اجزای چیدمان و دکوراسیونکفپوش

روغن پارکت چیست؟(ویدئو آموزش روغن زدن پارکت)

این روزها افراد زیادی به دنبال روغن پارکت هستند زیرا استفاده از کفپوش هایی مانند پارکت افزایش یافته است و طرفداران بسیار زیادی دارد. از آنجا که زیبایی و جلوه ظاهری پارکت ها اهمیت زیادی دارد، افراد زیادی اقدام به استفاده از  کفپوش پارکت چوبی برای مکان های مختلف می کنند. برای اینکه این زیبایی به سرعت از بین نرفته و طول عمر بیشتری را از آن ببینیم، باید به نکاتی که در مورد نگهداری و تمیزکاری می باشد توجه کامل داشته باشیم. در مکان هایی که رفت و آمد زیاد می باشد یا بی احتیاطی صورت گیرد، پارکت ها دچار خراش شده و جلوه ظاهری دچار صدمه می شود، این مشکل را نیز به راحتی می توان با روغن زدن از بین برد. در ادامه این مطلب از مجله دکوراسیون دکونیوز، به سوالاتی مانند روغن پارکت چیست؟بهترین زمان برای استفاده از روغن جلا پارکت چوبی و لمینت و مزایا و معایب آن چیست پاسخ خواهیم داد. علاوه براین می توانید آموزش گام به گام و ویدئویی نحوه روغن زدن پارکت را در ادامه مشاهده کنید.

روغن جلا پارکت چیست

روغن پارکت چیست؟

روغن پارکت، روغنی است که برای حفاظت از پارکت چوبی و لمینت مورد استفاده قرار گرفته و در کنار نگهداری و افزایش طول عمر، سبب زیبایی و درخشندگی بیشتر این کفپوش می شود. با توجه به اینکه گرد و غبار و ذرات خاک به مرور زمان بر روی پارکت تاثیر گذاشته و سبب تیره تر شدن رنگ آن می شود، با استفاده از این روغن می توان آلودگی ها را از بین برده و سطح براق و درخشنده ای به وجود آورد. فرقی ندارد که پارکت نصب شده در کف لمینت باشد یا چوب و یا حتی لمینت های دیواری، در هر صورت برای هر نوع از آنها می توان از این روغن و جلا دهنده ها استفاده کرد. دقت داشته باشید که برای سایر انواع کفپوش ساختمان از این نوع روغن نمی توانید استفاده کنید.

انواع روغن پارکت لمینت

روغن پارکت چوب و لمینت در دو نوع صنعتی و طبیعی یا گیاهی در بازار موجود می باشد و از این بین استفاده از روغن پارکت گیاهی بسیار بهتر است. لازم به ذکر است که استفاده از روغن برای پارکت چوب اجبار بوده ولی برای لمینت به دلخواه می توان استفاده کرد. روغن های گیاهی به دلیل نداشتن ترکیبات مضر با استقبال بیشتری نسبت به نوع شیمیایی مواجه شده اند.
از جمله روغن های پارکت موجود در بازار می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • روغن گیاهی سیرا نوا Ciranova کاملا طبیعی و بدون ترکیبات آلی فرار
  • روغن پارکت مات ابریشمی بورماواکس ایتالیا تقویت شده با رزین طبیعی
  • روغن جلای پارکت بر پایه آب دوجزئی همل hemel
  • روغن پارکت تک جزئی همل

انواع روغن پارکت چوبی

مزایای روغن زدن پارکت

از مهم ترین مزایای روغن جلا زدن پارکت می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

روشن شدن رنگ پارکت

گرد و غبار و آلودگی ها بعد از جذب به پارکت باعث تیره شدن رنگ آن میشود. با روغن های گیاهی و شیمیایی می توان مانع از نفوذ این ذرات شد و در نهایت باعث روشن شدن رنگ پارکت میشود.

براق شدن شدن پارکت

روغن پارکت جذب بافت چوب میشود و به همین دلیل منافذ را پوشانده و سطحی صاف و یکسدت و براق ر ا ایجاد می کند. با روغن کاری حرفه ای و استاندارد می توان خراش های جزئی را نیز از بین برد و به همین دلیل سطح براق تر میشود.

جلوه بهتر پارکت بعد از روغن کاری

پارت های چوبی و لمینت دارای بافت و طرح های متنوعی هستند. با توجه به اینکه روغن گرد و غبار درون منافذ را از بین میبرد، سبب می شود بافت پارکت کاملا مشخص شده و زیبایی قابل توجهی به محیط داده شود.

جلوه بهتر پارکت بعد از روغن کاری

ساب و لاک پارکت چیست؟

رفع خراشیدگی پارکت

یکی از چالش های همیشگی در کفپوش های پارکت، خراشیدگی سطح آنها با اشیای نوک تیز و ناخن حیوانات خانگی و غیره است. روش های تعمیر خراشیدگی پارکت را قبلا به طور کاملا توضیح داده ایم. یکی از ر وش های موثر در این زمینه، استفاده از روغن جلا پارکت است. این روغن ها خراشیدگی های سطح پارکت را که به مرور زمان و یا برخورد با اجسام نوک تیز ایجاد شده اند را پر کرده و از بین می برد.

افزایش طول عمر پارکت

به دلیل نفوذ روغن جلا به بافت و منافذ پارکت، می تواند منجر به افزایش طول عمر کفپوش شود. این لایه های محافظتی از خراشیدگی و ترک خوردن سطح پارکت جلوگیری می کند و به همین دلیل ماندگاری آن افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه براین، قبل از روغن زدن به پارکت چوبی و لمینت باید بخش های آسیب دیده آنها ترمیم شوند. این اقدامات نیز در بالا ر فتن ماندگاری پارکت نقش موثری خواهد داشت.
علاوه بر موارد فوق، استفاده از روغن جلا پارکت چوبی مزایای دیگری از قبیل موارد زیر را دارد:

  • روغن عامل جلوگیری از ایجاد لکه ها بر روی پارکت می باشد.
  • روغن پارکت مانند یک عایق رطوبتی عمل کرده و مانع نفوذ رطوبت به لایه های داخلی پارکت شده و در نتیجه از پوسیدگی کفپوش جلوگیری می کند.
  • روغن کاری کردن پارکت سبب جلوگیری از ایجاد ترک می شود.

بهترین زمان روغن جلا زدن به پارکت

بهترین زمان روغن زدن پارکت

جلا زدن پارکت یا همان روغن زدن باید طبق دستورالعملی که شرکت تولید کننده بر روی بسته بندی روغن درج کرده است، انجام شود. معمولا روغن زدن پارکت چوبی و لمینت در فواصل زمانی مشخص از چند ماه تا دو سال متغییر می باشد. مکان های پر رفت و آمد مانند سالن ها و مکان های اداری و تجاری نیاز بیشتری به روغن کاری دارند. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم جلا زدن برای پارکت چوب کاملا اجباری و الزامی بوده و نوعی نگهداری از این پارکت محسوب می شود. برای لمینت هیچ اجباری در روغن کاری وجود ندارد و مصرف کننده به دلخواه خود می تواند این کار را برای تمیز و براق کردن پارکت انجام دهد.

نحوه روغن زدن به پارکت

با توجه به اینکه میزان گرد و غبار در محیط اطراف شما چقدر است می توانید طی زمان هایی مشخص اقدام به روغن زدن پارکت ها کنید. گرد و غبار و ذرات موجود در هوا مخصوصا در شهرهای بزرگ و مکان های پر رفت و آمد به مرور بر روی سطح بیرونی پارکت نشسته و ظاهر زیبای آن را از بین می برند. هر زمان که احساس کردید رنگ پارکت تیره تر شده است باید اقدام به روغن و جلا زدن کنید. روغن زدن پارکت چوبی و لمینت دارای سه مرحله می باشد که در ادامه این مطلب به آن اشاره می کنیم:

  • ابتدا تمام وسایلی که قابل جابجایی هستند را از اتاق بیرون ببرید تا تمیز کردن و جلا دادن قسمت های زیر این وسایل نیز به خوبی انجام شود.
  • در مرحله دوم ایراداتی مانند صدمه، ناهمواری و شکستگی را با استفاده از بتونه کاری و یا ساب زن برطرف کنید تا پارکت مثل روز اول سالم شود.

روغن زدن به کفپوش پارکت

آموزش تعمیر پارکت سوخته

  • سپس باید سطح پارکت را به خوبی با تی یا هر وسیله ی دیگری که به شوینده مخصوص پارکت و آب گرم آغشته باشد، کاملا تمیز کنید تا هیچ ذره اضافی بر روی آن مشاهده نشود.
  • برای جلوگیری از نفوذ روغن به دیوارپوش، بهتر است قسمت پایین دیوار را بپوشانید.
  • یک لایه سیلر را ابتدا روی سطح پارکت قرار دهید. سیلرها موادی بر پایه آب هستند و باید با دقت و کاملا یکنواخت روی پارکت اجرا شوند.
  • روغن جلا برای پارکت را از انتهای اتاق یا سالن شروع کرده و به سمت ورودی پیش بروید، به این دلیل که بعد از روغن کاری تا چند ساعت نباید بر روی سطح قدم زده شود. روغن را توسط کاردک یا فرچه نقاشی بر روی سطح بکشید، به طوری که روغن به صورت کاملا یکدست روی سطح را بپوشاند. بعد از این که کار روغن زدن بر روی سطح به انتها رسید، چند ساعت به آن فرصت دهید تا روغن جذب لایه خارجی پارکت شده و کاملا خشک شود.

ویدئو آموزش روغن زدن پارکت چوبی و لمینت

نکته مهمی که در زمان روغن زدن پارکت باید مورد توجه قرار دهید، باز گذاشتن درب و پنجره ها و تهویه هوا می باشد. روغن های گیاهی فاقد بو یا ماده ای مضر برای سلامتی هستند، اما بهتر است باز هم از تهویه هوای داخل اتاق در زمان روغن کاری تا قبل از خشک شدن، کاملا مطمئن شوید.

تفاوت روغن پارکت و لاک پارکت چیست؟

روغن و لاک زدن پارکت دو اقدام بسیار موثر برای براق شدن سطح کفپوش و بهبود جلوه ظاهری آن است. این دو کاملا با هم تفاوت دارند و نباید یکسان در نظر گرفته شوند. از مهم ترین تفاوت های لاک و روغن پارت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لاک به داخل پارکت نفوذ نمی کند و مانند یک لایه محافظتی روی سطح قرار میگیرد. این در حالیست که روغن ها جذب پارکت می شوند.
  • احتمال خراشیدگی سطح پارکت بعد از لاک بیشتر از روغن است. چون لاک یک لایه اضافه است که روی پارکت قرار میگیرد و در معرض خراشیدگی خواهد بود. روغن جذب بافت و منافذ شده و از خراشیدگی سطح جلوگیری می کند.
  • روغن از بافت پارکت و سطح بیرونی آن محافظت می کند، اما لاک تنها برای محافظت از سطح بیرون کفپوش کاربرد دارد.
  • تعمیر و ترمیم لاک بسیار سخت است، اما روغن جلا را براحتی می توان بر روی پارکت ترمیم کرد.

منبع

نوشته های مشابه

‫9 نظرها

    1. جلا زدن منافذ کفپوش رو پر میکنه و از این طریق مانع از خراشیدگی سطح میشه. در نتیجه میشه گفت طول عمر پارکت رو افزایش میده

    1. خیر برای چوب و کفپوش های چوبی باید از روغن های مخصوص استفاده کنید تا تمیزی و جلا رو داشته باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا