طراحی فضاهای بیرونیطراحی فضای سبز

دیوار سبز هیدروپونیک چیست؟ (آموزش ساخت دیوار سبز هیدروپونیک)

دیوار سبز هیدروپونیک یکی از روش های زیباسازی دیوارها و هدیه دادن بخشی از طبیعت به روح محیطی می باشد که در آن زندگی یا کار می کنید. با توجه به اینکه انسان به طبیعت علاقه زیادی داشته و انرژی بسیار خوبی را از گیاهان می گیرد، بخشی از فضای زندگی یا کار خود را به اجرای فضای سبز به روش های مختلف اختصاص می دهد. استفاده از گلدان، روف گاردن، باغچه و انواع دیوار سبز از روش های انتقال طبیعت به محیط زندگی می باشد. دیوار سبز به صورت های مختلفی بر روی دیوار اجرا می شود و با جرات می توان گفت بهترین روش آن سیستم دیوار سبز هیدروپونیک است. رشد گیاهان بر روی این سیستم بسیار بیشتر و بهتر از رشد بر روی دیوار سبز حاوی خاک می باشد. برای آشنایی با آموزش ساخت دیوار سبز هیدروپونیک و ویژگی های آن در ادامه با این بخش از مطالب طراحی فضاهای بیرونی دکونیوز همراه باشید.

سیستم دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار سبز هیدروپونیک چیست؟

دیوار سبز هیدروپونیک یا گرین وال هیدروپونیک نوعی از دیوار سبز می باشد که بسیار سبک بوده و مناسب انواع دیوارها و مکان های کوچک یا بزرگ است. معنای لغوی این سیستم، تغذیه آبی (هیدرو: آبی، پونیک: تغذیه) می باشد. در این روش یک سیستم هوشمند برای آبیاری و انتقال مواد مغذی به گیاه به صورت قطره ای مورد استفاده قرار گرفته و گیاهان در بستری از خاک های خنثی مانند نمد، فوم یا پرلیت کشت می شوند.
این سیستم برای فضای بیرونی و داخلی منزل یا محیط کار مناسب بوده و به خاطر داشتن وزن کم، بار اضافی را بر دیوار یا ساختمان تحمیل نمی کند. بعد از وزن کم، صرفه جویی در مصرف آب و کنترل آسان شرایط مانند نور، رطوبت و دما و داشتن تهویه مناسب از مزیت های دیوار سبز با سیستم هیدروپونیک می باشند.

دیوار سبز هیدروپونیک چیست

آموزش ساخت دیوار سبز هیدروپونیک

برای ساخت گرین وال هیدروپونیک و رضایت بیشتر از نتیجه آن باید تمام شرایط و مراحل نصب را به صورت اصولی و نهایت دقت انجام دهید. اگر در بخشی از این کار بی دقتی انجام شود یا بدون اطلاعات اقدامی صورت گیرد، منجر به خراب شدن سیستم و دیوار سبز و از بین رفتن گیاه و هزینه ای که اختصاص داده اید خواهد شد. در ادامه این مطلب مراحل نصب دیوار سبز هیدروپونیک را به طور کامل توضیح می دهیم.

1- انتخاب دیوار مناسب برای دیوار سبز هیدروپونیک

انتخاب دیوار مناسب برای اجرای گرین وال هیدروپونیک و تمام دیوار سبزهای دیگر باید با توجه به زاویه تابش خورشید و مقدار نور انجام شود. طبیعتا باید دیواری را انتخاب کنید که بهترین نورگیری را داشته و بعد از آن با استفاده از وسایل جانبی مانند پرده، نور مستقیم و شدت تابش آن را کنترل کنید. تمام گیاهان به نور احتیاج دارند اما اغلب آنها نسبت به نور مستقیم حساس بوده و دچار آسیب می شوند و از این رو باید به کنترل آن توجه جدی نمود.

آموزش ساخت دیوار سبز هیدروپونیک

2- تعیین ابعاد گرین وال هیدروپونیک

ابعاد دیوار سبز کاملا اختیاری و سلیقه ای بوده اما بهتر است با توجه به ابعاد اتاق و محیطی که در دسترس دارید انجام شده و تناسب رعایت شود. در این صورت جلوه ظاهری بی نظیری در انتهای کار نصیب شما خواهد شد. دیوار سبز هرچه بزرگتر باشد زیبایی بیشتر و هوای مطبوع تری را در محیط به وجود خواهد آورد. بناربراین سعی کنید فضایی را انتخاب کنید که محدودیت کمتری داشته باشید.

3- نصب عایق برای گرین وال هیدروپونیک

در قسمت منتخب نصب دیوار سبز با سیستم هیدروپونیک، یک لایه پی وی سی pvc به عنوان عایق نصب می شود، تا از رسیدن رطوبت به دیوار جلوگیری کند.

4- نصب بستر کشت

بستر کشت که به صورت دو لایه نمد پرچ شده بر روی یک قاب می باشد، بر روی دیوار مورد نظر به صورت کاملا مستحکم متصل می شود. گیاهان بر روی این لایه نمدی کشت شده و ریشه آنها بین دو لایه اتصال کاملا محکمی دارد. این بستر برعکس باکس و گلدان ها ریشه ها را محدود نکرده و به اندازه ی تمام ابعاد جایی برای رشد ریشه وجود دارد. با توجه به این موضوع در زمان انتخاب گیاهان محدودیتی از نظر گیاهان کم ریشه و پر ریشه نخواهید داشت. نمد همچنین مانع از پرآب شدن اطراف ریشه گیاه شده و از پوسیدگی و ایجاد بوی نامطبوع در اطراف سیستم دیوار سبز هیدروپونیک جلوگیری می کند.

5- انتخاب سیستم آبیاری در گرین وال هیدروپونیک

همان طور که اشاره شد آبیاری این سیستم به صورت هوشمند و قطره ای می باشد. این سیستم دارای پمپ، مخزن آب و لوله های سوراخ دار می باشد که آب را در مسیر کشت گیاه هدایت می کند. در پایین دیوار سبز جایی به عنوان زهکشی تعبیه شده که آب بعد از گردش کامل در مسیر کشت گیاه از این طریق از مسیر خارج می شود.
لوله ها به صورت مارپیچی بر روی بستر کشت قرار گرفته و کار آبیاری و تغذیه را انجام می دهند. مخزن آب و پمپ را هم می توانید در پایین گرین وال هیدروپونیک یا در جایی دورتر از آن نصب کرده و با لوله کشی بیشتر به محل کشت متصل کنید.

آموزش دیوار سبز هیدروپونیک

6- انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار سبز هیدروپونیک

برای داشتن یک دیوار سبز با طول عمر بالا و طراوت عالی باید در زمان انتخاب گیاهان دقت لازم را داشته باشید. گیاه مناسب دیوار سبز را باید با توجه با آب و هوای کلی محیط و مقدار نوری که در اختیار دارید و یا قادر به اعمال آن بر روی گیاه هستید انتخاب کنید. در مجموع باید بگوییم در این سیستم هیچ محدودیتی نسبت به انتخاب گیاهان ندارید زیرا تمام شرایط لازم برای رشد و زندگی عالی قابل کنترل می باشد. جای ریشه ها محدود نبوده و می تواند در طول و عرض بستر پیش برود و میزان رطوبت و تغذیه نیز با توجه به تنظیمات متناسب با نیاز گیاه انجام می شود.

7- کشت گل و گیاه

بعد از اجرای اصولی تمام مراحل قبل، نوبت به کشت گل و گیاه می رسد که باید در جای درست و در بستر خود قرار گیرد. در زمان کشت باید دقت لازم در زمینه حفاظت از ریشه ها انجام شود تا از آسیب رسیدن به گیاه جلوگیری شده و گیاه عمر طولانی تری را بر روی سیستم دیوار سبز هیدروپونیک داشته باشد.

دیوار سبز با سیستم هیدروپونیک

مواد مغذی در سیستم گرین وال هیدروپونیک

گیاهان برای رشد نیاز به مواد مغذی دارند که از طریق کوددهی تامین شده یا در ترکیبات خاک وجود دارند. با توجه به اینکه در این سیستم از خاک هیچ استفاده ای نمی شود، مواد مورد نیاز گیاه را داخل پمپ آب تزریق کرده تا در زمان گردش به ریشه گیاه رسیده و تغذیه صورت گیرد.

کلام آخر

تغذیه و بستر کشت در دیوار سبز هیدروپونیک به صورت کاملا یکنواخت بوده و از این رو رشد گیاهان به صورت یک دست صورت می گیرد. این یکنواختی و هماهنگی در رشد باعث ایجاد جلوه ظاهری بهتری شده و فضایی عالی برای محیط منزل یا کار شما فراهم می شود. آرامش، هوای پاک و انرژی مثبت در این فضا موج زده و به روح شما تقدیم می شود.

منبع

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. سلام. چه ایده ی زیبایی هست دیوار سبز هیدروپونیک. به نظرم خیلی بهتر از دیوار سبزهای دیگه هست و تمیزو مرتب تر . و مزیت خوبی که من حس کردم امکان جابجاییش هم وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا