوح آنها دارای برجستگی است نیز می توان از بین برد.

کفپوش سرامیکی پشت بام سبز

کفپوش چمن مصنوعی برای روف گاردن

در کنار طبیعت سرسبز و زیبای روف گاردن کفپوش چمن مصنوعی می تواند یک ترکیب فوق العاده را به وجود بیاورد. این کفپوش به دلیل لطافت و نرمی که دارد، در هنگام راه رفتن حس خوبی را به افراد منتقل کرده و برای بازی کودکان نیز مناسب است. چمن مصنوعی را باید بر روی یک پوشش مقاوم مانند ایزوگام، بتن یا سیمان پهن کرد و به عنوان کفپوش ثانویه آنرا به کار برد. ضد لغزش بودن و نصب آسان و سریع چمن مصنوعی نیز از دیگر ویژگی های مثبت این پوشش جذاب محسوب میشود.

کفپوش چمن مصنوعی برای روف گاردن
برای جلوه بهتر چمن مصنوعی می توانید با سایر متریال ها از قبیل سنگ ریزه، آجرهای سفالی، تایل های چوب پلاست و سنگ و سرامیک آن را استفاده کنید. با این ترکیب هنرمندانه فضای پشت بام سبز شما جلوه بی نظیری پیدا می کند.

کفپوش چوبی برای روف گاردن

بدون شک یکی از زیباترین کفپوش هایی که برای روف گاردن می توان در نظر گرفت، کفپوش چوبی می باشد. با توجه به اینکه چوب طبیعی از مقاومت کمتری در برابر رطوبت برخوردار است، می توان از چوب های مصنوعی برای این منظور استفاده کرد. ترمووود، وودپلاست، کامپوزیت چوبی و چوب پنبه از جمله چوب های مصنوعی هستند که در برابر رطوبت مقاومت خوبی داشته، ضد لغزش و قابل شستشو نیز هستند. با انتخاب کفپوش چوبی برای روف گاردن زیبایی این قسمت از ساختمان صد درصد تضمین خواهد شد.

کفپوش چوبی برای روف گاردن

کفپوش کامپوزیت یا چوب پلاست

اگر به دنبال انتخابی فوق العاده برای پوشش کف روف گاردن هستید، شک نکنید که کفپوش کامپوزیت چوب پلاست یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. کفپوش کامپوزیت wpc ترکیبی بی نظیر از ذرات چوب و مواد پلاستیکی بازیافت شده است که در رنگ های متنوع ارائه میشوند. این کفپوش ها به صورت تایل های مجزا ارائه شده و نصب آنها بدون ابزار در کوتاه ترین زمان قابل انجام است.
از دیگر مزایای کامپوزیت برای روف گاردن می توان به شباهت ظاهری آن به چوب طبیعی اشاره کرد. به همین دلیل ترکیب آن با چمن مصنوعی زیبایی خیره کننده ای را ایجاد می کند. طول عمر این پوشش ها بسیار زیاد است و امکان جا به جایی و نصب مجدد در مکان جدید را دارند.

کفپوش کامپوزیت یا چوب پلاست

جمع بندی

در انتخاب هر یک از متریال ها برای پوشش کف روف گاردن یا پشت بام سبز لازم است به وزن، مقاومت در برابر ضربه، سرما و گرماف تابش نور خورشید، لغزنده نبودن سطح، قابلیت شستشو، عایق بودن در برابر نم و رطوبت و جلوه ظاهری زیبای آن توجه شود. بر همین اساس می توان گفت کفپوش پی وی سی، پلاستیک، گرانولی، سرامیک و سنگ، کامپوزیت، چوب مصنوعی و ترمووود انتخاب های ایده آلی هستند. در حالت کلی بهتر است در کنار سایر پوشش ها از چمن مصنوعی استفاده شود تا سبز بودن باغ پشت بام شما از این طریق تامین شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا