طراحی دکوراسیون آشپزخانهطراحی دکوراسیون داخلی

15 سبک دکوراسیون آشپزخانه شیک و جذاب

سبک دکوراسیون آشپزخانه از این جهت حائز اهمیت است که این بخش ساختمان از دید طراحان داخلی به عنوان قلب خانه محسوب می شود. یکی از راه های دیزاین حرفه ای آشپزخانه استفاده از سبک های دکوراسیون است. با انتخاب سبک مناسب می تواند انسجام و زیبایی را در محیط ایجاد کنید و قطعا تاثیر مستقیم بر احساسات افراد حاضر در آشپزخانه خواهد داشت. اگر به دنبال ایجاد فضایی منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی این بخش از منزل هستید، در ادامه به پرطرفدارترین سبک های چیدمان آشپزخانه اشاره خواهیم داشت.

سبک های پرطرفدار دکوراسیون اشپزخانه

انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه

آشپرخانه همانطور که از نامش پیداست در درجه اول مکانی برای آشپزی است؛ اما در فرهنگ ایرانی علاوه بر پخت غذا فعالیت های دیگری نیز مثل شستشو لباس و ظروف، صرف غذا، نگهداری مواد غذایی در آن انجام میشود. همه این فعالیت ها باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و از طرف دیگر طراحی دکوراسیون آشپزخانه نیز پاسخ گوی تمام نیازهای مرتبط باشد. به همین دلیل با توجه به متراژ، نور طبیعی و امکانات در دسترس ابتدا باید یک سبک برای چیدمان انتخاب کرد. از بهترین سبک های دکوراسیون آشپزخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سبک دکوراسیون آشپزخانه مدرن

سبک چیدمان مدرن اشپزخانه به دلیل نزدیکی به دوران الهام گرفته از آن طرفداران زیادی دارد. در سبک دکوراسیون مدرن آشپزخانه شلوغی و آشفتگی وجود ندارد. کابینت ها بدون قاب بوده و روکش آن های‌گلاس و براق است. در چنین آشپزخانه ای شما با رنگ های خنثی همچون سفید، خاکستری، نقره ای و… روبرو هستید.

سبک دکوراسیون آشپزخانه مدرن
استفاده از عناصر و متریال فلز و شیشه در کنار پرده های زبرا و حریر ساده نیز در سبک مدرن قابل توجه است. علاوه براین، وجود کابینت پیشخوان یکی از الزامات سبک مدرن است و بالای آن می توان لوسترهای خطی شیک و ساده را نصب کرد تا زیبایی آن صد چندان شود.

بهترین رنگ سرامیک برای آشپزخانه

2- سبک روستیک چیدمان آشپزخانه

یکی از انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه، دکوراسیون روستیک است؛ این سبک با نام روستایی نیز شناخته می شود. افرادی که زندگی ساده روستایی را بیشتر می پسندند از این سبک بیشتر استقبال می کنند. در آشپزخانه روستیک بیشتر از عناصر طبیعی استفاده می شود و طبیعی است که چوب جایگاه ویژه ای در این آشپزخانه دارد.

سبک روستیک چیدمان آشپزخانه
در این سبک می توان از کابینت های چوبی استفاده کرد و برخی از آنها بدون درب و شبیه به شلف اجرا می شوند. سبد حصیری، صندلی های چوبی ساده، استفاده از صنایع دستی و… نیز در این آشپزخانه ها بیشتر به چشم می خورد. برای سقف آشپزخانه نیز می توان از پالت های چوبی استفاده کرد تا طبیعت به خوبی در محیط جلوه کند.

40 مدل چیدمان گل طبیعی در آشپزخانه را از دست ندهید!

3- دکوراسیون آشپزخانه ایرانی ساده

یکی از انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه، مدل ایرانی است که به خوبی با فرهنگ ما سازگار است. تمدن کهن ایرانی از گذشته اصول طراحی مطبخ و آشپزخانه را نسل به نسل تا امروز منتقل کرده است. استفاده از کاشی و سرامیک سنتی ایرانی یکی از اصلی ترین نمادها در این سبک است.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی ساده
استفاده از فرش و گلیم ایرانی در کنار صنایع دستی تزئینی زیبایی چیدمان آشپزخانه را چند برابر می کند. برای جلوه بهتر، پیشنهاد می کنیم برای انتخاب ظروف، نوع سفالی و مسی را انتخاب کنید. در آخر کابینت منبت کاری چوبی نیز می تواند دکوراسیون آشپزخانه ایرانی شما را کامل تر کند.

4- دکوراسیون آشپزخانه نئوکلاسیک

اگر علاقه زیادی به تجملات سبک های کلاسیک ندارید و در عین حال سادگی سبک های مدرن را نیز نمی پسندید، بهتر است نگاهی به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک داشته باشید. در آشپزخانه های سبک نئوکلاسیک روی درب کابینت ها کمی منبت کاری وجود دارد تا بیش از اندازه ساده نباشد. در این آشپزخانه ها از کابینت، میز و صندلی و اکسسوری های طلایی، بژ، کرم، خاکستری و سفید استفاده میشود.

دکوراسیون آشپزخانه نئوکلاسیک

5- دکوراسیون آشپزخانه ترکیه

دکوراسیون آشپزخانه ترکیه ای بسیار نزدیک به سبک چیدمان ایرانی است. در این سبک استفاده از کاشی و سرامیک سنتی ترکیه به همراه فرش های سنتی و اصیل ترک جایگاه ویژه ای دارد. می توانید برای دکوراسیون اشپزخانه ترکیه از لوسترهای موزاییکی سنتی این کشور استفاده کنید.

سبک دکوراسیون آشپزخانه ترکیه
در کنار کاشی های سنتی، استفاده از پرده های ترک فضا را زیبا و اصیل می کند. علاوه بر مدل های سنتی، در آشپزخانه های جدید ترک از المان های مدرن مانند کابینت انزو نیز استفاده میشود.

دکوراسیون آشپزخانه ترکیه

6- سبک دکوراسیون کلاسیک آشپزخانه

سبک دکوراسیون آشپزخانه کلاسیک نیز برای بسیاری از افراد قابل توجه است. در دکوراسیون سبک کلاسیک از متریال چوب و سنگ استفاده می شود و جزئیات جایگاه ویژه ای در آن دارد. استفاده از کابینت های چوبی پر نقش و نگار با صفحه سنگی یا مرمرین، لوسترهای بزرگ، به کار بردن رنگ های طلایی و نقره ای در کنار سفید و قهوه ای، وسایل تزئیناتی و تجملاتی در سبک چیدمان کلاسیک آشپزخانه لاکچری بسیار مهم است.

سبک دکوراسیون کلاسیک آشپزخانه

7- آشپزخانه سبک فرانسوی

دکوراسیون سبک فرانسوی یکی از پرهزینه ترین سبک ها برای آشپزخانه است و اکسسوری های آنتیک، کابینت های چوبی، لوستر فلزی طلایی و میز و صندلی های لوکس پایه فلزی در آن چایگاه ویژه ای دارند. در این آشپزخانه ها از رنگ های سبز، خاکستری، یاسی، نقره ای و سبز زمردی به وفور استفاده میشود.

آشپزخانه سبک فرانسوی

8- سبک مینیمال در دکوراسیون آشپزخانه

زندگی پرتنش مدرن باعث شده است انسان هر چه بیشتر به سمت سبک مینیمال حرکت کند. سبک دکوراسیون مینیمال یکی از انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه شیک و ساده است. در این سبک هیچ خبری از شلوغی، جزئیات و پیچیدگی نیست. خلوت بودن، تمیزی، درخشش و سادگی از ویژگی های آشپزخانه مینیمال است.

سبک مینیمال در دکوراسیون آشپزخانه
در این سبک آشپزخانه هیچ وسیله اضافی بر روی کابینت ها وجود ندارد. استفاده از رنگ های سفید و خنثی در کنار هم به زیباتر شدن محیط کمک زیادی می کند. کابینت های ساده و سفید، کاشی و کفپوش های بدون طرح، هود، سینک و اجاق گاز توکار و… نیز از ویژگی های مهم سبک مینیمال هستند.

9- دکوراسیون آشپزخانه صنعتی

بر عکس بسیاری از سبک های طراحی دکوراسیون آشپزخانه، در سبک صنعتی با الگوهایی کاملا متفاوت و غیرمعمول مواجه می شوید؛ در این سبک از متریال های صنعتی و خشن استفاده می شود. قفسه های بدون درب، استفاده از فولاد ضد زنگ یا آجر در بخش های مختلف، میز و صندلی های فلزی، لوسترهای فلزی، استفاده از رنگ های تیره (خاکستری، قهوه ای و…)، کف بتنی باعث منحصر به فرد شدن این سبک آشپزخانه میشود.

دکوراسیون آشپزخانه صنعتی

10- سبک آشپزخانه اسکاندیناوی

یکی از بهترین سبک های دکوراسیون آشپزخانه، سبک اسکاندیناوی است که شباهت های زیادی به مینیمال دارد. استفاده از عناصر مدرن، خطوط صاف، کفپوش های عمدتا چوبی، استفاده از رنگ های روشن و خنثی، چراغ های آویز و… از ویژگی های این سبک است. سبک آشپزخانه اسکاندیناوی را باید کمی شلوغ تر و پیچیده تر از مینیمال دانست. گرچه رنگ سفید برای دیوارها و کابینت ها غالب است اما رنگ های دیگر نیز در این سبک استفاده می شود.

این اطلاعات از سایت blanco جمع آوری شده است:

Open any design magazine and you’ll likely see a Scandinavian style kitchen splashed across the pages. Characterized by clean lines, light colors and natural textures, the design has gained popularity due to a less-is-more functionality rather than flashy bells and whistles. Bright, practical and beautiful, Scandinavian kitchens are designed to meet the needs of daily use while providing a warm, comfortable gathering place for friends and family

سبک آشپزخانه اسکاندیناوی

11- سبک دکوراسیون آشپزخانه تلفیقی

شاید متوجه شده باشید که در بسیاری از مواقع مرز مشخصی بین سبک های دکوراسیون آشپزخانه وجود ندارد. بنابراین ممکن است دو یا سه سبک با یکدیگر ترکیب شوند و سبک تلفیقی دکوراسیون آشپزخانه را ایجاد کنند. البته باید توجه داشته باشید که در سبک های تلفیقی دکوراسیون آشپزخانه نباید تضادهای شدید و عجیب وجود داشته باشد و باعث هرج و مرج و آشفتگی گردد. برای مثال نمی توان دو سبک مینیمال و کلاسیک را با یکدیگر ترکیب کرد.

سبک دکوراسیون آشپزخانه تلفیقی

12- سبک چینی برای چیدمان آشپزخانه

شاید دکوراسیون آشپزخانه سبک چینی در کشورمان چندان مورد استقبال قرار نگیرد، اما این سبک نیز برای افراد خاص پسند یا دوستدار فرهنگ شرق آسیا قابل توجه است. در این سبک آشپزخانه از رنگ های زرد، قرمز و آبی به وفور استفاده می شود. همچنین نمادهای هندسی سنتی چینی، طرح برگ، ماهی، نقاشی یا تصاویر درختان و حیوانات در این روش چیدمان آشپزخانه جایگاه مهمی دارند. البته می توانید این سبک را با سبک های دیگر نیز ترکیب کنید.

سبک چینی برای چیدمان آشپزخانه

13- سبک چیدمان آشپزخانه مدیترانه ای

اگر به دنبال یک آشپزخانه شاد هستید، سبک طراحی دکوراسیون اشپزخانه مدیترانه ای گزینه ای مناسب برای شما محسوب می شود. در این سبک شما با رنگ ها و بافت های شاد روبرو هستید. یک آشپزخانه شیک و ساده به سبک مدیترانه ای ویژگی هایی دارد که از جمله آنها باید به استفاده قابل توجه از متریال چوب، هم رنگ بودن اجزای مختلف، استفاده از رنگ های آبی روشن، کرم، قهوه ای روشن، طرح و نقش های آرامش بخش و… اشاره داشته باشیم.

سبک چیدمان آشپزخانه مدیترانه ای

14- شابی شیک برای دکوراسیون آشپزخانه

یکی از زیباترین انوع آشپزخانه، دکوراسیون شابی شیک است. شابی شیک از سبک دکوراسیون داخلی کاخ های قدیمی الهام گرفته شده است. استفاده از رنگ های شاد در کنار رنگ های روشن، اشیای عتیقه و قدیمی، گل های طبیعی آپارتمانی و مصنوعی در سبک آشپزخانه شابی شیک قابل انتظار است. ضمنا در برخی از جزئیات این سبک شباهت هایی با سبک دکوراسیون روستیک دارد.

شابی شیک برای دکوراسیون آشپزخانه

15- سبک دکوراسیون آشپزخانه بوهو

سبک بوهو از دیگر انتخاب های عالی برای چیدمان آشپزخانه است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. بوهو را باید یکی از سبک های سنتی دانست که برای بسیاری از افراد در عین سادگی جذابیت ویژه ای دارد. آشپزخانه سبک بوهو کمی شلوغ به نظر می رسد و برای محیط های کوچک گزینه مناسبی نیست.

سبک دکوراسیون آشپزخانه بوهو

از اصلی ترین المان های این آشپزخانه ها باید به ترکیب رنگ های سرد و گرم، شلوغ و در دسترس بودن وسایل، استفاده از کاشی های سفالی، کابینت و صندلی های چوبی، گل و گیاهان طبیعی، به کار بردن صنایع دستی سنتی مثل حصیر و بهره مندی از نور طبیعی اشاره داشته باشیم.

سخن آخر

افراد بر اساس سلیقه، فرهنگ، امکانات در دسترس و شرایط محیط سبک چیدمان را برای آشپزخانه انتخاب می کنند. به همین دلیل تنوع در این سبک ها بسیار زیاد است و تنها موارد بالا را شامل نمی شود. سبک های هالیوودی، عربی، شرقی، ترانزیشنال، گلم و یونان باستان از جمله مواردی هستند که می توانید انتخاب کنید. مهم این است که با سلیقه و شرایط شما تناسب داشته باشد و احساس رضایت را برای افراد خانواده به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا