مبلمان و سرویس چوب

7 تفاوت مبل راحتی با کلاسیک چیست؟

تفاوت مبل راحتی با کلاسیک را براحتی از روی رنگ بندی، مدل، جنس روکش و حتی ضخامت فوم به کار رفته در آنها متوجه شد. برای مثال، مبل کلاسیک با چوب مرغوب، هنر لمسه‌دوزی و منبت‌کاری‌های ظریف متناسب با خانه های کلاسیک است، از طرفی، مبل راحتی با ساختاری متفاوت بدور از تجملات بوده و با خانه های امروزی تناسب بیشتری دارد. در این مقاله با ارائه توضیحاتی درباره فرق مبل راحتی با کلاسیک در ظاهر، متریال، کاربرد و تم رنگی به سراغ شما آمده‌ایم تا با شناخت بیشتر به مبلمان ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

تفاوت مبل راحتی با کلاسیک از نظر مشخصات ظاهری

در ابتدا باید گفت که مبل راحتی و کلاسیک از نظر ظاهر، تفاوت‌‌های چشمگیری با یکدیگر دارند که عبارتند از:

  • در مبل راحتی ارتفاع کاناپه کم و در مبل کلاسیک، پایه و پشتی ارتفاع بیشتری دارند.
  • عامل اصلی قیمت بالای مبل کلاسیک به دلیل حجم زیاد چوبی است که در آن به کاررفته، این در حالی است که در مبل راحتی از چوب کمتری استفاده شده است، بنابراین مقرون‌به‌صرفه و ارزان است.
  • استفاده از پارچه‌‌های ساده و چرم در مبل راحتی بیشتر از مبل کلاسیک است. در سبک کلاسیک، پارچه‌‌های طرحدار و لوکس کارایی بیشتری دارند.
  • خطوط به کاررفته در مبل کلاسیک، غالباً منحنی و در مبل راحتی از خطوط ساده بهره گرفته می‌شود.
  • کاناپه‌های مبل راحتی از مواد اولیه سبک‌تری ساخته‌ شده‌اند، به همین دلیل وزن نسبتاً پایینی دارند و به راحتی جابجا می‌شوند.
  • در مبل راحتی، شاهد طیف وسیعی از طرح، رنگ، دوخت و مدل‌های متنوع مبلمان مدرن همچون تختخواب‌شو، ال و چستر هستیم در حالی که در مبل کلاسیک با طر‌ح‌های منظم و سنتی روبه‌رو هستیم.

فرق مبل راحتی با کلاسیک

4 تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک

تفاوت مبل راحتی با کلاسیک در متریال

در ساختار انواع مبلمان، متریال نقش مهمی در ماندگاری و کیفیت بالای آن دارند. در ادامه این بخش برخی از متریالی که باعث فرق مبل راحتی با کلاسیک می‌شود را برای شما آورده‌ایم.

جنس چوب

اولین تفاوت مبل راحتی با کلاسیک، جنس چوبی است که در طراحی‌ و تزئینات مبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که در مبلمان کلاسیک بیش از مبل راحتی به منبت‌کاری به خصوص منبت‌کاری‌های ظریف اهمیت داده می‌شود، از این‌رو چوب درختان مقاومی مانند راش، گردو، سفید و افرا برای تزئینات این سبک از مبلمان در نظر گرفته می‌شود. چوب در دکوراسیون سبک کلاسیک کاربرد زیادی دارد.
مقاومت و استحکام بالای چوب‌ به کاررفته در مبلمان کلاسیک، همچنین قابلیت شکل‌پذیری مناسب چوب، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای خلق طرح‌ها و نقش‌و‌نگارهای ظریف و دقیق در منبت‌کاری این نوع از مبلمان تبدیل کرده است. رنگ‌آمیزی هم به خوبی در این چوب‌ها نفوذ پیدا می‌کند و ظاهر یکدست و زیبایی به نمایش می‌گذارند.
مبل‌های راحتی از این نظر، بسیار ساده و مینیمالیست طراحی شده‌اند. تزیینات و منبت‌کاری‌ها در این دسته از مبلمان، به ظرافت مبل کلاسیک نمی‌رسد. نمای بیرونی مبل نیز با اسفنج و فوم‌های مرغوب پوشانده می‌شوند تا احساس راحتی برای کاربر فراهم کنند. کیفیت و میزان استفاده از چوب در مبلمان کلاسیک و راحتی، اصلی‌ترین معیاری است که قیمت نهایی آن را تخمین می‌زند.

تفاوت مبل راحتی با کلاسیک در متریال

نوع چرم

از دیگر عواملی که ایجاد تفاوت مبل راحتی با کلاسیک می‌کند، چرم است. کاربرد چرم در مبلمان کلاسیک و راحتی بسیار با هم متفاوت هستند. کاربرد چرم در مبل کلاسیک در قسمت بدنه و تزئینات آن است و معمولاً از بین رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای سوخته، مشکی و زرشکی با طرح‌های سنتی انتخاب می‌شود. مبلمان چرمی که دارای این ویژگی‌ها باشد، برای فضاهای سنتی انتخاب مناسبی است.
اما در مبل‌ راحتی با توجه به سادگی و مینیمالیستی‌بودنش، انتخاب چرم از بین رنگ‌های روشن‌تر و شاداب‌تری مانند سفید، کرم و طوسی برای بخش نشیمن و تکیه‌گاه صورت می‌گیرد. طرح‌های ساده و مدرن مبل راحتی با چرم رنگ روشن، مطمئناً جلوه زیبا و دلنشینی از مبل را خلق می‌کند.

نوع پارچه

پارچه‌هایی که برای مبل کلاسیک انتخاب می‌شوند، اغلب از پارچه‌های سنتی و باکیفیت بالا است. پارچه‌‌های برزنتی، ولوته و داماسک در ردیف پارچه‌های لوکس قرار دارند که در کنار طرح‌های گلدار و پیچیده ظاهر مجللی به مبل کلاسیک می‌بخشند.
در مقابل، در مبل راحتی، پارچه‌های نرم و راحتی مانند پارچه‌های ولور، شانیل و مخمل مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. این پارچه‌ها، علاوه بر ظاهر لوکس و مجلل، بافت ظریف و لطیف، دوام و ماندگاری بالایی نیز دارند. پارچه‌های مخمل و چرم، در این دسته جای دارند.
دوام بالای چرم، سهولت نگهداری و نظافت آسان آن باعث شده تا در ردیف پرفروش‌ترین پارچه‌های مبلی قرار بگیرد. پارچه مخمل گرچه کمی گران است، اما جلوه جذابی به مبل کلاسیک می‌دهد. با این حساب، مطمئناً از خرید یک دست مبل کلاسیک که روکش مخملی دارد، پشیمان نخواهید شد.

تفاوت مبل راحتی با کلاسیک در پارچه

ضخامت فوم

فوم، مهمترین متریال مشترک مبلمان کلاسیک و راحتی است که نقش مهمی در ایجاد راحتی، پشتیبانی و حفظ فرم مبل دارد. فوم با خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا خیلی راحت روی مبل بنشینید و لم بدهید.
فومی که در مبلمان کلاسیک استفاده می‌شود، به نسبت مبل راحتی، از ضخامت کمتری برخوردار است. این فوم تنها در قسمت نشیمن و پشتی استفاده می‌شود، در صورتی که مبلمان راحتی در قسمت دسته نیز دارای فوم است. ضخامت فوم در این نوع از مبلمان بیشتر و چگالی پایین‌تری نسبت به مبل کلاسیک دارد، بنابراین حداکثر راحتی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

تفاوت چیدمان در مبل راحتی و کلاسیک

اگر شما هم به تازگی تغییر دکوراسیون داده‌اید و در انتخاب بین دو سبک مبلمان کلاسیک و راحتی، سردرگم مانده‌اید، این بخش از مقاله مخصوص شماست! در ابتدا باید ببینید که عناصر دکوراسیون شما، چه سبکی دارند و با کدام یک از این دو نوع مبلمان، هماهنگ هستند.
اگر فضای منزل شما، کوچک و محدود است، مبل راحتی گزینه مناسبی نیست. این مبلمان، معمولاً فضای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و برای خانه‌های با متراژ بیشتر مناسب است. اما مبلمان کلاسیک چون پایه‌ها و دسته‌های استاندارد و جمع‌وجوری دارد، فضای کمتری را اشغال می‌کند. از طرفی، جابه‌جایی مبل راحتی از این جهت که فضای بیشتری باید برای آن در نظر گرفت، سخت‌تر از مبلمان کلاسیک است.
اگر بخواهیم از نظر وزنی هم حساب کنیم، مبل کلاسیک به لحاظ استفاده بیشتر از چوب، وزن بیشتری به نسبت مبل راحتی دارد. البته تزیینات و منبت‌کاری‌های روی مبل هم روی وزن نهایی مبل کلاسیک بی‌تأثیر نیست.

مدل های چیدمان مبل راحتی 7 نفره

تفاوت مبل راحتی با کلاسیک از نظر تم رنگی

مبل‌های کلاسیک، مبل‌های باشکوه و پرزرق‌وربرقی هستند که تم رنگی غالب در آن‌ها، رنگ طلایی است بر خلاف مبل‌های راحتی که با تم رنگ‌‌های شاد، جیغ و روشن مانند صورتی، بنفش، سبز و زرد تولید و عرضه می‌شوند. البته رنگ‌های گرم و سنگینی مانند طلایی، قهوه‌ای، کرم، و آبی نفتی نیز در این نوع مبلمان به چشم می‌خورند.
در برخی موارد، ممکن است پارچه‌های گل‌دار و ساده در مبل کلاسیک در کنار یکدیگر استفاده شوند. در این حالت، رنگ‌ها باید به گونه‌ای انتخاب ‌شوند که در عین حال که با یکدیگر تضاد ظریفی دارند، هارمونی رنگ رعایت شده باشد. همین توجه به هارمونی در مبل راحتی نیز باید رعایت شود. برای مثال، اگر مبلمان راحتی شما به رنگ صورتی است، کاناپه‌‌های رنگ طوسی یا کوسن رنگ صورتی، هارمونی جذابی به وجود می‌آورد.

فرق مبل راحتی با کلاسیک از نظر تم رنگی

تعداد مبل راحتی با کلاسیک چه تفاوتی با هم دارند؟

بزرگترین فرق مبل راحتی با کلاسیک، به تعداد مبلمان آن دو مربوط می‌شود. در حالت کلی، تعداد مبل کلاسیک، ۷ نفره است. اما این عدد متغیر است و بسته به فضای مورد استفاده و سلیقه خریدار، بین ۷ تا ۹ نفره می‌تواند متغیر باشد. مبل کلاسیک معمولاً شامل یک کاناپه سه نفره، دو مبل تک نفره و دو صندلی است. گاهی اوقات ممکن است از یک یا دو مبل دونفره نیز در سرویس مبل کلاسیک استفاده شود.
به طور کلی، مبلمان کلاسیک از جهت اینکه طراحی ظریفی دارد و بیشتر مناسب مکان‌های رسمی است، تعداد مبلمان کمتری دارد. ولی در مبلمان راحتی که بیشتر برای پذیرایی و اتاق نشیمن طراحی شده، تعداد مبل به میزان افراد خانواده بستگی دارد.
با این اوصاف، اگر فضای منزل شما بزرگ و دکوراسیون به سبک کلاسیک دارد، مبل کلاسیک که تعداد نشیمن کمتری دارد، گزینه مناسب‌تری است. در مقابل، اگر فضای محدودی در اختیار دارید، مبل راحتی که تعداد صندلی و مبل بیشتری داشته باشد، می‌تواند ایده‌آل دکوراسیون شما باشد.

جمع‌بندی

آنچه در این مقاله به شما ارائه شد، فرق مبل راحتی با کلاسیک از جهات مختلف بود. هر دوی این مبلمان با طراحی و خصوصیات ویژه‌، برای مکان خاصی مناسب هستند. اگر انتخاب یکی از این دو مبلمان برای شما سخت است، بهتر است نگاهی به سبک دکوراسیون بیندازید.
نوع مبلمان باید از لحاظ متریال، کاربرد، هارمونی رنگ و ابعاد با دکوراسیون هماهنگ باشد. برای مثال، اگر به دنبال مبلمان جمع‌وجور و در عین‌حال، ظریف و زیبا هستید، مبل کلاسیک گزینه‌ای عالی است. انتخاب یک دست مبل کلاسیک با پرده‌های مخملی همراه با رنگ‌های گرم و طرح گلدار، زیبایی دکوراسیون را چندین برابر می‌کند. در عوض، فرش با رنگ‌های شاد و جیغ، پرده‌های ساده یا حریر با رنگ‌های روشن، در کنار یک دست مبلمان راحتی، فضای مدرن و دلنشینی را برایتان ایجاد می‌کند.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا