اجزای چیدمان و دکوراسیوندیوارپوش

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؛ تصمیم درست، هزینه کمتر و خانه‌ای زیباتر

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری

اگر می‌خواهید خانه‌ای زیبا داشته باشید یا دفتر کار و هر محیط دیگری را جذاب طراحی کنید به اسباب و وسایل مناسب نیاز دارید. بااین‌حال، یادتان نرود که حتی اگر همه‌چیز در این زمینه درست و اصولی انتخاب شود هم بدون جلوه مناسب دیوارها، خروجی طراحی و دکوراسیون به‌اندازه کافی جذاب نخواهد شد. اثرگذاری رنگ و پوشش دیوارها بر زیبایی‌شناسی فضا بسیار مهم است. اگر قصد طراحی فضایی در منزل یا هر محیط دیگری دارید، بهتر است که پیش از هرچیز به‌ فکر دیوارها باشید و این پرسش مهم را مطرح کنید؛ رنگ بهتر است یا کاغذدیواری؟ پای طراحی فضا و هزینه به‌میان است، پس باید بادقت به‌دنبال پاسخ‌دادن به این سؤال باشید. در ادامه سعی می‌کنیم به شما در رسیدن به جواب نهایی کمک کنیم.

هزینه کدام بیشتر است؛ کاغذ دیواری یا رنگ؟

هزینه کاغذ دیواری و رنگ بنا به انتخاب نوع آنها متفاوت خواهد بود. یعنی باید ببینید که به‌دنبال چه نوع رنگ یا کاغذی در بازار هستید. در این زمینه، دستتان برای انتخاب باز است. این روزها، انواع مختلفی از رنگ‌ها و محصولات کاغذدیواری موجود است. همه‌چیز به تصمیمتان وابسته است. اگر از میان کاغذدیواری‌های باکیفیت و گران به‌دنبال یک گزینه باشید، هزینه‌تان بالا می‌رود. این موضوع در زمینه رنگ‌کاری هم صادق است. اینکه چه نوع رنگی انتخاب کنید و از سوی دیگر با چه ابزار و شیوه‌ای، آن را روی دیوارها بنشانید، هزینه متفاوت خواهد بود.

کاغذ دیواری منزل

با همه این‌ها، باز هم هزینه‌ای که کاغذدیواری برایتان به‌همراه می آورد، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. چرا؟ چون دیگر مانند گذشته‌ها، کاغذهای دیواری با روش‌های سخت و با نیاز به نیروهای متخصص روی دیوارهای محیط قرار نمی‌گیرند. این روزها، نصب کاغذ دیواری ساده‌تر شده و در ضمن جنس این محصولات بسیار باکیفیت است و نیازتان به تعویض را در طی سالیان طولانی کم می‌کند. اما رنگ‌کاری نیاز به تجدید در طول زمان دارد و امکان تخریبش بالاتر است. برای همین، شاید کاغذ دیواری انتخاب به‌صرفه‌تری باشد.

دوام و ماندگاری؛ کدام زودتر تخریب می‌شود؟

کاغذ دیواری ‌ها عمر زیادی دارند. اگر به‌درستی آنها را روی دیوار قرار بدهید و جنس مطلوبی خریداری کنید، دوامشان به ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می‌رسد. این در حالی است که امکان تخریب و مخدوش‌شدن دیوارهای رنگی زیاد است. در بهترین حالت، رنگ دیوارها در حدود ۵ تا ۶ سال خوب و مطلوب باقی می‌ماند. در واقع، عوامل مختلفی از جمله دوده و جرم موجود در هوا یا پریدگی و زدگی دیوارها می‌توانند روی نمای رنگی آنها اثرات منفی بگذارند. چنین چیزهایی برای کاغذدیواری کمتر اتفاق می‌افتد.
با انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب که رنگ و طرح مناسبی دارد و جنسش هم مطلوب است، تا سالیان طولانی می‌توانید دیوارهایی تمیز و مرتب و البته زیبا داشته باشید. با انتخابی بهینه مانع از آن می‌شوید که هزینه و زحمت زیادی بر دوشتان بیافتد.

حفظ و نگهداری؛ رسیدگی به رنگ یا کاغذ دیواری؟

این موضوع تاحد زیادی به شرایط وابسته است. منظور چیست؟ یعنی میزان رفت‌وآمد در یک فضا و اهمیت‌دادن افراد ساکن آن محیط به نظافت و حفظ دیوارها در میزان زحمتی اثر دارد که برای نگهداری صرف می‌شود. هردو مورد نیاز به رسیدگی دارند. باید ببینید که رنگ یا کاغذ منتخبتان قابل شست‌وشو هست یا خیر. این را هم در نظر داشته باشید که گاهی مخدوش‌شدن رنگ جبران‌پذیرتر از کاغذدیواری است. چرا؟ چون امکان اینکه رنگی مشابه رنگ پس‌‌زمینه دیوار پیدا کنید و روی نقاط تخریب‌شده یا مخدوش بزنید، بسیار بیشتر از آن است که کاغذدیواری مشابهی با آنچه روی دیوار است، برای ترمیم اوضاع پیدا کنید.

رنگ آمیزی و نقاشی دیوار

برای همین است که اگر انتخابتان برای دیوارها کاغذدیواری است، شاید بهتر باشد که همیشه علاوه بر مقدار موردنیاز، مقداری اضافه هم برای بعدها خریداری کنید. یک یا چند رول کاغذ دیواری اضافی تهیه کنید و نگذارید که در زمان نیاز به ترمیم دیوارها به دردسر بیافتید.

زمان اجرای هریک روی دیوار؛ کدام سریع‌تر انجام می‌شود؟

آماده‌سازی بدنه دیوار برای رنگ یا کاغذدیواری هم از مهم‌ترین اقدامات اولیه است. باید ببینید که تن دیوار سالم است یا دچار فرورفتگی‌ها و نقاط مخدوش فراوان است. اگر صاف‌کاری‌ها و آماده‌سازی زیرساخت انجام نشود، نه رنگ روی دیوار جلوه خوبی پیدا می‌کند و نه کاغذدیواری. بنابراین، زمان اجرای هریک وابسته به شرایطی است که دیوار دارد. البته فارغ از این موضوع، رنگ‌کاری تمیز و دقیق به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد و از سوی دیگر، با کمی شلوغی همراه است. در واقع، در طول رنگ‌کاری امکان پاشیدن رنگ به اطراف و مشکلاتی از این دست هم وجود دارد.
بسیاری از افراد حاضر نیستند که مدت‌زمان طولانی رنگ‌کاری را تحمل کنند و دوست دارند که زودتر به نتیجه برسند. برای همین است که کاغذ دیواری را انتخاب می‌کنند تا سریع‌تر و راحت‌تر، فضا را آماده کنند. امکانات جدید در دسترس برای کاغذ دیواری‌کردن نیاز به پرسنل حرفه‌ای در این زمینه را کم کرده است. در نتیجه، در بسیاری از موارد، برای کاغذ دیواری نیازی به نیروهای متخصص هم ندارید و این کار خیلی زود و سریع از سوی خودتان انجام می‌شود. چنین امکانی بسیار ارزشمند است و از زحمت و صرف وقت کم می‌کند.

ظاهر و جلوه؛ کاغذ دیواری مد است یا رنگ؟

این روزها که فضای خانه‌ها و محیط‌های کار محدودتر و کوچک‌تر از گذشته شده، انتخاب طراحی مناسب دیوارها اهمیت زیادی پیدا کرده است. این موضوع روی بازتاب نور در فضا و شکل و حال‌وهوای محیط اثرگذاری زیادی دارد. با انتخاب کاغذ دیواری مناسب پذیرایی، اتاق خواب، پشت تلویزیون دستتان در طراحی فضا بسیار بازتر خواهد بود. کاغذدیواری‌های جدید دارای تنوع بی‌نظیری از بُعد طرح و نقشه هستند. هر جو و فضایی را که دوست داشته باشید، با کاغذهای دیواری در محیط جاری می‌کنید. استفاده از کاغذ دیواری‌ها از ترندهای روز دنیا هم به‌شمار می‌رود. در طراحی دکوراسیون داخلی منازل و محیط‌های مختلف، از انواع کاغذدیواری طرح‌دار یا مدل‌دار استفاده می‌شود.

کاغذ دیواری جدید و مد روز

با وجود انبوهی از طرح‌ها و مدل‌های متنوع، می‌توانید دیوارهای هر مکان را به جذاب‌ترین شکل ممکن درآورید. نگاهی به محصولات موجود در فروشگاه‌های معتبر و سایت های خرید کاغذ دیواری و پوستر دیواری به شما در انتخاب آزادی عمل فراوانی می‌دهد. این روزها، کاغذ دیواری ‌ها در دنیای طراحی داخلی بسیار پرطرفدار هستند.

تنوع و حق انتخاب؛ کدام دستتان را باز می‌گذارد؟

با انتخاب کاغذ دیواری می‌توانید تنوع بی‌نظیری را در محیط ایجاد کنید. امکان این وجود دارد که هر بخش از دیوار را با یک مدل از کاغذدیواری بپوشانید. انتخاب کاغذ دیواری‌ های مختلف و متناسب با هر اتاقی هم که وجود دارد. در رنگ‌کاری هم چنین امکانی هست اما زحمت و دردسر بیشتری برای اجرای این طرح با رنگ وجود دارد. کاغذدیواری‌ها دنیای متنوعی از طرح و رنگ را در اختیارتان می‌گذارند.
ضمن اینکه بنا به شرایط هر اتاق و فضا می‌توانید درباره نوع کاغذدیواری هم تصمیم بگیرید. برای مثال، گاهی یک اتاق نم‌دار و مرطوب است و دیگری معمولی. در چنین شرایطی، بهتر است که به سراغ کاغذدیواری بروید و با در نظرگرفتن ویژگی‌های هر فضا از نوع متفاوتی از کاغذدیواری برایش استفاده کنید.

تغییر رنگ یا کاغذ دیواری؛ کدام سخت‌تر و طولانی‌تر است؟

تغییر رنگ دیوارها هزینه‌بر و زمان‌برتر از تغییر کاغذ دیواری ‌ها است. برای جداکردن کاغذدیواری‌های قبلی و اجرای موردی جدید روی دیوارها نیاز به دردسر و صرف هزینه نیست. اما اگر بخواهید که رنگ دیوارها را تغییر بدهید، باید در هر بار رنگ‌کاری، زیرسازی‌های تازه‌ای تدارک ببینید و زمان زیادی را صرف این عملیات کنید. برای همین است که بسیاری از افراد، ترجیح می‌دهند از کاغذ دیواری برای دیوارهای فضاهای مختلف در دسترس خود استفاده کنند. آماده‌سازی دیوارها برای رنگ‌کاری ساده نیست.
بنابراین، اگر احساس می‌کنید که زمان و هزینه کافی برای صرف این فرایند ندارید، بهتر است که به‌سراغ کاغذدیواری بروید. نوع تازه‌ای از کاغذدیواری‌ها با نام پوستر دیواری سفارشی هم در بازار موجود هستند که کارتان را برای طراحی دیوارها راحت‌تر از همیشه می‌کنند. انتخاب این محصولات فرایند تغییر دکوراسیون را برایتان به‌شدت ساده می‌کنند.

تمیزکاری راحت‌تر؛ رنگ یا کاغذ دیواری؟

این روزها رنگ‌های قابل‌ شست‌وشو در بازار موجود هستند. از سوی دیگر کاغذدیواری‌هایی هم با این ویژگی وجود دارند. بنابراین باید بدانید که دستتان در زمینه نظافت و تمیزکاری هردو مورد باز است؛ به‌شرطی که به سراغ گزینه‌های قابل نظافت رفته باشید. اما این را هم بدانید که حتی اگر کاغذ دیواری معمولی هم انتخاب کنید با نظافت هفتگی و غبارزدایی از دیوارها به طور منظم، جلوه کاغذدیواری در گذر زمان مخدوش نمی‌شود و همیشه تمیز می‌ماند. بنابراین، به نظر می‌رسد که در این زمینه، کاغذدیواری در مصاف با رنگ، بازی را می‌برد. از سوی دیگر، این را هم در نظر داشته باشید که کاغذ دیواری‌ های طرح‌دار کمتر از رنگ‌های یک‌دستی که بر سینه دیوار نشسته‌اند، کثیفی و لک را نشان می‌دهند.

جمع بندی

رنگ یا کاغذ دیواری؟ این پرسش مهم در زمینه طراحی منزل و دکوراسیون اهمیت زیادی دارد. اینکه رنگ بهتر است یا کاغذدیواری تاحد زیادی وابسته به شرایط و سلیقه‌تان است. باید ببینید که برآورد هزینه، میزان سلامت و عاری از مخدوش‌بودن دیوارها و فضای در دسترستان چگونه است. بااین‌حال، یادتان نرود که این روزها، تنوع بی‌نظیری در زمینه محصولات کاغذ دیواری در بازار دیده می‌شود. هر طرح و رنگی که بخواهید موجود است. شیوه نصب و قراردادن کاغذدیواری هم بسیار ساده‌تر از گذشته شده است. رنگ‌کاری هم با تمام زحماتی که دارد و مدت‌زمانی که طول می‌کشد، ایده بدی نیست. در واقع، بهبود جنس رنگ‌های موجود در بازار و تنوع آنها بیشتر از گذشته است. تصمیم با شما است. با در نظرگرفتن تمامی ابعادی که مطرح کردیم، چه تصمیمی می‌گیرید؟

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا