طراحی دکوراسیون اتاق کودکطراحی دکوراسیون داخلی

بهترین رنگ اتاق نوزاد دختر و پسر از نظر روانشناسی

انتخاب رنگ اتاق نوزاد یکی از تصمیمات مهم والدین است که تأثیر قابل توجهی بر روحیه و رشد کودک دارد. رنگ‌ها می‌توانند بر احساس آرامش، خواب بهتر و حتی توسعه شناختی نوزادان تأثیرگذار باشند. در نتیجه با انتخاب هوشمندانه رنگ‌ها می‌توانید محیطی ایمن و دلپذیر برای کوچولوی خود فراهم کنید که نه تنها زیبا بلکه مفید برای رشد و توسعه او باشد. در این مقاله از مجله دکوراسیون دکونیوز، به بررسی رنگ‌ مناسب برای اتاق نوزاد دختر و پسر پرداخته و راهنمایی‌های کاربردی برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش و دلنشین ارائه می‌دهیم.

معیارهای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب نوزاد

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق نوزاد نیازمند در نظر گرفتن چندین معیار مهم است که به ایجاد محیطی آرام و مناسب برای رشد و توسعه نوزاد کمک می‌کند. در اینجا به برخی از این معیارها که در انتخاب رنگ و دکوراسیون اتاق کودک در سنین ابتدایی زندگی مهم هستند اشاره می‌کنیم:

حذف نگاه جنسیتی و سلیقه ی جامعه

همان طور که می دانیم رنگ ها در سنین بالاتر و با توجه به عرف جامعه جنسیتی شده و به رنگ های دخترانه و پسرانه تقسیم بندی شده اند. رنگ ملیح صورتی دخترانه می شود و رنگ سورمه ای و آبی به پسران تعلق می گیرد. این نگاه در سالهای ابتدای زندگی اهمیتی نداشته و افراد می توانند با توجه به علاقه مندی و یا رفتارهایی که می خواهند در فرزندانشان شاخص شود به انتخاب رنگ بپردازند.

توجه به اثر روانشناسی رنگ

از نظر روانشناسی هر یک از رنگ ها دارای انرژی خاصی هستند و به طور مستقیم احساسات افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان مثال، رنگ‌های آبی و سبز می‌توانند به ایجاد حس آرامش و خواب بهتر کمک کنند، در حالی که رنگ‌های گرم مانند زرد و نارنجی می‌توانند انرژی‌بخش و محرک باشند. در نتیجه بهتر است روانشناسی رنگ برای اتاق کودک را در زمان انتخاب مدنظر قرار دهید.

روانشناسی رنگ اتاق نوزاد

توجه به زیبایی ظاهری رنگ اتاق نوزاد

در زمان انتخاب رنگ برای اتاق خواب نوزاد، زیبایی را در اولویت قرار دهید، زیرا زیبایی حس آرامش و شادی را نیز در پی داشته و سبب تقویت جریان انرژی مثبت در فضا می شود.

تناسب رنگ اتاق نوزاد با ابعاد اتاق

اگر اتاقی که برای نوزاد در نظر گرفته اید ابعاد کمی داشته و کوچک است، باید رنگ هایی را انتخاب کنید که اتاق را از واقعیت بزرگتر نشان دهد تا حس گرفتگی نداشته باشد. رنگ های روشن به دلیل بازتاب نور فضا را بزرگ و پرنور نشان می دهند. علاوه براین، در اتاق های کوچک استفاده از چند ترکیب رنگ مختلف باعث شلوغی محیط شده و فضا کوچک به نظر می رسد.

توجه به نور اتاق

تاثیر نور طبیعی و مصنوعی بر رنگ‌ها را در نظر بگیرید. رنگ‌ها در نورهای مختلف ممکن است تغییر کنند، بنابراین توجه به نحوه روشنایی اتاق اهمیت دارد. چنانچه اتاق نوزاد دارای نور خوب و زیادی است، رنگ های زیادی برای انتخاب دارید. اما برای یک اتاق با نور کم باید رنگ هایی را انتخاب کنید که نور را چند برابر منعکس کرده و سبب روشنایی بیشتر شوند.

رنگ برای اتاق کم نور نوزاد

قابلیت تغییر و تطبیق‌پذیری رنگ

انتخاب رنگ‌هایی که با رشد نوزاد و تغییر سلیقه والدین قابل تغییر و تطبیق باشند، می‌تواند در درازمدت تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها داشته باشد. چون دوره نوزادی بسیار کوتاه است و رنگی را انتخاب کنید که برای کودکی نیز مناسب باشد.

بهترین رنگ برای اتاق نوزاد پسر و دختر

همان طور که اشاره کردیم رنگ ها دارای انرژی های مختلف بوده و هر کدام تاثیرات خاص خود را بر روی محیط و افراد می گذارند. از بهترین رنگ ها برای اتاق خواب نوزاد دختر و پسر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ سفید برای اتاق خواب نوزاد پسر و دختر

انرژی رنگ سفید حس آرامش و صلح را بالا برده و نمادی از تمیزی و پاکی می باشد. اگر از این رنگ برای اتاق نوزاد استفاده کنید، شخصیت متعادل و پایداری را در آینده از او خواهید دید. از مزیت های این رنگ باید به این مورد اشاره کنیم که با تمامی رنگ ها به خوبی ترکیب شده و زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. علاوه براین، سفید برای دختر و پسر مناسب بوده و در سنین بزرگتر نیز قابل استفاده هستند.

رنگ سفید برای اتاق خواب نوزاد پسر و دختر

رنگ اتاق نوزاد پسر آبی

مجموعه رنگ های سورمه ای، آبی کاربنی، آبی آسمانی، فیروزه ای و نیلی، خانواده رنگ های آبی را به وجود می آورند. این رنگ در نوزاد سبب آرامش شده و او را از استرس و پرخاشگری دور خواهد کرد. رنگ های سفید، زرد و سبز روشن از جمله رنگ های مکملی هستند که در کنار آبی برای ایجاد زیبایی و تعادل می توانید مورد استفاده قرار دهید. این رنگ مورد علاقه پسران است و برای دوره نوزادی نیز مناسب است.

15 رنگ اتاق پسرانه شیک

آبی رنگ اتاق نوزاد پسر

رنگ سبز برای اتاق نوزاد

از دیگر رنگ هایی که برای تقویت آرامش نوزاد می توانید برای اتاق او در نظر بگیرید، سبز است. این رنگ دارای تن های بسیار زیادی بوده و شما می توانید به راحتی با توجه به سلیقه، میزان نور و روشنایی و متراژ اتاق یکی از آنها را انتخاب کنید. رنگ سبز سبب تقویت تمرکز شده و قدرت حافظه را بالا می برد. استفاده از مشتقات این رنگ در کنار هم و در ترکیب با سفید زیبایی فوق العاده ای را به فضای اتاق نوزاد خواهد بخشید.

رنگ سبز برای اتاق نوزاد

رنگ نارنجی برای اتاق نوزاد

رنگ نارنجی دارای تن های مختلفی از جمله کهربایی، قرمز نارنجی و طلایی است و افراد با توجه به سلیقه ی خود می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند. نارنجی در گروه رنگ های گرم بوده و سبب افزایش انرژی در نوزاد شده و هیجانات را افزایش می دهد. علاوه براین، ین رنگ تمرکز را افزایش داده و سبب تقویت حافظه نوزاد می شود. در کنار این رنگ می توانید از رنگ سفید، زرد و سبز به عنوان مکمل استفاده کنید و از زیبایی این ترکیب لذت ببرید. استفاده از رنگ های مکمل سبب می شود از خشم و هیجانات آزار دهنده نوزاد کاسته شود.

رنگ نارنجی برای اتاق نوزاد

رنگ بنفش برای اتاق خواب نوزاد

ممکن است سلیقه و علاقه شما به رنگ بنفش، باعث شود که این رنگ را برای اتاق نوزاد انتخاب کنید. از آنجا که رنگ بنفش حس بیقراری را در نوزاد تشدید می کند به شما توصیه می کنیم به مقدار بسیار کم بنفش روشن، در کنار سفید، خاکستری و صورتی استفاده کنید تا از تاثیرات منفی آن جلوگیری شود.

50 مدل دکوراسیون اتاق نوزاد لاکچری

رنگ بنفش برای اتاق خواب نوزاد

زرد پاستلی

زرد پاستلی یک رنگ شاد و خوش‌بینانه است که می‌تواند به اتاق نوزاد انرژی مثبت ببخشد بدون اینکه خیلی تحریک‌کننده باشد.

اتاق نوزاد زرد پاستلی

صورتی برای اتاق خواب نوزاد دختر

رنگ صورتی یکی دیگر از رنگ های زیبایی است که برای اتاق خواب نوزاد دختر مناسب می باشد. این رنگ آرامش، امید و عشق و محبت را تقویت کرده و از جمله دیگر تاثیراتی که بر روی نوزاد می گذارد این است که حس بخشش را در او تقویت کرده و از انتقام جو شدن او در آینده جلوگیری می کند. این رنگ را می توان برای اتاق خواب نوزاد پسر و دختر انتخاب کرد. اگر تمایل دارید برای اتاق نوزاد پسر صورتی را انتخاب کنید، می توانید آن را با طوسی، سرمه ای و آبی و رنگ های خنثی ترکیب کنید.

صورتی برای اتاق خواب نوزاد دختر

رنگ طوسی قرمز برای اتاق نوزاد

رنگ قرمز یک رنگ بسیار محرک بوده و سبب افزایش اشتها، افزایش ضربان قلب و ایجاد هیجان در نوزاد می شود. این رنگ همچنین اعتماد به نفس را بالا برده و سبب احساس قدرت و اقتدار در کودک می شود. استفاده از این رنگ به صورت اغراق آمیز را به شما توصیه نمی کنیم، زیرا پرخاشگری را در پی خواهد داشت. در کنار رنگ قرمز استفاده از سفید و طوسی به عنوان یک رنگ خنثی به ایجاد تعادل در فضا کمک خواهد کرد.

رنگ قرمز برای اتاق نوزاد

 

اتاق نوزاد طوسی

رنگ طوسی حس افسردگی را در نوزاد تقویت کرده بنابراین بهتر است از این رنگ در کنار مکمل های سفید، صورتی و زرد استفاده کنید. استفاده از هر رنگی به طور اغراق آمیز کاملا خسته کننده بوده و به سرعت زیبایی خود را از دست خواهد داد.

40 مدل اتاق کودک طوسی زرد

رنگ طوسی برای اتاق نوزاد

رنگ قهوه ای برای اتاق خواب نوزاد

رنگ قهوه ای دارای تن های مختلفی از جمله قهوه ای تیره و روشن، کرمی و بژ است. طیف های رنگی تیره قهوه ای سبب ایجاد غم و افسردگی شده و فضای اتاق را کوچک تر از واقعیت نشان خواهد داد، بنابراین بهترین انتخاب استفاده از قهوه ای روشن و ترکیب آن با سفید و کرم است.

رنگ قهوه ای برای اتاق خواب نوزاد

جمع بندی

انتخاب رنگ اتاق نوزاد تأثیر زیادی بر روحیه و رشد او دارد. رنگ‌های پاستلی مانند آبی، سبز، صورتی و زرد ملایم می‌توانند فضایی آرامش‌بخش و دلنشین ایجاد کنند. با توجه به اثر روانشناسی رنگ‌ها، نور طبیعی و مصنوعی، و ایمنی رنگ‌ها، می‌توان بهترین انتخاب را انجام داد. نهایتاً، هدف ایجاد محیطی امن و زیبا برای آرامش و توسعه نوزاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!