مبلمان و سرویس چوب

4 تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک چیست؟

تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک را در زمان انتخاب آنها باید بدانید تا متناسب با سبک منزل گزینه مناسب خریداری شود. مبل نئوکلاسیک همان مبل سنتی و کلاسیک است منتها با رگه‌هایی از سبک مدرن. در این نوع از مبلمان، خبری از تزئینات پرزرق‌وبرق‌ سبک کلاسیک نیست، هر چه هست، شکوه و تجمل در عین سادگی است که باعث جذابیت بیشتر آن شده است. در این بخش از مطالب مبلمان دکونیوز به معرفی فرق مبل کلاسیک و نئوکلاسیک از نظر رنگ بندی، طرم و مدل و غیره می پردازیم.

مبل کلاسیک؛ لوکس و مجلل

سبک کلاسیک تقریباً از قرن هجدهم و نوزدهم، به عنوان یک مبل مجلل و اشرافی شناخته می‌شد و اصولاً در بین اشراف‌زاده‌ها و خانه‌های ثروتمندان جایگاه ویژه‌ای داشت. این سبک مبلمان که الهام‌گرفته از سبک سنتی است، هم اکنون نیز طرفداران خاص خودش را دارد و افرادی هستند که هنوز هم برای خرید مبل کلاسیک روانه بازار مبلمان شوند.
البته مبل کلاسیک علی‌رغم قدیمی‌بودن، ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. این نوع از مبلمان، اغلب به رنگ‌های گرم و سنگینی مانند طلایی، قهوه‌ای، زرشکی و قرمز ساخته می‌شود که به نوعی حس اصالت و شکوه به شما دست می‌دهد.

مبل کلاسیک

ویژگی‌های مبل کلاسیک

ویژگی‌ بارز مبل کلاسیک، طراحی شیک و مجلل‌‌بودن آن است که در پارچه‌های مخمل و زربفت، حکاکی‌های باشکوه همراه با نقوش متنوع به عینه دیده می‌شود. در طراحی تمام مبل‌های کلاسیک از نوار چوبی در قسمت‌های پایه، دسته و پشتی استفاده شده و همین موضوع می‌تواند تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک باشد. اما آیا می‌دانید چه ویژگی‌های دیگری مبل کلاسیک را از مبلمان نئوکلاسیک و یا سایر سبک‌های مبلمان متمایز می‌کند؟

  • چوب؛ اصلی‌ترین متریال در مبلمان کلاسیک: چوب مبل کلاسیک از چوب درجه یک و باکیفیتی تهیه می‌شود که عمر زیادی دارد و سال‌های متمادی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • جمع‌وجوربودن: این ویژگی برای منازلی که متراژ محدودی دارند، کمک می‌کند تا از حداقل فضای موجود، بهترین استفاده را بکنند. علاوه بر آن، احساس شلوغی یا به هم‌ریختگی پذیرایی را هم ندارید.
  • وزن سبک: مبل‌های کلاسیک، غالبًا سبک‌وزن هستند. بنابراین به راحتی جابه‌جا می‌شوند و برای تغییر دکوراسیون هم به کمک افراد دیگری نیاز ندارید.
  • کیفیت بالا: مبلمان کلاسیک، کیفیت بالایی دارند. این ویژگی بیشتر به خاطر نوع چوب مرغوبی است که در آن به کار رفته است. به این ترتیب، مدت زمان زیادی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • منبت‌کاری‌های ظریف: حتماً دیده‌اید که قسمت پشتی تمام مبل‌های کلاسیک، تاج‌های منبت‌کاری‌شده استفاده شده است. این هنر در مبلمان نئوکلاسیک نیز به وفور دیده می‌شود، تنها تفاوتشان با مبلمان کلاسیک، استفاده ظریفتر و محدودتر از منبت‌کاری است.

7 تفاوت مبل راحتی با کلاسیک

مبل نئوکلاسیک؛ سادگی در عین تجمل

سبک نئوکلاسیک، میراث‌دار مبل‌های کلاسیک هستند. این نوع از مبلمان، که به عنوان مبلمان فرانسوی نیز شناخته می‌شوند، از ترکیب رنگ‌های خنثی در طراحی مبلمان استفاده می‌کند. رنگ‌های خنثی با هر نوع دکوراسیونی به راحتی جفت‌وجور می‌شوند، بنابراین از لحاظ تغییر دکوراسیون نیز دغدغه‌ای ندارید. مبلمان نئوکلاسیک با تنوعی از طرح‌های مختلف، تمامی سلایق را پوشش می‌دهد. ویژگی‌های دیگری که این دسته از مبل‌ها دارند را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

مبل نئوکلاسیک

ویژگی‌های مبلمان نئوکلاسیک

در مبلمان نئوکلاسیک بیشتر از المان‌های زینتی و تزئینی مانند حکاکی، منبت‌کاری، نقاشی، طلاکوبی، روکش‌های پرزرق و برق، کنده‌کاری، برجسته‌کاری سبک و خاتم‌کاری استفاده می‌کنند. در ساخت این المان‌ها دقت و ظرافت زیادی به کار رفته تا فضای مجلل و اشرافی در خانه شما خلق کنند. از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تنوع و انعطاف‌پذیری: مبلمان نئوکلاسیک از پرطرفدارترین سبک مبلمانی است که در بازار ایران پیدا می‌کنید. هر کدام از این مبلمان می‌توانند به طرح و رنگی که شما دوست دارید، تغییر پیدا کنند. بر خلاف دیگر مبلمان‌ها که پس از مدتی از مد می‌افتند، مبلمان نئوکلاسیک همیشه مد روز است.
  • متریال مرغوب: یکی از ویژگی‌های مبلمان نئوکلاسیک این است که تا مدت‌های زیادی می‌توانید از آن‌‌ها استفاده کنید. این ویژگی به خاطر نوع استفاده از چوب محکم و مرغوب آن است. چوب ساتین و ماهون، معروفترین نوع چوب مبلمان نئوکلاسیک است.
  • حفظ راحتی: راحتی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مبلمان نئوکلاسیک است. طراحی ارگونومیک و استفاده از متریال‌های مرغوب، این مبلمان را بسیار راحت و کاربردی کرده است.
  • استفاده از فرم‌‌های منحنی: مبلمان های نئوکلاسیک، با نظم خاصی طراحی شده‌اند. این خطوط با طراحی‌های سایر مبلمان، در تضاد است و ظاهری مدرن و مینیمال به این مبلمان می‌بخشند. این سادگی در طراحی باعث سازگاری با فضاهای مختلف می‌شود.
  • هماهنگی با انواع سبک دکوراسیون: همین استفاده از رنگ‌های خنثی در مبل نئوکلاسیک است که باعث می‌شود دکوراسیونی هماهنگ شده ترتیب بدهید.
  • جنس پارچه مبلی: در مبلمان نئوکلاسیک بر خلاف مبلمان کلاسیک خبری از پارچه‌‌های پرنقش‌ونگار نیست. در عوض از پارچه‌های ساده و ظریف در طراحی مبلمان استفاده شده است.

تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک

با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک را به صورت زیر بیان کرد:

تفاوت در طراحی مبل

مبلمان کلاسیک دارای طرح‌های تزیینی و گاهاً هندسی است، در صورتی که در مبلمان نئوکلاسیک، طرح‌ها ساده و مینیمال هستند و از خطوط ساده همراه با فرم‌های منحنی بیشتر استفاده می‌شود. علاوه براین، در مبلمان کلاسیک، تزیینات حرف اول را می‌زنند. در مقابل، در مبلمان‌های نئوکلاسیک، تزیینات کمتری به کار برده می‌شود.

فرق مبل کلاسیک و نئوکلاسیک
مبل نئوکلاسیک

فرق مبل کلاسیک و نئوکلاسیک از نظر رنگ

همان‌طور که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم، در مبلمان کلاسیک بیشتر از رنگ‌های تیره همچون قهوه‌ای، قرمز و طلایی استفاده می‌شود، حال آنکه در نئوکلاسیک، رنگ‌های خنثی مانند سفید، مشکی، نقره‌ای و طلایی کاربرد بیشتری دارند.

تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک از نظر جنس

مترال به کار رفته در مبلمان کلاسیک، اغلب از چوب، چرم و یا پارچه است. چوب در وسایل سبک کلاسیک اصلی ترین نقش را ایفا می کند و به همین دلیل اصالت خاصی در این نوع مبل به چشم می خورد. اما در مبلمان نئوکلاسیک علاوه بر چوب، از شیشه و فلز نیز استفاده می‌شود. ترکیب چوب با پایه های فلزی جلوه خاصی به این مبلمان میبخشد.

فرق ابعاد مبل کلاسیک و نئوکلاسیک

توجه داشته باشید که مبلمان کلاسیک اندازه و ابعاد بزرگی دارند. حجم زیاد این نوع مبلمان، برای خانه‌‌‌هایی که فضای محدودتری دارند، مناسب نیست. در عوض، مبلمان نئوکلاسیک، جمع‌وجورتر است و فضا را بزرگتر نشان می‌دهد.

فرق ابعاد مبل کلاسیک و نئوکلاسیک
مبل نئوکلاسیک

جمع‌بندی

در این مقاله فرق مبل کلاسیک و نئوکلاسیک را به شما ارائه کردیم. سبک کلاسیک از آن دسته سبک‌هایی هستند که به دلیل تزئینات و نقوش زیاد محبوب عده‌ای خاص قرار گرفته‌اند. مبلمان نئوکلاسیک در واقع مبل کلاسیک هستند که از نظر ظاهری، شباهت زیادی به آن دارد. به عبارتی تمام ویژگی‌های این نوع مبلمان را در خود دارد. تنها تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک، ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک است که باعث به وجودآمدن تفاوت‌های جزیی بین آن دو شده است.

علیرضا تبلانی

به نام عشق می‌نویسم🌱 علیرضا تبلانی هستم. با انگشتام میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم؛ همچنان این داستان ادامه داره...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا