طراحی دکوراسیون داخلی

بهترین رنگ برای دیوار گچی قدیمی و جدید (6 نوع رنگ مناسب)

در انتخاب بهترین رنگ برای دیوار گچی توجه به شرایط محیط، میزان نم و رطوبت، تردد و نوع کاربری ساختمان اهمیت زیادی دارد. چون رنگ ها از نظر قابلیت شستشو، میزان مقاومت و غیره با هم فرق دارند. خوشبختانه تنوع در رنگ های موجود در بازار زیاد بوده و متناسب با شرایط می توان رنگ مناسب دیوار گچی را انتخاب کرد. مجله دکوراسیون دکونیوز در ادامه بهترین نوع رنگ دیوارهای گچی و ویژگی ها و نحوه اجرای هر یک را معرفی می کند.

ویژگی های بهترین رنگ برای دیوار گچی

رنگی که برای دیوارهای داخل ساختمان استفاده می کنید می تواند تاثیر مستقیم بر سلامتی افراد و زیبایی محیط داشته باشد. چون برخی از رنگ ها دارای ترکیبات سمی بوده و بوی بد و زننده آنها به مرور باعث سردرد می شود. در نتیجه، برای رنگ آمیزی دیوارهای گچی به چند نکته مهم باید توجه شود که عبارتند از:

  • اگر محیط دارای نم و رطوبت بالایی است، رنگ های مقاوم در برابر آب را انتخاب کنید.
  • برای محیط های دارای تردد بالا از رنگ های قابل شستشو استفاده کنید.
  • میزان پوشش دهی رنگ را حتما بررسی کنید.
  • برای اتاق کودکان، سالمندان و مراکز درمانی تا حد امکان رنگ های بدون بو را انتخاب کنید. چون این رنگ ها بدون مواد سمی بوده و در اثر گرما و تابش نور به مرور گاز سمی وارد هوا نمی کنند.
  • اگر دیوار دارای ناهمواری زیادی بوده و با سنباده زنی رفع نمی شود، تا حد امکان رنگ های براق را برای دیوار به کار نبرید. چون رنگ های براق انعکاس نور بالایی داشته و ناهمواری ها را به وضوح نشان می دهند.
  • دیوار گچی به تنهایی بسیار بی روح بنظر می رسد و برای رنگ آمیزی نباید از جنبه زیبایی آن غافل شد. متناسب با شرایط محیط، میزان نور و روشنایی و نوع کاربری آن ترکیب رنگ مناسب را انتخاب کنید.
  • برخی از رنگ ها نیاز به لایه زیرساز با آستر یا پرایمر دارند تا چسبندگی آنها به سطح گچی در حد مطلوبی قرار بگیرد. در زمان انتخاب رنگ به این نکته حتما توجه و از خریدار اطلاعات لازم را دریافت کنید.

ویژگی های بهترین رنگ برای دیوار گچی

جدیدترین مدل طراحی رنگ دیوار

انواع رنگ مناسب برای دیوار گچی

با توجه به ویژگی های دیوارهای گچی و میزان مقاومت آنها در برابر عوامل محیطی و نم و رطوبت، رنگ های زیر برای رنگ آمیزی آنها بیشترین کاربرد را دارد:

1- رنگ لاتکسی برای دیوار گچی

رنگ لاتکسی بر پایه آب بوده به همین دلیل به سرعت خشک می شود و امکان استفاده از محیط را به سرعت فراهم می سازد. این رنگ یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای دیوار گچی محیط کم رفت آمد به شمار می رود، زیرا از دوام کمی بر خوردار است. دلیل دوام کم و نداشتن بوی تند در رنگ لاتکسی به دلیل نداشتن چسب های شیمیایی در ترکیب آن است.

رنگ لاتکسی برای دیوار گچی

اجرای رنگ لاتکسی روی دیوار گچی

برای اینکه نتیجه رنگ آمیزی با رنگ لاتکسی رضایت بخش باشد، تمام مراحل زیر باید با دقت انجام شوند:

  • ابتدا سطح دیوار را از گرد و غبار و آلودگی های دیگر مانند چربی ها کاملا تمیز کرد.
  • اگر دیوار دارای خراش های عمیق و هرگونه آسیب دیگر است، باید آن را بر طرف کرده تا زیر کار رنگ صاف و یکدست باشد.
  • رنگ را با آب به اندازه کافی رقیق کنید. اگر این مخلوط شدن با دقت انجام نشود، رنگ یکدست نشده و دانه های برجسته از رنگ بر روی دیوار گچی باقی خواهد ماند که از زیبایی کار کم خواهد کرد.
  • لایه اول رنگ را روی دیوار گچی اجرا کنید. سپس تا خشک شدن کامل رنگ صبر کنید.
  • بعد از خشک شدن کامل دیوار و رنگ قبلی، لایه های بعدی را اجرا کنید. توجه داشته باشید که اگر لایه ی قبلی به طور کامل خشک نشده باشد، به محض برخورد قلم مو و رنگ جدید روی سطح، هر دو لایه از روی دیوار برمی گردند.

بهترین دیوارپوش جایگزین گچ

2- رنگ روغن برای دیوار گچی

یکی از بادوام ترین و قدیمی ترین رنگ ها برای دیوار گچی، رنگ روغن است که بر پایه حلال نفتی می باشد. به همین دلیل در زمان اجرا بوی بد و زننده ای داشته و با گذشت زمان گازهای سمی را در محیط پراکنده می کند. به همین دلیل در لیست رنگ های ناسازگار با محیط زیست قرار گرفته است.
علاوه براین، رنگ های روغنی بعد از اجرا روی دیوار گچی حدود 11 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند. به همین دلیل اجرای آنها کمی زمان بر است.
در کنار نقاط ضعف ارائه شده برای این رنگ، به چند دلیل برای رنگ آمیزی دیوارهای گچی از آن استفاده می شود از قبیل:

  • قدرت پوشش دهی بالایی دارد
  • قابل شستشو است و لکه و کثیفی ها براحتی از روی آن تمیز می شود.
  • مقاومت رنگ در برابر خراشیدگی در سطح مطلوبی قرار دارد.

35 ایده رنگ دیوار پذیرایی طرح دار

انواع رنگ روغنی

رنگ روغن دارای سه نوع مات، نیمه براق و براق بوده که از این میان رنگ های مات و نیمه براق برای رنگ آمیزی دیوارهای گچی مناسب هستند. نوع براق به علت اینکه نور را به شدت منعکس کرده و نواقص دیوار را به وضوح نشان می دهد برای درب و پنجره و سرویس بهداشتی مناسب است.
رنگ روغن مات، دوام کمتری نسبت به نیمه براق و براق دارد و نمی توان آن را به راحتی شست. علاوه براین، رنگ های مات پوشش دهی، زیبایی و تنوع بسیار بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد.
رنگ روغن براق دارای دوام بالاتر بوده و شستشوی آن را می توان با خیال راحت انجام داد. این رنگ نور را منعکس کرده، کثیفی کمتر در آن نفوذ داشته و قیمت بالاتری نسبت به بقیه انواع رنگ روغنی دارد.
رنگ روغن نیمه براق قابلیت شستشو داشته و بهترین رنگ روغن برای دریوارهای گچی اتاق می باشد.

رنگ روغن برای دیوار گچی

3- اکریلیک؛ بهترین رنگ برای دیوارهای گچی

زیباترین و پرطرفدارترین رنگ برای دیوار گچی، رنگ اکریلیک است، زیرا از بوی بسیار کمتری نسبت به رنگ های روغنی برخوردار بوده و دوست دار محیط زیست می باشد. بوی این رنگ به سرعت بعد از خشک شدن از بین رفته و اثری از آن باقی نمی ماند. رنگ اکریلیک از رنگ های بر پایه ی آب بوده و استفاده از آن کار بسیار راحتی است. این رنگ ها با دستگاه های ترکیب رنگ کامپیوتری در بیش از 20000 طیف رنگی قابل تولید هستند.
این رنگ قابل اشتعال نبوده و امکان استفاده از آن بر روی هر سطحی امکان پذیر می باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع رنگ، سرعت خشک شدن سریع آنها است. به همین دلیل سرعت اجرا بالایی داشته و حتی در محیط های بسیار نیز می توان آنها را بدون مشکل اجرا کرد. بعد از اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار گچی براحتی می توان آنها را شستشو داد و لکه ها را با مواد شوینده و آب تمیز کرد.
رنگ اکریلیک دارای انواع پیشرفته به نام های سیلیکونی، فول سیلیکونی و الاستومری می باشد. نوع سیلیکونی و فول سیلیکونی برای عبور هوا نفوذپذیر ولی در برابر عبور آب نفوذ ناپذیر است، از این رو آنها را خود تمیز کننده گویند. این نوع از رنگ های اکریلیک بسیار مناسب تر از نوع اکریلیک معمولی هستند. رنگ اکریلیک الاستومری برای پوشش دادن دیوارهای ترک خورده مورد استفاده قرار می گیرد و مقاومت بسیار بالاتری نسبت به دو نوع دیگر دارد.

اکریلیک؛ بهترین رنگ برای دیوارهای گچی

4- رنگ نانو برای دیوار گچی

یکی از انتخاب های مناسب برای رنگ آمیزی دیوار گچی محیط های پرتردد که امکان آلودگی زیادی دارند، رنگ های نانو آنتی باکتریال هستند. این رنگ ها زیرمجموعه رنگ های آکریلیک بوده و افزودنی های کلوئید نانو نقره باعث از بین رفتن آلودگی های روی سطح می شود. دیوارهای گچی کلینیک های درمانی، راهروهای مدارس و ادارات شلوغ با این رنگ می توانند رنگ آمیزی شوند.
برای اجرای رنگ نانو روی دیوار گچی لازم است بعد از تمیز کردن سطح، یک لایه آستر یا پرایمر برای چسبندگی و پوشش دهی بالاتر رنگ اجرا شود. این رنگ ها براحتی با قلمو و غلطک قابل اجرا بوده و با آب رقیق سازی می شوند. به دلیل عدم استفاده از حلال های نفتی، رنگ کاملا بدون بو و سازگار با محیط زیست است.

بهترین رنگ دیوار اتاق خواب جدید

5- رنگ اپوکسی؛ برای دیوارهای گچی محیط های مرطوب

رنگ اپوکسی، مقاوم ترین رنگ در برابر بسیاری از عوامل محیطی مانند اصطکاک، مواد شیمیایی، خراشیدگی و سایش است. از این رنگ می توان برای رنگ آمیزی دیوارهای گچی داخل سرویس بهداشتی استفاده کرد. باید توجه داشت این رنگ بسیار لغزنده بوده از این رو برای کف مناسب نیست.
رنگ های اپوکسی قابلیت شستشو داشته و در برابر نم و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند. علاوه براین، به دلیل استفاده از رنگ رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمیدی در آن، قدرت چسبندگی رنگ تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.
از دیگر ویژگی های این رنگ می توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت، ضربه و شرایط آب و هوایی اشاره کرد. برای اجرای این رنگ باید ابتدا تمام ترک ها را با موادی مثل بتونه پر کرد و سطح را کاملا تمیز کرد. خشک کردن این رنگ مستلزم زمان بیشتری نسبت به رنگ های دیگر بوده و چند روز زمان می برد.
توجه داشته باشید که حذف رنگ اپوکسی از روی دیوار بسیار سخت است. به همین دلیل در انتخاب رنگ بندی و نحوه اجرای آن باید دقت زیادی داشته باشد.

6- رنگ پلاستیک؛ ارزان ترین رنگ برای دیوار گچی

برای محیط های دارای تردد پایین اگر بودجه محدودی دارید، می توانید از رنگ پلاستیک برای رنگ آمیزی دیوار گچی استفاده کنید. رنگ پلاستیک برپایه آب و بودن بو است. علاوه براین، اجرای این رنگ ها با سرعت بالایی انجام شده و نیاز به ابزارهای پیچیده ندارد.
دقت داشته باشید که رنگ های پلاستیک قابل شستشو نبوده و در تماس با اشیای نوک تیز مقاومت بسیار پایینی دارند. به همین دلیل این رنگ ها بیشتر برای سقف اتاق هایی که در معرض رطوبت قرار ندارند استفاده می شود.

رنگ پلاستیک؛ ارزان ترین رنگ برای دیوار گچی

جمع بندی

برای دیوارهای گچی رنگ های مختلفی از جمله رنگ روغن، پلاستیک، آکریلیک، نانو، لاتکس و اپوکسی قابل استفاده است. این رنگ ها از نظر قابلیت شستشو و نحوه اجرا با هم تفاوت داشته و در طول متن به ویژگی های آنها اشاره شد. مهم این است که بتوانید متناسب با شرایط محیط در نهایت بهترین نوع رنگ برای دیوار های گچی قدیمی و جدید را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!